beantwoord

Snellere reistijd IC Berlijn


Reputatie 3

Klopt het dat de reistijd Amsterdam-Berlijn per eind 2023 ingekort gaat worden tot om en nabij de 5 uur 50? Is het bekend of dit dan al samen zal gaan met de inzet van nieuwe treinen of komen die, op de typische Duitse wijze, vertraagd? 

Hoe dan ook. Goede zaak dat er eindelijk vaart in komt. Is er iets bekend over de dienstregeling, of de vertrektijden vanuit Amsterdam hetzelfde zullen blijven, of wat hebben de Duitsers hierover gecommuniceerd? 

 

Dank

icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 March 2023, 16:14

Bekijk origineel

104 reacties

Reputatie 7

Oorzaak van de vertraging bij de 148 was dat de trein in Berlijn te laat werd voorgereden. Dat zou ook in de oude dienstregeling voor vertraging hebben gezorgd.

Daar kwam het dus door. Hoe dan ook, de betrouwbaarheid van de verbinding is op z'n zachtst gezegd knudde. Ik reis meerdere keren per jaar door Duitsland maar stel bij het plannen/boeken altijd een minimale overstaptijd van 30 minuten in (anders is het me te stressvol) en pin me niet vast op de dienstregeling.

Meerdere keren van Zuid- Duitsland naar Düsseldorf gereisd met daar 10-15 minuten overstaptijd op het boemeltje naar Venlo. Altijd die overstap gemist, dus wachten op de volgende, en ook die liep dan zelf af en toe vertraging op (o.a te laat vertrek uit Mönchengladbach of goederentreinen die ervoor rijden) en dan miste ik in Venlo weer nét de IC naar Den Bosch.... Dan ben je al met al zo 1.5 uur later thuis dan voorzien.

Vanmiddag reden er ook tijd helemaal geen treinen tussen Nederland en Bad Bentheim vanwege een kapotte bovenleiding. Internationale reizigers moesten dat stuk met een bus. Inmiddels is het weer gerepareerd.

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem van te laat voorrijden in Berlijn is sinds de nieuwe dienstregeling schering en inslag.

Dat is op alle verbindingen in heel Duitsland een probleem, ook al voor 10 december.

Oorzaak van de vertraging bij de 148 was dat de trein in Berlijn te laat werd voorgereden. Dat zou ook in de oude dienstregeling voor vertraging hebben gezorgd.

Het probleem van te laat voorrijden in Berlijn is sinds de nieuwe dienstregeling schering en inslag. Geen idee wat de oorzaak is.

Verder lopen veel treinen forse vertragingen op tussen Rheine en Osnabrück v.v.

Reputatie 7
Badge +1

Oorzaak van de vertraging bij de 148 was dat de trein in Berlijn te laat werd voorgereden. Dat zou ook in de oude dienstregeling voor vertraging hebben gezorgd.

Reputatie 7

Trein van /naar Berlijn is sneller sinds de nieuwe dienstregeling. In theorie. Vertraging in Deventer 50 minuten (vanuit Duitsland). Het zal niet de enige keer zijn. Er boven stond de European Sleeper van Berlijn naar Brussel met liefst 8 uur en 25 minuten vertraging. Wat heb je toch aan zulke treinen.

(Nu ik dit tik zie ik dat de volgende IC Berlijn - Amsterdam in Hengelo inmiddels alweer 25 minuten vertraging heeft)

 

Reputatie 7
Badge +3

Naar Wolfsburg neemt de reistijd maar met 10 minuten toe, ondanks de overstap van 30 minuten in Hannover.
Naar Minden duurt de reis 20 tot 30 minuten langer en moet je overstappen in Bünde.

Bij Stendal ging het voornamelijk om reizigers van/naar Berlijn, niet van/naar Nederland. Er is namelijk geen regionale trein van Stendal naar Berlijn want de RE4 rijdt vanaf Berlijn maar tot Rathenow omdat Rathenow-Stendal nog niet is geëlektrificeerd. Beetje onhandig omdat de reis nu met een overstap minimaal 40 minuten langer gaat duren.

Vanuit Nederland is het voornamelijk onhandig naar Minden (halfuur wachten in Bunde of via Arnhem) en naar Wolfsburg (halfuur wachten in Hannover).

 

Reputatie 7
Badge +3

De punctualiteit zal nog wat kunnen verbeteren als de ICE-L wordt ingezet. Die kan tussen Hannover en Berlijn nog wat vertraging inlopen door 230 km/u per uur te rijden. 

Al met al zie ik wel een mooie toekomst voor deze verbinding, vooral voor toerisme. 

De verbinding naar via Osnabrück naar Hamburg wordt niet sneller. Wel wat meer speling bij de overstap omdat je eerder in Osnabrück aankomt.

Reputatie 7
Badge +4

En als je nu van rechtstreeks van Almelo naar Stendal reist heb je straks dubbel pech.

