ov-begeleiderskaart vanaf 11/12/2022 geldig in Belgie!

  • 16 November 2022
  • 48 reacties
  • 1435 Bekeken


Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

48 reacties

 

Voor welk openbaar vervoer geldt de OV-begeleiderskaart? Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg;

Als de Nederlandse overheid nepnieuws op zijn website zet waardoor u op het verkeerde been wordt gezet moet u bij de Nederlandse overheid gaan klagen en vragen om de website aan te passen. Zie onderstaand emailadres.

Kunt u informatie niet vinden, mist u informatie of klopt iets niet? Neem dan contact op met het ministerie van VWS via regelhulp@minvws.nl

Reputatie 7
Badge +1

 

Voor welk openbaar vervoer geldt de OV-begeleiderskaart? Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg;

Als de Nederlandse overheid nepnieuws op zijn website zet

Waardoor denk je dat zo zeker te weten? Wat mij betreft is het op dit moment onbepaald en de rest is speculatie.

Voor de trein klopt het wat de overheid schrijft (NMBS-website bevestigt het), maar het NMBS-personeel weet er hoegenaamd niks van. Lijkt me een intern NMBS-probleem.

Voor het andere OV in België weten we het niet. Is daar ook iets afgesproken en is er een ook een intern informatieprobleem, of staat het verkeerd op de website van de Nederlandse overheid en geldt het alleen voor de spoorwegen?

@rvdborgt 

Aangezien het niet op Belgische sites staat vrees ik dat het een Nederlandse verzinsel is. 

Reputatie 7
Badge +1

Aangezien het niet op Belgische sites staat vrees ik dat het een Nederlandse verzinsel is. 

Dus je weet het ook niet.

Wie er wel feiten heeft, die moge zich melden.

Reputatie 7

Maar dat lees je dan wel helemaal verkeerd. 

Het staat er namelijk ultra-duidelijk.

 

Indien je in het bezit van de OV-begeleiderskaart (...) reist je begeleider eveneens gratis op Het Belgisch Net

(hoofdletters van mij)

Er is maar 1 Belgisch net, namelijk dat van de Nationale Maatschappij voor de Belgische Spoorwegen.

De andere zijn ‘regionale vervoersnetten’. Die staan er net boven. En daar is alleen de Kaart Kosteloze Begeleider geldig. 

 

Ik ben het overigens roerend eens met je laatste zin. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Het staat er namelijk ultra-duidelijk.

Indien je in het bezit van de OV-begeleiderskaart (...) reist je begeleider eveneens gratis op Het Belgisch Net

(hoofdletters van mij)

Er is maar 1 Belgisch net, namelijk dat van de Nationale Maatschappij voor de Belgische Spoorwegen.

En dan staat er "volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kostenloze Begeleider”.

Het totaal is het tegendeel van ultra-duidelijk en alleen eventueel te begrijpen voor mensen die alle details weten van hoe het OV in België in elkaar zit. Van de gemiddelde gebruiker moet je dat niet verwachten.

Als we het op deze manier moeten interpreteren, en als de schrijver van de tekst op de regelhulp.nl een dergelijke tekst heeft gekregen als input, dan kan ik me helemaal voorstellen hoe een misverstand kan ontstaan.

Reputatie 7
Badge +1

Als de Spoorwegen het over 'het net' hebben, dan bedoelen ze daar natuurlijk de treintjes mee.

Dus als je dan bij de metro komt aankachelen, dan zit je verkeerd.

Maar als je dan de de rest van de zin leest, wordt het allemaal veel minder duidelijk. Simpel.

Als die kaart alleen bij de NMBS geldt, dan zijn er echt wel duidelijker manieren om dat op te schrijven.

Reputatie 7

Neen, leg jij het maar uit.

 

De website is van de Spoorwegen. Die gaan over de treintjes.

De zin is.

Indien je in het bezit van de OV-begeleiderskaart (...) reist je begeleider eveneens gratis op Het Belgisch Net.

Waarom zou je dan een kwartier lang trammelant maken bij een loket van de metro ?

 

 

Als de Spoorwegen het over 'het net' hebben, dan bedoelen ze daar natuurlijk de treintjes mee.

Dus als je dan bij de metro komt aankachelen, dan zit je verkeerd.

Maar als je dan de de rest van de zin leest, wordt het allemaal veel minder duidelijk. Simpel.

Als die kaart alleen bij de NMBS geldt, dan zijn er echt wel duidelijker manieren om dat op te schrijven.

De NMBS gaat niet over bussen, trams en metro. Ook de NMBS kan op hun site van alles zetten maar ze gaan alleen over treinen.

