Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

159 reacties

Reputatie 6
@Herbie68
In jouw bericht geef je aan dat je graag de kosten van jouw NS Flex abonnement wilt inzien binnen jouw OV-chipkaart account. NS Flex is een product van NS, waarbij alle gemaakte reizen inclusief reishistorie, binnen jouw MijnNS omgeving duidelijk staan aangegeven. Begrijp ik uit jouw bericht dat jij binnen jouw MijnNS omgeving geen prijzen achter de reizen ziet staan? (let op: voor sommige reizen kan het 24 tot 48 uur duren voor deze verwerkt zijn)

@Anna1123

Vooralsnog staat een wijzigingsmoment voor de incassodatum niet op de planning. Dit is niet gebruikelijk bij de NS producten tot nu toe, maar dat sluit niet uit dat bij grote vraag hiernaar de optie niet alsnog beschikbaar kan worden gesteld. We kijken n.a.v. deze testfase en de feedback die wij ontvangen, of er veel animo is voor het kiezen van een incassodatum. Voor nu blijft de incasseringsdatum gebonden aan de ingangsdatum van het abonnement.

@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!
Technisch hoeft het geen beperking te zijn, maar etickets zal wel hetzelfde feestje blijven. NS Flex is een totaal ander verhaal :)

Ja klopt idd Tochjo, ik ken de exacte roadmap niet (niet mijn domein immers) en wilde niet té optimistisch zijn haha.
Reputatie 6
@Tochjo Ik heb hier de antwoorden op jouw vragen:

• 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt? Ja, dat mag. Het incheckmoment is bepalend.
• 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt? Nee, dat mag niet. Om dezelfde reden: het incheckmoment bepalend. Als je toch eerste klas wil reizen, kan je wel gebruik maken van de tijdelijke klassewissel in MijnNS. Er wordt dan eersteklastarief (zonder korting) berekend.
• 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)? Ja, dit mag. Het van-rit-naar-reis-principe is ook op NS Flex van toepassing. Dit voorbeeld wordt dus gezien als overstap, waarbij het eerste incheckmoment bepalend is.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement. Op dit punt is er dus geen verschil met de ROS abonnementen. Wat wel een verschil is, is de financiële afhandeling. Als je terecht in de 1e klas zit, dan is er (in beide gevallen) niets aan de hand, zit je met NS Flex onterecht in de 1e klas, dan volgt een correctietarief op de factuur (en geen Uitstel van Betaling in de trein).
Reputatie 6
Streekvervoer abonnementen worden niet opgenomen (vooralsnog) in de NS Flex abonnementen. Oplossing is om streekvervoer abonnementen op een andere OV-chipkaart te hebben dan het NS Flex abonnement.
Badge +3
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.
Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was 😪
Badge +3
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Reputatie 1

They are for me, including the price.Really, in Mijn NS Reishistorie (not door-to-door)?
But are those recent bus/tram/metro journeys or older ones?

Here's an example from the metro last sunday, this is in Mijn NS Reishistorie:

Zakelijk doet men dat al een tijdje. Het werkt "wel oke".


https://www.ns.nl/zakelijk/meer/vergeten-check-uit-service.html

"staat de Vergeten Check-uit Service standaard op uw NS-Business Card"

Feitelijk is het natuurlijk gewoon een actie in de backoffice.
Badge +3
Dat vat het wel goed samen. Je schaft een NS Flex Weekend Vrij 1e klas aan (bij de bestelling meteen eerste klas kiezen, anders moet je een maand wachten) en zet vervolgens in Mijn NS de klasse voor reizen buiten de afgekochte uren op tweede klas. Of dat momenteel ook zo kan weet ik niet, want zoals je gezien hebt heb ik zelf wat problemen daarmee in het dashboard. Merk op dat je bij NS Flex Weekend Vrij standaard geen korting krijgt in de daluren buiten het weekend, dat is een optie van drie euro per maand die je bij de bestelling moet kiezen.
Badge +3
Back on topic, vanochtend nog dit bedankje en dat geldt minstens ook voor @Tochjo want anders had ik het nooit geweten!

Is er duidelijk hoe lang dit nog gaat duren? Waarom niet de wijziging terugdraaien of op zijn minst een korte melding dat de weergave onjuist is, maar dat de juiste prijzen in rekening gebracht worden? Ik vind dit nogal klantonvriendelijk.

Het is nog niet duidelijk wanneer dit is opgelost Tochjo. Ik zal dit nogmaals aankaarten.
Bij NS Flex werkt dat helaas niet, Tochjo. Doordat je eens een abonnement hebt gehad blijft de originele incassodatum gehandhaafd. We hebben hier wel melding van gemaakt maar er is vooralsnog geen oplossing hiervoor.

Wanneer je overstapt van Reizen op Saldo (of een Reizen op Saldo abonnement) naar NS Flex kan dat alleen per vandaag. De wijziging gaat in vanaf het moment dat jij de wijziging hebt geactiveerd bij de NS kaartautomaat. Omdat je al een abonnement hebt hoef je geen minimale periode te hebben al zou ik willen adviseren om het minimaal 6 weken vooraf te doen. Dan weet je zeker dat de nieuwe kaart ook je nieuwe product bevat.@Jouke NS Wat betreft issue hierboven besproken, kaartvernieuwing was afgelopen maandag automatisch gestart bij OV-chipkaart.nl en nieuwe kaart heb ik vandaag ontvangen. Kan ik nu, wanneer ik weet wat de laatste dag is dat ik naar werk ga, op elke willekeurige dag mijn Traject-Vrij wijzigen in NS Flex en de wijziging ophalen met deze nieuwe kaart?


