NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact. 

NS have no public email anymore.

You can call them, use Facebook or X or chat:

https://www.ns.nl/en/customer-service/contact

Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact. 

Reputatie 7
Badge

Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?

Dat werkt, met een NS Flex abonnement berekenen deze vervoerders de kosten aan NS en belanden ze keurig met de kosten voor je reizen bij NS zelf op de factuur die je van NS ontvangt.

Reputatie 7
Badge

 

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.

Daarnaast moet je wel uit- en inchecken als je vrijwillig omreist, dus als je niet via de kortste of een door de NS reisplanner aangeraden route naar je bestemming (waar je uitcheckt) reist. Dit zodat het systeem dan kan weten hoe je hebt gereisd en de juiste prijs kan bepalen. Immers mag je natuurlijk niet gratis vanuit bijvoorbeeld Groningen naar Maastricht en weer terug om even een leuk reisje te maken of bijvoorbeeld op het station een pakketje van iemand aan te nemen, terwijl er als je dan alleen in Groningen in- en weer uit zou checken, geen kosten zouden kunnen worden berekend.

Hoi alfredo1122,

hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?

Dat klopt helemaal.

 

Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?

Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.

 

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.

Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi alfredo1122,

hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?

Dat klopt helemaal.

 

Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?

Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.

 

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.

Hallo, ik woon pas net in Nederland en heb wat informatie ingewonnen over de mogelijkheid om met NS te reizen, omdat ik graag alle Nederlandse steden wil bezoeken. Momenteel ben ik in Groningen, ik heb de OV-kaart aangevraagd, het NS Flex-abonnement genomen en het aan mijn OV-kaart gekoppeld...

Om eerlijk te zijn, begrijp ik sommige dingen echter niet helemaal, misschien zelfs wat onbenullige zaken. Bijvoorbeeld, hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat? Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?

Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?

Badge +3

For up to 3 days, you can use https://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/refunds-when-you-forget-your-season-ticket.html to claim alternative costs. Just use your bank/credit card to travel, no tickets needed.

Good morning,
I would like to ask you to contact OV-chipkaart to inquire regarding your OV-chipkaart.
Would you also like to contact our customer service (NS) by phone, chat, Facebook or X? My colleague can then provide you with the temporary travel right so you can already use your subscription. Apologies for the inconvenience!

Hello,

I bought a monthly subscription for unlimited travels on weekends in December 2023. In the email, it says my personal OV card could be used since 6jan 2024. But it is 6jan and it still did not arrive my home and I need to travel today, it is already Saturday. This being said, can I still travel and show the NS officer my email and identity?

It is not my fault that the card did not arrive in the supposed date.

Best regards,

Ema

Badge +3

Heel irritant dat bij het overgaan op een Flex basis, de automatische incasso op de OV-kaart wordt stopgezet. Die gebruik ik namelijk ook voor bus en tram! 
Moet nu opnieuw automatische incasso op de kaart zetten, en het “product” weer ophalen bij een ophaalpunt…

Welkom bij de NS Community @Anoniem2024!

Niet helemaal on-topic maar dat klopt helaas. Bij een overstap naar NS Flex wordt het saldo van je kaart verwijderd (ook al was dat €0,00) en daarvoor moet automatisch opladen eerst gestopt worden want anders lukt dat niet.

Als je Flex zonder BTM neemt (omdat je voor bus/tram/metro een ander abonnement hebt) moeten ze eigenlijk je saldo en automatisch opladen gewoon met rust laten.

Apart overigens (lees verder) dat de NS automatisch saldo opladen (én het saldo zelf dus) van een kaart mag verwijderen die je helemaal niet via hen ‘aangeschaft’ hebt. Automatisch opladen is géén NS product!

Maar goed… voor dat alles geef je toestemming bij een overstap naar NS Flex!

Ik ben geen jurist, maar als de NS zegt ‘geen zorgen, het verwijderde saldo betalen we gewoon terug na een maand, en automatisch saldo laden voor BTM kan je zelf ook gewoon weer aan zetten’

Dan zal het allemaal wel kloppen… 😥

Komt op mij een beetje over alsof ik met een winkelpas bij de bakker sta (goedemorgen, doe mij een brood) maar ineens zonder tegoed te horen krijg ‘pech Robert, je tegoed heeft de slager van je kaart verwijderd!’ (ja maar, ik kom zelden bij die slager en ik wil eigenlijk toch wel iets van brood?) 🍞

Kom later maar terug met ons hippe nieuwe winkelcentrum product op je kaart (ook geldig bij de slager en allerlei andere winkels!)

Dus op naar de slager… ‘Geef mijn tegoed voor de bakker eens terug!’
Ehh ja, dat komt vanzelf goed… over precies een maand (plus enkele dagen) 🤔🙄

Herroeppingsrecht via https://www.ns.nl/klantenservice/opzeggen-of-annuleren/bedenktijd.html dan maar?
Welnee, veel te ingewikkeld en je verwijderde saldo en zo kunnen we niet terug zetten.
Nou ja, binnen een dag zou het wel lukken via een saldobestelling, maar we doen het via je IBAN want we weten niet beter.

Weet je wat (en ga je akkoord?) Bij deze een onsje rosbief of een hele kip-rollade of zo, omdat wij je tegoed hebben ingepikt! Plus een paar coupons voor brood bij de bakker natuurlijk! 😏 

(dit als voorbeeld, redelijk overdreven natuurlijk maar zo voelt het wel natuurlijk voor velen, dus dat kan anders/beter).

