beantwoord

OV chip reader op Emmerich?



Toon eerste bericht

106 reacties

Badge +3

Via een Twitter groep:

Tegenwoordig kan je ook metĀ @KeolisNEDĀ naar Gronau (Westf) reizen! Als je snel bent, kan je zelfs met een binnenlands Duits kaartje doorreizen en hier uitchecken.

Ā 

Als het mee zit alle Emmerich stations ook nog in de komende maanden. Zijn alleen Bad Bentheim en Kaldenkirchen nog niet voorzien.

ā€œTot Praest heb ik gehoord idd, wat betreft Bh: geen idee of ze daar ook staanā€

Mooiste scenario zou natuurlijk tot Wesel zijn.Ā En dan ook de lijn naar Bocholt en de lijnbus Bocholt Aalten die ook vanaf eind zomervakantie NRW gaat rijden.Ā Alleen rijdt de trein naar Bocholt de rest van het jaar niet meer.

Bad Bentheim zou ook fijn zijn.Ā Zeker als de hele Bentheimer Eisenbahn wellicht een Nederlands en Duits tariefsysteem gaat krijgen. Wat mooi zou zijn vanwege Coevorden - Oldenzaal wat dan sneller gaat zijn via Bentheim.

Die paaltjes zijn er nog steeds niet zo te zien. Die berichten daarover lijken voorbarig. Dus dat wordt een onhandig Duits kaartje kopen.

Dankjewel voor de update! Ik had ook Abellio gevraagd via Twitter en die bevestigen dat reizen tussen Arnhem en Elten nog met een Duitse VRR-ticket gaan.

Badge +3
Kan het niet laten.. šŸ¤£ (off-topic)

https://speld.nl/2019/08/04/perrons-krijgen-patat-oorlog-paal

De Provincie Gelderland wilde dit maar voor zover ik kan nagaan is nog steeds niet geregeld wie dat gratis reizen van Nederlanders tussenĀ Zevenaar en Emmerich gaat betalen. Wellicht heeftĀ men zich bij de Provincie destijds niet voldoende gerealiseerd dat daar een prijskaartje aan vast zit.Ā 

De EU moet gewoon in heel Europa verplicht stellen dat op grenstrajecten alle abonnementen van minimaal Ć©Ć©n van de beide landen geldig zijn. Dus Zevenaar - Emmerich-Elten is dan Ć²f een Nederlands traject met een geldig Studentenreisproduct, Jongerendagkaart en dergelijke Ć²f een Duits traject met alle Duitse actiekaartjes geldig.

Ā 

Reputatie 7
Badge

Het duurt nog misschien wel tot eind deze maand, begin juli, tot de paaltjes er zijn.
reden is niet verrassend: Leveringsproblemenā€¦.

https://www.treinenweb.nl/nieuws/9468/vertraging-voor-ov-chipkaart-paaltjes-op-en-rond-emmerich.html

De EU moet gewoon in heel Europa verplicht stellen dat op grenstrajecten alle abonnementen van minimaal Ć©Ć©n van de beide landen geldig zijn. Dus Zevenaar - Emmerich-Elten is dan Ć²f een Nederlands traject met een geldig Studentenreisproduct, Jongerendagkaart en dergelijke Ć²f een Duits traject met alle Duitse actiekaartjes geldig.

Dat is al zo want het Duitse tarief is geldig tot Arnhem. Overigens gaat de EU niet over treintarieven dat is de verantwoordelijkheid van de individuele lidstaten.

Reputatie 7
Badge +1

De NS app en Reisplanner zeggen dat het kan, dus zou het eindelijk zover zijn? Woon iets te ver weg om zelf te gaan kijkenĀ šŸ˜…

Dat staat er toch al tijden in?

Nu is het zo te zien wachten op mensen die het VIAS-paaltje niet kunnen vinden...

Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart.

Nee, je bij inchecken wordt er bij iedereen geld ingehouden net als bij andere reizigers zonder Vrij-abonnement. Ook als je dus van Haarlem naar Beverwijk gaat. Ga je niet naar het buitenland dan krijg je aan het eind je geld terug.

Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen.

Je betaalt gewoon het kortingtarief tot de grens plus een vast bedrag voor het buitenlandse stuk. Dat is niet zo ingewikkeld.