Correct en tevens juist.
Reputatie 7
Badge +2
Je Traject Vrij loopt gewoon af per een maand datum, maar die had je van je werk dus geen probleem.

Ik zou je Traject Vrij lekker laten verlopen (werkgever betaalt of heeft betaald)

Traject Vrij heb ik niet van mijn werkgever, die betaal ik gewoon zelf. Werkgever geeft reiskostenvergoeding (aantal km x €0.19 x 214 dagen per jaar) ongeacht hoe je naar werk gaat. Ook al zou ik op de (elektrische) fiets komen, dan nog krijg ik dezelfde reiskosten vergoeding. Dus elke dag of week dat ik het abonnement eerder kan beeindigen scheelt mij geld. Het lastige daarmee is dat ik wel weet per wanneer ik uit dienst ben maar nu nog niet weet wanneer ik niet meer naar kantoor hoef te komen.

Enne die nieuwe kaart ..... die lag hier gewoon vrijdag op de deurmat. Met PostNL verstuurd.
Ik zou heel blij zijn om op het perron of in de trein te kunnen upgraden.
Als ik in de trein zie dat het heel druk is ga ik graag naar de eerste klas en upgrade daar mijn kaartje gelijk.
Ik snap niet goed waarom dit nooit zou moeten kunnen.
Badge +3
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?
Die klassewissel in de trein eruit slopen en dan is het zeker geen slecht product. Want ik sta al in de startblokken.....

Moi 'Sorry meneer de conducteur. ? als het druk is dan ga ik altijd in de eerste klas zitten en dan waardeer ik op via WiFi. Helaas lukt het niet om met netwerk verbinding te krijgen. Ik ben al een half uur bezig! En ook via mijn eigen databundel lukt het niet.'
Hc 'Oooh dat is vervelend, maar wist u dat er in deze trein geen WiFi aanwezig is?'
Moi 'Geen WiFi in de ICD? We leven toch in 2017?'
Hc 'ja, dat upgraden in de trein was een vergissing van de NS, dus blijft u maar lekker zitten.'
Moi 'En gaat de NS de voorwaarden aanpassen?'
Hc 'Ik mag het hopen. De bedenker ervan hebben ze al overgeplaatst naar een andere afdeling en is nu service manager papieren post openen en dat gaat wel goed. Die achterstand zullen we dankzij hem de komende drie jaar wegwerken.'
Moi 'Helemaal top! Maar even een andere vraag. Waarom bent u eigenlijk uit de stiltecabine gekomen:?....'
Ik sta nogal te kijken van de extra kosten die eraan verbonden zijn, terwijl een vergelijkbare dienst zakelijk gewoon gratis is :?
Reputatie 4
@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Het (fictieve) probleem van Nooduitgang los je daarmee niet op, je verplaatst de discussie alleen van controle in de trein naar een klantenservicemedewerker aan de telefoon. Nooduitgang zal immers nog steeds ontevreden zijn en het niet eens zijn met het opgelegde correctietarief. Gefrustreerde reizigers achteraf zijn net zo gevaarlijk.

"De klant en de klantwens" zie ik overal in de toren hangen. Laten we het daar eens over hebben bij dit product 🙂
Reputatie 4
Dat is mijn punt ook. Als je vindt dat zo'n correctietarief/boete onterecht is kun je de klantenservice daarmee vervelen. Die hebben daar de tijd en de middelen voor. De conducteur heeft betere dingen te doen.
Laten we van een situatie uitgaan waarin de reiziger inderdaad gelijk heeft, maar zijn gelijk niet krijgt. Die komt in de molen van klantenservice terecht. De reiziger kent de normen en waarden en gaat netjes het gesprek aan. Krijgt zijn gelijk niet. Belt nogmaals, krijgt weer zijn gelijk niet. Schrijft een mail, stuurt een brief, krijg geen antwoord (want extreme achterstand). Intussen is het geld wel afgeschreven en moet je maar hopen dat je het ooit terugkrijgt. Die reiziger raakt gefrustreerd. Belt nog een keer, ditmaal gefrustreerd. Wordt boos aan de telefoon, klantenservicemedewerker krijgt (weer) een scheldceremonie te horen, reiziger krijgt weer geen gelijk. Het is een vaste reiziger, dus die gaat verhaal halen bij smw's op het station. "Sorry meneer, moet u met klantenservice regelen". En ga zo maar door...

Realistischer scenario dan het lijkt, weet ik inmiddels uit ervaring.

Hobby zelf het een en ander in online communities. Het zal je verbazen hoeveel verhalen ik hoor van beheerders die boze gebruikers aan de deur hebben gehad omdat ze verbannen zijn. Laat staan hoe vaak ikzelf inmiddels uitgescholden en bedreigd ben.
Reputatie 3
De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.
Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.

Dat klopt inderdaad. Als de HC geen verbinding heeft of geen 1e klasse constateert wordt er geregistreerd dat de reiziger in de 1e klasse is aangetroffen. Achteraf vindt er in de 'backend' dan een verrekening plaats.

Reageer