beantwoord

Aansluitend kaartje met 9 euro ticket voor over de grens bij Venlo?

  • 16 June 2022
  • 29 reacties
  • 3987 Bekeken

Ik ga volgende week met de trein vanaf Venlo Duitsland in, en wil gebruik maken van het 9 euro ticket. Mijn vraag is of je bij Venlo een aansluitend kaartje moet kopen voor net over de grens, zo ja hoe en wat? Ik heb gezien in andere topics dat dat wel moet bij Arnhem, en dat je daar voor een langere rit moet kopen dan net over de grens (Emmerich ipv Elten) wat veel duurder is. Maar hoe zit het met Venlo? 

icon

Beste antwoord door Thom 16 June 2022, 19:09

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat krijg je als je een dag in Duitsland bent en niet op het forum kjjkt, lol.

Dit is meer dan super, zeker voor de vrij-reizigers,

Reputatie 7
Badge +4

Ja, dat is de normale gang van zaken ook naar Leer en Aachen. Daar kon u al zonder verdere kosten naar toe.

Vrij reizigers hebben dus ook op deze lijnen geen extra kosten meer:

naar Leer via Groningen

naar Gronau via Enschede

naar Emmerich via Arnhem

naar Aachen via Heerlen

Hengelo- Bad Bentheim is al vrijgegeven.

Er zijn ook nog wat grensoverschrijdende buslijnen.

Nu Venlo nog…. Vanaf Venlo naar Duitsland geldt vrij reizen niet, en sluit het negeneuroticket dus nog niet aan.

Reputatie 7
Badge

Je kunt via nsinternational een ticket van Horst Sevenum naar Kaldenkirchen kopen. Via o.a. bahn.de kun je een 9 euro ticket kopen. Als je dat alles van te voren doet, dan kun je ontspannen op reis, zonder in Venlo nog iets te hoeven doen, behalve overstappen..

Reputatie 7
Badge +1

Vrijwel alles staat-lezen-hier boven al ergens.

De DE 9€ kaarten kan je in de DE automaat in Venlo-naast de kiosk kopen, cash (zelfs biljetten) of card.

Je moet daarnaast geldig kaart hebben TOT in Kaldenkirchen, niet enkel tot grens en dat betekent ook als U vrij reizen in NL hebt, die 1 KM moet bijbetalen (officieel dan-maar officieus melden we hier niet).

Je meldt (zoals velen )niet duidelijk welk soort kaart je voor NS hebt-maar je kan het voordeligst via NS-INternat tot Kaldenk kopen-en dan aangeven welke korting je in NL hebt. Dat is het voordeligst-en vaak ook het moeilijkst.

Let OP! Nog steeds vallen vrij veel eurobahn treintjes UIT-kijk de dag tevoren op zuginfo.nrw.de. Dit geldt nog meer voor de aansluitingen-het is echt stukken erger als in NL. Je kan ook net zo goed blijven zitten in die EB-RE13 and dan in DUS overstappen op een RE tot Múnster. Let op!! geldt NIET in IC/ICE in DE-dat gaat je zwaar kosten als je daar toch in stapt. De RE zijn meestal 2 stellen van 4 wagons-de middelste 2 DoSto=dubbeldek, genaamd RRX. Meestal zwaar overbezet en fors vertraagd. Kaart geldt in heel DE en ook in elke bus/tram/Ubahn etc-tot eind vd mnd.

Badge +3

Vanuit Venlo kan je weinig met een ov-chipkaart richting Duitsland, want Kaldenkirchen heeft geen in/uitcheckpaaltjes.

Dat wordt dus met e-tickets werken, waarbij het 9-euroticket geldig is vanaf Kaldenkirchen (hoef je niet mee in/uit te checken).

Reputatie 6
Badge

Bedankt! En dan heb je deze twee kaartjes op je mobiel? Is het een QR code voor die 9 euro? Die laat je dan gewoon overal zien en/of je gebruikt je de QR code.

