beantwoord

WiFi in de trein

  • 23 June 2021
  • 81 reacties
  • 20530 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 7

Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Bekrompen gedachte. Ik zit zelf een paar keer per week 2 uur in de trein. Als ik dan goed wil studeren (colleges kijken, informarieve filmpjes kijken, het internet en databases afspeuren, documenten wil downloaden) ben ik binnen een paar dagen door mijn bundel heen.

Dan moet je een nieuwe bundel kopen. Of niet / of minder studeren in de trein.

Reputatie 7
Badge

Voor filmpjes afspelen en bestanden downloaden is wifi in de trein niet bedoeld. Daarmee heb je direct een antwoord op de vraag waarom er geen of moeizaam verbinding is. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me een kwestie van beter plannen. Een hoop dingen kun je voor de treinreis downloaden en dan offline bekijken.

Ook bij de IC nieuwe generatie werkt de WiFi niet goed op mijn Android. Er is wel signaal, maar bij het inloggen komt er connection timed out. Icng treinstel 3226 vandaag. De ns chaoot loopt weer vast. Die denk alleen aan een OV-chipkaart probleem.

Badge +3

Boem, weer een ’confrontatie’ en dus geen gratis Wifi.. 

Baln zeg, ze weten nu wel mijn MAC-adres!

 

Technisch is er veel mogelijk @Treinspotter Ruben 🍏🥚, echter het is geen plan dat ik beschrijf. Hoogstens een advies aan de @NS om na te denken over WIFI in de trein om klanten enige service te bieden. 

“En Tijdvoor gaat dat voor de NS financieren 😃“ (Sprak of schreef de ex-medewerker van de NS)

Want bij de NS is er geen geld meer door Corona. (En daar moet ik persoonlijk voor opdraaien?)

Of de kaartjes en abonnementen komend jaar flink in prijs verhogen om goede wifi in de trein mogelijk te maken, het geld meot toch ergens vandaan komen. (Geen idee wat jij voor bundel hebt?)

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden.

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Persoonlijk kan ik wel af zonder internet. Maar kan de NS dat?

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden. 💊

 

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden.

Dus @Jeroen. Hoe kijk jij nu naar de NS als 

  • Oud NS machinist
  • 3976 reacties

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Nope, helaas niet, aangezien NS tegenwoordig weinig meer omroept dan “plan uw reis in de app”.

Reputatie 7
Badge +3

Nou, dan is het treinreizen voor mij afgelopen, ik heb geen app. NS, het was leuk zo lang het duurde maar als ik zonder app niet meer kan of mag reizen houdt het op. 

Voor de zoveelste keer geen werkende WiFi in de trein. Erg vervelend als je gepland had wat te werken. Nu op het traject van Rotterdam naar Vlissingen, maar ik durf wel te zeggen dat ik dit probleem heb bij 75% van mijn treinreizen. Ik kan wel verbinding maken, maar internet is er vervolgens niet. Is daar niet eens wat aan te doen, lieve mensen bij NS? 

Reputatie 7
Badge

Ik weiger ook om die app te installeren. Maar treinreizen zonder die verschrikkelijke app is nog steeds mogelijk. Ik walg van bedrijven die je hun app door je strot douwen.

Reputatie 7

Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Omdat wifi overal is en dus verwacht wordt. Elk hotel heeft gratis wifi, winkelcentra en restaurants hebben wifi. Dat is vanaf het begin aan, toen MB's nog kostbaar waren, zo gegroeid denk ik. Gratis wifi werd gebruikt om klanten te trekken.

Badge +3

In de laptop van mijn werk zit een sim-kaart zodat ik altijd mobiel kan werken. We mogen niet eens gebruik maken van onbeveiligde wifi.

Tja en als je niet zo’n hippe laptop hebt gewoon een goedkoop ‘unlimited’ (of 10 GB voor een tientje) abonnement en je telefoon als hotspot.