 Is zo, maar dan zoek je de ellende ook een beetje op. Binnen Berlijn moet je dan terugsteken. Maar al met al leveren deze ontbrekende stops niet alleen tijdwinst op, maar ook comfort. De stops die vervallen zal ik niet ieder geval persoonlijk niet missen. De reis is nu 5 uur en 52 minuten, dat is een mooie verbetering, want het was altijd een lange zit. Nu nog hopen dat hij beter op tijd rijdt, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Er wijzigt nog wel wat meer. Niet alleen komt de stop in Almelo te vervallen, de IC Berlijn stopt ook niet meer in Minden (Westf), Wolfsburg Hbf en Stendal Hbf. De treinen rijden in 1u26m zonder te stoppen van Hannover Hbf naar Berlin-Spandau. Dat is ongeveer even snel als de ICE. Blijkbaar worden alle treinen ingelegd voor 200 km/u en hebben de ICE's nogal wat reserve omdat ze 250 km/u kunnen rijden. Met daarbij de aanvulling dat een aantal ICE's wel in Wolfsburg Hbf stoppen tussen Hannover Hbf en Berlin-Spandau.

De reisplanner geeft vanaf 10 december dan ook niet meer de optie om in Hannover Hbf over te stappen op de ICE om eerder in Berlijn aan te komen.

Voor het handjevol reizigers naar Stendal Hbf is de nieuwe dienstregeling een verslechtering. Maar niet iedereen kan tevredengesteld wordenl En als je nu van rechtstreeks van Almelo naar Stendal reist heb je straks dubbel pech.

Reputatie 7
Badge +4

Dit is de dienstregeling na 10 december. Het is maar waar je in Berlijn uitstapt, maar de reis is korter omdat er geen lokwissel meer plaats hoeft te vinden in Bad Bentheim. waarmee de stop daar nog drie minuten is. Almelo is vervallen.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Als het bistrorijtuig wordt vervangen door een volledig eersteklasrijtuig met coupés (Avmz) dan kan er makkelijk een coupé worden vrijgehouden voor de treincatering. Zitplaatscapaciteit is dan geen probleem.

Het cateringpersoneel heeft dan ook nog wat te doen.  

Reputatie 7
Badge

De paar keer dat ik er was waren er best veel mensen. 

Catering is niet iets dat heel hoog op de prioriteitenlijst staat wanneer er heel veel andere problemen zijn.

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoeveel reizigers in de IC Berlijn er gebruik van maken.

Ik lees nu net op Merkur.de dat er wel een koffiekarretje komt. En dat er eventueel een Abteil als verkoophokje gebruikt gaat worden.

Reputatie 7
Badge +2

Ik had verwacht dat DB wel met een oplossing voor het uitfaseren van de bistrorijtuigen zou zijn gekomen totdat de ICE-L’s instromen.

Op zich hebben ze ook aan oplossingen gewerkt: diverse treinen die met IC1 reden worden in 2024 vervangen door ICEs en ik meen dat er ook ergens in het zuiden een trein met Oostenrijks materieel inclusief restauratie gaat rijden.

Alleen naar Nederland zijn beide oplossingen niet mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn niet de kakadu-rijtuigen. Het zijn verbouwde ABm-rijuigen. Ook stokoud, maar een ander type, ARkbimz

Concept is vergelijkbaar met de ‘Halbspeisewagen’, de nog oudere Kakadu. 

De ARkimbz was indertijd bedoeld voor de Interregiotreinen. Ook de treinen van Amsterdam naar Berlijn hebben jarenlang als die treincategorie gereden. Na opwaardering tot Duitse IC zijn de eerste en tweedeklasrijtuigen vervangen door voormalige TEE/IC-rijtuigen. Het concept van de bistro is echter gebleven in de IC Berlijn en de IR-rijtuigen zijn toen omgespoten van IR naar IC.
Het bistrorijtuig heeft slechts één medewerker in de bediening. Volledige restauratierijtuigen hebben altijd meerdere medewerkers en meer zitplaatsen voor het restauratiegedeelte.

Reputatie 7
Badge

Die bistrorijtuigen zijn ook stokoud. Zijn volgens mij de zgn. kakadus die begin jaren 70 in dienst werden genomen en die oorspronkelijk blauw/rood waren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had verwacht dat DB wel met een oplossing voor het uitfaseren van de bistrorijtuigen zou zijn gekomen totdat de ICE-L’s instromen. Het is natuurlijk maar de vraag of die in oktober 2024 wel echt gaan rijden.

Deze situatie is natuurlijk niet iets dat gisteren uit de lucht is komen vallen. Maar ik heb vast te hoge verwachtingen van het nogal stuurloze en chaotische DB. Catering is niet iets dat heel hoog op de prioriteitenlijst staat wanneer er heel veel andere problemen zijn.

 

Er komt een extra rijtuig 1e klasse voor in de plaats. Dat is ook wel welkom want die zit vaak vol (en het bistro rijtuig heeft nu ook al een stuk eerste klasse)

Sowieso wordt de capaciteit flink uitgebreid omdat er voortaan dagelijks 6 i.p.v. 5 treinen naar Berlijn gaan.

