beantwoord

wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen?

  • 21 September 2021
  • 67 reacties
  • 4150 Bekeken


Toon eerste bericht

67 reacties

Ik niet, in ieder geval! :) Misschien zou je dit kunnen navragen bij de Rijksoverheid.

Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

@Lorena NS zou je nog even naar mijn vragen willen kijken? 

Zoals Edwin al aangeeft is het voorzover mij ook bekend niet mogelijk om van afstand (vanaf de veilighiedscentrale) in de trein mee te kijken.  Beelden worden bij incidenten altijd veilig gesteld in de trein zelf.

Ik zal Lorena laten weten dat je nog enkele vragen hebt, Dwarsligger. Ze heeft volgende week dinsdag weer dienst maar wellicht kan ze tussendoor er nog even een blik op werpen

Ik niet, in ieder geval! :) Misschien zou je dit kunnen navragen bij de Rijksoverheid.

Hoi Laura, ik denk niet dat ik daar de tijd voor heb. Al zou het wel fijn zijn als je dit even na zou kunnen gaan, maar misschien weet een ander forumlid het antwoord.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Suikerspinnetje
Ik zou nog even terugkomen op de overige vragen, maar ik zie dat er ook al veel antwoorden zijn gegeven. Op de afbeeldingen die geplaatst zijn, kun je ook al zien dat het treinpersoneel geen toegang heeft tot de camerabeelden en dat dit alleen is voor de veiligheid van de reizigers. Ook op de website kun je hier nog veel informatie over vinden.

Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

Badge +3

Mhm, ik ben daar wat sceptisch over geworden. Zit en zat een tijd in een online chatgroep waar (onder andere) een aantal enthousiaste NS-ers nogal eens foto’s deelden van camerabeelden, bijvoorbeeld als daar een bekende op te zien was. Helaas zaten er meer mensen in de trein, die daar totaal niet om gevraagd hadden. Heb mij verbaasd over wat allemaal op internet werd geslingerd door een groepje.

Dan heeft men dus toch toegang tot beelden (maar niet vanuit opnames dus?). Maar goed, ik neem aan dat die camera’s een vast ‘blikveld’ hebben (dus geen pan/tilt en met name zoom)?

Badge +3

In bepaald materieel wel, zoals Edwin ook aangaf. Ging in dit geval om FLIRT’s, herken die interfaces wel haha

Ah, nou ja hoe dan ook voel ik me bij de AH een stuk meer 'bespied’ (incl. Wifi en BlueTooth tracking als ik dat toevallig aan heb staan) dan op een station of in een trein waarin je toevallig in beeld bent van één camera (die men dan toevallig ook nog live moet gaan bekijken vanuit een cabine).

Dankjewel voor je reactie, Tijdvoor! Ik heb Lorena hier op geattendeerd. Ze is morgen weer aanwezig en pakt dit topic verder op.

@Tijdvoor Udo heeft die positie verlaten helaas, tegenwoordig is Annemarie Nijhoff DPA bij NS.

Reputatie 7
Badge +3

@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:

Kun je ook zelf doen 🙂 fg@ns.nl

@Henk_NL Daarom zet ik ook fg neer Henk. :blush:  Laat ik het daar maar bij houden. :)

@Henk_NL Daarom zet ik ook fg neer Henk. :blush:  Laat ik het daar maar bij houden. :)

Ah ja, we begrijpen elkaar wel ;)

@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:

Kun je ook zelf doen 🙂 fg@ns.nl

Het is niet mijn probleem. :thinking:

Badge +3

Het is niet mijn probleem. :thinking:

En al helemaal niet van @suikerspinnetje, lijkt mij.

@Robert B Meer een intern probleem.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi allen! 

Ik heb nog wat duidelijkheid gevraagd over de informatie op de borden en de informatie die in dit topic gegeven wordt over dat de beelden in bepaalde materieel wel te zien is. Zodra ik hier duidelijkheid op heb, kom ik bij jullie terug.

Reputatie 6
Badge +2

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS mijn vraag gaat specifiek over HC's in de onbemande cabine, zie ook de reactie van Edwin. 

Graag alsnog een antwoord op mijn vragen.

Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

In de onbemande cabine van de SNG en Flirt kan de Hc ook de live beelden zien indien gewenst maar kan hier verder niets mee doen.

De beelden zijn door een groothoeklens opgenomen en daardoor is er voor het treinpersoneel weinig specifieks te zien op de beelden, ze zijn dus alleen een toevoeging als er een specifieke reden is om een bepaald gedeelte van de trein in de gaten te houden en dan heb je alleen maar een algemeen overzicht waar je globaal op kunt zien wat er gebeurt. Net als je hebt op beveiligingscamera's thuis waarmee je niet kunt inzoomen.

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Een interessante ontwikkeling op dit gebied: NS gaat met camera's live meekijken in treinen waar veel overlast is.  

Het artikel deed mij meteen aan dit topic denken.

Badge +3

Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Opgeslagen camerabeelden kunnen alleen worden bekeken als daar aanleiding/bevoegdheid voor is.

Treinpersoneel heeft daar dus geen toegang toe. Een machinist kan op zich wel ‘live’ kijken (als iemand op een noodknop drukt).

Badge +3

Dan vervang ‘een machinist’ door ‘iemand in een cabine’.

En dat zullen dus alleen ‘live’ beelden zijn, toch?

Reageer