beantwoord

OV chip reader op Emmerich?



Toon eerste bericht

106 reacties

>Waarom er voor NIAG lijn 58 (Nijmegen - Kleve - Emmerich) specifieke afspraken zijn gemaakt voor het accepteren van de OV-chipkaart op het gehele traject weet ik niet. Ik vermoed dat het een continuering is geweest van het accepteren van strippenkaarten.

Mogelijk, maar het geeft dus aan dat in de praktijk dergelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Ook de acceptatie van de strippenkaart is ooit afgesproken natuurlijk.

>Waarom zou dat alleen in Elten en Emmerich zijn maar niet op (alle) andere stations waar de RE19 stopt?

Dat is een goed punt en ik vroeg inderdaad al af wanneer iemand dat zou opmerken. Het antwoord is eigenlijk dat het op zich natuurlijk relatief is, maar dat er een zekere drempelwaarde in zit. Hoeveel reizigers reizen er gemiddeld en frequent tot en met Emmerich vanaf Zevenaar of Arnhem, en hoeveel reizen er verder?

Uit persoonlijke ervaring (anekdotisch bewijs, ik weet het) stapt het grootste gedeelte toch wel uit bij Emmerich, verder nemen de aantallen al snel af, dus t/m Emmerich zou een mooie en bruikbare eerste test zijn. Als dan blijkt dat er meer behoefte is voor andere stations zou dat later uitgebreid kunnen worden.

M.a.w. beter kleinschalig beginnen met 1 of 2 haltes (Elten en Emmerich) dan meteen de hele lijn voorzien.

Het is eigenlijk een beetje zoals met de lijn zelf doortrekken naar Nederland. Waarom alleen Arnhem en Zevenaar, en waarom niet doorrijden meteen naar Ede-Wageningen en Veenendaal-De Klomp? Het antwoord ook daar is, denk ik, dat Arnhem natuurlijk een populaire bestemming is voor mensen vanuit b.v. Emmerich, maar Ede-Wageningen dat al veel minder is.
@Emeg
Ja ja, chippaaltjes in de treinen van Abellio zodat studenten gratis naar Düsseldorf kunnen. Nou, dat gaat het echt niet worden.

Voor de inwoners van Elten is er nu overigens ook geen probleem, die kunnen naar Arnhem gewoon tegen VRR tarief reizen.

Je praat hooguit over de inwoners van Lobith voor wie dit handig zou zijn als een soort transitverbinding naar Arnhem op de tijden dat lijn 60 niet rijdt. Alleen gaat dat doordeweeks ten koste van die toch al zwakke lijn 60 dus of de Provincie daar op zit te wachten? Of wil je lijn 60 tussen Babberich en Tolkamer helemaal opheffen, dat zou namelijk wel een optie kunnen zijn omdat je dan het daarmee uitgespaarde geld voor de treinverbinding kunt gebruiken.
Ok ja, das waar ook. Dan naar Elst en verder naar Tiel als voorbeeld 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃
Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃

Haha, het wel niet echt lukken met de voorbeelden 😛 Nja, dan laatste poging, slechts tot Elst dan 😉
Reputatie 7
Badge +3

Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃Haha, het wel niet echt lukken met de voorbeelden 😛 Nja, dan laatste poging, slechts tot Elst dan ;)