Het 9-euroticket is ook in de DB-app te koop en dan heb jet het inderdaad op je telefoon.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan ook net zo goed blijven zitten in die EB-RE13 and dan in DUS overstappen op een RE tot Múnster. 

Bedankt voor alle info. Niet in Viersen overstappen? Is er een voordeel om in Dusseldorf (DUS?) over te stappen. Een klein station is overzichtelijker waarschijnlijk en gemakkelijker over te stappen misschien. 

Ik zie geen reden waarom het beter zou zijn om in Düsseldorf over te stappen, tenzij de trein richting Münster vertraagd is en de overstap in Viersen niet haalbaar was vanuit Venlo.

De RE naar Münster (RE2) vertrekt een paar minuten voordat de trein uit Venlo aankomt in Düsseldorf en sluiten dus niet op elkaar aan. De eerstvolgende trein vertrekt bijna een uur later. 

Als je in Viersen de overstap op de RE42 mist vertrekt de eerstvolgende ook een uur later, maar je bent wel bijna een kwartier eerder in Münster dan als je via Düsseldorf hebt gereisd.

 

Vanuit Horst-Sevenum kan je het beste in de voorste deur van het laatste wagon instappen (in de rijrichting). Ook in Venlo moet je helemaal achterin instappen op de RE13. Zowel Venlo als Viersen hebben maar één trapopgang die zich aan de achterzijde van de trein bevindt. Bij de terugreis in Viersen dus helemaal voorin (bij de trappen) instappen om in Venlo sneller over te stappen. 

Reputatie 7
Badge

Mijn ervaring was dat de aansluiting in Viersen niet altijd gehaald wordt. En dat was pre-covid. Nu met al die chaos zal dat wel erger zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ik schaam me natuurlijk, maar ik zag het vanmorgen ook niet.

Hoeft niet hoor, maar al die enorme juichkreten komen mij wat overdreven voor.

ER blijken (navraag gedaan + antwrd) 2 palen te staan maar niet op perron waar treintjes stoppen, maar aan stadszijde voor je die (duistere, sterk verwaarloosde) tunnel in gaat. Dus dat wordt snel sprintje trekken en conditie verbeteren…………

Op de foto blijken ook tal van afsperhekken te staan-zal wel zijn om de bouwvallige delen af te schermen?

Hallo, wij willen van Venlo (opstappen Horst-Sevenum) naar Munster in Westfalen reizen. Hoe gaat dit in zijn werk? Kun je dit kaartje in Venlo kopen (9 euro) of beter online? Dan de reis van Horst naar Venlo gewoon op chipkaart. Ik las dat het kaartje vanaf Kaldenkirchen geldig is, weet niet of onze trein daar stopt. Had gezien dat we via Viersen moeten. Daar overstappen. En ook een kaartje Venlo-Kaldenkirchen kopen begrijp ik. Als dat samen in Venlo kan zou wel handig zijn. Sorry het is allemaal nieuw voor mij, woon pas sinds 3 jaar weer in Nederland na een lange tijd. Vind het Arriva gebeuren met 2 palen op een perron al ingewikkeld!

.

Je kunt via nsinternational een ticket van Horst Sevenum naar Kaldenkirchen kopen. Via o.a. bahn.de kun je een 9 euro ticket kopen. Als je dat alles van te voren doet, dan kun je ontspannen op reis, zonder in Venlo nog iets te hoeven doen, behalve overstappen..

Bedankt! En dan heb je deze twee kaartjes op je mobiel? Is het een QR code voor die 9 euro? Die laat je dan gewoon overal zien en/of je gebruikt je de QR code.

Je kan ook net zo goed blijven zitten in die EB-RE13 and dan in DUS overstappen op een RE tot Múnster. 

Bedankt voor alle info. Niet in Viersen overstappen? Is er een voordeel om in Dusseldorf (DUS?) over te stappen. Een klein station is overzichtelijker waarschijnlijk en gemakkelijker over te stappen misschien. 

 

Heb alleen OV-chipkaart trouwens ;-)

 

Je kan ook net zo goed blijven zitten in die EB-RE13 and dan in DUS overstappen op een RE tot Múnster. 

