Skip to main content
Ik vraag me af of de NS niet een OV chipkaart paaltje in Emmerich en de toekomstige halte Elten kan neerzetten.

Op die manier kan er net even verder gereisd worden met de ov chipkaart, wat de integratie van de regio zeker ten goede kan komen. Voor de bus naar Emmerich kan al wel de ov chipkaart gebruikt worden, en enkele andere Duitse stations op doorlopende trajecten naar Nederland hebben ook ov chipkaart paaltjes.

Kortom, er zijn al diverse precedenten, en het zou een mooie toevoeging op de dienst zijn.
Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart.

Nee, je bij inchecken wordt er bij iedereen geld ingehouden net als bij andere reizigers zonder Vrij-abonnement. Ook als je dus van Haarlem naar Beverwijk gaat. Ga je niet naar het buitenland dan krijg je aan het eind je geld terug.

Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen.

Je betaalt gewoon het kortingtarief tot de grens plus een vast bedrag voor het buitenlandse stuk. Dat is niet zo ingewikkeld.

Dat is erg duur, en is bijvoorbeeld ook de reden waarom het afschaffen van het omchecken bij wisselen tussen vervoerders uiteindelijk niet door is gegaan.

Daar speelt een heel ander probleem: in veel gevallen is niet te bepalen via welke route of met welke vervoerder is gereisd. Dat probleem is principieel onoplosbaar.

Het kan mijns inziens wel maar het heeft ook nadelen en er zijn ook kosten. Zo moet je op de buitenlandse stations niet alleen paaltjes plaatsen maar ook automaten.

Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart.

Nee, je bij inchecken wordt er bij iedereen geld ingehouden net als bij andere reizigers zonder Vrij-abonnement. Ook als je dus van Haarlem naar Beverwijk gaat. Ga je niet naar het buitenland dan krijg je aan het eind je geld terug.

Eh, je wilt dus het systeem volledig op de schop gooien en bij vrij-reizigers ook een instaptarief gaan inhouden, alleen om reizen met de OV-chipkaart naar Elten en Emmerich mogelijk te maken? Je ziet toch hopelijk zelf ook in dat die "oplossing" totaal niet in verhouding staat tot het nogal kleine probleem dat het oplost (zoveel extra moeite is het niet om op je telefoon of bij de automaat een los kaartje te halen).

Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen.

Je betaalt gewoon het kortingtarief tot de grens plus een vast bedrag voor het buitenlandse stuk. Dat is niet zo ingewikkeld.

Dat is dus wel ingewikkeld. Voor zover ik weet wordt aan ieder station/haltepunt een bepaalde waarde toegekend op basis van de afstand in tariefeenheden van het vorige/volgende haltepunt en wordt op basis van die waarde het tarief berekend. Vervolgens kan een korting van 20%, 40%, 60% worden toegekend aan het berekende bedrag. Het is bij mijn weten niet mogelijk om aan een deel van de reis korting toe te kennen en aan een ander deel niet.
Als je bij vrij-reizigers een instaptarief gaat inhouden ontstaat er overigens gelijk ook een heel praktisch probleem: je kunt dan met een keuzedag niet langer naar het buitenland zonder je instaptarief te verliezen. Reizigers die met een keuzedag naar het buitenland willen zijn namelijk nu verplicht om naast een kaartje met 100% korting in Nederland ook hun keuzedag in te checken, omdat ze anders die keuzedag op een later moment opnieuw kunnen gebruiken. Als er bij het inchecken van een keuzedag ook een instaptarief wordt ingehouden zijn ze dat dus kwijt.
Abellio GmbH is een Duitse onderneming die gevestigd is in Berlijn. Het was oorspronkelijk (vanaf 2004) een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) en de eveneens uit Essen stammende busonderneming Mesenhohl, maar is in 2008 overgenomen door NS. NS heeft inmiddels al haar activiteiten buiten Nederland onder de Abellionoemer geplaatst en in Utrecht een dochteronderneming genaamd Abellio Transport Holding BV gevestigd (vroeger genaamd NedRailways). Abellio GmbH is voor 100% eigendom van Abellio Transport Holding BV.

Het is allemaal niet zo relevant voor deze discussie. Het verschil met de Wiederlinie Groningen-Leer en de drielandentrein (Luik-)Maastricht-Aken is dat de Rhein-IJssellinie (RE19) een Duitse in plaats van een Nederlandse concessie is. Dat maakt de plaatsing van OV-chippalen minder waarschijnlijk.

Uiteraard zou ik een paal in Elten ook van harte toejuichen.

