Op die manier kan er net even verder gereisd worden met de ov chipkaart, wat de integratie van de regio zeker ten goede kan komen. Voor de bus naar Emmerich kan al wel de ov chipkaart gebruikt worden, en enkele andere Duitse stations op doorlopende trajecten naar Nederland hebben ook ov chipkaart paaltjes.
Kortom, er zijn al diverse precedenten, en het zou een mooie toevoeging op de dienst zijn.
Keolis: Goedemorgen. We zijn nog aan het testen. Officieel is het paaltje nog niet in gebruik (we hebben hier immers nog niet over gecommuniceerd), dus gebruik wordt afgeraden tot nader bericht. ^Noah
Hij doet het anders prima (reiziger) Die communicatie dan later wel..
Waarschijnlijk komen na de vakantie nog wat politici om hem te onthullen.
Alles op zijn tijd. Vandaag zijn VRR ticketautomaten op station Arnhem geplaatst (groene standaard Transdev automaten). Ik begrijp van de VRR klantenservice dat ze ook binnenkort worden aangezet, dus hier zal de discussie over wie de stroom betaalt zijn beslecht. Dan kunnen reizigers na vier maanden in Zevenaar en Arnhem op het station ook weer een kaartje kopen voor de trein naar Emmerich e.v.
De NS (Lab) app en Reisplanner zeggen dat het kan, dus zou het eindelijk zover zijn? Woon iets te ver weg om zelf te gaan kijken
Ik lees (Google) verschillende berichten uit 2020 en 2021 dat er (geredeneerd vanaf die tijdstippen) 'binnenkort’ OV chipkaartmogelijkheden komen om te reizen naar Elten en Emmerich.
Morgen reis ik naar Elten. Weet iemand uit de community of ik inmiddels met de OV-chipkaart daarheen reizen kan of moet ik nog een onhandig Duits kaartje kopen?
Bovendien lost het plaatsen van paaltjes en (oplaad)automaten in Elten en Emmerich het probleem niet op dat naar andere stations van de RE19 niet met de OV-chipkaart gereisd kan worden.
Het "probleem" van het niet kunnen vaststellen met welke vervoerder is gereisd is in Nederland heel onhandig opgelost door poortjes en paaltjes van verschillende vervoerders op de stations neer te zetten. Dan krijg je de kromme situatie dat je bijvoorbeeld bij NS bent ingecheckt in Almelo om naar Hengelo te reizen en dat de trein van NS vertraging heeft. De eerstvolgende trein is van Blauwnet. Je zult dan op het perron bij NS moeten uitchecken en bij Blauwnet moeten inchecken om met een geldig vervoerbewijs met de eerstvolgende trein te kunnen reizen.
Voor wat betreft het inchecken bij de treinen van Abellio NRW tussen Arnhem en Zevenaar is het natuurlijk opmerkelijk dat je niet incheckt bij NS maar bij de rode poortjes/paaltjes van Arriva/Breng. Abellio NRW is op papier een dochtermaatschappij van NS maar is voor de exploitatie geheel gescheiden van NS. Dat geldt dan weer niet voor de R-Netconcessie tussen Gouda en Alphen die tariefmatig is geïntegreerd met NS. Ik heb overigens begrip voor de verwarring van
Toch gelukt! We hebben werkende paaltjes op Emmerich, en naar ik hoorde ook op Praest
Het gaat er toch van komen, vanaf maart 2022:
Lees het bovenstaande persbericht. Het is wel degelijk een Duitse concessie. De overeenkomst tussen VRR en Abellio is op 13 juni 2013 ondertekend. Dat de provincie Gelderland en de stadsregio bij de voorbereiding van die concessie betrokken zijn geweest doet daar niets aan af.
Zoals Thom al heeft uitgelegd acht ik de kans ook klein dat er een OV-chipkaart paaltje geplaatst zal worden bij Emmerich. Dat gezegd hebbende zal ik je verzoek wel doorsturen, als er genoeg vraag naar blijkt te zijn kan het mogelijk heroverwogen worden.
Voor wat betreft de tarifering van de RE19 nog het volgende. Het is een Duitse verbinding die uitloopt in Nederland met Duitse tarifering (VRR) en in Duitse vervoerbewijzen. Alleen binnen Nederland kan tussen Arnhem en Zevenaar met de OV-chipkaart worden gereisd. Het wordt verwarrend om voor een gedeelte van het traject dit uit te breiden naar enkele stations in Duitsland. Het betreft hier een Duitse vervoerder.
