Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

262 reacties

Reputatie 4

Hey nidhinjohn1. Welcome to the NS Community. 

This is not something we can resolve here. I'd recommend you to contact our Customer Service so this can be adjusted so you can order the product.

Hi Sir,

 

I am trying to purchase 40 percent discount product from NS website and getting below error.Can you please help to resolve.

 

“You are not the person paying for this subscription and because of that you are not allowed to change the subscription. Make contact with the person paying for the subscription. (WS-0028)”

Sorry to say, but i am extremely unhappy with the customer service i got from NS today. I just wanted the explanation of my invoice which was very confusing and the customer service provider told be to figure it out by myself that was shocking.

Hello! I've been trying to reach customer service for more than an hour now because of mistakes I found in my invoice. You have been unreachable, who can I contact so they fix this? I cannot be charged this insane amount of money for something that is not true.

Badge +3

If the payment fails because there's not enough money in your account, then NS will inform you of this and you will be given instructions on how to pay manually. You get a few weeks to do this, so you can wait until you get paid at the end of the month to make the payment.

If you fail to meet the deadline given to you in the instructions, then your NS Flex will be ended and NS will hand over the debt to a debt collection agency.

Hi , what if I don’t have enough money to pay my monthly train bill ? But I get paid at the end of the month , what happens if I’m late for a payment ? 

Badge

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Dat gevoel heb ik ook, misschien kan @Loes  eens polsen bij collega's hoe het met de kennis is gesteld of dit intern maar eens aankaarten binnen de NS.

Reputatie 7

Hoort wel gemeld te worden ja

Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

De historische achtergrond is dat Reizen op Rekening voorbehouden was aan Business Card, en conducteurs stilzwijgend een afwijking (zoals geen incheck of 1e klas of niet kunnen zien welk abonnement) registreerden, want het systeem zoekt later zelf wel uit wat er juist is. Dat ging dus om zakelijke reizigers, en daar ga je bij voorkeur niet mee in discussie.

Volgens mij is het handelsperspectief bij NS Flex (graag bevestiging van @Loes of @Slidestops) om de reiziger daar wél over te informeren, maar men laat dat blijkbaar (om welke reden dan ook) vaak achterwege, wetende dat het Flex systeem het inderdaad later wel uitzoekt. Met andere woorden “het is in orde” en de rest regelt zichzelf.

Dat voorkomt inderdaad discussies (bij onterecht 1e klas mag je gewoon blijven zitten), maar leidt dus wel vaak tot vragen achteraf, want ‘waar komt die correctie vandaan, de conducteur heeft me toch ingecheckt’?

Voor @PvT ging het dus om een ontbrekende incheck (waarbij hij/zijzelf blijkbaar Tilburg als bestemming heeft genoemd bij controle in de trein), maar dat is dus opgelost. Mooi zo.

Dag, contact opgenomen met klantenservice. Na mijn uitleg en controle van mijn reishistorie is boete verwijderd. Bedankt voor de reacties. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs moeten eens stoppen met zeggen dat ze reizigers die vergeten zijn in te checken alsnog inchecken, dan kunnen ze helemaal niet. Wat ze wel kunnen is registeren dat een check-in ontbreekt en dat leidt tot een correctietarief van €50. Die registratie van ontbrekende check-in zal dan ook betekenen dat je niet ook nog een correctietarief van €20 krijgt bij uitchecken bij een poortje zonder eerder ingecheckt te zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is niet juist: de conducteur kan u niet inchecken. Dat is onmogelijk. Hij hoeft dat ook niet te zeggen. Conducteurs kampen met nogal wat agressie van zwartrijders. Dit is een veilige handelwijze voor mensen die gewoon hun werk doen, waaronder het ‘bekeuren’ van mensen die niet het juiste bedrag betalen voor hun reis. De conducteur controleert of u op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs kunt tonen en achteraf kunt u bezwaar maken bij de medewerkers van Klantenservice, die nog wel wel verbaal maar niet fysiek bedreigd kunnen worden.

Het parasitair reizen veroorzaakt de meeste agressie in de trein en de meeste reizigers vinden het juist aangenaam niet van deze domme discussies ongevraagd getuige te moeten zijn en kennelijk de bedreigingen maar voor lief moeten nemen. Als betalende reiziger wens ik niet ongevraagd geconfronteerd met de ‘discussies’ van reizigers die dat niet doen. Ik heb niet betaald maar het komt door de schuld van iets of iemand anders, dat geloven we nu wel. Ik heet Thomas en daar zal het wel aan liggen.