Wat betreft Abellio's regionale expres 19, Rhein-IJssel route. Aan de naam alleen al kan je zien dat het daarbij om een regionale Duits-Gelderse treinverbinding gaat. Het is een misverstand te menen dat het daarbij om een puur Duitse concessie zou gaan, ook de provincie Gelderland participeert daarin met Gelders gemeenschapsgeld en dus staat ook het logo van de provincie van Gelderland op de treinen die Abellio op de RE19 lijn inzet. In die treinen worden de berichten op het gehele traject, dus ook op het Duitse deel van de route tweetalig in zowel het Duits als in het Nederlands omgeroepen. Omdat ook Gelderland meedoet mag, zo meen ik, de provincie ten behoeve van Nederlandse (Gelderse) reizigers aan weerszijden van de grens tot aan Emmerich ook het een en ander te wensen hebben, zoals met de OV chipkaart nog een klein stukje Duitsland in kunnen reizen. Neem nu Elten, in die markante Duitse grens inham bij Lobith, dat is waarschijnlijk het meest Nederlandse dorp van Duitsland geworden. Een derde van de Eltense bevolking is Nederlander. Maar ook voor de inwoners van het nabij gelegen Lobith (tegenwoordig deel van de gemeente Zevenaar) zal het station van Elten, indien deze bereikbaar is geworden met de OV chipkaart, een betere opstap plaats zijn dan het verder weg gelegen Zevenaar, om vanuit Elten met de trein snel naar Zevenaar en Arnhem te kunnen reizen. Kortom dat zal voor Abellio nog meer reizigers kunnen gaan opleveren dan nu. Zeker als de Breng bus van lijn 60, die nu van Arnhem tot Tolkamer rijdt, via Lobith iets verder door zou kunnen rijden naar het station van Elten. Gelderland blijkt van harte de inzet van de burgemeester van Emmerich te steunen en ook de Duitse deelstaat NRW staat in principe niet onwelwillend tegenover de wens om met de OV chipkaart nog een stukje Duitsland in te reizen tot aan Emmerich met daar dichtbij het Nederlandse 's Heerenberg waar ook nogal wat reizigers wonen die sneller met de trein vanaf Emmerich dan vanaf Doetinchem naar Arnhem kunnen reizen. De OV palen in Elten en Emmerich zullen er mogelijk komen. En anders is er nog een andere m.i. goede oplossing voorhanden door ook in de Abellio RE 19 treinen, net zoals in alle Nederlandse trams en bussen, Nederlandse OV in en uit check apparaten te plaatsen om met je OV chipkaart op traject Emmerich - Arnhem in de trein zelf direct bij Abellio te kunnen in of uit checken.

Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.
@Emeg

Ja ja, chippaaltjes in de treinen van Abellio zodat studenten gratis naar Düsseldorf kunnen. Nou, dat gaat het echt niet worden.

Voor de inwoners van Elten is er nu overigens ook geen probleem, die kunnen naar Arnhem gewoon tegen VRR tarief reizen.

Je praat hooguit over de inwoners van Lobith voor wie dit handig zou zijn als een soort transitverbinding naar Arnhem op de tijden dat lijn 60 niet rijdt. Alleen gaat dat doordeweeks ten koste van die toch al zwakke lijn 60 dus of de Provincie daar op zit te wachten? Of wil je lijn 60 tussen Babberich en Tolkamer helemaal opheffen, dat zou namelijk wel een optie kunnen zijn omdat je dan het daarmee uitgespaarde geld voor de treinverbinding kunt gebruiken.
Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.

En je hebt mensen die niet willen accepteren dat een oplossing niet uitgevoerd kan worden omdat een buitenlandse partij niet wil of kan meewerken.
Sowieso blijft de vraag wat het probleem nu eigenlijk is. Volgens mij gaat het uitsluitend om mensen die met een binnenlands abonnement naar Elten of Emmerich willen zonder daarvoor bij te betalen. Op de hele RE18 is het VRR-tarief geldig, dus ook vanaf Arnhem en er is dus geen probleem met kaartjes op de landsgrenzen.
Ik zie het probleem ook niet zo.

De OV-chipkaart kan gebruikt worden tussen Arnhem en Zevenaar en niet naar Duitsland. Dat is op alle grenstrajecten zo waar een Duitse vervoerder naar een Nederlands station rijdt. Alleen wanneer een Nederlandse vervoerder naar Duitse stations rijdt wordt de OV-chipkaart geaccepteerd.

Volgens dagblad De Gelderlander kan de chipkaart mogelijk dit jaar noggebruikt worden voor reizen naar/van Elten, Emmerich en Praest.

Dat is wel nog behoudens goedkeuring door de Provincie Gelderland die het VRR financieel moet gaan compenseren voor de inkomstenderving.

