beantwoord

Poortje meldt onterecht "barcode te vaak gebruikt"

  • 9 October 2021
  • 37 reacties
  • 2811 Bekeken


Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Wat staat er ongeveer aan ‘misleidende teksten’ bij de paaltjes in Breda en Roosendaal?

Ik kan me er wel iets bij bedenken, maar met een internationaal ticket vanuit BE naar een station in Nederland hoef je echt niet in Roosendaal of Breda de trein uit om in te checken. Eventueel kan dat ook gewoon bij een overstap in Rotterdam of zo, of met de IC direct (vanuit Brussel) in Amsterdam pas.

In principe moet je op een internationale reis nergens in- of uitchecken, ook niet voor aansluitende binnenlandse treinen. Situaties waarbij je dat wel moet, zijn uitzonderingen. NS beweert echter in o.a. Roosendaal, Breda en Rotterdam:

Dit impliceert dat iedereen zou moeten in- of uitchecken en zowel reizigers als personeel worden erdoor op het verkeerde been gezet. Foto is alweer 7 jaar oud maar er is sindsdien niets veranderd.

Badge +3

Het is verstandig om met een abonnement waarop je ingecheckt bent wél uit te checken bij doorreis naar het buitenland, om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen (en andersom, dat je zou moeten betalen voor een uitcheck ergens zonder incheck).

Reputatie 7
Badge +1

Het is verstandig om met een abonnement waarop je ingecheckt bent wél uit te checken bij doorreis naar het buitenland, om problemen met te veel gemiste in/uitchecks te voorkomen (en andersom, dat je zou moeten betalen voor een uitcheck ergens zonder incheck).

Ja, maar dat is dus een uitzonderingssituatie.

Badge +3

Die tekst is in zoverre misleidend omdat je al betaald hebt voor het traject dat op je internationale ticket staat. En met dat ticket kan je dus ook door poortjes op je bestemming in NL!

Die onderste regel is sowieso bizar, een ov-chipkaart is niet geldig(?) maar het abonnement dat er op staat natuurlijk wél.

En vanaf Heerlen mag je gewoon met je ov-chipkaart naar Aachen, of van Enschede naar Gronau of naar Leer vanaf Groningen.

Reputatie 6

De vierkante barcode op uw internationale ticket biedt u voldoende mogelijkheden om de poortjes te openen voor:

  • Een eventuele terugreis;
  • Het onderbreken van uw reis;
  • Het betreden of verlaten van een station om bijvoorbeeld iets uit een bagagekluis te halen. Gaan de poortjes na een aantal passages niet meer open? Ga dan naar de Informatiezuil bij de poortjes en druk op de blauwe knop. De medewerker waarmee u contact krijgt, helpt u graag verder. U kunt ook naar een servicemedewerker gaan als die op het station aanwezig is.

Bedankt, maar… dat was mijn vraag niet. Uiteraard ben ik op die manier door de poortjes gekomen maar daar ging het me nu niet om. Mijn punt is dat het aantal keren dat de poortjes je doorlaten *zeer* beperkt is ingesteld, bij lange na niet voldoende voor een normaal gebruik. 5 keer op een retour is voldoende voor 1,5 reisonderbreking, terwijl dat onbeperkt is toegestaan. En mijn vraag is dus om dat aantal van 5 een flink stuk te verhogen. Je kunt weliswaar altijd wel door de poortjes maar het is verre van klantvriendelijk als je daarvoor iemand anders nodig hebt.

Er is geen gebruikslimiet voor deze codes. Je kunt onbeperkt gebruik maken van de code op de dag dat deze geldig is, maar er zit wel een fail safe in dat de code blokkeert als deze te veel gebruikt wordt in een korte tijd. Ik weet niet hoe, maar deze zal in dit geval afgegaan zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen gebruikslimiet voor deze codes. Je kunt onbeperkt gebruik maken van de code op de dag dat deze geldig is, maar er zit wel een fail safe in dat de code blokkeert als deze te veel gebruikt wordt in een korte tijd. Ik weet niet hoe, maar deze zal in dit geval afgegaan zijn. 

Waarom is een "fail safe” nodig als er geen gebruikslimiet is? Ik ben benieuwd naar het antwoord want dit gaat mijn gevoel voor logica te boven.

Reputatie 7
Badge +3

Failsafe vanwege te veel gebruikt in korte tijd, lijkt mij bedoeld om te voorkomen dat met ticket voor meerdere mensen poortjes geopend worden. TS ging op heen- en terugweg tussentijds door de poortjes. Ik ben benieuwd wat NS onder korte tijd verstaat.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou me in kunnen denken dat het kan dat er een aantal kaartjes illegaal worden afgedrukt en dat het reizen van verschillende mensen op die manier zo wordt gedetecteerd. Dat lijkt me niet onverstandig om in te bouwen.

Reputatie 6

MoDe zit op het goede spoor. Dit is inderdaad zo om te voorkomen dat een groep mensen met maar een code door de poortjes komt. Ik kan helaas niet de exacte details vrijgeven over de check-in en -uit mogelijkheden binnen een bepaald tijdslimiet, maar dit zal vrijwel nooit een probleem zijn bij normaal gebruik. Wat rvdborgt nu heeft meegemaakt hoort dus niet voor te komen. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan is er dus wel een gebruikslimiet voor deze codes en kun je ze niet onbeperkt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Hallo Rian. Je speurt wel alles op. Ik vermoed zelf dat hetzelfde regime geldt als voor de QR-codes InterRail van buitenlanders, ook daar zit een nogal beperkte limiet op-zowel in aantal als in tijd. Zo zal ik bvb met mijn 2-maands IR niet de terugreis op het eind de poorten zonder meer kunnen passeren-maar gelukkig is mijn thuisstatie slechts bepaald.

Je zal zelf nog beter weten als ik welke de limieten zijn voor IR, maar er is natuurlijk best kans dat het inmiddels weer is aangepast-NS is immers als de dood voor mogelijke fraude, zeker als er ooit iets is geconstateerd van een geheel onwetende buitenlander die er niks van snapt.

Overigens is het hier nog redelijk te doen voor reizen met IR-neem bvb Spanje=Rodalies/Cercanias of FRankrijk met steeds meer poorten en onbemenste stations daarbij.

Enne-aan controle IN treinen schijnen ze bij die SNCF in FR ook een groot broertje dood te hebben

Reputatie 7
Badge +1

MoDe zit op het goede spoor. Dit is inderdaad zo om te voorkomen dat een groep mensen met maar een code door de poortjes komt. Ik kan helaas niet de exacte details vrijgeven over de check-in en -uit mogelijkheden binnen een bepaald tijdslimiet, maar dit zal vrijwel nooit een probleem zijn bij normaal gebruik. Wat rvdborgt nu heeft meegemaakt hoort dus niet voor te komen. 

Maar het gebeurde wel, dus ergens staat er iets te beperkt ingesteld en dat moet dus worden aangepast.

Ik ging op de heenreis tussen 10:18 en 10:38 even station Breda uit en op de terugweg tussen 15:21 en 15:42. En in Eindhoven tussen 11:15 en 14:45. Lijkt me niet bepaald excessief. Gaan jullie er iets aan doen?

Reageer