Daarnaast slaapt de NMBS  de ov-begeleiderskaart is niet uitgegeven voor de NS maar door ARGONAUT. Dat had ik al een paar keer aan de NMBS doorgegeven maar die hebben oogkleppen op.

ik heb nu wederom een email gestuurd naar diverse personen bij de NMBS om de informatie aan te passen wat betreft de ov-begeleiderskaart 'uitgegeven door NS in Nederland' moet zijn "uitgegeven door ARGONAUT in Nederland'

zoals ik het nu lees, lees ik het goed?  Het belgische net….

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

WAAR GEBRUIKEN? Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

 

ER STAAT ‘DE LIJN” De lijn is tram en bus oa in Antwerpen. Dus met de Nederlandse OV-begeleiderskaart kunnen we ook de tram en bus gebruiken in België ?!

Nou dat is dan mooi, dat ook weer opgelost.

ik heb inmiddels naar De LIJN een uitgebreide email gestuurd met diverse documenten over de Nederlandse ov-begeleiderskaart. Ook een paar controleurs heb ik een email gestuurd. Ben benieuwd of ik de komende week reacties krijg.

Reputatie 7

Je bent te kwader trouw.

Dat citaat gaat over de Kaart Kosteloze Begeleider.

Heb jij die ?

zoals ik het nu lees, lees ik het goed?  Het belgische net….

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

WAAR GEBRUIKEN? Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

ER STAAT ‘DE LIJN” De lijn is tram en bus oa in Antwerpen. Dus met de Nederlandse OV-begeleiderskaart kunnen we ook de tram en bus gebruiken in België ?!

Nee. De NMBS heeft helemaal niets te vertellen over bus, tram en metro. Die kunnen van alles op hun site zetten maar dat heeft geen enkele waarde want ze gaan daar helemaal niet over.

Ik kan op mijn site ook zetten dat u gratis koffie bij McDonalds kunt krijgen maar dat betekent nog niet dat McDonalds dan verplicht is u gratis koffie te geven 

Als u met de MIVB of De Lijn wil reizen moet u gewoon op hun site kijken. Niet op de site van de NMBS. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.

zoals ik het nu lees, lees ik het goed?  Het belgische net….

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

WAAR GEBRUIKEN? Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

ER STAAT ‘DE LIJN” De lijn is tram en bus oa in Antwerpen. Dus met de Nederlandse OV-begeleiderskaart kunnen we ook de tram en bus gebruiken in België ?!

Nee. De NMBS heeft helemaal niets te vertellen over bus, tram en metro. Die kunnen van alles op hun site zetten maar dat heeft geen enkele waarde want ze gaan daar helemaal niet over.

Ik kan op mijn site ook zetten dat u gratis koffie bij McDonalds kunt krijgen maar dat betekent nog niet dat McDonalds dan verplicht is u gratis koffie te geven 

Als u met de MIVB of De Lijn wil reizen moet u gewoon op hun site kijken. Niet op de site van de NMBS. Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.

Ik ben het niet met je eens, want de NMBS geeft de belgische begeleiderskaarten uit en heeft wel degelijk afspraken met andere vervoerders. Dit is nou eenmaal afgesproken en staat vast in de wetgeving in België. En de Nederlandse kaart is gelijkgesteld.

Wat u schrijft en het voorbeeld met mac donalds is flauwekul. Als het (nog) niet op de website van een andere vervoerder staat zegt helemaal niets. De meeste bedrijven zijn niet zo vlot met het aanpassen van de website. Net zo goed toen de NMBS had besloten om de Nederlandse kaart toe te laten, heb ik een paar keer aangegeven dat de begeleiderskaart niet afkomstig is van de NS maar van Argonaut. Nog steeds staat op de website ‘NS’ vermeld.

Net zoals ik hier lees, wie betaald het allemaal als iemand met een begeleiderskaart in De Lijn stapt, weer een onzin opmerking, deze vraag is helemaal niet interessant.  Wat wel interessant is, dat iemand schrijft ik ga een email sturen naar De LIJN en ik laat jullie weten.

Toevallig ben ik deze ochtend in De Lijn gestapt in Gent, ik had een kopie van de NMBS informatie folder meegenomen, mocht gewoon als begeleider met mijn partner in de tram.

Dus je kan hier wel lopen schreeuwen op afstand, al die onzinnige (wijze) teksten die sommige mensen schrijven helpt niemand verder in dit forum. 

Ook een andere wijsneus valt mij met privé berichten lastig dat ik mijn prive emailadres hier niet moet vermelden, Waar bemoeien mensen zich mee op het forum. Als ik mijn emailadres hier plaats dan is dat een privé zaak van mij en heeft een ander zich niet mee te bemoeien.