Bedankt voor alle info. Niet in Viersen overstappen? Is er een voordeel om in Dusseldorf (DUS?) over te stappen.  

Ik zie geen reden waarom het beter zou zijn om in Düsseldorf over te stappen, tenzij de trein richting Münster vertraagd is en de overstap in Viersen niet haalbaar was vanuit Venlo.

De RE naar Münster (RE2) vertrekt een paar minuten voordat de trein uit Venlo aankomt in Düsseldorf en sluiten dus niet op elkaar aan. De eerstvolgende trein vertrekt bijna een uur later. 

Als je in Viersen de overstap op de RE42 mist vertrekt de eerstvolgende ook een uur later, maar je bent wel bijna een kwartier eerder in Münster dan als je via Düsseldorf hebt gereisd.

 

Vanuit Horst-Sevenum kan je het beste in de voorste deur van het laatste wagon instappen (in de rijrichting). Ook in Venlo moet je helemaal achterin instappen op de RE13. Zowel Venlo als Viersen hebben maar één trapopgang die zich aan de achterzijde van de trein bevindt. Bij de terugreis in Viersen dus helemaal voorin (bij de trappen) instappen om in Venlo sneller over te stappen. 

 

Bedankt loklok. Duidelijk. Het is vakantie dus geen probleem om te moeten wachten. En handig om van de deuren te weten. Station Venlo is me bekend van vroeger toen er nog geen liften, paaltjes maar wel een groot saai restaurant waren/was. Trappen zitten gelukkig nog op dezelfde plaats, woonde vroeger aan de andere kant van de Maas dus het was bussen en nu trein vanuit Horst-Sevenum. 

Mijn ervaring was dat de aansluiting in Viersen niet altijd gehaald wordt. En dat was pre-covid. Nu met al die chaos zal dat wel erger zijn.

Dat is geen probleem het is voor vakantie. Ik mis geen belangrijk overleg o.i.d. Bedankt in ieder geval.

Reputatie 7
Badge +4

Het ticket is geldig vanaf Kaldenkirchen als laatste/eerste station in Duitsland en dekt Venlo-Kaldenkirchen dus formeel niet. U heeft volgens het boekje een kaartje van Venlo naar Kaldenkirchen nodig.

Het is een beetje vreemd dat als u een kaartje wilt kopen vanaf Venlo dat dan het negeneuro ticket wordt aangeboden. Formeel klopt het echter toch niet, de vervoerder geeft echt aan dat het tot de laatste plaats in Duitsland is.

Het is behoorlijk verwarrend, want vanaf Hengelo mag het weer wel, volgens Bundesland Niedersachsen. Kaldenkirchen ligt echter in NRW.

Er is inmiddels een behoorlijk aantal topics over dit onderwerp en wellicht kunt u daar nog even naar kijken.

Reputatie 7
Badge +1

Het mag ook vanaf Enschede. En naar Aken en ook Leer en Gronau kan je ´gratis´ met NL/vrij reizen op chip komen. Emmerich is in de maak.

Je zegt nou niet duidelijk of je al/niet korting/vrij reizen in NL hebt.

Ik zelf heb die 9€ al vanaf 1/6 en ben toen inderdaad via route Venlo ingereisd (en later nog eens). Ga naar NSinternationaa, zet reis op, KLIK korting aan-heb je vrij reis in NL dan is het 1,60 vol-, voor mij 1,20 met BC25, maak eventueel app NS-INT aan als je die nog niet hebt en voila-paar sekontjes later komt ticket als grote QR code op scherm. Oh ja_ je kanNIET vanaf Venlo dit bestellen-want dat valt binnen VRR verbund, je moet van verderop om dat te omzeilen. Uiteraard betaal je NL traject als je geen of enkel korting hebt.

Streng erop gecontroleerd wordt er bepaald niet op deze route-maar dit is hoe het hoort+moet. Op het Arnhemse lijntje is een enorme discussie over hoe/wat.

