Skip to main content

De laatste tijd word ik steeds vaker geconfronteerd met het feit dat je of geen verbinding kunt maken met de WiFi in de trein of , zoals nu in treinstel 9520 , er gewoon geen WiFi is. Tijd voor de NS om eens naar te kijken lijkt me.

In de laptop van mijn werk zit een sim-kaart zodat ik altijd mobiel kan werken. We mogen niet eens gebruik maken van onbeveiligde wifi.


Boehoe.. :tired_face:

Als je alles maar op moet zoeken in de heilige APP, dan vind ik de vraag naar wifi-voorziening ook niet gek. Zonder internetbundel is reizen met NS tegenwoordig geen pretje meer. Gelukkig is een fietsreservering doen toch zinloos, anders zat je daar ook nog mee als je dat ter plekke wil organiseren bij problemen op het spoor.


Ik ben duidelijk niet de enige die dit probleem ervaart, maar ben nu wel toe aan een oplossing. 

@NS Community wat vinden jullie redelijk? Ik zou zeggen, los het gewoon op, dan hoeven we deze discussie ook niet verder te hebben.

Als alternatief 4G of 5G routers verstrekken met simkaarten zodat WIFI in de trein ook echt beschikbaar komt voor de reizigers die het willen gebruiken. 


Misschien dan toch vaker de telefoon opladen of een goede powerbank aanschaffen.

Wifi is en blijft toch echt een extraatje in de trein, maar gezien de mensen die het onderhand beginnen te eisen zou de NS er verstandig aan doen om het gehele wifi project in de trein te schrappen.  Geld kan beter besteed worden aan andere dingen die hoog nodig zijn.

 


Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?


Welkom op onze NS Community Guus1704. Vervelend dat je dit steeds gebeurt! Krijg je dan een foutmelding (welke)? Of blijft het wieltje draaien? Wat gebeurt er precies?


Wellicht beter geen wifi in de trein aanbieden. Dat is betrouwbaarder en bespaart veel mensen tijd en frustratie. 
 


De WIfi doet het heel vaak niet in NS-treinen. In de IC-treinen over de HSL doet hij het sowieso nooit en in veel oudere modellen ook niet. Ik denk dat bij mij minstens bij 50% van de treinen die ik gebruik de wifi niet werkt. Meestal is er dan helemaal geen wifi-signaal en soms is het er wel, maar lukt het verbinden niet. Bij de regionale treinvervoerbedrijven is dit voor zover ik het kan beoordelen vaak een stuk beter geregeld.


De WIfi doet het heel vaak niet in NS-treinen. In de IC-treinen over de HSL doet hij het sowieso nooit en in veel oudere modellen ook niet. Ik denk dat bij mij minstens bij 50% van de treinen die ik gebruik de wifi niet werkt. Meestal is er dan helemaal geen wifi-signaal en soms is het er wel, maar lukt het verbinden niet. Bij de regionale treinvervoerbedrijven is dit voor zover ik het kan beoordelen vaak een stuk beter geregeld.

HSL materieel heeft geen wifi aan boord, dus dat klopt. En oudere sprinters (SGM/SLT) ook niet.

Waarom verbinden vaak niet lukt als het er wél is, geen idee maar als de schermen in de trein geen actuele reisinformatie tonen (dus alleen maar een foto van een trein in een bollenveld of op een brug) dan zal internet het ook niet doen. Via o.a. Twitter kan je dan het treinstel melden voor een reset.


Uiteindelijk is de wifi een lokkertje. Dan is het vervelend dat er geen wifi blijkt te zijn. Kan je beter data achter de hand houden voor het geval dat. Heb trouwens ook in hotels verbleven die wifi aanboden terwijl het voor geen meter werkte.


Ik vind de openingspost wel leuk..

Steeds vaker geconfronteerd met geen gratis wifi.

Boehoe.. :tired_face:


Technisch is er veel mogelijk @Treinspotter Ruben 🍏🥚, echter het is geen plan dat ik beschrijf. Hoogstens een advies aan de @NS om na te denken over WIFI in de trein om klanten enige service te bieden. 


De wifi is onderdeel van het OBIS systeem. Eventuele problemen worden uiteraard zo snel mogelijk opgelost, maar er zijn momenteel langere levertijden van onderdelen door de wereldwijde chiptekorten, waardoor het bij een defect iets langer dan normaal kan duren voordat het weer functioneert. Als de wifi het in een specifieke trein niet doet, dan kan ik aanraden om dit via sociale media bij de NS klantenservice te melden, zodat deze aangemeld kan worden voor reparatie.

Ze gaan het druk krijgen dan! Ik zal alle treinen melden waar de WIFI het niet doet… Alleen… moet ik dat thuis doen, waar de WIFI wel werkt. 


@Ja5p3r Met andere woorden: een ander moet voor jouw internetgebruik betalen.


Technisch is er veel mogelijk @Treinspotter Ruben 🍏🥚, echter het is geen plan dat ik beschrijf. Hoogstens een advies aan de @NS om na te denken over WIFI in de trein om klanten enige service te bieden. 

En Tijdvoor gaat dat voor de NS financieren 😃 Want bij de NS is er geen geld meer door Corona.

Of de kaartjes en abonnementen komend jaar flink in prijs verhogen om goede wifi in de trein mogelijk te maken, het geld meot toch ergens vandaan komen.

 


Ik heb gewoon geen smartfoon, dat weiger ik, dus kan geen app installeren. Natuurlijk is treinreizen zonder app nog steeds mogelijk, mijn reactie was vooral sarcastisch bedoeld. 