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Ik verwacht dat dit effect naar Emmerich een stuk kleiner zal zijn. Een dagje Aachen vanuit Nederland is wel leuk. (Grote stad met zo'n 250.000 inwoners, veel winkels helaas nu veel gesloten) Bij Emmerich moet ik toch echt gaan denken wat ik daar de hele dag zou moeten gaan doen.

Bij Emmerich zal het vooral om studenten gaan. Er wonen daar veel Neder-Duitsers die in Nederland studeren en dagelijks pendelen. Overigens zullen er ook zeker mensen een dagje in Emmerich gaan winkelen omdat sommige dingen daar een stukgoedkoper zijn dan in Nederland.

Het is goed dat grensverkeer vergemakkelijkt wordt. Handig voor mensen met afgekocht reisrecht en ook voor mensen met een keuzedag die de stap naar het buitenland wat eenvoudiger kunnen en ook zullen maken. In eerste instantie een vaak kostenbesparende verbetering voor de grensbewoners aan weerszijden, maar toch.

Natuurlijk is Emmerich geen Aken en ook geen Leer, maar toch een uitstapje naar het buitenland. Elten is onderweg verder een heel aardig plaatsje, de Pieterpadwandelaars komen er langs.Een busje van het laaggelegen station naar Hoch-Elten lijkt me wel een goed idee.

Boodschappen doen in Emmerich en flaneren aan de rijnboulevard. 

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Het probleem om met afgekocht reisrecht in Duitsland reizen is dat de totale opbrengsten omlaag gaan omdat die mensen dan geen VRR-kaartje meer kopen maar dat niet compenseren door meer te gaan betalen voor hun afgekochte reisrecht. Per saldo komt er gewoon minder geld binnen en iemand moet dat compenseren.

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Natuurlijk worden dezelfde poortjes en paaltjes gebruikt als wanneer je van Arnhem naar Zevenaar reist met Abellio. Dat Abellio NRW een dochteronderneming is van NS is tariefmatig volkomen irrelevant.

Er wordt gereden in opdracht van het VRR en de Provincie Gelderland.

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Als je met de Duitse trein van Arnhem naar Zevenaar gaat gebruik je ook de Arriva/Breng paaltjes dus ik zie geen verschil met Emmerich. De verdeling van het geld tussen Arriva/Breng/Abellio gaat via een backoffice oplossing, dat is nu ook al het geval. 

Verder heeft Abellio Duitsland operationeel niets met NS te maken, het is gewoon een buitenlandse dochtermaatschappij zoals zoveel bedrijven er een hebben. Net ook als dat Arriva Nederland een buitenlandse dochtermaatachappij van DB is. 

Die paaltjes zijn er nog steeds niet zo te zien. Die berichten daarover lijken voorbarig. Dus dat wordt een onhandig Duits kaartje kopen.

Die paaltjes zijn er nog steeds niet zo te zien. Die berichten daarover lijken voorbarig. Dus dat wordt een onhandig Duits kaartje kopen.

Dankjewel voor de update! Ik had ook Abellio gevraagd via Twitter en die bevestigen dat reizen tussen Arnhem en Elten nog met een Duitse VRR-ticket gaan.

De Provincie Gelderland wilde dit maar voor zover ik kan nagaan is nog steeds niet geregeld wie dat gratis reizen van Nederlanders tussen Zevenaar en Emmerich gaat betalen. Wellicht heeft men zich bij de Provincie destijds niet voldoende gerealiseerd dat daar een prijskaartje aan vast zit. 

Via een Twitter groep:

Tegenwoordig kan je ook met @KeolisNED naar Gronau (Westf) reizen! Als je snel bent, kan je zelfs met een binnenlands Duits kaartje doorreizen en hier uitchecken.

Als het mee zit alle Emmerich stations ook nog in de komende maanden. Zijn alleen Bad Bentheim en Kaldenkirchen nog niet voorzien.

“Tot Praest heb ik gehoord idd, wat betreft Bh: geen idee of ze daar ook staan”

Mooiste scenario zou natuurlijk tot Wesel zijn. En dan ook de lijn naar Bocholt en de lijnbus Bocholt Aalten die ook vanaf eind zomervakantie NRW gaat rijden. Alleen rijdt de trein naar Bocholt de rest van het jaar niet meer.

Bad Bentheim zou ook fijn zijn. Zeker als de hele Bentheimer Eisenbahn wellicht een Nederlands en Duits tariefsysteem gaat krijgen. Wat mooi zou zijn vanwege Coevorden - Oldenzaal wat dan sneller gaat zijn via Bentheim.

Reageer