Unlimited EU roaming hoeft op zich ook niet veel te kosten, wel vaak limieten (bijv. 10 GB per dag, die je met een sms gratis kunt upgraden met 2 GB per keer).

Reputatie 7

Maar ik begin mijn moeder van 83 steeds beter te begrijpen dat alles maar moet via internet of app. Moeders heeft geen internet en kan steeds minder zelf regelen of steeds lastiger, bepaalde dingen doe ik nu voor haar. Zonder internet of apps tel je lijkt het wel niet meer mee bij bepaalde bedrijven. 

Ken ik ook. Mijn ouders willen en kunnen niets met internet. Ze snappen er niets van en willen zich er ook niet meer in verdiepen. Er zullen tachtigers genoeg zijn die dat wel willen en kunnen, maar er is wel zeker ook nog een grote groep die dat niet kan. Ze zijn nu afhankelijk van familie. Niet dat bedrijven daarmee zitten, de digibeten en digi-onwillenden zijn alleen maar (grote) extra kostenposten geworden en er moet wel (flink) winst gemaakt worden natuurlijk. 

De jeugd groeit vanuit de wieg al op met internet. Mijn neefje van 11 weet al veel meer van de hele online wereld dan ik de afgelopen 20 jaar heb geleerd. Heeft ie het over zaken waarvan ik het bestaan nog niet eens wist en ik ook niet kan volgen. Eerlijk gezegd wil ik het ook allemaal niet weten....

Reputatie 3

En als de wifi werkt, dan is het vaak niet eens sterk genoeg voor de NS-app zelf! Dan duurt het zo lang om vertrektijden op te halen dat je krijgt “kan vertrektijden niet ophalen”.

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Nope, helaas niet, aangezien NS tegenwoordig weinig meer omroept dan “plan uw reis in de app”.

Dat is op het station niet in de trein, althans niet toen ik nog bij de NS werkte.

Daarvoor hangen er nog van die gele vertrekstaten op de stations en anders vraag je zo'n welwillende service medewerker van de NS toch even om hulp. 

🤣

Bij storingen, uitval van treinen, vertraging, blaadjes op de rails enz. heb je WiFi nodig om te zoeken of, hoe en wanneer je je reis kunt vervolgen. Want bij calamiteiten zie je nooit een conducteur of ander spoorwegpersoneel die info kunnen geven. Maar ook zonder dat, als NS reclame maakt met WiFi in de trein kan het wel een keertje uitvallen, maar niet zo vaak als nu gebeurt. Ik reken er al lang niet meer op, met telefoon en ipad met simkaartje heb ik al lang verbinding als bij anderen nog steeds een wieltje staat te draaien, omdat iedereen tegelijk op hetzelfde netwerk wil, dat daar niet op berekend is.

Reputatie 7

Bij storingen, uitval van treinen, vertraging, blaadjes op de rails enz. heb je WiFi nodig om te zoeken of, hoe en wanneer je je reis kunt vervolgen. Want bij calamiteiten zie je nooit een conducteur of ander spoorwegpersoneel die info kunnen geven. Maar ook zonder dat, als NS reclame maakt met WiFi in de trein kan het wel een keertje uitvallen, maar niet zo vaak als nu gebeurt. Ik reken er al lang niet meer op, met telefoon en ipad met simkaartje heb ik al lang verbinding als bij anderen nog steeds een wieltje staat te draaien, omdat iedereen tegelijk op hetzelfde netwerk wil, dat daar niet op berekend is.

 

Bij storingen enz. heb je ook niets aan Wifi, want via het internet is dan ook weinig zinnigs te vinden. Hooguit een bus pakken ipv een trein, maar daar kan ik zelf ook nog welk op komen, heb ik internet niet voor nodig. Wifi is gewoon een service als het het doet en niet iets waar je op kan en moet willen rekenen.

Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.