Dat is erg duur, en is bijvoorbeeld ook de reden waarom het afschaffen van het omchecken bij wisselen tussen vervoerders uiteindelijk niet door is gegaan.

Daar speelt een heel ander probleem: in veel gevallen is niet te bepalen via welke route of met welke vervoerder is gereisd. Dat probleem is principieel onoplosbaar.

Het kan mijns inziens wel maar het heeft ook nadelen en er zijn ook kosten. Zo moet je op de buitenlandse stations niet alleen paaltjes plaatsen maar ook automaten.

Ik had het net na gevraagd en 2 jaar later zijn ze er nog niet

@Fedde N

Technisch is het geen probleem maar ik vermoed dat het gaat om hoeveel geld de provincie Gelderland het VRR moet betalen als compensatie voor de gederfde inkomsten. Daar wordt waarschijnlijk nog steeds over onderhandeld.

Vooral als de Studenten-OV geldig wordt tot Emmerich zijn de kosten voor de Provincie substantieel omdat studenten dan plotseling helemaal niets meer betalen terwijl zij wel een fors deel van de reizigers vormen.

De situatie bij Emmerich is anders bij Gronau omdat het bij Gronau maar om 2 kilometer gaat.

Reputatie 7
Badge

Dat met Gronau is een proef die nog niet begonnen is. Keolis raadt reizigers voorlopig afom van die paal gebruik te maken.

Reputatie 7
Badge

Ik lees hierover niks in de media. Op de website van VIAS staat ook niks. Maar we wachten af.

Reputatie 6

Dat is verrassend. Ik was gisteren nog in Emmerich en toen was er nog niks te zien.

Badge +3

Keolis: Goedemorgen. We zijn nog aan het testen. Officieel is het paaltje nog niet in gebruik (we hebben hier immers nog niet over gecommuniceerd), dus gebruik wordt afgeraden tot nader bericht. ^Noah

Reiziger: Hij doet het anders prima :rofl:Ā Die communicatie komt dan later welā€¦Ā 

Reputatie 5

Ik weet er verder het fijne niet van, maar als ik de huidige OV-chipspecificatie goed begrijp is het onmogelijk om bij inchecken met vrij reizen bij uitchecken toch saldo af te schrijven van de kaart.
Nee, je bij inchecken wordt er bij iedereen geld ingehouden net als bij andere reizigers zonder Vrij-abonnement. Ook als je dus van Haarlem naar Beverwijk gaat. Ga je niet naar het buitenland dan krijg je aan het eind je geld terug.


Eh, je wilt dus het systeem volledig op de schop gooien en bij vrij-reizigers ook een instaptarief gaan inhouden, alleen om reizen met de OV-chipkaart naar Elten en Emmerich mogelijk te maken? Je ziet toch hopelijk zelf ook in dat die "oplossing" totaal niet in verhouding staat tot het nogal kleine probleem dat het oplost (zoveel extra moeite is het niet om op je telefoon of bij de automaat een los kaartje te halen).

Hetzelfde geldt voor inchecken met korting: het is dan bij uitchecken niet mogelijk om de korting slechts over een deel van de reis te berekenen.
Je betaalt gewoon het kortingtarief tot de grens plus een vast bedrag voor het buitenlandse stuk. Dat is niet zo ingewikkeld.


Dat is dus wel ingewikkeld. Voor zover ik weet wordt aan ieder station/haltepunt een bepaalde waarde toegekend op basis van de afstand in tariefeenheden van het vorige/volgende haltepunt en wordt op basis van die waarde het tarief berekend. Vervolgens kan een korting van 20%, 40%, 60% worden toegekend aan het berekende bedrag. Het is bij mijn weten niet mogelijk om aan een deel van de reis korting toe te kennen en aan een ander deel niet.
Reputatie 5
Als je bij vrij-reizigers een instaptarief gaat inhouden ontstaat er overigens gelijk ook een heel praktisch probleem: je kunt dan met een keuzedag niet langer naar het buitenland zonder je instaptarief te verliezen. Reizigers die met een keuzedag naar het buitenland willen zijn namelijk nu verplicht om naast een kaartje met 100% korting in Nederland ook hun keuzedag in te checken, omdat ze anders die keuzedag op een later moment opnieuw kunnen gebruiken. Als er bij het inchecken van een keuzedag ook een instaptarief wordt ingehouden zijn ze dat dus kwijt.
Abellio GmbH is een Duitse onderneming die gevestigd is in Berlijn. Het was oorspronkelijk (vanaf 2004) een dochteronderneming van de Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH (EVV) en de eveneens uit Essen stammende busonderneming Mesenhohl, maar is in 2008 overgenomen door NS. NS heeft inmiddels al haar activiteiten buiten Nederland onder de Abellionoemer geplaatst en in Utrecht een dochteronderneming genaamd Abellio Transport Holding BV gevestigd (vroeger genaamd NedRailways). Abellio GmbH is voor 100% eigendom van Abellio Transport Holding BV.

