beantwoord

OV chip reader op Emmerich?



Toon eerste bericht

106 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ook dito gemeld op treinreiziger.nl.

Sowieso blijft de vraag wat het probleem nu eigenlijk is. Volgens mij gaat het uitsluitend om mensen die met een binnenlands abonnement naar Elten of Emmerich willen zonder daarvoor bij te betalen. Op de hele RE18 is het VRR-tarief geldig, dus ook vanaf Arnhem en er is dus geen probleem met kaartjes op de landsgrenzen.
Reputatie 7
Badge +4

Er zijn regelmatig dagkaarten bij NS als e-ticket beschikbaar.

 

Het zijn in de praktijk vaak dagretours en helaas geen dagkaarten meer. Dat zien we bij Hema, AH en Kruidvat. Dat maakt nogal wat uit, helaas.

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet zo.

De OV-chipkaart kan gebruikt worden tussen Arnhem en Zevenaar en niet naar Duitsland. Dat is op alle grenstrajecten zo waar een Duitse vervoerder naar een Nederlands station rijdt. Alleen wanneer een Nederlandse vervoerder naar Duitse stations rijdt wordt de OV-chipkaart geaccepteerd.
Reputatie 7
Badge +1

Je kan gewoon, MITS je niet binnen het gebied van dat duitse VV blijft, wel e-tickets bestellen naar al die plaatsen, en dus ook Elten+Emmerik, via NS-INternat. Dan betaal je dus wel de hoofdprijs.

Dus niet vanaf Arnheim, wel vanaf Oosterbeek.

Kan ook nog via bahn.de

naar Elten-want dat kon dus niet tussen de weinige bestemmingen in de automaat worden gemoffeld, moet dat zelfs op die manier. In alle gevallen betaal je dan de duitse KMs volgens Ausland Deutschland Tarif Stufe C

Er is nog dizkuzie of het in juni+juli+aug in DE te koop zijnde 9 € MONATSkarte-alle ganze OePNV, alle Verbünde, alle Nahverkehr/Bus/Strassenbahn, ook op die korte buitenlandsstukjes gelden, in de praktijk zal er vermoedelijk dan amper controle zijn. En al die veelreizende forumgenoten hier hebben toch ja alle schon Ihre Freifahrt Heimland, also nix Probleme!

Reputatie 7
Badge

Goedkope dagkaarten van de bekende winkelketens bestaan al jaren niet meer. NS is ook niet gek en gaat ook geen dagkaarten meer voor 12.50 aanbieden. En ja, we willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar dat is gewoon onrealistisch. En om bij het onderwerp te blijven: schandalig dat het lang duurt. Maar nog schandaliger de rol van de provincie Gelderland die van alles belooft maar niks nakomt.

Maar nog schandaliger de rol van de provincie Gelderland die van alles belooft maar niks nakomt.

Ik vrees naieviteit, geen enkel benul van het feit dat zaken in Duitsland nu eenmaal anders werken dan in Nederland.

Reputatie 7
Badge

Volgens dagblad De Gelderlander kan de chipkaart mogelijk dit jaar noggebruikt worden voor reizen naar/van Elten, Emmerich en Praest.

Badge +3

Een dagkaart als e-ticket is inderdaad gewoon geldig naar bijv. Aachen (bevestigd door Arriva), maar als het een actiekaartje is gaat het vaak om een dagretour en moet je een bestemming invullen, zelfde natuurlijk voor reguliere e-tickets.

Deze zijn niet bij NS te koop (systeem kent de buitenlandse stations niet), en zal je dus bij Arriva moeten kopen.

Voor Arnhem/Zevenaar - Emmerich kan je via de DB Navigator app kaartjes kopen voor € 6,10

Dat is wel nog behoudens goedkeuring door de Provincie Gelderland die het VRR financieel moet gaan compenseren voor de inkomstenderving.

Reputatie 7
Badge +3

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Reputatie 6

Dat denk ik ook, het zal geen opzet zijn van de provincie. Maar als je toch keer op keer weer moet constateren dat je beloftes niet waar kunt maken, dan zou het toch beter zijn om geen datum meer te noemen. Nu wordt weer gesproken over eind juni/begin juli maar je kunt er donder op zeggen dat ook dit niet gehaald gaat worden.

