Vraag me af wat je in de bus te zien krijgt als er voldoende saldo op je kaart staat, als Flex BTM actief is zou dat Reizen op Rekening moeten zijn.
Werkt Flex BTM in andere bussen wel goed? Dan ligt het toch echt aan Transdev (lijn 320). Voor de kosten maakt het niet uit, dus je zou nog automatisch saldo laden kunnen overwegen.
Of Flex BTM actief is kan je ook nakijken via een Mijn OV-chip account, die heb je overigens ook nodig om automatisch saldo laden te activeren.
Flex bestaat uit twee producten: Reizen op rekening trein, en Reizen op rekening BTM (bus/tram/metro).
Het komt soms voor dat het product voor BTM niet geactiveerd is, waardoor je daar nog saldo voor nodig hebt. Als je contact opneemt met de klanteNService, kunnen zij dit product voor je activeren. Als het goed is, reis je dan ook in bus/tram/metro op rekening.
Tot mijn verrassing werd mij vanmorgen op buslijn 320 Hilversum-Eemnes de toegang geweigerd: geen saldo op mijn OV-kaart!
Hoe zit dit? Dus toch geen op rekening reizen per bus (transdev)?
Ik weet vrijwel zeker dat het hierdoor komt.
Sommige (bus)vervoerders checken het saldo op je kaart nog voordat ze NS Flex aanspreken.
Dat is meestal geen probleem omdat het saldo op een kaart €4 in de min mag komen (dus is €0 saldo voldoende om in te checken).
Bij Lijn 320 zou je saldo (instaptarief €6) te laag worden en krijg je (totaal onterecht) die melding over saldotekort. Als je €2 saldo op je kaart zet werkt het gewoon. Dat saldo wordt vervolgens helemaal niet aangesproken.
Saldo laden kan met Flex niet meer bij NS automaten, maar wel bij supermarkten e.d. Het makkelijkst is saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen want dan staat het na een incheck bij NS direct op je kaart, maar daar is 10 euro het minimumbedrag en dat staat dan totaal overbodig op je kaart.
Je zou nog bij een balie van Transdev kunnen vragen of ze je saldo op €2 kunnen zetten, want het is in feite een foutje in hun apparatuur en met die €2 saldo gebeurt verder helemaal niets want je reist met NS Flex (op rekening).
Aldus 10 Euro op mijn OV-chip kaart gezet in de lokale supermarkt met NS oplaadpunt, een paar keer met Transdev bus succesvol op mijn OV-chip kaart kunnen reizen, vanmorgen opnieuw toegang tot Transdev bus geweigerd. Kennelijk is de 10 Euro inmiddels al weer opgesoupeerd door Transdev. Dus ik heb met een dal-uren kaart met "reizen op rekening” (in de trein dus), maar bij Transdev (in de bus dus) moet ik er kennelijk nog steeds voor zorgen dat ik voldoende saldo op mij OV-chip kaart heb staan. Bijzonder verwarrend! Ik mis dus de bus, moet een lokaal oplaadpunt opzoeken in een of andere supermarkt (opladen bij de stations oplaadpunten lukt niet als ik het goed heb begrepen!). Voor ik met de volgende bus kan reizen! NS: jullie hebben een review gevraagd van het dal-uren abonnement met reizen op rekening, maar nergens kon ik dit verhaal kwijt. Dit verhaal moet véél, véél beter worden gecommuniceerd! Transdev: pas jullie systemen aan op het reizen op rekening system!
Tot mijn verrassing werd mij vanmorgen op buslijn 320 Hilversum-Eemnes de toegang geweigerd: geen saldo op mijn OV-kaart!
Hoe zit dit? Dus toch geen op rekening reizen per bus (transdev)?
Ik weet vrijwel zeker dat het hierdoor komt.
Sommige (bus)vervoerders checken het saldo op je kaart nog voordat ze NS Flex aanspreken.
Dat is meestal geen probleem omdat het saldo op een kaart €4 in de min mag komen (dus is €0 saldo voldoende om in te checken).
Bij Lijn 320 zou je saldo (instaptarief €6) te laag worden en krijg je (totaal onterecht) die melding over saldotekort. Als je €2 saldo op je kaart zet werkt het gewoon. Dat saldo wordt vervolgens helemaal niet aangesproken.
Saldo laden kan met Flex niet meer bij NS automaten, maar wel bij supermarkten e.d. Het makkelijkst is saldo bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen want dan staat het na een incheck bij NS direct op je kaart, maar daar is 10 euro het minimumbedrag en dat staat dan totaal overbodig op je kaart.
Je zou nog bij een balie van Transdev kunnen vragen of ze je saldo op €2 kunnen zetten, want het is in feite een foutje in hun apparatuur en met die €2 saldo gebeurt verder helemaal niets want je reist met NS Flex (op rekening).
@edeetje Lijkt op onderstaand topic. Reizen met de bus zou gewoon ook op rekening moeten gaan. Mogelijk gaat er ergens iets fout.
Hallo edeetje en welkom bij de NS Community,
Heb je NS Flex al bevestigd bij een OV-automaat?
Vorige week mijn OV kaart (op naam) omgezet naar op rekening reizen met een Dal-uren abonnement.
Het tegoed op mij OV-kaart is gestort op mijn eigen rekening. Dus geen tegoed meer op mij OV-kaart.
In de bevestigings mail staat:
De voordelen van NS Flex op een rijtje
Op rekening reizen met bus, tram, metro
en:
Nooit meer saldo laden
Met NS Flex betaalt u alle reizen één keer per maand. Saldo laden op uw OV-chipkaart is vanaf nu dus verleden tijd.