Reputatie 7
Badge

In februari zat ik in een IC Berlijn waarvan het bistrorijtuig afgesloten was. Ik kon ook niet in mijn gereserveerde zitplaats zitten. Gelukkig was er nog plek in het 1e klasse rijtuig.

Reputatie 7
Badge +2

 

Ik ben wel benieuwd of de stammen dan met een rijtuig worden ingekort of dat er een ander rijtuig in de plaats komt van het bistrorijtuig. En of dat dan een rijtuig met eerste of tweede klas is. 

Er komt een extra rijtuig 1e klasse voor in de plaats. Dat is ook wel welkom want die zit vaak vol (en het bistro rijtuig heeft nu ook al een stuk eerste klasse)

Reputatie 7
Badge +1

Voor de geïnteresseerden hier nog een link naar een artikel over het uitfaseren van de laatste 20 bistrorijtuigen (ARkbimz) die nog dienst doen in de Duitse IC’s: https://www.schiene.de/news-5213/Deutsche-Bahn-mustert-letzte-Bistrowagen-aus-IC-Flotte-aus.html

Het komt mij voor dat er nu oude schoenen worden weggegooid voordat de nieuwe (de ICE-L) zijn ingestroomd. Met natuurlijk de kanttekening de ARkbimz natuurlijk wel een behoorlijk oud rijtuig is. In de tijd van de Interregio-treinen van DB zijn er 155 ABm-rijtuigen omgebouwd naar Bistrorijtuig. Ik kan de bouwjaren niet terugvinden van deze rijtuigen maar ik schat in dat ze ruim voor 1980 bebouwd zijn.

Een reis van Amsterdam naar Berlijn zonder catering vind ik niet erg aantrekkelijk. Daar gaan vast klachten over komen. 

Ik ben wel benieuwd of de stammen dan met een rijtuig worden ingekort of dat er een ander rijtuig in de plaats komt van het bistrorijtuig. En of dat dan een rijtuig met eerste of tweede klas is. 

Ik heb vorig jaar als onderdeel van een reis naar Poznan twee keer in deze trein gezeten. Beide keren was de bistro zo'n beetje gesloten omdat de stroom het in de keuken niet deed. Dus ja het wordt inderdaad een thermosfles koffie of thee meenemen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de geïnteresseerden hier nog een link naar een artikel over het uitfaseren van de laatste 20 bistrorijtuigen (ARkbimz) die nog dienst doen in de Duitse IC’s: https://www.schiene.de/news-5213/Deutsche-Bahn-mustert-letzte-Bistrowagen-aus-IC-Flotte-aus.html

Het komt mij voor dat er nu oude schoenen worden weggegooid voordat de nieuwe (de ICE-L) zijn ingestroomd. Met natuurlijk de kanttekening de ARkbimz natuurlijk wel een behoorlijk oud rijtuig is. In de tijd van de Interregio-treinen van DB zijn er 155 ABm-rijtuigen omgebouwd naar Bistrorijtuig. Ik kan de bouwjaren niet terugvinden van deze rijtuigen maar ik schat in dat ze ruim voor 1980 bebouwd zijn.

Een reis van Amsterdam naar Berlijn zonder catering vind ik niet erg aantrekkelijk. Daar gaan vast klachten over komen. 

Ik ben wel benieuwd of de stammen dan met een rijtuig worden ingekort of dat er een ander rijtuig in de plaats komt van het bistrorijtuig. En of dat dan een rijtuig met eerste of tweede klas is. 

Reputatie 7
Badge +2

- Hoewel de lokwissel in Bentheim vervalt blijven de treinen daar wel (korter) stoppen.

Dat moet ook, want ondanks het vervallen van de lokwissel moet de spanning in het station zelf nog wel omgeschakeld worden. De beveiliging in Bad Bentheim laat geen rijweginstelling met verschillende spanning bij begin en einde toe.

Het barbistro rijtuig verdwijnt, dus voortaan zelf proviand meenemen.

Dit gebeurd in heel Duitsland in treinen die met IC1 rijtuigen rijden, gezien de bistro rijtuigen een verouderd deursysteem hebben.

Elders worden ze soms door ander materieel met bistro vervangen, maar naar Nederland gaat dat niet en moeten we wachten op de ICE L waarin wel weer catering aangeboden wordt.

DB heeft vandaag de nieuwe, snellere dienst 2024 gepubliceerd. Opvallend voor de IC-Berlijn:

- De trein gaat alle zeven dagen van de week dezelfde dienstregeling rijden (A'dam vertrek 6, 8, 10, 12,14 en 16 uur, tot Hannover nog om 18 uur).

- Hoewel de lokwissel in Bentheim vervalt blijven de treinen daar wel (korter) stoppen. De meeste treinen blijven ook stoppen in Bunde maar niet meer in Minden.

- Tussen Hannover en Spandau wordt helemaal niet meer gestopt.

- Het barbistro rijtuig verdwijnt, dus voortaan zelf proviand meenemen.

Reageer