Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

382 reacties

Hoi!

Ik heb zojuist NS Flex Weekend vrij op mijn OV chipkaart geladen. Nu ontving ik een mailtje dat het resterende saldo zal worden verrekend op de volgende factuur. Er staat echter dat ik nog 8,16 euro saldo heb, maar dit klopt niet. Ik heb momenteel 18,16 euro saldo.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Reputatie 7
Badge +3

U kunt mijn betaling alsnog incasseren!: 

“Uit onze administratie blijkt dat de automatische incasso van factuur xxxxxxxxx van 15 januari 2023 is gestorneerd.”

Groeten,

Frank van Vliet

 

Dat kunnen wij hier niet. Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, wij kunnen niets met klantgegevens.

Bij deze openbare community kunnen wel anderen misbruik van uw gegevens maken. Het beste kunt u deze per direct verwijderen.

Dat kan via de 3 puntjes rechts.

Voor de betaling krijgt u een herinnering met gegevens hoe deze alsnog te betalen.

U kunt mijn betaling alsnog incasseren!: 

“Uit onze administratie blijkt dat de automatische incasso van factuur 440008855124 van 15 januari 2023 is gestorneerd.”

Groeten,

Frank van Vliet

Bankrekening: *verwijderd door moderator* t.mn.v. F.L. van Vliet

Badge +3

Goedemiddag! 

 Ik stapte in de trein op het centraal station van de stad Enschede, ging door de tourniquets en stapte uit op het centraal station van Utrecht. Aangezien beide stations zijn uitgerust met tourniquets die werkten om te openen, kon ik er niet doorheen zonder kaartje, er was duidelijk een storing in uw systeem.

Ehh, er is een storing in welk systeem omdat je zonder kaartje niet door de poortjes kon? 😂

Of bedoel je dat je in Enschede bij Blauwnet ingecheckt hebt en in Utrecht uitgecheckt bij NS? Daarvoor moet je bij de Klantenservice zijn (in geval van Flex bij NS en bij reizen op saldo ook die van Blauwnet, of via uitcheckgemist.nl)

Goedemiddag! 

 Ik stapte in de trein op het centraal station van de stad Enschede, ging door de tourniquets en stapte uit op het centraal station van Utrecht. Aangezien beide stations zijn uitgerust met tourniquets die werkten om te openen, kon ik er niet doorheen zonder kaartje, er was duidelijk een storing in uw systeem. Gelieve deze situatie te verduidelijken, aangezien het mijn ontevredenheid over de NS-diensten veroorzaakt. station Enschede Centraal is voorzien van videobewaking, zodat u alle informatie in de database heeft opgeslagen. Laat het me weten over uw beslissing. 

 

Met vriendelijke groet, 

Nikolay Tryfonov

Reputatie 7
Badge +2

En als het een BTM reis was kan het ook zijn dat het BTM deel van Flex niet actief is. Bijvoorbeeld omdat er een regionaal abonnement op je kaart staat/stond.

Sommige busmaatschappijen blijken daarnaast ook eerst te checken op voldoende saldo alvorens flex aan te spreken. Dat kan het ook zijn.

Reputatie 6
Badge +2

Hi JohMA en welkom bij de NS Community! 
Als dit om een treinreis gaat, lijkt het alsof jouw NS Flex abonnement niet goed op de kaart staat. Ik raad je aan om jouw abonnement even na te laten kijken door onze klantenservice.

Begrijpt iemand waarom ik saldo moet hebben op mijn OV-kaart terwijl na de reis de kosten daarvan automatisch worden afgeschreven van mijn bankrekening?

Badge +3

Beste Robert, volgens mij zitten wij op een ander spoor.

Het gaat erom, dat ik inderdaad soms meereis met iemand die 2e klas reist. Dan zet ik 'm vooraf op 2e klas. Maar daarna vergeet ik om hem weer op 1e klas te zetten, dus zit ik daar dan “onbevoegd”.

