beantwoord

OV chip reader op Emmerich?



Toon eerste bericht

106 reacties

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Het probleem om met afgekocht reisrecht in Duitsland reizen is dat de totale opbrengsten omlaag gaan omdat die mensen dan geen VRR-kaartje meer kopen maar dat niet compenseren door meer te gaan betalen voor hun afgekochte reisrecht. Per saldo komt er gewoon minder geld binnen en iemand moet dat compenseren.

Reputatie 7
Badge

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk worden dezelfde poortjes en paaltjes gebruikt als wanneer je van Arnhem naar Zevenaar reist met Abellio. Dat Abellio NRW een dochteronderneming is van NS is tariefmatig volkomen irrelevant.

Er wordt gereden in opdracht van het VRR en de Provincie Gelderland.

@Emeg

Lobbyen voor iets waarbij een ander de kosten moet betalen is nogal gemakkelijk. Of gaan de burgemeesters zelf de portemonnee trekken?


Geen idee of de burgemeesters zelf de portemonnee zullen trekken 😉 Maar wat is erop tegen dat wij met onze OV chipkaart ook van en naar Elten en Emmerich kunnen reizen? Het is een feit dat vooral het grote bedrijfsleven van de open EU binnengrenzen profiteert, de gewone burger in het openbaar vervoer daar in tegen veel minder en dat begint m.i. zo langzamerhand onacceptabel te worden. Weet je dat vervoerder Arriva een dochter van de Deutsche Bahn is? Dat deze DB dochter ook volop in de Achterhoek en Liemers actief is met haar treinverbinding Arnhem-Winterswijk? Arriva profiteert daardoor financieel mee met het feit dat je in de 'Duitse' treinen van NS dochter Abellio tussen Arnhem en Zevenaar ook met de OV chipkaart kan reizen, logisch zo vind ik want dat betreft een binnenlandse treinrit. De opdrachtgevers van de Duits-Nederlandse RE19 route is niet enkel het Verkeersverbond Rhein-Ruhr (VRR) in Noord Rijnland Westfalen maar ook de provincie Gelderland is opdrachtgever. Dus staat ook het logo van de provincie Gelderland op alle Abellio treinen die op de RE19 Rhein-IJssel route tussen Arnhem en Düsseldorf pendelen. Afgelopen donderdag is er opnieuw een artikel In de krant (Gelderlander) verschenen waarin de burgemeester van Emmerich zich sterk maakt voor de Nederlandse OV chipkaart reiziger. Daarvoor heeft hij overleg gehad met zowel de Gelderse commissaris van de koning John Berends alsook met het verkeersverbond Rhein-Ruhr. De Gelderse commissaris heeft de burgemeester van Emmerich steun toegezegd en ook het VRR is bereid de Nederlandse grensbewoners tegemoet te komen en heeft niet afwijzend gereageerd. Er is dus een redelijk goede kans dat het reizen op de RE19 route met de Nederlandse OV chipkaart over de grens heen van en naar Elten (waarvan één derde van de inwoners Nederlander is) en Emmerich realiteit gaat worden. https://www.gelderlander.nl/montferland/burgemeester-emmerik-maakt-zich-sterk-voor-nederlandse-ov-chip-reizigers~a1556c58/
Zoals gezegd, dit kan snel geregeld worden mits iemand de portemonnee trekt. Voor niets gaat de zon op en aan allerlei artikeltjes in de Gelderlander heb je niets

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Als je met de Duitse trein van Arnhem naar Zevenaar gaat gebruik je ook de Arriva/Breng paaltjes dus ik zie geen verschil met Emmerich. De verdeling van het geld tussen Arriva/Breng/Abellio gaat via een backoffice oplossing, dat is nu ook al het geval. 

Verder heeft Abellio Duitsland operationeel niets met NS te maken, het is gewoon een buitenlandse dochtermaatschappij zoals zoveel bedrijven er een hebben. Net ook als dat Arriva Nederland een buitenlandse dochtermaatachappij van DB is. 

Reageer