beantwoord

Snellere reistijd IC Berlijn


Reputatie 3

Klopt het dat de reistijd Amsterdam-Berlijn per eind 2023 ingekort gaat worden tot om en nabij de 5 uur 50? Is het bekend of dit dan al samen zal gaan met de inzet van nieuwe treinen of komen die, op de typische Duitse wijze, vertraagd? 

Hoe dan ook. Goede zaak dat er eindelijk vaart in komt. Is er iets bekend over de dienstregeling, of de vertrektijden vanuit Amsterdam hetzelfde zullen blijven, of wat hebben de Duitsers hierover gecommuniceerd? 

 

Dank

icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 March 2023, 16:14

Bekijk origineel

104 reacties

Reputatie 3

Overigens, om hierboven even terug te komen over Kopenhagen (Denemarken) en Malmo (Zweden). Tussen deze twee plaatsen zijn meerdere treinen per uur te vinden die - zoals ik recentelijk ervaarde - mega goed gevuld zijn. Het probleem hierboven ligt niet zozeer aan de overstaptijd maar meer aan het gebrek van frequentie (vandaag eens in de 2 uur…..) - zeker in de periode dat er veel kans ligt (zomer). 

 

En ja, deze 2 plaatsen liggen dicht bij elkaar - en ja er ligt een vliegveld tussen - en ja het zal veel woon/werk verkeer zijn. Interesseert me niet. Het blijven 2 internationale landen waar het klaarblijkelijk wél kan.

Reputatie 7
Badge

Dan boffen ze maar in Kopenhagen en Malmö.

Reputatie 5

Ik vind persoonlijk momenteel de aansluitingen juist te krap van/naar IC Berlijn. Ik overwoog laatst retour te gaan naar Malmö - vanwege de prijs uiteindelijk niet boekt. De heenweg als ik het me goed herinner een kwartier overstap in Osnabrück voor de richting Bremen/Hamburg. 

 

In theorie heb je een kwartier overstap in Osnabruck, maar in praktijk komt die trein richting Hamburg vaak met (veel) vertraging aan in Osnabruck, zodat je daar veel meer tijd hebt. Ik heb geloof ik nog nooit meegemaakt dat die op tijd reed (meestal 30-45 minuten vertraging ofzo). Nadeel is dan natuurlijk dat je in Hamburg weer problemen krijgt als je daar wilt overstappen richting Denemarken.

Badge +3

LEESVOER: Volkskrant 10 mei 2023 https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/iedereen-zingt-de-lof-van-de-spoorwegen-maar-niemand-neemt-de-moeite-er-iets-van-te-maken~b75b39ac Een reactie via Twitter zegt:

Deze keer is binnen Nederland de hoofdschuldige het CDA. Die hebben op het laatst, via de EVP fractie in het EU parlement, het 4e spoorwegpakket van de EU voor Nederland krachteloos gemaakt.

Artikel lezen zonder paywall? Plak de link op https://12ft.io 😅

Nooit krijgt het spoor een minister die eens stevig op tafel slaat. Zelfs de kleinste knelpunten zijn politiek te veel: het dieseltreintje tussen Nijmegen en Roermond kachelt nog steeds met uitpuilende wagons, de reden ligt in het moeras. Van de gaswinsten kon dit land tien Lelylijnen bouwen, ter compensatie krijgen de Groningers nu hun spoortje terug tussen Stadskanaal en Veendam. Dit staat in de tranentrekkende excuusbrief van het kabinet onder het kopje ‘hoogwaardige infrastructuur’ in kleine lettertjes: ‘deze projecten zullen niet van vandaag op morgen gerealiseerd zijn’.

DB heeft vandaag de nieuwe, snellere dienst 2024 gepubliceerd. Opvallend voor de IC-Berlijn:

- De trein gaat alle zeven dagen van de week dezelfde dienstregeling rijden (A'dam vertrek 6, 8, 10, 12,14 en 16 uur, tot Hannover nog om 18 uur).