Zou een stuk makkelijker zijn als ik bij een keuze 1->2 ook kan kiezen voor “alleen vandaag”. Zou ik ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker zijn. Is kennelijk niet over na gedacht bij de programmering.

Dat noemde ik al, want volgens de (Flex) voorwaarden zou dat inderdaad gewoon mogelijk moeten zijn, in ieder geval die wissel binnen 15 minuten na incheck. Is een ander topic over.

Dat zijn dan wel twee verschillende dingen maar als het de ene kant op wel werkt en de andere kant niet…

Maar goed, het is het verschil tussen ‘ik wil tijdelijk meer betalen’ (dagje/periode 1e klas) en ‘ik wil graag vanzelf weer de volle mep betalen’ (na een dagje/periode 2e klas) 😅

Beste Robert, volgens mij zitten wij op een ander spoor.

Het gaat erom, dat ik inderdaad soms meereis met iemand die 2e klas reist. Dan zet ik 'm vooraf op 2e klas. Maar daarna vergeet ik om hem weer op 1e klas te zetten, dus zit ik daar dan “onbevoegd”.

Zou een stuk makkelijker zijn als ik bij een keuze 1->2 ook kan kiezen voor “alleen vandaag”. Zou ik ieder geval een stuk gebruikersvriendelijker zijn. Is kennelijk niet over na gedacht bij de programmering.

Badge +3

Die 15 minuten voor een 2→1 wissel is bedoeld voor reizigers die wegens drukte of andere reden willen ‘upgraden’ naar 1e klas.

Vaste 1e klas reizigers (die daarvoor per reis betalen) zullen wellicht soms 2e klas willen reizen, zoals met iemand meereizen die geen 1e klas heeft of wil. Dat kan je dan voorafgaand aan je reis doen.

Tja, het kan natuurlijk gebeuren dat je met een 1e klas incheck iemand tegenkomt op het perron of in de trein waardoor je voldoende hebt aan 2e klas (of als je moet staan!)…

De algemene voorwaarden zeggen trouwens niets over het verschil tussen een 2→1 en 1→2 klassewissel, dus formeel zou je ook 15 minuten moeten krijgen om naar 2e klas te wisselen.

Overigens heeft dat niets met de NS app te maken, via de Mijn NS website werkt het precies hetzelfde. En met 1e klas Dal Vrij is die klasse-instelling alleen van toepassing bij reizen (incheck) in de spits.

Zit je in de spits 1e klas (waar je dus 67% meer voor zou betalen) met een 2e klas incheck dan volgt bij controle een correctie van €20.

Maar ik snap je punt, het zou beide kanten op moeten werken, dus een dagje 2e klas hetzelfde als een dagje 1e klas (en dan morgen ‘automatisch terug’ op de vorige instelling).

Ik gebruik het in de app (flex & dalvrij abonnement). Ik vind het WEL vervelend dat, als ik 1e klas reis, mijn kaart/app nog op 2e klas staat, omdat ik vergeten ben om weer terug op 1e klas te zetten, en dat dus niet automatisch gebeurt, zoals de andere kant op klassewisselen. En 15 minuten na incheck is ook te kort, soms ontdek je het pas als de conducteur langs komt, na een half uur… Lullig…

App is dus gewoon ondoordacht geprogrammeerd.

 

Badge +3

Allereerst is dat knopje/shuifje in Mijn NS of de NS app alleen van toepassing op reizen waar je een ritprijs voor betaalt, dus niet op reizen met Dal/Weekend Vrij binnen je vrij reizen periode).

Heb je zo’n abonnement (1e klas) dan doet het dus verder weinig, tenzij je in de spits reist/incheckt en daarvoor niet de hoofdprijs wilt betalen.

Bij wisselen naar 1e klas krijg je inderdaad die drie opties, waarbij het eigenlijk niet uitmaakt welke je kiest want je kunt alsnog op elk gewenst moment weer naar 2e klas wisselen.