Er is niks mis mee dat die handelwijze ook toegepast wordt bij die groepen die geen kort lontje hebben.

 

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Het blijkt dus heel anders te zijn dan u aanvankelijk aangaf, maar het valt in u te prijzen dat u later wel de juiste toedracht vertelde.

Mijn reisinformatie is inmiddels aangepast. Ik zou vergeten zijn in te checken. Dat klopt ook. De conducteur constateerde dat checkte mij alsnog in maar zonder enige vermelding van n boete of iets dergelijks. 

Reputatie 7
Badge +4

 Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. 

 

En terecht, want ook dat is reizen zonder geldige incheck.

 

 

Badge +3

Thanks @Momo en daarmee dus het bewijs dat een gemiste incheck je geen €50 zal kosten bij het verlaten van een station.

Een gemiste incheck (vertrekstation onbekend, maar in feite zwart gereisd) is dus gelijk aan een gemiste uitcheck (bestemming onbekend, maar wel ingecheckt voor een reis naar ‘onbekend’).

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, 

 

Je bedoelt iets als dit:

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Alleen is dit niet helemaal volledig. Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. En €20 geldt ook voor onterecht reizen met Samenreiskorting en wanneer je op hetzelfde station na 60 minuten of langer weer uitcheckt na inchecken. En de €20 voor vergtenen in of uit checken kan ook verhoogd worden met het eerste klastarief naar aanleiding van een Klassewissel.

Terug te lezen in de productvoorwaarden NS Flex.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Badge +3

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Ik bedoel het anders, je kunt Tilburg (poortjes) niet verlaten zonder uitcheck en mocht dat toch gelukt zijn kan je inderdaad nooit een correctie van 50 euro krijgen voor ‘niet uitchecken in Tilburg’. Als je ergens niet uitgecheckt hebt ben je er immers ‘niet geweest’, tenzij je op camerabeelden staat en Big Brother Flex dat gezien heeft 🤣

Het Flex systeem kan wel bepalen dat je vaker naar Tilburg reist en een ‘correcte’ ritprijs voor je berekenen. Het zal dus wel om een gemiste incheck (in Tilburg) gaan, gevolgd door controle in de trein.

Voor de rest zou ik eerst je factuur afwachten, of je Reishistorie controleren of die correctie daar ook in staat.

Reputatie 7
Badge +4

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @PvT!

Zowel een gemiste uitcheck als een gemiste incheck leveren toch een correctie van 20 euro op (wat voorheen het instaptarief was, dat was dan 10 euro bij een abonnement)?

Die 50 euro zou dan komen door een controle in de trein (vergelijk een UvB), maar als er specifiek bij staat ‘niet uitgecheckt in Tilburg’ zal het wel zo zijn. Vraag inderdaad de Klantenservice om het te corrigeren, als het je zelf niet lukt a.d.h.v. de e-mail.

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, en of deze cumulatief zijn. Ik bedoel, krijg je bij controle zonder incheck in de 1e klas een correctie van 50 euro + 20 euro of blijft het bij 50 euro (en mag je blijven zitten)?

Reputatie 7
Badge +4

Dat is niet onmogelijk, het is zeer goed denkbaar door de poortjes te komen zonder uitcheck  - helaas. Een incheck zorgt voor een geldig kaartje, met de uitcheck rekent u het correcte bedrag af. 

Normaal levert niet-uitchecken  een correctietarief van twintig euro op, maar als u niet incheckt heeft u geen geldig kaartje en dat kost wel 50 euro, want dat is zwartrijden. Niet uitchecken kan ten dele zwartrijden zijn.

Op basis van uw argument volgt geen correctie, mogelijk kan Klantenservice nog iets voor u doen. Zij kunnen ook precies zien wat er is gebeurd.

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Klopt helemaal, bij een NS Flex Klassewissel naar 1e klas (via de NS app of Mijn NS website) worden al je inchecks/overstappen tot 15 minuten terug op 1e klas afgerekend.

Een Flex wissel van 1e naar 2e klas is altijd per direct (dus geldt vanaf de volgende incheck/overstap) en kan niet met terugwerkende kracht.

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Ik ben een aantal weken gewisseld naar Flex, vooral omdat je daarmee dat n de trein kunt wisselen naar eerste klas bij drukte. Per losse reis. Nu ben ik net overgeschakeld en kees ik dat de klassewissel geldt rot morgenochtend. Ik vond het heel onprettig dat dit is veranderd binnen zo korte termijn en zonder aankondiging. Of is er iets mis? Groet!

Reageer