Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

278 reacties

Reputatie 4
Badge

Hoi treingebruiker2! Heb je al contact gehad met U-OV? Als ze jou ook niet verder kunnen helpen, kijk ik graag nog met je mee. Zou je hiervoor mij een privéberichtje willen sturen?

Chat reageert niemand op en klantenservice geeft me alleen het klantenservicenummer van U-OV.

En op Utrecht CS zitten zowel medewerkers van U-OV en NS die me niet verder kunnen helpen met dit opstartarief te crediteren...

Goedenavond treingebruiker2 en excuses voor de late reactie! Je kunt hiervoor contact op nemen met onze Klantenservice. Deze is telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS'). Mijn collega's kunnen dan mee kijken wat er precies aan de hand is!

Goedemiddag, op de factuur van mijn NS flex abbo staat een verkeerde Busrit (want ook facturen voor bus en metro komen erop) met ditto bedrag. Hoe regel ik dat dit gecorrigeerd wordt?

Badge +3

Nee, Flex is Flex ongeacht welke variant. Het staat op je kaart als Reizen op Rekening NS.

Als je bij een NS kaartautomaat saldo geladen hebt dan heb je géén Flex, want saldo laden bij NS kan dan niet meer.

Kijk in Mijn NS welk abonnement er actief is, en als daar Flex Dal Voordeel staat neem contact op met de Klantenservice (telefoon, chat of social media) om een nieuwe bestelling voor je klaar te zetten.

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Flex had ik geactiveerd op de bestaande kaart via een automaat. Daarna vroegen alsnog de OV-poortjes om saldo (melding “Onvoldoende Saldo”). Moet ik naast NS Flex Dal-voordeel ook nog NS Flex basis op mijn kaart zetten?

Reputatie 7
Badge +3

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Flex is reizen op rekening. Je hebt geen saldo meer nodig. Wanneer je Flex op een bestaande kaart hebt gezet, moet je Flex nog activeren via automaat.

Di 19 oktober is mijn NS Flex Dal-voordeel abonnement gestart (geen NS Flex basis). Die dag ging ik ook direct reizen, maar ik krijg direct de melding dat er geen saldo op mijn OV-chipkaart stond. Blijkbaar was mijn saldo (wat eerder via automatisch opwaarderen telkens >€20 was) er af gehaald, maar de OV-poorten herkenden mijn NS Flex abonnement niet. Die dag heb ik ook moeten overstappen, waarbij ik weer dezelfde melding kreeg. Die dag heb ik dus €50 op mijn OV-chipkaart moeten zetten om te kunnen reizen. Werkt het reizen op Saldo via NS Flex gewoon niet goed of moet ik nog een ander abonnement starten?

Badge +3

Automatisch saldo laden wordt uitgezet omdat anders het saldo niet van de kaart verwijderd kan worden.

Daar ontkom je niet aan , en moet je zelf ook doen voordat je het saldo van een kaart uit kunt laten betalen bij een balie.

Het zou handig zijn om bij het bestellen van NS Flex zonder bus/tram/metro het saldo en automatisch opladen met rust te laten.

Heb je Flex BTM zelf laten verwijderen (waardoor je weer saldo nodig hebt voor bijv. bus) dan kan je automatisch opladen gewooon weer aan zetten via de website van ov-chipkaart of bij een oplaadpunt in een supermarkt.

Automatisch saldo laden wordt dan inderdaad uitgezet. Als je NS Flex via de website hebt besteld dan zit hier echter wel automatisch Reizen op Rekening voor trein, bus, tram en metro bij. Je hoeft dus geen saldo te laden, ook niet voor de bus. Dit wordt automatisch via je volgende factuur afgeschreven. Heel verschillend is dat dus niet. Heb je een busabonnement, waar je dit voor nodig hebt, toevallig?

LEuk hoor NS flex, maar er staat dat ze automatisch opladen nu uitgezet hebben, ik reis ook met de bus en heb dit hiervoor nodig. Betekend dit dat jullie het ook voor de bus uitgezet hebben?

 

Groeten

Badge +3

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Als je al een nieuwe kaart hebt, en dat niet gedaan hebt via een kaartvernieuwing, dan via de Klantenservice (telefoon, chat of social media).

Heb je de kaart wel op de juiste manier vernieuwd, dan staat NS Flex er gewoon op. Koppel de kaart aan je Mijn NS account of zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm bij OV-chipkaart. NS Flex staat op de kaart als ‘Reizen op Rekening NS’ (voor trein en meestal ook bus/tram/metro).

Ik had een ns flex abbo op mijn vorige ov-chipkaart maar heb nu een nieuwe kaart. De oude kaart is nu ook verlopen. Hoe kan ik het beste mijn abbonement overplaatsen?

Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

In de meeste communicatie (zoals de webshop en pagina over de mogelijkheid om mensen met Samenreiskorting mee te nemen) heeft de laatste tijd Flex Basis juist weer de voorkeur. Dat is dus wat @Alex206 ziet.

Op de factuur staat het (nog) wel als NS Flex zonder abonnement, maar in feite is het een (doorlopend) gratis abonnement, want het staat als product op je kaart en je krijgt maandelijks een factuur. Vergelijk OV-fiets (dat overigens niet op een kaart staat, en alleen een factuur als er kosten gemaakt zijn).

Je zou het ook nog kunnen omschrijven als een abonnement dat nooit 20/40/100% korting kent. Basis is (mijn mening) dus ‘makkelijker’, RET noemde zoiets ‘ABC’ (achteraf betalen consumenten).

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?

Goedemorgen HvM76. Welkom bij de NS Community en excuses voor de late beantwoording.

De wijziging dient binnen een maand bevestigd te worden bij de kaartautomaat. Als dat niet gebeurt blijven beide abonnementen lopen en zullen ook de kosten van het dal-abonnement in rekening worden gebracht.
Misschien dat je je OV-chipkaart naar een kennis/familielid in Nederland kan verzenden per post, dat diegene het doet? Als dat geen optie is wil ik je adviseren om contact te zoeken met de Klantenservice.

Badge +3

NS Flex zonder abonnement en NS Flex basis zijn twee verschillende namen voor hetzelfde. Het zou duidelijker zijn als NS alleen nog maar zou spreken over NS Flex zonder abonnement.

Ik heb een algemene vraag over het wijzigen van mijn abonnement. Ik heb al sinds de 1e dag een NS Flex abonnement van 0 euro per maand. Ik was aan het kijken naar de mogelijkheden om te wijzigen in een ander abonnement. Ik zag echter dat ik ook kan overstappen van NS Flex zonder abonnement wat ik nu heb naar NS Flex basis. Weet iemand toevallig wat de verschillen zijn tussen deze abonnementen? Of is het enkel een nieuwe naam?

Ik heb mijn dalabonnement omgezet naar basis. Nu moet ik lang een automaat maar ik woon in het buitenland en kom de komende maanden niet in Nederland. Hoe zorg ik er nu voor dat mijn abonnement wordt omgezet?

Hoi ChrisAB en welkom bij de Community. Je zou het beste even contact op kunnen nemen met de Klantenservice zodat er direct iemand met je mee kan kijken. 

Je hebt het traject afgekocht dus het zou binnen jouw Traject Vrij moeten vallen.

Ik heb eerder deze maand een NS Flex Traject Vrij (Leiden Centraal naar Alphen a/d Rijn) aangeschaft. Ik ging er van uit dat ik op dat gehele traject dan vrij kan reizen (ik stap vaak in op Leiden Lammenschans, wat deel uitmaakt van het traject Leiden Centraal <--> Alphen a/d Rijn .

Nu krijg ik dus mijn eerste factuur en wordt er apart gefactureerd voor alle reizen van Leiden Lammenschans naar Alphen aan de Rijn, terwijl dit gewoon deel uitmaakt van het traject… of ben ik verplicht het hele traject te reizen?

Dit is inderdaad een erg ongelukkige situatie...

Reputatie 7

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.


Dan krijg je dit soort dingen dus van medewerkers die een verkeerde stationsnaam hebben gehoord.

Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Wijzigingen binnen NS Flex hoeven niet te worden bevestigd. Ook als je de wijziging telefonisch doorgeeft. Tenzij dit dus nog om een klassiek abonnement gaat. Dat kan tot 15 oktober nog.

Reputatie 7

Beste NS,

Hoe blijft het mogelijk om een abonnement van €60.8 trajectvrij van Overveen naar Zandvoort, door een fout Hoogeveen Zandvoort 271,6 nog steeds niet is aangepast (door regelmatig gebeld) en dat dit is erkend. Nu dat er wordt gedreigd met een incasso, omdat dit bedrag nog steeds opstaat.

Heb je die vreemde ‘trajectwijziging’ al bevestigd bij een automaat (bestelling ophalen)?

Bij NS Flex hoeft dat niet, zou per direct moeten zijn.


Wat ik vreemd vind is dat je dit blijkbaar dan telefonisch kan doen en niets hoeft te bevestigen. Of moet je toch wel ergens bevestigen??

Erg vervelend, Roadie. Ik begrijp dat onze klantenservice jouw abonnement heeft gewijzigd naar Hoogeveen - Zandvoort, terwijl dit Overveen - Zandvoort had moeten zijn. Klopt dit? En wat geven mijn collega's aan, met dat dit nu niet opgelost kan worden?

Reageer