Die (eerste twee) opties zijn dus bedoeld zodat je het niet ‘vergeet’ waardoor je op een later moment onbedoeld meer kosten maakt (1e klas is immers 67% duurder dan dezelfde reis 2e klas)!

Voor (terug)wisselen naar 2e klas zijn die opties niet echt nodig want het levert je geen onverwachte kosten op als het op 2e klas staat, afgezien van correctietarieven als je (toch) 1e klas gaat reizen terwijl het (vergeten) nog op 2e klas staat.

Voor de rest kan je het 15 minuten na een 2e klas incheck alweer op 1e klas zetten, dus dat zou zelfs tijdens de reis met iemand anders kunnen.

Waar doe je dit? Bij een kaartautomaat of in de app?

Als ik van 2e klas naar 1e klas wissel, krijg ik extra vragen: “alleen vandaag”, "tot datum x", of "permanent".

Standaard reis ik 1e klas. Als ik een dagje met iemand anders meereis die 2e klas reist, kan ik bij de klassewissel van 1e naar 2e klas niets kiezen. Dus ben ik dan opeens permanent 2e klasreiziger. Waarom krijg ik daar niet dezelfde keuzemogelijkheden?

Is onhandig en klantonvriendelijk, want nu moet ik er zelf weer aan denken om hem op 1e klas te zetten (en zit ik wellicht eens “onbevoegd” in 1e klas als ik dat vergeet).

Badge +3

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Als je al NS Flex had hoef je na een wijziging niet langs een automaat. En dat heb je, want Reizen op Rekening is NS Flex.

Welk abonnement er actief is kan je zien in Mijn NS (website), niet in de NS app.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Als je al flex had voor deze wijziging, hoef je  niets meer op te halen bij een automaat. Reizen op rekening geeft aan dat je met flex reist

 

Ik heb vanochtend een trajectvrij abonnement genomen. Daar ik heb ik ook de bevestiging van op de mail. Nu kom ik bij de automaat en staat er ‘geen op te halen producten’. Inchecken bij het poortje(van mijn traject) geeft op het scherm ‘reizen op rekening’. Sterk het vermoeden dat dit niet goed gaat.. iemand ervaring hiermee?

Goedemiddag Moe Myin. Zonder jouw gegevens in te zien is het enkel speculatie wat er zou kunnen zijn gebeurd. De Community heeft helaas geen toegang tot die gegevens, dit is een platform waar reizigers elkaar kunnen helpen. Helaas is dat bij jouw vraag niet mogelijk. Ik wil je adviseren om met onze Klantenservice contact op te nemen. Deze zijn telefonisch bereikbaar, via Social Media of chat. De contactdetails daarvan kun je hier vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder geldig reisrecht gebruik maken van de eerste klas is een correctietarief van €20.

Mogelijk is het reizen tegen de reisrichting in, dat is wel €50. Of toch een keer vergeten in te checken of bij een poortje van een andere vervoerder. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik check altijd in.  Ik heb uitgecheckt, ik heb vandaag mijn ticket gecontroleerd, ik heb mijn kaart gecontroleerd, ik heb niets verkeerd gedaan, waarom heb ik € 50 in rekening gebracht?

 

Controle gehad en 1e klas gereisd?

Ik check altijd in.  Ik heb uitgecheckt, ik heb vandaag mijn ticket gecontroleerd, ik heb mijn kaart gecontroleerd, ik heb niets verkeerd gedaan, waarom heb ik € 50 in rekening gebracht?

 

Reputatie 7
Badge +3

The same answer as I gave a week ago to Amir applies, contact NS customer service.

Hello! I have ordered two Ov Chipkaart cards with a subscription of 31.60 each and they have not arrived at my address. The payments have already been made to our account and we should use the cards. We called but got no answer. How can we request a new card or a refund as we cannot use the service? Thank you. Greetings!

I think so momo, Thank you for your kind reply

Reageer