beantwoord

WiFi in de trein

  • 23 June 2021
  • 81 reacties
  • 20530 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Anekdotes over een oude aansluiting bij de PTT, het sluiten van loketten vind ik prachtig, maar hebben weinig met de stand van zaken nu te maken. Waarom heb ik op perron 1 van Schiphol nog steeds praktisch geen mobiel bereik? Hoe gebruik je daar een reisplanner?

 

(hint: laatste beetje NS-KA wifi)

Reputatie 7
Badge

Gratis wifi is gewoon bedoeld om extra klandizie te trekken. Maar het is wel zo handig om wat data achter de hand te hebben als die wifi er niet is.

Reputatie 7

Het blijft een gok of er werkende wifi is in de trein. Ik blijf me afvragen waarom het zo vaak niet werkt. Wat gaat er dan mis in de trein? Om de haverklap werken die schermen niet - en dan kan je de wifi ook vergeten. Is het systeem zo kwetsbaar?

Reputatie 4

Dat is op het station niet in de trein, althans niet toen ik nog bij de NS werkte.

Daarvoor hangen er nog van die gele vertrekstaten op de stations en anders vraag je zo'n welwillende service medewerker van de NS toch even om hulp. 

🤣

Tegenwoordig kunnen medewerkers van V&S zelfs een hotspot voor je aanmaken (alleen in nood, uiteraard) dus mocht je écht internet nodig hebben…!

 

Ook in de trein draait men al tijden de Reisplanner-verwijzingen, waaronder in de lijst werkzaamheden “Doe altijd de Reisplanner-check”. Vorige week nog voorbij zien komen.

Wordt er niet gezegd dat je vóóraf je reis moet checken? En dat kun je prima thuis doen, waar je WiFi het waarschijnlijk naar behoren doet. 

 

Waarom heb ik op perron 1 van Schiphol nog steeds praktisch geen mobiel bereik? Hoe gebruik je daar een reisplanner?

 

Logisch, dat is in een tunnel. Gewoon even naar boven lopen is de oplossing, of verbinden met de free-WiFi die er ongetwijfeld op Schiphol is, bijvoorbeeld bij de AH!

Reputatie 7

Het is 2021 en gratis wifi in hotels is standaard tegenwoordig. Gratis is het natuurlijk in principe niet want via de kamerprijs betaal je wel. Hotels bieden ook steeds meer diensten aan. Dat horen vervoerders ook te doen om bij te blijven ook al is het dan niet hun oorspronkelijke doel of taak. De tijden zijn veranderd.

Een "gratis" kopje koffie en tijdschriften ( bijv. het aloude blad Rails dat vroeger overal in de trein lag) is wellicht iets voor 1e klasreizigers, nu is 1e en 2e klas op een stukje rust na toch 99% hetzelfde.

DB en SBB hebben trouwens nog steeds een mooi en gratis zowel digitaal als papieren tijdschrift dat veelvuldig gelezen wordt. In Nederland is dat alles simpelweg afgeschaft.

Haha ja, want tijdens de reis verandert er nooit iets…

 

NS kan ook prima WiFi in de tunnel bieden voor haar klanten die ze afscheept met kijk in de app. Let wel, de besparingen door deze nieuwe manier van “informeren” zijn fors. Alleen al ruim 60 FTE personeel! Daar mag een kost tegenover staan, en niet alleen de bodemloze put van software ontwikkelen. Anders hadden we ook prima bij HARM, CRIS, PUB, … kunnen blijven. 

Reageer