Merkwaardig: toen ik gister opnw boekte voor een tripje komend weekend vanwege bezoek tentoonstelling, bleek opeens veel ritten vanaf Kald NIET beschikbaar te zijn-dit was ook al gemeld voor Emmerich. Alsof iemand ergens aan zit te rommelen.

Verder krijg je -geloof dit of niet-ook nog volop bezorgde mails over die enorme wereldreis die je gaat maken van NS-INt en zelfs nog een review-dat is gewoon de spam die bij elk ticket schijnt te horen

Reputatie 7
Badge +3

Het mag ook vanaf Enschede. En naar Aken en ook Leer en Gronau kan je ´gratis´ met NL/vrij reizen op chip komen. Emmerich is in de maak.

Je zegt nou niet duidelijk of je al/niet korting/vrij reizen in NL hebt.

Ik zelf heb die 9€ al vanaf 1/6 en ben toen inderdaad via route Venlo ingereisd (en later nog eens). Ga naar NSinternationaa, zet reis op, KLIK korting aan-heb je vrij reis in NL dan is het 1,60 vol-, voor mij 1,20 met BC25, maak eventueel app NS-INT aan als je die nog niet hebt en voila-paar sekontjes later komt ticket als grote QR code op scherm. Oh ja_ je kanNIET vanaf Venlo dit bestellen-want dat valt binnen VRR verbund, je moet van verderop om dat te omzeilen. Uiteraard betaal je NL traject als je geen of enkel korting hebt.

Streng erop gecontroleerd wordt er bepaald niet op deze route-maar dit is hoe het hoort+moet. Op het Arnhemse lijntje is een enorme discussie over hoe/wat.

Merkwaardig: toen ik gister opnw boekte voor een tripje komend weekend vanwege bezoek tentoonstelling, bleek opeens veel ritten vanaf Kald NIET beschikbaar te zijn-dit was ook al gemeld voor Emmerich. Alsof iemand ergens aan zit te rommelen.

Verder krijg je -geloof dit of niet-ook nog volop bezorgde mails over die enorme wereldreis die je gaat maken van NS-INt en zelfs nog een review-dat is gewoon de spam die bij elk ticket schijnt te horen

Emmerich heeft sinds vandaag een werkend in/uitcheck paaltje.

Reputatie 7
Badge +4

Dat zou goed nieuws zijn, waar las je dat @MoDe ? De combinatie vrijabonnement met negeneuroticket is dan uit de problemen. Ik ben benieuwd.

Badge +3

Dat zou goed nieuws zijn, waar las je dat @MoDe ? De combinatie vrijabonnement met negeneuroticket is dan uit de problemen. Ik ben benieuwd.

Zoek op https://community.ns.nl/search?q=paaltje%20emmerich en dan de meest recente reacties (sinds vanmiddag) voor de foto’s, onder andere deze:

 

Reputatie 5

Dat betekent dus dat je met je Dalvrij abonnement zonder extra kosten tot Emmerich kunt reizen (neem ik aan)

Reputatie 6

Precies en van daar af met 9 Eurobiljet. Voor de vrij reizigers weinig obstakels meer.

Wel uit en inchecken op betreffende stations.

Reputatie 4

Dat betekent dus dat je met je Dalvrij abonnement zonder extra kosten tot Emmerich kunt reizen (neem ik aan)

Dat klopt helemaal! 😃

Reputatie 5

Ja, dat is de normale gang van zaken ook naar Leer en Aachen.

Vrij reizigers hebben dus ook op deze lijnen geen extra kosten meer:

naar Leer via Groningen

naar Gronau via Enschede

naar Emmerich via Arnhem

naar Aachen via Heerlen

Hengelo- Bad Bentheim is al vrijgegeven.

 

Nu Venlo nog….

Oké!
Gisteren, 15 juni, was ik nog op het station Emmerich, ik heb er nog op gelet maar geen chippaal te zien. En 1 dag later een werkend paaltje. Wel erg verrassend, maar heel fijn natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +4

Ik schaam me natuurlijk, maar ik zag het vanmorgen ook niet.

Reageer