beantwoord

OV chip reader op Emmerich?

• 22 March 2019
  • 76 reacties
  • 3941 Bekeken

Toon eerste bericht

76 reacties

Reputatie 7
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.

Afgelopen vrijdag avond was het zeker geen lege trein. Wil niet zeggen dat ie stampvol zat, maar leeg is zeker anders.

Misschien dat een ov chipkaart (portable) paaltje juist nog net die extra stimulans kan geven?
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid is grensoverschrijdend verkeer altijd wat rustiger. Het meeste woon-werkverkeer is doorgaans binnen de landsgrenzen. Dat uitstappen in Emmerich is niet zo vreemd. Persoonlijk ben ik erg blij met deze verbinding. Grenzen horen geen belemmering te zijn.
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.

Ik reis bijna iedere weekend met de RE19 naar Arnhem en terug. De treinen zijn soms bijna leeg maar soms ook vol. Een keer reed de ICE niet en we hadden van Utrecht (NS IC) tot Oberhausen (RE 19) geen zitplaats.

Maar de werkzaamheden zijn echt een probleem. Een weekend moest ik "omreizen" via Venlo want de rit met de vervangende vervoer duurde even lang en ik zit liever in de trein dan urenlang in de bus. Er was ook geen prijsverschil omdat ik een Weekend Vrij heb.

Voor mensen die in Nederland werken en in Duitsland wonen zijn deze werkzaamheden vast erg lastig en een behoorlijk risico om te laat op werk te zijn. Ik denk niet dat dat momenteel zonder auto kan.
Om hier nog even op in te haken; ik merk dat kosten een grote rol spelen en er ook een discussie is over waar de paaltjes wel en niet geplaatst moeten worden. Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Dat is nog veel duurder. Je hebt dan veel meer kaartlezers nodig dan die paar die je op de stations nodig zou hebben. Tenzij je natuurlijk alle stations waar de RE stopt tot Düsseldorf Hbf zou willen voorzien van kaartlezers.
De Provincie Gelderland zou, gezien de vele vertragingen op de A12 Duitse grens -Arnhem en het nog te lang duren voordat er een sneltrein Doetinchem Arnhem vv rijdt, moeten overwegen om een zelfde constructie voor passagiers naar en van Emmerich-Elten en Emmerich te laten gelden als voor reizigers die met Abellio van Arnhem naar Zevenaar reizen. Daarmee slaat men twee vliegen in één klap, Bewoners van het Gelders Eiland en Montferland kunnen in Emmerich-Elten resp. Emmerich in checken met hun OV chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.
En je hebt mensen die niet willen accepteren dat een oplossing niet uitgevoerd kan worden omdat een buitenlandse partij niet wil of kan meewerken.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso blijft de vraag wat het probleem nu eigenlijk is. Volgens mij gaat het uitsluitend om mensen die met een binnenlands abonnement naar Elten of Emmerich willen zonder daarvoor bij te betalen. Op de hele RE18 is het VRR-tarief geldig, dus ook vanaf Arnhem en er is dus geen probleem met kaartjes op de landsgrenzen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet zo.

De OV-chipkaart kan gebruikt worden tussen Arnhem en Zevenaar en niet naar Duitsland. Dat is op alle grenstrajecten zo waar een Duitse vervoerder naar een Nederlands station rijdt. Alleen wanneer een Nederlandse vervoerder naar Duitse stations rijdt wordt de OV-chipkaart geaccepteerd.
Reputatie 7

Volgens dagblad De Gelderlander kan de chipkaart mogelijk dit jaar noggebruikt worden voor reizen naar/van Elten, Emmerich en Praest.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel nog behoudens goedkeuring door de Provincie Gelderland die het VRR financieel moet gaan compenseren voor de inkomstenderving.

Reputatie 7
Badge +3

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Reputatie 7
Badge +3

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Ik verwacht dat dit effect naar Emmerich een stuk kleiner zal zijn. Een dagje Aachen vanuit Nederland is wel leuk. (Grote stad met zo'n 250.000 inwoners, veel winkels helaas nu veel gesloten) Bij Emmerich moet ik toch echt gaan denken wat ik daar de hele dag zou moeten gaan doen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Emmerich zal het vooral om studenten gaan. Er wonen daar veel Neder-Duitsers die in Nederland studeren en dagelijks pendelen. Overigens zullen er ook zeker mensen een dagje in Emmerich gaan winkelen omdat sommige dingen daar een stukgoedkoper zijn dan in Nederland.