 

De meeste lezers in op dit forum vergeten één ding;

Ik ben met Ombudsrail en de NMBS maanden bezig geweest om de Nederlandse kaart er doorheen te krijgen.  December 2022 was het moment dat de kaart gebruikt mocht worden bij de NMBS. Voordat het op de website van de NMBS stond vermeld, ging enkele maanden overheen. Je moet je voorstellen dat de NMBS het onderwerp van de Nederlandse kaart doorgeeft aan de andere vervoerders. Dit heeft maanden nodig voordat iedereen van allerlei diensten binnen de vervoersbedrijven op de hoogte zijn. We leven in Juli 2023, nog lang geen jaar dat de kaart gebruikt mag worden bij de NMBS. Jullie denken dat alles binnen 6 maanden geregeld is …. in België bij alle vervoersbedrijven? Zo werkt het niet. Het heeft tijd nodig en soms kan je tegen een probleempje aanlopen. Niet boos worden, betaal gewoon en je kan mij een email sturen met de betaalbewijzen en de begeleiderskaart. Dan kan ik voor de persoon contact opnemen met de NMBS.

Als jullie blijven piepen en klagen op het forum, bereiken we helemaal NIETS mee. Als ik de NMBS met lege handen moet benaderen, bereik je niets. Betalen en naar mij sturen of ZELF een email sturen naar het management.  Ik heb al vaker geschreven, ik heb voor ieder het adres van de directie NMBS, beter is om alles via 1 persoon (mij dus) te laten gaan.

Ik zet dit topic op slot.

Een gezonde discussie over de OV-begeleiderskaart is hier natuurlijk meer dan welkom, maar het is nadrukkelijk niet het platform om een hetze te starten tegen de Belgische collega's. De kaart wordt niet door NS uitgegeven.

Verder heb ik inderdaad berichten met e-mailadressen van functionarissen in België verwijderd, alsmede het persoonlijke e-mailadres. Het staat ook in de huisregels dat dit niet de bedoeling is, net als dat we respectvol omgaan met elkaar en dat zie ik hier niet terug. We nodigen eenieder uit om op een respectvolle manier in discussie te treden, en deze discussie raakt dusdanig verhit dat ik besluit om deze te beëindigen.

Het blijft vreemd dat er vanuit de NS geen antwoord retour komt, contact gehad met de secretaresse van de directeur per email. Mooi dat de Oogvereniging het ook overneemt. Via ‘IEDERIN.nl’ was op facebook en twitter ook een bericht geplaatst.

Binnenkort De LIJN weer eens benaderen. Had hier ook de secretaresse van de directrice een email gestuurd, geen antwoord terug. Van de week ga ik haar bellen. Tram, bus en metro van De Lijn is tot heden nog geen groen licht voor de Nederlandse begeleiderskaart

Neem de waterbus over de Schelde bij Antwerpen!

Wat ook interessant kan zijn, met de OV-begeleiderskaart mag de begeleider gratis mee en krijgt de persoon met een beperking korting bij tonen van de kaart op het moment dat je opstapt. Op de boot betaalde ik vrijwel niets voor mijn partner.

https://www.dewaterbus.be/nl/schelde

Je kan bij diverse plaatsen aan de schelde uitstappen en wellicht ergens iets drinken en pak je de waterbus terug.

Ik raad iedereen aan om een ticket te kopen als je bij de waterboot bent (ben zelf met partner in 2020 op de waterboot geweest). 

Vanaf station Antwerpen neem je de tram naar de ‘Groenplaats’ vanaf hier loop je naar de Schelde. Je loopt het centrum uit. Denk 10 minuten lopen.

Je kan de ov-begeleiderskaart ook in de FLIXBUS gebruiken (zoals ik op de website heb gelezen). Zelf heb ik nog geen gebruik gemaakt met mijn partner van de FLIXBUS. Dus reacties zijn welkom.

In sommige gevallen is het goedkoper om met de flixbus naar België te reizen of door Nederland. In ons geval zouden wij 7 euro betalen voor 1 persoon, enkele reis van Maastricht naar Brussel (2 uur reizen). Met de trein (maastricht-luik-brussel) zijn we langer onderweg en is het kaartje voor de trein is prijzig.

 

RYANAIR vliegen.. heb je een ov-begeleiderskaart of parkeerkaart voor gehandicapten… neem contact op met RYANAIR en geef aan dat de persoon met een beperking een looprek heeft (slecht ter been) en hij of zij met een begeleider vliegt. 