Het is allemaal niet zo relevant voor deze discussie. Het verschil met de Wiederlinie Groningen-Leer en de drielandentrein (Luik-)Maastricht-Aken is dat de Rhein-IJssellinie (RE19) een Duitse in plaats van een Nederlandse concessie is. Dat maakt de plaatsing van OV-chippalen minder waarschijnlijk.

Uiteraard zou ik een paal in Elten ook van harte toejuichen.


Wat betreft Abellio's regionale expres 19, Rhein-IJssel route. Aan de naam alleen al kan je zien dat het daarbij om een regionale Duits-Gelderse treinverbinding gaat. Het is een misverstand te menen dat het daarbij om een puur Duitse concessie zou gaan, ook de provincie Gelderland participeert daarin met Gelders gemeenschapsgeld en dus staat ook het logo van de provincie van Gelderland op de treinen die Abellio op de RE19 lijn inzet. In die treinen worden de berichten op het gehele traject, dus ook op het Duitse deel van de route tweetalig in zowel het Duits als in het Nederlands omgeroepen. Omdat ook Gelderland meedoet mag, zo meen ik, de provincie ten behoeve van Nederlandse (Gelderse) reizigers aan weerszijden van de grens tot aan Emmerich ook het een en ander te wensen hebben, zoals met de OV chipkaart nog een klein stukje Duitsland in kunnen reizen. Neem nu Elten, in die markante Duitse grens inham bij Lobith, dat is waarschijnlijk het meest Nederlandse dorp van Duitsland geworden. Een derde van de Eltense bevolking is Nederlander. Maar ook voor de inwoners van het nabij gelegen Lobith (tegenwoordig deel van de gemeente Zevenaar) zal het station van Elten, indien deze bereikbaar is geworden met de OV chipkaart, een betere opstap plaats zijn dan het verder weg gelegen Zevenaar, om vanuit Elten met de trein snel naar Zevenaar en Arnhem te kunnen reizen. Kortom dat zal voor Abellio nog meer reizigers kunnen gaan opleveren dan nu. Zeker als de Breng bus van lijn 60, die nu van Arnhem tot Tolkamer rijdt, via Lobith iets verder door zou kunnen rijden naar het station van Elten. Gelderland blijkt van harte de inzet van de burgemeester van Emmerich te steunen en ook de Duitse deelstaat NRW staat in principe niet onwelwillend tegenover de wens om met de OV chipkaart nog een stukje Duitsland in te reizen tot aan Emmerich met daar dichtbij het Nederlandse 's Heerenberg waar ook nogal wat reizigers wonen die sneller met de trein vanaf Emmerich dan vanaf Doetinchem naar Arnhem kunnen reizen. De OV palen in Elten en Emmerich zullen er mogelijk komen. En anders is er nog een andere m.i. goede oplossing voorhanden door ook in de Abellio RE 19 treinen, net zoals in alle Nederlandse trams en bussen, Nederlandse OV in en uit check apparaten te plaatsen om met je OV chipkaart op traject Emmerich - Arnhem in de trein zelf direct bij Abellio te kunnen in of uit checken.

Je hebt mensen die voor elke oplossing een probleem bedenken, zoals je ook mensen hebt die voor elk probleem een oplossing bedenken.
Reputatie 7
Badge +4
Leer en Aachen staan aan het eind van een uit Nederland doorgetrokken lijn. Emmerich ligt aan een Duitse lijn die vanuit DĆ¼sseldorf, na Emmerich, doorgetrokken is naar Arnhem, waarbij de Nederlandse stations uiteraard wel paaltjes hebben. Die zouden er echter zonder deze lijn ook geweest zijn.

