Altijd fijn weer in NL te zijn


Er is een duidelijk verschil in dienstverlening tussen Duitsland en Nederland.

Onderweg van Berlijn naar Eindhoven heeft de trein van Duisburg naar Viersen vertraging.
En in Viersen moet je overstappen naar Venlo en die trein komt maar 1 keer per uur.
Maar heel fijn, de trein in Viersen heeft op ons gewacht. Hulde.

Dan kom je in Venlo aan en zie je dat de trein naar Schiphol een perron verder er nog staat.
De machinist staat aan onze kant in de deuropening te kijken hoe dik 100 personen zich rennend en haastend met hun koffers naar zijn trein begeven.
Maar als de eerste de trap op komen rennen op perron 3 gaan de deuren dicht en vertrekt de trein precies op tijd. Laat die mensen gewoon een half uur wachten.

Nu vinden wij dat duitsers geen humor hebben, dat klopt, het is niet grappig om mensen zo te laten staan.
De nederlandse machinist heeft wel veel humor, is toch grappig die mensen te laten rennen. Zal ie veel likes krijgen in zijn machinisten app groep.


86 reacties

Wachttijdregelen zijn bij ProRail belegd. De treindienstleider moet er voor zorgen dat het sein niet op groen gaat, zodat de vertrekkende trein gedwongen wordt om te wachten. Of het in de praktijk altijd netjes door ProRail gedaan wordt, is een tweede, maar ProRail is in ieder geval de leidende partij. Het personeel op de trein volgt simpelweg het horloge en het vertreksein, wel met vakmanschap zoals hierboven gemeld (dus aankomende trein in zicht, zo mogelijk wel wachten; niet in zicht of zelf al vertraagd is vertrekken). 

In Den Bosch is er ook zo'n regeling in de avonduren waarbij de IC naar Nijmegen wacht op de IC uit Eindhoven. Ik schat dat het in driekwart van de gevallen goed gaat (en ProRail het sein op rood houdt) en in een kwart van de gevallen mis gaat omdat de verkeersleider wellicht zelf de regeling niet kent. 

 

Reputatie 1

De overstap in Venlo is bijzonder slecht. Ik reis meestal vanaf Mönchengladbach met de Auto naar Venlo en vanaf daar met de trein. 
 

Vanaf 2026 moet je in Venlo niet meer overstappen, vanaf dit jaar gaat de RE13 door naar Eindhoven Centraal…

En misschien wordt het dan en beetje beter.

 

https://www.vrr.de/de/magazin/start-frei-richtung-eindhoven/

 

 

Badge +3

In Den Bosch is er ook zo'n regeling in de avonduren waarbij de IC naar Nijmegen wacht op de IC uit Eindhoven. Ik schat dat het in driekwart van de gevallen goed gaat (en ProRail het sein op rood houdt) en in een kwart van de gevallen mis gaat omdat de verkeersleider wellicht zelf de regeling niet kent. 

Zie daarvoor ook dit topic (wat al een tijdje stil is). Daar gaat het om een overstap die eigenlijk niet geldig is (maar je in principe wel kan halen). Met name deze reactie (van mijzelf).

Waar is moderator Sanne trouwens gebleven (al 7 maanden niet meer actief) 🙄

Badge +3

Nog eentje… en dat zelfs op Zwolle 

 

Reputatie 6

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Ik heb een antwoord teruggekregen! Deze regeling is binnen ProRail bekend. Dat het niet altijd gevolgd wordt is iets wat bij de persoon die mij van een antwoord voorzien heeft niet bekend. Deze persoon heeft het doorgezet naar het team van ProRail die verantwoordelijk hiervoor is. Hopen dat het daarmee opnieuw op de goede plek onder de aandacht gebracht wordt

Reputatie 3

Een hoog klaaggehalte van mensen die het allemaal beter weten.

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Makkelijker gezegd dan gedaan, even een half uur eerder vertrekken. Overstappen zijn al het grootste nadeel van de trein tegenover de auto. 

Reputatie 6

Een hoog klaaggehalte van mensen die het allemaal beter weten.

Niet om het een of ander maar dat doe je zelf in sommige topics hier en op Twitter ook. 😅 

De overstap in Venlo is bijzonder slecht. Ik reis meestal vanaf Mönchengladbach met de Auto naar Venlo en vanaf daar met de trein. 
 

Vanaf 2026 moet je in Venlo niet meer overstappen, vanaf dit jaar gaat de RE13 door naar Eindhoven Centraal…

En misschien wordt het dan en beetje beter.

 

https://www.vrr.de/de/magazin/start-frei-richtung-eindhoven/

 

 

De RE13 is helaas een van de meest onbetrouwbare treinen die ik ken. De overstap in Venlo naar Eindhoven is al een probleem maar de overstap in Viersen richting Krefeld is nog erger. 

Als de RE13 meer dan 1-2 minuten vertraagd is probeer ik niet eens de IC na Eindhoven te halen maar ik loop rustig naar het station. Dan erger ik me ook niet als de IC net voor mijn neus vertrekt. 

Als deze trein 2026 doorrijdt naar Eindhoven zal hij waarschijnlijk ook vaak met een vertraging aankomen.

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Ik heb een antwoord teruggekregen! Deze regeling is binnen ProRail bekend. Dat het niet altijd gevolgd wordt is iets wat bij de persoon die mij van een antwoord voorzien heeft niet bekend. Deze persoon heeft het doorgezet naar het team van ProRail die verantwoordelijk hiervoor is. Hopen dat het daarmee opnieuw op de goede plek onder de aandacht gebracht wordt

 

Deze wachtregeling negeert compleet mensen die verder dan Lelystad moeten reizen, waar altijd een halfuursregeling geldt. Ik begrijp dat 5 minuten best veel wachttijd is, maar er zou bijvoorbeeld ook een wachtregeling van 1 tot 2 minuten kunnen worden ingesteld? Dit zou heel vaak al voldoende zijn voor reizigers naar Noord Nederland om 30 minuten vertraging te voorkomen. Worden conducteurs hier regelmatig op geattendeerd? 

Reputatie 1

Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van.

Vroeger was de overstaptijd in Venlo van/naar Duitsland een kwartier en toen klaagden veel mensen weer dat dat te lang was.

Nog vroeger was dat niet eens een overstap..

Reputatie 7
Badge

Vroeger had je ruim 20 minuten overstaptijd in Venlo. Dat was in de tijd dat de IC tussen Den Haag en Venlo reed. Na de wijziging waardoor de IC een andere route kreeg is het 7 minuten. Een medereiziger wist mij ooit te vertellen dat dit op verzoek van de gemeente Amsterdam, Schiphol en Ajax is gedaan. 

Reageer