Wat de persoon ook mankeert, RYANAIR werkt met codes. Codes die gekoppeld zijn aan een beperking. Gezien ik mijn partner niet aan een code kon hangen is besloten ‘de looprek’. Mijn partner heeft niets met een looprek.

RYANAIR zet jullie dan naast elkaar in het vliegtuig. Je betaald geen geld voor deze service. Ik heb destijds via online chat dit geregeld voor mij en mijn partner.

Je kan met je begeleiderskaart of de blauwe kaart gaan staan zwaaien bij RYANAIR maar daar bereik je niets mee. Eerst je reis boeken, daarna chatten online met ryanair.

Reputatie 1

Vandaag is het 200 dagen geleden dat het heuglijke nieuws werd gepresenteerd: Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door NS in Nederland) reist je begeleider gratis op het Belgische net volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider! Er is zelfs een 
folder te vinden op de website van de NMBS met deze informatie https://is.gd/WMBTPI .
Dus geen € 0,00 ticket meer nodig, alleen de OV begeleiderskaart. Hoe handig is dit? Ook is de OV begeleiderkaart geldig in de trein, bus, tram en metro in België (en Luxemburg) volgens de website van de NL overheid https://is.gd/wYkDYd Bij de NS international is niets vermeld op de website https://is.gd/AhVLuj  .
 


Echter is de realiteit anders. Vorige week reisden we bij Eijsden de grens over, reiziger (niet rolstoelafhankelijk) in bezit van een geldig vervoersbewijs en een Nederlandse OV begeleiderskaart met een begeleider. Omdat we van het type ‘eerst zien, dan geloven’ zijn hebben we toch ook een € 0,00 ticket in de tas zitten voor de begeleider. Daar gaan we dan, op weg naar Brussel, daar gezellig de stad verkennen per OV. De treinbegeleider komt in Visé de vervoersbewijzen controleren. Nee, de OV begeleiderskaart is haar niet bekend, heeft u ook een de Kaart Kosteloze Begeleider of een € 0,00 ticket? Anders heeft u geen geldig vervoersbewijs voor de begeleider. Het € 0,00 ticket uit de tas gevist, toen was het goed. Hopelijk zal het na invoering van de Arriva Drielandentrein vanaf december a.s wel bij iedereen bekend zijn!

Aangekomen in Brussel, op naar de metro. Bij de Bootik (infoloket MIVB-OV Brussel) naar binnen. Gewapend met enkele printjes met informatie die we online vonden (o.a. website NL overheid met de tekst”Uw begeleider reist met de OV-begeleiderskaart gratis: in de trein, bus, tram en metro in Nederland, België en Luxemburg” geel gemarkeerd https://is.gd/wYkDYd) lopen we naar het loket. We laten de informatie zien aan de medewerker en vragen of op welke manier we met onze OV begeleiderskaart de poortjes kunnen openen. Of is er een andere manier hoe we in het OV in Brussel kunnen reizen met de OV begeleiderskaart? Ze vroeg ons een Belgisch paspoort te tonen en de Belgische Kaart Kosteloze Begeleider. Nee, we zijn geen Belgen en hebben uitsluitend de Nederlandse OV begeleiderskaart en ID kaart. Geïrriteerd snauwde de medewerkster waarom we niet gewoon een kaartje aanschaffen. Voor buitenlanders zijn er geen regelingen, alleen voor Belgische mensen met verminderde mobiliteit. Nogmaals gezegd dat onze overheid de informatie verstrekte dat het mogelijk zou moeten zijn, waarop de medewerkster zegt dat dan de Nederlandse overheid dan maar de kaartjes moet komen kopen en uitdelen. We zijn ondertussen een kwartier verder en we worden naar het informatiegedeelte van de NMBS gestuurd. Zij zouden ons zeker en vast verder kunnen helpen.

Daar aangekomen weer het verhaal gedaan, ook deze medewerker keek of ze water zag branden. Lang verhaal kort: op haar advies kochten we twee herlaadbare Mobib kaarten voor 6 euro per stuk bij de informatiebalie van de NMBS (online kosten die 5 euro per stuk), 1 voor de reiziger met beperking en een voor de begeleider. Daarna op elke kaart hebben via een automaat (MIBV) voor zo’n 17 euro per persoon reistegoed gezet, zoals ons werd geadviseerd. Ondertussen is het een uur later en zijn we maar naar onze bestemming gereisd, met een illusie en flink wat euro's armer.
#ReizenmetEenBeperking 

oja, het is dus zo dat je geen zitplaatsen moet reserveren. Eerst chatten met RYANAIR voor zit plaatsen.