NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening | NS Community
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

378 reacties

Reputatie 1

Ik ga  dat wel een keer vragen mocht het mij weer gebeuren, wat ik niet hoop want ik doe  het niet expres. Gelukkig was de medewerkster van de klantenservice erg begrip vol en zeer vriendelijke. ze heeft het gecorrigeerd. Ik was helemaal blij. en ze  bood haar excuus  aan. Daar wordt je weer blij van.

Reputatie 7
@Herbie68
In jouw bericht geef je aan dat je graag de kosten van jouw NS Flex abonnement wilt inzien binnen jouw OV-chipkaart account. NS Flex is een product van NS, waarbij alle gemaakte reizen inclusief reishistorie, binnen jouw MijnNS omgeving duidelijk staan aangegeven. Begrijp ik uit jouw bericht dat jij binnen jouw MijnNS omgeving geen prijzen achter de reizen ziet staan? (let op: voor sommige reizen kan het 24 tot 48 uur duren voor deze verwerkt zijn)

@Anna1123

Vooralsnog staat een wijzigingsmoment voor de incassodatum niet op de planning. Dit is niet gebruikelijk bij de NS producten tot nu toe, maar dat sluit niet uit dat bij grote vraag hiernaar de optie niet alsnog beschikbaar kan worden gesteld. We kijken n.a.v. deze testfase en de feedback die wij ontvangen, of er veel animo is voor het kiezen van een incassodatum. Voor nu blijft de incasseringsdatum gebonden aan de ingangsdatum van het abonnement.

@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!
Technisch hoeft het geen beperking te zijn, maar etickets zal wel hetzelfde feestje blijven. NS Flex is een totaal ander verhaal :)

Ja klopt idd Tochjo, ik ken de exacte roadmap niet (niet mijn domein immers) en wilde niet té optimistisch zijn haha.
Reputatie 7
Badge +3

Je kunt alleen inchecken of uitchecken als het poortje groen is. Een van beiden moet een rood kruis gehad hebben, een poortje is of om in te checken of om uit te checken. Daar is het dus fout gegaan.

Heel veel poortjes zijn aan beide kanten te gebruiken. Dan is het gewoon een kwestie van “wie het eerst komt”...

Badge +3

Bij NS Flex kan het enkele dagen duren voordat je transacties (in/uitchecks) allemaal verwerkt zijn, wat mogelijk resulteert in (tijdelijk) incomplete reizen en dus die e-mails. Het kan ook nog komen door gemiste transacties bij werkzaamheden (busvervoer), maar dat is op dit moment niet aan de orde tussen Amsterdam en Eindhoven.

Als het geen e-mail maar een pushbericht op je telefoon was, die komen te pas en te onpas en kan je voor je gemoedsrust het beste uitzetten. Zie (in de NS app) Meer - Mijn NS en dan helemaal onderaan Notificaties.

Voor de rest vult het Flex systeem bij gemiste in/uitchecks je Reishistorie zoveel mogelijk in aan de hand van je reisgedrag.

Als je dus regelmatig (zelfde dag, zelfde tijd) tussen Eindhoven C en Amsterdam C reist kan dat dus gebeurd zijn, maar dan zou er in je Reishistorie volgens mij wel bij moeten staan dat het om een automatische correctie gaat.

Het is in ieder geval zaak om bij meldingen van afwijkingen je Reishistorie in de gaten te houden of het allemaal wel goed gaat, want stel dat je vanuit Eindhoven niet naar Amsterdam maar naar Tilburg o.i.d. reist betaal je te veel.

Paaltjes en poortjes hebben (helaas) geen tijd om in het achterliggende systeem je abonnement op te zoeken, dus tonen alleen Reizen op Rekening (Flex dus). Voordeel is wel dat je eenvoudig van abonnement kunt wisselen zonder bestellingen te hoeven ophalen bij een automaat.

Reputatie 7
@Tochjo Ik heb hier de antwoorden op jouw vragen:

• 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt? Ja, dat mag. Het incheckmoment is bepalend.
• 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt? Nee, dat mag niet. Om dezelfde reden: het incheckmoment bepalend. Als je toch eerste klas wil reizen, kan je wel gebruik maken van de tijdelijke klassewissel in MijnNS. Er wordt dan eersteklastarief (zonder korting) berekend.
• 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)? Ja, dit mag. Het van-rit-naar-reis-principe is ook op NS Flex van toepassing. Dit voorbeeld wordt dus gezien als overstap, waarbij het eerste incheckmoment bepalend is.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement. Op dit punt is er dus geen verschil met de ROS abonnementen. Wat wel een verschil is, is de financiële afhandeling. Als je terecht in de 1e klas zit, dan is er (in beide gevallen) niets aan de hand, zit je met NS Flex onterecht in de 1e klas, dan volgt een correctietarief op de factuur (en geen Uitstel van Betaling in de trein).
Reputatie 7
Streekvervoer abonnementen worden niet opgenomen (vooralsnog) in de NS Flex abonnementen. Oplossing is om streekvervoer abonnementen op een andere OV-chipkaart te hebben dan het NS Flex abonnement.
Badge +3
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.