- Hoewel de lokwissel in Bentheim vervalt blijven de treinen daar wel (korter) stoppen. De meeste treinen blijven ook stoppen in Bunde maar niet meer in Minden.

- Tussen Hannover en Spandau wordt helemaal niet meer gestopt.

- Het barbistro rijtuig verdwijnt, dus voortaan zelf proviand meenemen.

Reputatie 7
Badge +2

- Hoewel de lokwissel in Bentheim vervalt blijven de treinen daar wel (korter) stoppen.

Dat moet ook, want ondanks het vervallen van de lokwissel moet de spanning in het station zelf nog wel omgeschakeld worden. De beveiliging in Bad Bentheim laat geen rijweginstelling met verschillende spanning bij begin en einde toe.

Het barbistro rijtuig verdwijnt, dus voortaan zelf proviand meenemen.

Dit gebeurd in heel Duitsland in treinen die met IC1 rijtuigen rijden, gezien de bistro rijtuigen een verouderd deursysteem hebben.

Elders worden ze soms door ander materieel met bistro vervangen, maar naar Nederland gaat dat niet en moeten we wachten op de ICE L waarin wel weer catering aangeboden wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de geïnteresseerden hier nog een link naar een artikel over het uitfaseren van de laatste 20 bistrorijtuigen (ARkbimz) die nog dienst doen in de Duitse IC’s: https://www.schiene.de/news-5213/Deutsche-Bahn-mustert-letzte-Bistrowagen-aus-IC-Flotte-aus.html

Het komt mij voor dat er nu oude schoenen worden weggegooid voordat de nieuwe (de ICE-L) zijn ingestroomd. Met natuurlijk de kanttekening de ARkbimz natuurlijk wel een behoorlijk oud rijtuig is. In de tijd van de Interregio-treinen van DB zijn er 155 ABm-rijtuigen omgebouwd naar Bistrorijtuig. Ik kan de bouwjaren niet terugvinden van deze rijtuigen maar ik schat in dat ze ruim voor 1980 bebouwd zijn.

Een reis van Amsterdam naar Berlijn zonder catering vind ik niet erg aantrekkelijk. Daar gaan vast klachten over komen. 

Ik ben wel benieuwd of de stammen dan met een rijtuig worden ingekort of dat er een ander rijtuig in de plaats komt van het bistrorijtuig. En of dat dan een rijtuig met eerste of tweede klas is. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor de geïnteresseerden hier nog een link naar een artikel over het uitfaseren van de laatste 20 bistrorijtuigen (ARkbimz) die nog dienst doen in de Duitse IC’s: https://www.schiene.de/news-5213/Deutsche-Bahn-mustert-letzte-Bistrowagen-aus-IC-Flotte-aus.html

Het komt mij voor dat er nu oude schoenen worden weggegooid voordat de nieuwe (de ICE-L) zijn ingestroomd. Met natuurlijk de kanttekening de ARkbimz natuurlijk wel een behoorlijk oud rijtuig is. In de tijd van de Interregio-treinen van DB zijn er 155 ABm-rijtuigen omgebouwd naar Bistrorijtuig. Ik kan de bouwjaren niet terugvinden van deze rijtuigen maar ik schat in dat ze ruim voor 1980 bebouwd zijn.

Een reis van Amsterdam naar Berlijn zonder catering vind ik niet erg aantrekkelijk. Daar gaan vast klachten over komen. 

Ik ben wel benieuwd of de stammen dan met een rijtuig worden ingekort of dat er een ander rijtuig in de plaats komt van het bistrorijtuig. En of dat dan een rijtuig met eerste of tweede klas is. 

Ik heb vorig jaar als onderdeel van een reis naar Poznan twee keer in deze trein gezeten. Beide keren was de bistro zo'n beetje gesloten omdat de stroom het in de keuken niet deed. Dus ja het wordt inderdaad een thermosfles koffie of thee meenemen in de trein.