Ik ben niet tegen hoor, maar ik verwacht ze niet aan de Duitse kant.
Goedemorgen DeWil en welkom bij de NS Community!

Zoals Thom al heeft uitgelegd acht ik de kans ook klein dat er een OV-chipkaart paaltje geplaatst zal worden bij Emmerich. Dat gezegd hebbende zal ik je verzoek wel doorsturen, als er genoeg vraag naar blijkt te zijn kan het mogelijk heroverwogen worden.


Klinkt goed, bedankt! Wellicht dat een test met zo'n portable "paaltje" die je dikwijls ziet als er bussen ingezet worden een eerste optie is?
Wellicht!
Reputatie 7
Badge +3
Ik vraag me af aan wie @Stijn NS dit verzoek gaat doorsturen.

Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is verantwoordelijk voor de tariefstelling en kaartverkoop voor de treinen die vanuit Duitsland naar Arnhem rijden en door Abellio NRW worden geƫxploiteerd. Ik kan me niet voorstellen dat het VRR akkoord gaat met accepteren van de Nederlandse OV-chipkaart voor trajecten binnen Duitsland. De kans op mogelijkheden om met een Nederlandse OV-chipkaart in- en uit te checken in Emmerich en het toekomstige station Elten (geplande opening op 9 juni 2019) acht ik net iets groter dan nul.

Een andere kwestie is dat op de treinen van Abellio NRW tussen de Nederlandse stations Arnhem en Zevenaar wel de OV-chipkaart wordt geaccepteerd. Dat is een afspraak tussen de verschillende partijen.

Zoals Thom al heeft uitgelegd ligt het anders wanneer een Nederlandse vervoerder naar stations over de grens rijdt, zoals in het geval van Arriva naar Weener, Leer en Aken. Dan wordt aan Nederlandse zijde bepaald wat de geldigheid is van Nederlandse kaarten naar/van Duitsland.
Ik zelf stuur dit niet naar een specifieke afdeling, ik maak hiervoor een algemene suggestie aan. Die wordt vervolgens behandeld aan de hand van het onderwerp en zal gebaseerd daarop bij een specifieke afdeling terecht komen. Zoals ik zelf ook al aangaf acht ik de kans dat dit Ć¼berhaupt zal gebeuren ook erg klein, precies door datgene wat jij uit legt. Dat wil echter niet zeggen dat zo'n verzoek niet kan worden doorgegeven. 🙂
>Een andere kwestie is dat op de treinen van Abellio NRW tussen de Nederlandse stations Arnhem en Zevenaar wel de OV-chipkaart wordt geaccepteerd. Dat is een afspraak tussen de verschillende partijen.

Als die afspraak er kon komen, is het dan ook niet alleen maar de moeite waard om te onderzoeken of er enig draagvlak is van verdere afspraken?

>Zoals Thom al heeft uitgelegd ligt het anders wanneer een Nederlandse vervoerder naar stations over de grens rijdt, zoals in het geval van Arriva naar Weener, Leer en Aken. Dan wordt aan Nederlandse zijde bepaald wat de geldigheid is van Nederlandse kaarten naar/van Duitsland.

Echter, de NIAG accepteerde de OV chipkaart ook, terwijl dit voor zover ik weet niet een Nederlandse vervoerder is die even een halte net over de grens aandoet.

Wellicht ook niet interessant in dit verhaal is Abellio een volledige dochter van de NS schijnt te zijn. Misschien dat dit nog enige aanknopingspunten bied.
Reputatie 7
Badge +3
Abellio NRW gaat niet over de tarieven en kaartjes. Dat is het VRR.

Waarom er voor NIAG lijn 58 (Nijmegen - Kleve - Emmerich) specifieke afspraken zijn gemaakt voor het accepteren van de OV-chipkaart op het gehele traject weet ik niet. Ik vermoed dat het een continuering is geweest van het accepteren van strippenkaarten.


Bron: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_SB58_Emmerich_Bahnhof_-_Nijmegen_Heyendaal

In theorie is het natuurlijk mogelijk om Nederlandse paaltjes neer te zetten op stations binnen het VRR-gebied. Het lastige is dan om te bepalen op welke stations die paaltjes zouden moeten komen te staan. Waarom zou dat alleen in Elten en Emmerich zijn maar niet op (alle) andere stations waar de RE19 stopt?

Reageer