Maar ik begin mijn moeder van 83 steeds beter te begrijpen dat alles maar moet via internet of app. Moeders heeft geen internet en kan steeds minder zelf regelen of steeds lastiger, bepaalde dingen doe ik nu voor haar. Zonder internet of apps tel je lijkt het wel niet meer mee bij bepaalde bedrijven. 


Voor de zoveelste keer geen werkende WiFi in de trein. Erg vervelend als je gepland had wat te werken. Nu op het traject van Rotterdam naar Vlissingen, maar ik durf wel te zeggen dat ik dit probleem heb bij 75% van mijn treinreizen. Ik kan wel verbinding maken, maar internet is er vervolgens niet. Is daar niet eens wat aan te doen, lieve mensen bij NS? 

Er is vast wel iets aan te doen als je het treinnummer meldt. Maar als je wilt werken in de trein kun je beter voor een eigen internetbundel zorgen, internet in de trein is een extraatje en niet inbegrepen bij een vervoersbewijs.


Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Omdat je overal WiFi hebt, heb ik geen internetbundel…. Waarom betalen voor iets dat je ook gratis kunt gebruiken?

En dat WiFi in 20% van de treinen niet werkt, pech. Ik ben niet zo'n internetjunk dat ik niet een uurtje zonder WiFi kan. Voor dringende zaken is bellen of sms’en een prima alternatief. 

Neemt niet weg dat de NS WiFi belooft en dat die het veel te vaak niet doet. Terecht dat reizigers hierover klagen. En zeg dan alsjeblieft niet dat WiFi iets bijkomstigs is. Ook bijkomstige dingen horen gewoon te werken. 


Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Omdat je overal WiFi hebt, heb ik geen internetbundel…. Waarom betalen voor iets dat je ook gratis kunt gebruiken?

En dat WiFi in 20% van de treinen niet werkt, pech. Ik ben niet zo'n internetjunk dat ik niet een uurtje zonder WiFi kan. Voor dringende zaken is bellen of sms’en een prima alternatief. 

Neemt niet weg dat de NS WiFi belooft en dat die het veel te vaak niet doet. Terecht dat reizigers hierover klagen. En zeg dan alsjeblieft niet dat WiFi iets bijkomstigs is. Ook bijkomstige dingen horen gewoon te werken. 

Waarom ervoor betalen? Omdat het JOUW internetgebruik is, niet het mijne. Ik vraag jou toch ook niet mijn telefoonrekening te betalen, of mijn kabelrekening van de TV? Gebruik lekker je eigen internetbundel, zou ik zeggen, als je zo nodig elke seconde van de dag internet wilt (kunnen) gebruiken, waarom moet een ander dat gratis ter beschikking stellen? Ik wil ook best gratis een kop koffie en een broodje als ik in de trein zit, die krijg ik ook niet. En toch moeten we allemaal eten. Tja, dat moet ik dan blijkbaar gewoon zelf regelen en dat is ook prima. Maar waarom heeft een internetjunk dan “recht” op gratis stroom voor zijn schermpjes en gratis internet?


Ik vind gratis wifi en gratis stroom onzin. Want het is niet gratis, IEMAND betaalt ervoor. Net zo goed als dat je incheckt in een hotel en je krijgt een “gratis” welkomstdrankje en “gratis” wifi, dat zit echt wel verdisconteerd in je kamerprijs of verblijfsprijs. Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.


Het OV moet aantrekkelijk zijn in de concurrentie met de auto. Dan is anno 2021 gratis WiFi voor de reizigers wel zo'n beetje het minimum dat aangeboden moet worden. 


Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.

Ik betaal via de gemeentelijke heffingen ook voor de aanleg en onderhoud van de speeltuintjes in een woonwijk aan de andere kant van de stad. Ik kom daar nooit, want ik heb er niets te zoeken. Bovendien ben ik er ook nog eens te oud voor om gebruik te maken van die voorzieningen en heb ook geen kinderen, en toch moet ik daar aan meebetalen. Zullen we dan maar hekken met toegangspoortjes om alle speeltuintjes zetten en de kinderen daar maar voor laten betalen als ze willen spelen? Zij kunnen toch ook gewoon in de tuin of binnen spelen?

Echt, ongelofelijk… :pensive:


Logisch, dat is in een tunnel. Gewoon even naar boven lopen is de oplossing, of verbinden met de free-WiFi die er ongetwijfeld op Schiphol is, bijvoorbeeld bij de AH!

In Brussel heb ik doorgaand 4G tussen Brussel-Noord en -Zuid. Me dunkt dat zoiets in Schiphol ook mogelijk moet zijn.


Het blijft een gok of er werkende wifi is in de trein. Ik blijf me afvragen waarom het zo vaak niet werkt. Wat gaat er dan mis in de trein? Om de haverklap werken die schermen niet - en dan kan je de wifi ook vergeten. Is het systeem zo kwetsbaar?

Wellicht moet je dat wel zoeken in een niet stabiele spanning door allerlei overgangen die er in de bovenleiding zitten, stroomloze bruggen, resetten van treinen, alle trillingen in de trein is ook niet goed voor electronica.

Dat alles lijkt mij niet bevordelijk voor electronische apparatuur.

 

@Henk_NL  , Sim kaartjes van andere landen helpt ook om de kosten te drukken in combinatie met een voip aansluiting voor de mobiel, gebruik ik ook al enige tijd als ik buiten de EU op reis ben en dat werkt perfect.


 

@Henk_NL  , Sim kaartjes van andere landen helpt ook om de kosten te drukken in combinatie met een voip aansluiting voor de mobiel, gebruik ik ook al enige tijd als ik buiten de EU op reis ben en dat werkt perfect.

An sich had ik nooit zo’n probleem met EU-roaming, dat is tegenwoordig toch prima geregeld, maar inmiddels kom ik aan de limiet van hoeveel dagen je mag roamen per jaar 😥


Reageer