In Elst is geen keervoorziening. 😀
Alles kan maar de vraag is uiteraard wie dit gaat betalen. Ik denk dat het VRR zal eisen dat de Provincie Gelderland het maar betalen moet als die zo graag de OV-chipkaart tot Emmerich geldig wil hebben.
Reputatie 7
Badge +1
Omdat ABL (een dochter van NS) deze lijn expoliteert in het huidig contract en VRR de prijzen bepaalt-elk jaar per 1/1 omhoog, lijkt ook mij de kans minimaal. net zoals je niet kan sjippen tot Bentheim of Gronau, hoewel je op de NL-delen van die treintjes wel kan sjippen-als blauwnet.
Het klopt dat je wel met alle chipkaarten op NIAG 58 (snelbus Nijmegen-Kranenburg_Kleve-Emmerich) kan reizen, zelfs binnen DE, hier gelden wel veel hogere KM-prijzen. De sjofeur heeft hiervoor hand-held apparaatjes. Of-naar keuze, met het gehele VRR-assortiment, ook al vanaf Nijmegen, dat kan de sjofeur ook verkopen (bvb NRW of VRR-tagesticket) en hij wil echt geld en geen bankkaart!
Dat is een erfenis van vele jaren terug toen als EUR-integratieprojekt in en destijds veel groter gebied (er was nog strippenkaart en de VRR was daar nog niet-het was VGN), tot in Goch/DE en vanaf DE tot voorbij Nijmegen beide tarieven over en weer werden geaccepteerd)-met uiteraard specifieke doelgerichte EUR-subsidie. Dat was nog voordat dat Weeze-NRN airport open ging. Dit is langzaamaan afgekalfd tot enkel deze regeling/uitzondering. Bovendien rijdt BRENG-voorheen CVD/Nijmegen, in de spitsen extra bussen tot in Kranenburg met enkel chip, vanwege de grote vraag.
Als andere erfenis uit het verleden hanteert NS nog steeds hogere prijzen voor de paar KM tot Emmerich (met NL-100% korting), omdat het tot sluiting EC-treinen waren met hoger tarief. Enige voordeel is, dat deze kaartjes niet met de 1 € straftoelsag zijn belast.
Al weer iets waar huidige NS kennis totaal in lijkt te ontbreken.
Badge +3

Ik lees hierover niks in de media. Op de website van VIAS staat ook niks. Maar we wachten af.

Tja, met een e-ticket lukt het in ieder geval niet want Emmerich (en alle andere buitenlandse stations) kent het systeem niet.

Terwijl Aachen gewoon zou moeten lukken, omdat het daar 100% zeker óók met een ov-chipkaart kan, dus een Nederlands vervoerbewijs geldig is.

Alles kan maar de vraag is uiteraard wie dit gaat betalen. Ik denk dat het VRR zal eisen dat de Provincie Gelderland het maar betalen moet als die zo graag de OV-chipkaart tot Emmerich geldig wil hebben.

Misschien is er nog EU subsidie mogelijk hier of kan Euregio nog iets betekenen. Als ik me niet vergis hadden die juist als doel kleine lokale belemmeringen zoals deze op te heffen.
Reputatie 7
Badge
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.

Afgelopen vrijdag avond was het zeker geen lege trein. Wil niet zeggen dat ie stampvol zat, maar leeg is zeker anders.

Misschien dat een ov chipkaart (portable) paaltje juist nog net die extra stimulans kan geven?
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid is grensoverschrijdend verkeer altijd wat rustiger. Het meeste woon-werkverkeer is doorgaans binnen de landsgrenzen. Dat uitstappen in Emmerich is niet zo vreemd. Persoonlijk ben ik erg blij met deze verbinding. Grenzen horen geen belemmering te zijn.
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.

Ik reis bijna iedere weekend met de RE19 naar Arnhem en terug. De treinen zijn soms bijna leeg maar soms ook vol. Een keer reed de ICE niet en we hadden van Utrecht (NS IC) tot Oberhausen (RE 19) geen zitplaats.

Maar de werkzaamheden zijn echt een probleem. Een weekend moest ik "omreizen" via Venlo want de rit met de vervangende vervoer duurde even lang en ik zit liever in de trein dan urenlang in de bus. Er was ook geen prijsverschil omdat ik een Weekend Vrij heb.