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

 

Ik verwacht dat dit effect naar Emmerich een stuk kleiner zal zijn. Een dagje Aachen vanuit Nederland is wel leuk. (Grote stad met zo'n 250.000 inwoners, veel winkels helaas nu veel gesloten) Bij Emmerich moet ik toch echt gaan denken wat ik daar de hele dag zou moeten gaan doen.

Bij Emmerich zal het vooral om studenten gaan. Er wonen daar veel Neder-Duitsers die in Nederland studeren en dagelijks pendelen. Overigens zullen er ook zeker mensen een dagje in Emmerich gaan winkelen omdat sommige dingen daar een stukgoedkoper zijn dan in Nederland.

Reputatie 7
Badge +4

Het is goed dat grensverkeer vergemakkelijkt wordt. Handig voor mensen met afgekocht reisrecht en ook voor mensen met een keuzedag die de stap naar het buitenland wat eenvoudiger kunnen en ook zullen maken. In eerste instantie een vaak kostenbesparende verbetering voor de grensbewoners aan weerszijden, maar toch.

Natuurlijk is Emmerich geen Aken en ook geen Leer, maar toch een uitstapje naar het buitenland. Elten is onderweg verder een heel aardig plaatsje, de Pieterpadwandelaars komen er langs.Een busje van het laaggelegen station naar Hoch-Elten lijkt me wel een goed idee.

Reputatie 1

Het is nu maart 2022, maar kun je inmiddels met je OV-chipkaart in/uitchecken op Emmerich?

Mag je daar dan ook met ns weekend vrij abonnement op reizen? [Net als Gronau en Aachen]

Reputatie 7
Badge

Zo te zien niet. Zou ook te maken kunnen hebben dat er sinds kort een andere vervoerder is.

Reputatie 7
Badge +1

Zo te zien niet. Zou ook te maken kunnen hebben dat er sinds kort een andere vervoerder is.

Het had 1 jan. klaar moeten zijn. De vertraging zou komen doordat DB het paaltje nog niet van stroom heeft kunnen voorzien.

Zo te zien niet. Zou ook te maken kunnen hebben dat er sinds kort een andere vervoerder is.

Lijkt me onwaarschijnlijk want de paaltjes zijn een zaak van het VRR, niet van de vervoerder. Het enige is dat de Zugbegleiter van VIAS een lezer moeten hebben maar die zullen ze van Abellio hebben overgenomen.

Reputatie 7
Badge +1

Zoiets heel ingewikkelds was/is er ook met de automaten van exAB (zo´n trotse NS-dochter ooit, in DE flink geprezen om de goede dienst!) binnen NL en een tijdje terug met de enkele CICO-paal du nu te Gronau staat. Wie, oh wer soll dan STROM, wie moet de elektra rekening betalen!?

Zoals het rechtgeaarde spoorwegen betaamt wordt elk mogelijk burokratisch detail tot in het alleruiterste uitgeknobbeld.

Wie, oh wer soll dan STROM, wie moet de elektra rekening betalen!?

Zoals het rechtgeaarde spoorwegen betaamt wordt elk mogelijk burokratisch detail tot in het alleruiterste uitgeknobbeld.

Alle kosten zijn in dit geval voor rekening van de Provincie Gelderland dus dat is simpel. Wie er opdracht moet geven aan de lokale netwetkbeheerder om die stroomkabel te trekken zal meer het probleem zijn, zeker omdat daar ook nog toestemming van de gemeente voor nodig is.

Overigens duurt een nieuwe stroomaansluiting realiseren op het netwerk in Nederland in sommige regio's tegenwoordig ook maanden.

Reputatie 7
Badge +4

Het mooiste zou toch echt zijn als we wisten wanneer de paaltjes er daadwerkelijk en functionerend staan. :innocent:

Reputatie 7
Badge

Boodschappen doen in Emmerich en flaneren aan de rijnboulevard. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Reageer