Reputatie 7
Badge +2

 

Ik ben wel benieuwd of de stammen dan met een rijtuig worden ingekort of dat er een ander rijtuig in de plaats komt van het bistrorijtuig. En of dat dan een rijtuig met eerste of tweede klas is. 

Er komt een extra rijtuig 1e klasse voor in de plaats. Dat is ook wel welkom want die zit vaak vol (en het bistro rijtuig heeft nu ook al een stuk eerste klasse)

Reputatie 7
Badge

In februari zat ik in een IC Berlijn waarvan het bistrorijtuig afgesloten was. Ik kon ook niet in mijn gereserveerde zitplaats zitten. Gelukkig was er nog plek in het 1e klasse rijtuig.

 

Er komt een extra rijtuig 1e klasse voor in de plaats. Dat is ook wel welkom want die zit vaak vol (en het bistro rijtuig heeft nu ook al een stuk eerste klasse)

Sowieso wordt de capaciteit flink uitgebreid omdat er voortaan dagelijks 6 i.p.v. 5 treinen naar Berlijn gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had verwacht dat DB wel met een oplossing voor het uitfaseren van de bistrorijtuigen zou zijn gekomen totdat de ICE-L’s instromen. Het is natuurlijk maar de vraag of die in oktober 2024 wel echt gaan rijden.

Deze situatie is natuurlijk niet iets dat gisteren uit de lucht is komen vallen. Maar ik heb vast te hoge verwachtingen van het nogal stuurloze en chaotische DB. Catering is niet iets dat heel hoog op de prioriteitenlijst staat wanneer er heel veel andere problemen zijn.

Reputatie 7
Badge

Die bistrorijtuigen zijn ook stokoud. Zijn volgens mij de zgn. kakadus die begin jaren 70 in dienst werden genomen en die oorspronkelijk blauw/rood waren.

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn niet de kakadu-rijtuigen. Het zijn verbouwde ABm-rijuigen. Ook stokoud, maar een ander type, ARkbimz

Concept is vergelijkbaar met de ‘Halbspeisewagen’, de nog oudere Kakadu. 

De ARkimbz was indertijd bedoeld voor de Interregiotreinen. Ook de treinen van Amsterdam naar Berlijn hebben jarenlang als die treincategorie gereden. Na opwaardering tot Duitse IC zijn de eerste en tweedeklasrijtuigen vervangen door voormalige TEE/IC-rijtuigen. Het concept van de bistro is echter gebleven in de IC Berlijn en de IR-rijtuigen zijn toen omgespoten van IR naar IC.
Het bistrorijtuig heeft slechts één medewerker in de bediening. Volledige restauratierijtuigen hebben altijd meerdere medewerkers en meer zitplaatsen voor het restauratiegedeelte.

Reputatie 7
Badge +2

Ik had verwacht dat DB wel met een oplossing voor het uitfaseren van de bistrorijtuigen zou zijn gekomen totdat de ICE-L’s instromen.

Op zich hebben ze ook aan oplossingen gewerkt: diverse treinen die met IC1 reden worden in 2024 vervangen door ICEs en ik meen dat er ook ergens in het zuiden een trein met Oostenrijks materieel inclusief restauratie gaat rijden.

Alleen naar Nederland zijn beide oplossingen niet mogelijk.

Catering is niet iets dat heel hoog op de prioriteitenlijst staat wanneer er heel veel andere problemen zijn.

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoeveel reizigers in de IC Berlijn er gebruik van maken.

Ik lees nu net op Merkur.de dat er wel een koffiekarretje komt. En dat er eventueel een Abteil als verkoophokje gebruikt gaat worden.

Reputatie 7
Badge

De paar keer dat ik er was waren er best veel mensen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Als het bistrorijtuig wordt vervangen door een volledig eersteklasrijtuig met coupés (Avmz) dan kan er makkelijk een coupé worden vrijgehouden voor de treincatering. Zitplaatscapaciteit is dan geen probleem.

Het cateringpersoneel heeft dan ook nog wat te doen.  