Reputatie 7
Badge +4

Het is goed dat grensverkeer vergemakkelijkt wordt. Handig voor mensen met afgekocht reisrecht en ook voor mensen met een keuzedag die de stap naar het buitenland wat eenvoudiger kunnen en ook zullen maken. In eerste instantie een vaak kostenbesparende verbetering voor de grensbewoners aan weerszijden, maar toch.

Natuurlijk is Emmerich geen Aken en ook geen Leer, maar toch een uitstapje naar het buitenland. Elten is onderweg verder een heel aardig plaatsje, de Pieterpadwandelaars komen er langs.Een busje van het laaggelegen station naar Hoch-Elten lijkt me wel een goed idee.

Reputatie 7

Boodschappen doen in Emmerich en flaneren aan de rijnboulevard. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Het probleem om met afgekocht reisrecht in Duitsland reizen is dat de totale opbrengsten omlaag gaan omdat die mensen dan geen VRR-kaartje meer kopen maar dat niet compenseren door meer te gaan betalen voor hun afgekochte reisrecht. Per saldo komt er gewoon minder geld binnen en iemand moet dat compenseren.

Reputatie 7
Badge

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk worden dezelfde poortjes en paaltjes gebruikt als wanneer je van Arnhem naar Zevenaar reist met Abellio. Dat Abellio NRW een dochteronderneming is van NS is tariefmatig volkomen irrelevant.

Er wordt gereden in opdracht van het VRR en de Provincie Gelderland.

@Emeg

Lobbyen voor iets waarbij een ander de kosten moet betalen is nogal gemakkelijk. Of gaan de burgemeesters zelf de portemonnee trekken?

Geen idee of de burgemeesters zelf de portemonnee zullen trekken 😉 Maar wat is erop tegen dat wij met onze OV chipkaart ook van en naar Elten en Emmerich kunnen reizen? Het is een feit dat vooral het grote bedrijfsleven van de open EU binnengrenzen profiteert, de gewone burger in het openbaar vervoer daar in tegen veel minder en dat begint m.i. zo langzamerhand onacceptabel te worden. Weet je dat vervoerder Arriva een dochter van de Deutsche Bahn is? Dat deze DB dochter ook volop in de Achterhoek en Liemers actief is met haar treinverbinding Arnhem-Winterswijk? Arriva profiteert daardoor financieel mee met het feit dat je in de 'Duitse' treinen van NS dochter Abellio tussen Arnhem en Zevenaar ook met de OV chipkaart kan reizen, logisch zo vind ik want dat betreft een binnenlandse treinrit. De opdrachtgevers van de Duits-Nederlandse RE19 route is niet enkel het Verkeersverbond Rhein-Ruhr (VRR) in Noord Rijnland Westfalen maar ook de provincie Gelderland is opdrachtgever. Dus staat ook het logo van de provincie Gelderland op alle Abellio treinen die op de RE19 Rhein-IJssel route tussen Arnhem en Düsseldorf pendelen. Afgelopen donderdag is er opnieuw een artikel In de krant (Gelderlander) verschenen waarin de burgemeester van Emmerich zich sterk maakt voor de Nederlandse OV chipkaart reiziger. Daarvoor heeft hij overleg gehad met zowel de Gelderse commissaris van de koning John Berends alsook met het verkeersverbond Rhein-Ruhr. De Gelderse commissaris heeft de burgemeester van Emmerich steun toegezegd en ook het VRR is bereid de Nederlandse grensbewoners tegemoet te komen en heeft niet afwijzend gereageerd. Er is dus een redelijk goede kans dat het reizen op de RE19 route met de Nederlandse OV chipkaart over de grens heen van en naar Elten (waarvan één derde van de inwoners Nederlander is) en Emmerich realiteit gaat worden. https://www.gelderlander.nl/montferland/burgemeester-emmerik-maakt-zich-sterk-voor-nederlandse-ov-chip-reizigers~a1556c58/
Reputatie 7
Badge +3
Zoals gezegd, dit kan snel geregeld worden mits iemand de portemonnee trekt. Voor niets gaat de zon op en aan allerlei artikeltjes in de Gelderlander heb je niets

Reageer