Tot mijn verrassing werd mij vanmorgen op buslijn 320 Hilversum-Eemnes de toegang geweigerd: geen saldo op mijn OV-kaart!
Hoe zit dit? Dus toch geen op rekening reizen per bus (transdev)?
Hoi Heidevolk,
Ook de reizen met bus/tram/metro worden maandelijks gefactureerd. Je hebt dus geen saldo meer nodig.
Hallo,
Ik heb vandaag ns flex op mijn bestaande ov chipkaart laten zetten. Deze ging op saldo. Wat ik net lees in de mail is dat het betalen op saldo nu automatisch stop wordt gezet. Dat betekent volgens mij dat ik met mijn huidige ov chipkaart niet meer met de bus of metro kan reizen. Dit was mij volledig onbekend voordat ik ns flex aanschafte. Heeft iemand een goed idee hoe ik dat kan oplossen? Kan je bij elke bus en metro met je betaalpas betalen en is dat hetzelfde tarief als met een ov chipkaart?
Hallo Elmar010 en welkom bij de NS Community,
Je kan het beste even contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart op telefoonnummer 0900 - 0980. Indien je een abonnement hebt met vrij reizen of met korting kan je weer contact met ons opnemen. Mijn collega's kunnen dan codes verstrekken zodat je alsnog gebruik kan maken van jouw abonnement.
Ns flex besteld. Ingangsdatum 25 mei.
24 mei nog geen ov kaart binnen gehad. Klanten service gebeld. En moet op de datum even terug bellen en dan kijken ze verder naar een oplossing
Vandaag gaat mijn NSflex met korting in, maar ik heb nog geen kaart. Het bedrag is ook al afgeschreven. Wat nu?
Neem telefonisch, via X, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Vraag om tijdelijk reisrecht.
Vandaag gaat mijn NSflex met korting in, maar ik heb nog geen kaart. Het bedrag is ook al afgeschreven. Wat nu?
Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?
Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.
Ik heb destijds gebeld en de meneer van NS zei dat hij de 36 euro aan mij zou terugbetalen, maar er zijn inmiddels 4 weken verstreken en ik heb nog steeds de terugbetaling niet ontvangen.
Dan kun je het beste nog een keer contact opnemen met NS klantenservice via de andere kanalen.
Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?
Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.
Ik heb destijds gebeld en de meneer van NS zei dat hij de 36 euro aan mij zou terugbetalen, maar er zijn inmiddels 4 weken verstreken en ik heb nog steeds de terugbetaling niet ontvangen.
Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?
Neem contact op met de klantenservice Dat kan telefonisch, via X, Facebook of chat.
Ik gebruik het maandpakket, maar ik ben een keer vergeten check uit te swipen en er is 50 euro afgeschreven, wat moet ik doen?
Wij versturen geen bevestiging als er een betaling is gedaan. Als dat niet je vraag is dan kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice.
Ik heb de rekening betaald en er is geen betalingsmail verzonden
Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact.
NS have no public email anymore.
You can call them, use Facebook or X or chat:
https://www.ns.nl/en/customer-service/contact
Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact.
Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?
Dat werkt, met een NS Flex abonnement berekenen deze vervoerders de kosten aan NS en belanden ze keurig met de kosten voor je reizen bij NS zelf op de factuur die je van NS ontvangt.
Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?
Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.
Daarnaast moet je wel uit- en inchecken als je vrijwillig omreist, dus als je niet via de kortste of een door de NS reisplanner aangeraden route naar je bestemming (waar je uitcheckt) reist. Dit zodat het systeem dan kan weten hoe je hebt gereisd en de juiste prijs kan bepalen. Immers mag je natuurlijk niet gratis vanuit bijvoorbeeld Groningen naar Maastricht en weer terug om even een leuk reisje te maken of bijvoorbeeld op het station een pakketje van iemand aan te nemen, terwijl er als je dan alleen in Groningen in- en weer uit zou checken, geen kosten zouden kunnen worden berekend.
Hoi alfredo1122,
hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?
Dat klopt helemaal.
Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?
Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.
Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?
Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.
Hartelijk dank voor je antwoord. Maar werken al deze operators die je hebt genoemd, zoals lauwnet, Connexxion en Arriva, als ik ze in de toekomst zou nemen, met het NS Flex-abonnement? Of moet ik apart een kaartje kopen?
Hoi alfredo1122,
hoef ik geen kaartje te kopen op de NS-website? Is het voldoende om mijn OV-kaart langs de lezers te halen en ontvang ik dan maandelijks een factuur met alle reiskosten, klopt dat?
Dat klopt helemaal.
Of moet ik via de app een kaartje kopen en het E-ticket laten zien?
Nee, juist niet. Om met je abonnement te kunnen reizen moet je in- en uitchecken met je OV-chipkaart. Je kunt geen losse kaartjes kopen.
Bovendien, als ik bijvoorbeeld van Groningen naar Amsterdam moet en er staat dat ik moet overstappen in Almere, moet ik dan twee keer in- en uitchecken of is één keer voldoende? Moet ik bijvoorbeeld Groningen-Almere doen en dan Almere-Amsterdam of is Groningen-Amsterdam voldoende?
Je hoeft niet bij elke overstap uit- en in te checken, Groningen - Amsterdam is dus voldoende. Je moet echter wél uit- en inchecken als je wisselt van vervoerder. Er zijn in Nederland meerdere treinvervoerders, zoals NS, Blauwnet, Connexxion en Arriva. Zij hebben elk hun eigen incheckpaaltjes en/of poortjes. Het is belangrijk dat je altijd bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt, anders loop je het risico op een boete.