Reputatie 7
Badge +4

Dit is de dienstregeling na 10 december. Het is maar waar je in Berlijn uitstapt, maar de reis is korter omdat er geen lokwissel meer plaats hoeft te vinden in Bad Bentheim. waarmee de stop daar nog drie minuten is. Almelo is vervallen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Er wijzigt nog wel wat meer. Niet alleen komt de stop in Almelo te vervallen, de IC Berlijn stopt ook niet meer in Minden (Westf), Wolfsburg Hbf en Stendal Hbf. De treinen rijden in 1u26m zonder te stoppen van Hannover Hbf naar Berlin-Spandau. Dat is ongeveer even snel als de ICE. Blijkbaar worden alle treinen ingelegd voor 200 km/u en hebben de ICE's nogal wat reserve omdat ze 250 km/u kunnen rijden. Met daarbij de aanvulling dat een aantal ICE's wel in Wolfsburg Hbf stoppen tussen Hannover Hbf en Berlin-Spandau.

De reisplanner geeft vanaf 10 december dan ook niet meer de optie om in Hannover Hbf over te stappen op de ICE om eerder in Berlijn aan te komen.

Voor het handjevol reizigers naar Stendal Hbf is de nieuwe dienstregeling een verslechtering. Maar niet iedereen kan tevredengesteld wordenl En als je nu van rechtstreeks van Almelo naar Stendal reist heb je straks dubbel pech.

Reputatie 7
Badge +4

En als je nu van rechtstreeks van Almelo naar Stendal reist heb je straks dubbel pech.

 Is zo, maar dan zoek je de ellende ook een beetje op. Binnen Berlijn moet je dan terugsteken. Maar al met al leveren deze ontbrekende stops niet alleen tijdwinst op, maar ook comfort. De stops die vervallen zal ik niet ieder geval persoonlijk niet missen. De reis is nu 5 uur en 52 minuten, dat is een mooie verbetering, want het was altijd een lange zit. Nu nog hopen dat hij beter op tijd rijdt, ;-)

Reputatie 7
Badge +3

De punctualiteit zal nog wat kunnen verbeteren als de ICE-L wordt ingezet. Die kan tussen Hannover en Berlijn nog wat vertraging inlopen door 230 km/u per uur te rijden. 

Al met al zie ik wel een mooie toekomst voor deze verbinding, vooral voor toerisme. 

De verbinding naar via Osnabrück naar Hamburg wordt niet sneller. Wel wat meer speling bij de overstap omdat je eerder in Osnabrück aankomt.

Bij Stendal ging het voornamelijk om reizigers van/naar Berlijn, niet van/naar Nederland. Er is namelijk geen regionale trein van Stendal naar Berlijn want de RE4 rijdt vanaf Berlijn maar tot Rathenow omdat Rathenow-Stendal nog niet is geëlektrificeerd. Beetje onhandig omdat de reis nu met een overstap minimaal 40 minuten langer gaat duren.

Vanuit Nederland is het voornamelijk onhandig naar Minden (halfuur wachten in Bunde of via Arnhem) en naar Wolfsburg (halfuur wachten in Hannover).

 

Reputatie 7
Badge +3

Naar Wolfsburg neemt de reistijd maar met 10 minuten toe, ondanks de overstap van 30 minuten in Hannover.
Naar Minden duurt de reis 20 tot 30 minuten langer en moet je overstappen in Bünde.

Reputatie 7

Trein van /naar Berlijn is sneller sinds de nieuwe dienstregeling. In theorie. Vertraging in Deventer 50 minuten (vanuit Duitsland). Het zal niet de enige keer zijn. Er boven stond de European Sleeper van Berlijn naar Brussel met liefst 8 uur en 25 minuten vertraging. Wat heb je toch aan zulke treinen.

(Nu ik dit tik zie ik dat de volgende IC Berlijn - Amsterdam in Hengelo inmiddels alweer 25 minuten vertraging heeft)

 

Reageer