Zeker nog nooit bij Venlo de grens overgegaan.
Op de grenstrajecten is alleen de OV-chipkaart geldig, etickets niet.
Dat is discriminatie, want in de voorwaarden staat echt nergens dat het met een e-ticket niet mag.
Welke tickets waar geldig zijn mogen de exploitanten zelf beslissen. Zo is de Jongerendagkaart ook niet geldig bij andere vervoerders dan NS.
Dat klopt. Dus vertel ons waar staat dat OV-chipkaart wel en e-tickets (bv. dagkaarten) niet geldig zijn tot bv. Aken of Leer met Arriva.
Je kunt geen e-tickets kopen bij NS met bestemming Aken of Leer. Wel bij Arriva. Een ticket van NS is geldig tot het laatste station voor de grens.
Tussen Maastricht en Aken, op de RE18, kan je al met de OV chipkaart reizen. Daarvoor zijn ook op de Duitse stations Herzogenrath, Aken-west en Aken-centraal OV chip in- en uitcheckpalen geplaatst. Wat daar kan moet in Elten en Emmerich ook kunnen. Moet nu zo snel als mogelijk realiteit worden, geld mag geen rol spelen. En anders moet het Duitse Arriva maar uit Nederland opdonderen evenals het Nederlandse Abellio uit Duitsland 😉
De situatie in Elten en Emmerich is niet goed te vergelijken met die in Herzogenrath en Aken. Daar rijdt een Nederlandse vervoerder in Duitsland en accepteert die Nederlandse vervoerbewijzen tot/naar de stations in Duitsland die door Arriva bediend worden. Op de overige genoemde trajecten zou een Duitse vervoerder de Nederlandse OV-chipkaart in Duitsland moeten accepteren. Maar in theorie kan natuurlijk alles en zeker als er door bijvoorbeeld de provincie Gelderland betaald wordt voor aanschaf en onderhoud van de apparatuur en de eventuele inkomstenderving voor de VRR.
Arriva is een Nederlandse vervoerder die naar/van Duitsland rijdt. Abellio NRW is een Duitse vervoerder die naar/van Nederland rijdt. Waar de houdstermaatschappijen gevestigd zijn doet er in dit verband niet toe.
Nu zijn de opbrengsten van OV Chipkaart reizigers die reizen tussen Arnhem en Zevenaar (ook met RE19) voor Breng/Arriva. Dus hoe gaat het dan als er paaltjes staan in Emmerich: Is dan de helft voor Breng, of meer of minder?
Lobbyen voor iets waarbij een ander de kosten moet betalen is nogal gemakkelijk. Of gaan de burgemeesters zelf de portemonnee trekken?
De situatie in Elten en Emmerich is niet goed te vergelijken met die in Herzogenrath en Aken. Daar rijdt een Nederlandse vervoerder in Duitsland en accepteert die Nederlandse vervoerbewijzen tot/naar de stations in Duitsland die door Arriva bediend worden. Op de overige genoemde trajecten zou een Duitse vervoerder de Nederlandse OV-chipkaart in Duitsland moeten accepteren. Maar in theorie kan natuurlijk alles en zeker als er door bijvoorbeeld de provincie Gelderland betaald wordt voor aanschaf en onderhoud van de apparatuur en de eventuele inkomstenderving voor de VRR.
Arriva is een Nederlandse vervoerder die naar/van Duitsland rijdt. Abellio NRW is een Duitse vervoerder die naar/van Nederland rijdt. Waar de houdstermaatschappijen gevestigd zijn doet er in dit verband niet toe.
Abellio NRW is een onderdeel van de Abellio Group, gevestigd in Utrecht en net als NS Reizigers BV een volle dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen. Uiteindelijk is het voor buitenstaanders (ik denk dat dat de bedoeling is) onduidelijk vestzak broekzak geld en gegoochel met namen door uiteindelijk dezelfde vervoerder waaraan ik als reiziger geen boodschap wil hebben. Abellio NRW is behalve op het traject Arnhem-Zevenaar in Nederland ook elders onzichtbaar actief. Zoals op het spoor tussen Gouda en Alphen aan de Rijn samen met NS Reizigers BV. De exploitatie van die lijn wordt in de praktijk gedaan met materieel van NS Reizigers maar Abellio NRW verdiend daaraan volop mee. Arriva is geen Nederlandse maar een multinationale Britse vervoersorganisatie die volledig eigendom is van de Deutsche Bahn. Ik weet het, het is ingewikkeld, maar het is momenteel niet anders 🙂 https://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva#Duitsland
Sorry, maar dit is een onzin.