Ik betaal via de gemeentelijke heffingen ook voor de aanleg en onderhoud van de speeltuintjes in een woonwijk aan de andere kant van de stad. Ik kom daar nooit, want ik heb er niets te zoeken. Bovendien ben ik er ook nog eens te oud voor om gebruik te maken van die voorzieningen en heb ook geen kinderen, en toch moet ik daar aan meebetalen. Zullen we dan maar hekken met toegangspoortjes om alle speeltuintjes zetten en de kinderen daar maar voor laten betalen als ze willen spelen? Zij kunnen toch ook gewoon in de tuin of binnen spelen?

Echt, ongelofelijk… :pensive:

Met deze redenering kun je wel roepen dat alles "gratis" moet zijn. Dan moet het zwembad zeker  ook gratis worden, net als het theater of de parkeergarage. 

Daarnaast is NS geen overheid maar een vervoersbedrijf dat tot taak heeft reizigers te vervoeren en geen keten van rijdende internetcafés. Zolang de kosten van Wifi in de trein gedekt worden door inkomsten uit extra reizigers is er niets op tegen om zo'n voorziening te bieden, zo niet kappen er mee. NS schenkt ook geen gratis koffie en deelt ook geen gratis tijdschriften uit aan mensen die willen lezen. 

Smw? Waar wil je die wegbezuinigde kracht nog vinden? Of bedoel je zo’n Randstad/YoungCapital/… inhuur goochem?

 

Ook in de trein draait men al tijden de Reisplanner-verwijzingen, waaronder in de lijst werkzaamheden “Doe altijd de Reisplanner-check”. Vorige week nog voorbij zien komen.

Mensen die anno 2022 niet met internet kunnen omgaan zijn langzamerhand vergelijkbaar met de groep die 25 jaar geleden niet (begrijpend) kon lezen en toen geen gele vertrekstaten kon begrijpen.

Je zult in iedere maatschappij mensen houden die niet met de gangbare communicatiemiddelen kunnen of willen omgaan en daardoor zijn aangewezen op hulp van anderen. Dat is niks nieuws, tijden veranderen en er zullen altijd mensen zijn die daar moeilijk in mee kunnen komen.

Mijn oma haalde haar AOW nog iedere maand contant op bij het loket van het postkantoor en betaalde de huurbaas ook contant als die langs kwam voor de huur. Toen dat via een bankrekening moest haakte ze af, ze snapte niet hoe dat allemaal werkte. Sindsdien deed mijn oom haar financiële zaken.

Het gaat niet per se om het niet overweg kunnen met de middelen, maar om het niet voorhanden hebben. Kijk alleen al naar de grote groep jongelui die (net als het zakgeld) de databundel al ver voordat de nieuwe in gaat op hebben. Hell, ik moet zelf tegenwoordig ook ineens nadenken ivm roaming.

Het gaat niet per se om het niet overweg kunnen met de middelen, maar om het niet voorhanden hebben. Kijk alleen al naar de grote groep jongelui die (net als het zakgeld) de databundel al ver voordat de nieuwe in gaat op hebben. Hell, ik moet zelf tegenwoordig ook ineens nadenken ivm roaming.

De datakosten zijn al lang het probleem niet meer bij alleen huis, tuin en keuken gebruik. Ik betaal zelf €10 voor onbeperkt bellen en 8G data per maand. Daarvan gebruik ik gemiddeld de helft nog niet, te meer daar er op veel lokaties gratis wifi is. Ter vergelijking: 25 jaar geleden betaalde ik de PTT maandelijks 40 gulden voor een vaste telefoonaansluiting en dat was nog zonder de belkosten.

Het punt is eerder dat sommige mensen niet (meer) mee kunnen of willen veranderen. Ik herinner me nog de reacties toen NS met kaartjesautomaten begon en de boze voorzitter van Rover riep dat alle kaartjes via een loket verkocht dienden te worden. Niks nieuws onder de zon dus.

Reageer