Heel irritant dat bij het overgaan op een Flex basis, de automatische incasso op de OV-kaart wordt stopgezet. Die gebruik ik namelijk ook voor bus en tram! 
Moet nu opnieuw automatische incasso op de kaart zetten, en het “product” weer ophalen bij een ophaalpunt…

erg onhandig

Reputatie 7
Badge +4

Did you check out in Zwolle at Blauwnet and did you check in in  Zwolle at NS? In the case that you did not make a checkin at Zwolle your card is not valid in the trains from Zwolle to Middelburg and the fine is correct. 

 

When it is your first fine there maybe leniency, but you still have to pay for traveling from Zwolle to Middelburg. English is spoken, 030 7515155.

I am your client and I have left emmen

Too Zwolle. With entry and exit checks And my flight is heading to Meddilburg

 I have entered a station Zwolle

 With an entry check. 

 On the train, control entered He told me that you did not check and I received a fine of $50 

Reputatie 6
Badge +2

Hi Omid Jan Rasoli and welcome to the NS Community! 

Please contact our customer service for this case. They can have a look to your details and this situation. 

Hallo,

Today 2 January 2024, I just paid out by my bank account in Parkwijk Station up to Schiphol Airport station, the officer from the Train asked for the card and I gave him the card, I think he misunderstood. Why should I pay for the correction 50.00 €, instead to pay by my bank card.

please reach to this issue, and inform me 

regards 

Reputatie 1

Hallo Nour nour,

Had ik laatst ook, en toen zei de conduteur vrolijk mevr. het is geregeld .maar niet u krijg een corectie taroef .ik heb de ns gebeld en uitgelegd. Dat ik dat niet leuk en raar vond  dat hij dat niet tegen mij gezegd terwijl we een leuk gesprek hadden.  Gelukkig was de mevr. van de klanteservice begrip vol en heeft het corrigeerd was ik erg blij mee. dus bel hun even.  

Badge +3

Mijn autistische dochter is vergeten in te checken zij heeft een ns flex abonnement. Nu krijg ik een mail waarin word gezegd dat er 50 euro correctietarief in rekening word gebracht einde van de maand. Huh??? Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen wat die eigenlijk betekent??

Dat betekent dat ze onderweg gecontroleerd is en er niet (of bij de verkeerde vervoerder) ingecheckt was. Kan gebeuren… 

Neem contact op met de NS Klantenservice (telefoon, chat, X/Twitter of Facebook) om het recht te zetten, en kijk ook even op www.uitcheckgemist.nl voor een incheck bij verkeerde vervoerder want die kan je ook terug krijgen.

Badge +3

Bij NS Flex kunnen correctietarieven in rekening gebracht worden. Een correctietarief van 50 euro wordt in rekening gebracht als de conducteur bij controle vaststelt dat er wordt gereisd zonder ingecheckt te zijn. Zie deze pagina voor meer informatie over correctietarieven.

Wellicht is de klantenservice bereid om dit correctietarief ongedaan te maken. Daarvoor moet u rechtstreeks contact opnemen met hen en de situatie aan hen voorleggen. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Mijn autistische dochter is vergeten in te checken zij heeft een ns flex abonnement. Nu krijg ik een mail waarin word gezegd dat er 50 euro correctietarief in rekening word gebracht einde van de maand. Huh??? Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen wat die eigenlijk betekent??

 

Reputatie 7
Badge +3

Hi MaxwellNyanor,

It means a conductor checked your card and noticed you did not check-in. This results in a “correction fee” of € 50. If you forgot to check-in and this is the first time, you should contact Customer Service by phone (030-7515155), chat, Facebook or X. They may be willing to cancel the fee.

Hello, I have been sent an email and this is what it reads.

Please what is the meaning of this? 

Dear Mr Nyanor,
 
On November 29, 2023, a train journey was made without valid travel rights with card **** **** **** 6510 of MAN Nyanor.

The correction fee of €50.00 will be charged on the next invoice.
 
Do you have any questions?
We are happy to help you. View on NS Customer Service or ask your question on the NS Community .
 
Yours sincerely,
 
Lieneke Bouma
Head of NS Customer Service
Badge +3

U hebt uw Dal Voordeel-abonnement op 7 november gewijzigd in een Altijd Vrij-abonnement. Het bedrag van 316,18 euro bestaat uit de kosten voor Altijd Vrij voor de periode van 7 november tot en met 3 december verminderd met de al betaalde kosten voor Dal Voordeel voor die periode.

(Omdat uw abonnement ooit op de 4e van de maand inging, blijft u steeds facturen krijgen voor de periode van de 4e van de ene maand tot en met de 3e van de volgende maand, ook na een wijziging van abonnement. Deze factuur overbrugt de periode van de wijziging tot de volgende factuur.)

U hebt uw gegevens nu op een openbaar forum geplaatst. U kunt ze het beste weghalen om misbruik te voorkomen. Klik daarvoor op de drie puntjes rechts onder uw bericht en kies voor Bewerk.

Ok

Badge +3

U kunt in Mijn NS (de website, niet de app) bij Betaaloverzicht gespecificeerde facturen downloaden. Daarop kunt u precies zien waarvoor de kosten in rekening gebracht worden. Eventueel kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Zij kunnen ook aangeven waarvoor het bedrag in rekening gebracht wordt.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Reageer