Voor mensen die in Nederland werken en in Duitsland wonen zijn deze werkzaamheden vast erg lastig en een behoorlijk risico om te laat op werk te zijn. Ik denk niet dat dat momenteel zonder auto kan.
Om hier nog even op in te haken; ik merk dat kosten een grote rol spelen en er ook een discussie is over waar de paaltjes wel en niet geplaatst moeten worden. Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Dat is nog veel duurder. Je hebt dan veel meer kaartlezers nodig dan die paar die je op de stations nodig zou hebben. Tenzij je natuurlijk alle stations waar de RE stopt tot Düsseldorf Hbf zou willen voorzien van kaartlezers.
De Provincie Gelderland zou, gezien de vele vertragingen op de A12 Duitse grens -Arnhem en het nog te lang duren voordat er een sneltrein Doetinchem Arnhem vv rijdt, moeten overwegen om een zelfde constructie voor passagiers naar en van Emmerich-Elten en Emmerich te laten gelden als voor reizigers die met Abellio van Arnhem naar Zevenaar reizen. Daarmee slaat men twee vliegen in één klap, Bewoners van het Gelders Eiland en Montferland kunnen in Emmerich-Elten resp. Emmerich in checken met hun OV chipkaart.

Ik lees hierover niks in de media. Op de website van VIAS staat ook niks. Maar we wachten af.

Tja, met een e-ticket lukt het in ieder geval niet want Emmerich (en alle andere buitenlandse stations) kent het systeem niet.

Terwijl Aachen gewoon zou moeten lukken, omdat het daar 100% zeker óók met een ov-chipkaart kan, dus een Nederlands vervoerbewijs geldig is.

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Badge +3

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Het lukt alleen niet, dus dat oplossen graag.🤣

Arriva vindt het overigens prima, een e-ticket (of NS actiekaartje) naar Aachen.

Of student of zo (zolang je maar in/uitcheckt).

Dat er geen NS e-tickets systeem zijn (naar Aachen op dit moment) is de schuld van NS.
Arriva vindt het allemaal prima verder.

Maar ja kunnen uitchecken op Emmerich laat dus nog op zich wachten? Nou ja dan doe dat maar niet eventueel.

Je Arriva incheck is geldig, want de Reisplanner is leidend tenslotte.

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Volgens mij heb je geen benul van wat onder het wettelijke begrip discriminatie valt en wat niet. Verschillende voorwaarden voor verschillende tickets vallen daar dus niet onder.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Maar ja kunnen uitchecken op Emmerich laat dus nog op zich wachten? Nou ja dan doe dat maar niet eventueel.

Je Arriva incheck is geldig, want de Reisplanner is leidend tenslotte.

De exploitatie van het traject Arnhem-Emmerich valt onder het Duitse VRR. Die hebben na Zevenaar niets te schaften met Arriva, laat staan met onjuiste informatie in een reisplanner van NS. 

Je kunt je elders op de wereld niet beroepen op Nederlandse regels, wetten of informatie. Bekend is het voorbeeld van Nederlandse toeristen die zonder visum naar India gingen omdat in een Nederlandse reisgids stond dat je daar geen visum nodig had. Helaas terug naar huis dus.

Reputatie 7
Badge +1

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.

Dat klopt. Dus vertel ons waar staat dat OV-chipkaart wel en e-tickets (bv. dagkaarten) niet geldig zijn tot bv. Aken of Leer met Arriva.

Reputatie 7
Badge +1

Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.

Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.

Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.

Dat klopt. Dus vertel ons waar staat dat OV-chipkaart wel en e-tickets (bv. dagkaarten) niet geldig zijn tot bv. Aken of Leer met Arriva.

Je kunt geen e-tickets kopen bij NS met bestemming Aken of Leer. Wel bij Arriva. Een ticket van NS is geldig tot het laatste station voor de grens.

Er zijn regelmatig dagkaarten bij NS als e-ticket beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +3
Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.
En je hebt mensen die niet willen accepteren dat een oplossing niet uitgevoerd kan worden omdat een buitenlandse partij niet wil of kan meewerken.

Reageer