Natuurlijk speelt geld een rol want iemand moet de rekening betalen. Of het VRR of de Provincie Gelderland of de Kreis Emmerich. Omdat het voornamelijk om Nederlandse studenten gaat (die ook gratis een stuk in Duitsland willen reizen terwijl ze daar geen abonnement voor hebben) lijkt het logisch dat de Provincie Gelderland dat dan moet betalen. In ieder geval gaat Abellio dit vervoer niet gratis op eigen kosten doen en als DB of NS deze dienst zou rijden zouden ze dat net zo min doen.
Wat Arriva in de Achterhoek hier mee te maken heeft is me sowieso een volslagen raadsel.
Bij Alphen-Gouda is NS de exploitant en huurt alleen Abellio Nederland in om de diensten uit te voeren. Dat is omdat NS zelf van de vakbonden niet met eenmansbediening mag werken. Verder zijn alle normale binnenlandse kaartjes daar volgens contract geldig omdat het binnenlands vervoer is. Bij Emmerich gaat het echter om mensen die met een binnenlands Nederlands kaartje zonder bijbetaling naar het buitenland willen.
Het is allemaal niet zo relevant voor deze discussie. Het verschil met de Wiederlinie Groningen-Leer en de drielandentrein (Luik-)Maastricht-Aken is dat de Rhein-IJssellinie (RE19) een Duitse in plaats van een Nederlandse concessie is. Dat maakt de plaatsing van OV-chippalen minder waarschijnlijk.
Uiteraard zou ik een paal in Elten ook van harte toejuichen.
Maar dan rekenen die paaltjes voor het Duitse stuk wel het VRR-tarief af. Mensen met Nederlandse kortingskaarten, studentenkaarten, abonnementen, vrije reisdagen, etc. moeten dan voor het Duitse stuk ook gewoon betalen en reizen daar dan dus niet gratis of met korting.
Alleen is dat niet wat de voorstanders willen. Die willen met hun binnenlandse abonnement zonder daarvoor te betalen ook in Duitsland kunnen reizen.
Die paaltjes zijn er nog steeds niet zo te zien. Die berichten daarover lijken voorbarig. Dus dat wordt een onhandig Duits kaartje kopen.
Maar dan rekenen die paaltjes vanaf de grens wel het Duitse VRR-tarief af. Mensen met Nederlandse kortingskaarten, studentenkaarten, abonnementen, vrije reisdagen, etc. moeten dan voor het Duitse stuk ook gewoon betalen en reizen daar dan dus niet gratis of met korting.
Alleen is dat niet wat de voorstanders willen. Die wil met hun binnenlandse abonnement zonder daarvoor te betalen in Duitsland gaan reizen.
Technisch gezien lijkt me het behoorlijk ingewikkeld om een OV-chippaal te ontwikkelen die voor mensen met een vrij-reizenabonnement of kortingsabonnement toch een vol tarief afrekent zodra je de grens over gaat. Het geeft ook allerlei moeilijkheden. Ik kan met mijn Dal Vrij-abonnement namelijk met een negatief saldo inchecken in de daluren en aan het einde van mijn reis bij elke OV-chippaal of -poort "gratis" uitchecken. Het zou zeer eigenaardig zijn als dit alleen in Elten en Emmerich niet zou kunnen, maar in Weener, Leer, Kaldenkirchen, Aken, etc. wel.
De kosten voor het ontwikkelen van een dergelijke OV-chippaal liggen waarschijnlijk veel hoger dan het vanuit de gemeente of provincie afkopen van de inkomstenderving aan VRR.
Ingewikkeld qua implementatie lijkt het me niet, het is immers altijd het voor iedereen zelfde vaste bedrag vanaf de grens tot aan de betreffende buitenlandse bestemming v.v..
Steeds meer grenstrajecten defacto gratis maken zal de oplossing ook niet worden want de Provincies zullen weinig trek hebben in de financiële consequenties.
Ik denk dat je de complexiteit van dit vraagstuk onderschat.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.