Ok

Jup, er is en komt koppeling met een backoffice. Heb er laatst wel over geschreven, maar toen vond Jouke dat ik aannames de wereld in aan het helpen was 😪
Badge +3
Die prijzen kloppen niet. De meerprijs voor 1e klas bij Altijd Vrij is 227 euro per maand en bij Dal Vrij 27 euro per maand.
Badge +3
Die foute tarieven staan op deze pagina genoemd.
Reputatie 7
Badge +3

QBuzz heeft bedacht dat haar P+R Abonnement niet meer op dezelfde OV-Chipkaart kan als NS Flex. (Kon voorheen gewoon.) Hoe lang duurt het voordat ik de NS Flex van mijn OV-Chipkaart kan verwijderen? (Nadat ik het online heb opgezegd.)

Dat kun je vrij snel doen nadat je hebt opgezegd. Opzeggen kan online in mijnNS

Reputatie 7
Badge +3

QBuzz heeft bedacht dat haar P+R Abonnement niet meer op dezelfde OV-Chipkaart kan als NS Flex. (Kon voorheen gewoon.) Hoe lang duurt het voordat ik de NS Flex van mijn OV-Chipkaart kan verwijderen? (Nadat ik het online heb opgezegd.)

Volgens mij geeft NS aan dt het binnen een uur is. Mijn ervaring is dat het sneller is. Eerst binnen enkele minuten een mail van NS om te bevestigen dat het abonnement beëindigd is, daarna (bij mij 13 minuten later) dat je de beëindiging van NS Flex definitief kan maken bij een NS-kaartautomaat. Je krijgt dus 2 mails erover. 

Reputatie 2

They are for me, including the price.Really, in Mijn NS Reishistorie (not door-to-door)?
But are those recent bus/tram/metro journeys or older ones?

Here's an example from the metro last sunday, this is in Mijn NS Reishistorie:

Reputatie 2
Perhaps a day or two longer, my bus rides with both Connexxion and Arriva also showed up within a few days, very convenient.
I also love this new 'realtime' overview of my travel costs:

Reputatie 6

QBuzz heeft bedacht dat haar P+R Abonnement niet meer op dezelfde OV-Chipkaart kan als NS Flex. (Kon voorheen gewoon.) Hoe lang duurt het voordat ik de NS Flex van mijn OV-Chipkaart kan verwijderen? (Nadat ik het online heb opgezegd.)

Volgens mij geeft NS aan dt het binnen een uur is. Mijn ervaring is dat het sneller is. Eerst binnen enkele minuten een mail van NS om te bevestigen dat het abonnement beëindigd is, daarna (bij mij 13 minuten later) dat je de beëindiging van NS Flex definitief kan maken bij een NS-kaartautomaat. Je krijgt dus 2 mails erover. 

Klopt inderdaad. Wel jammer dat het zo moet. En dat alleen omdat iemand heeft bedacht dat die twee abonnementen niet op 1 kaart mogen staan. 10 maanden lang was dat geen probleem. Ga het wel missen. Ik vond het wel comfortabel met NS Flex Basis: de wetenschap dat je altijd kunt reizen.

Het wordt tijd dat alle abonnementen in beheer van translink gaan komen zodat alles weer combineerbaar wordt..

Zakelijk doet men dat al een tijdje. Het werkt "wel oke".


https://www.ns.nl/zakelijk/meer/vergeten-check-uit-service.html

"staat de Vergeten Check-uit Service standaard op uw NS-Business Card"

Feitelijk is het natuurlijk gewoon een actie in de backoffice.
Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, 

 

Je bedoelt iets als dit:

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Alleen is dit niet helemaal volledig. Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. En €20 geldt ook voor onterecht reizen met Samenreiskorting en wanneer je op hetzelfde station na 60 minuten of langer weer uitcheckt na inchecken. En de €20 voor vergtenen in of uit checken kan ook verhoogd worden met het eerste klastarief naar aanleiding van een Klassewissel.

Terug te lezen in de productvoorwaarden NS Flex.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is niet juist: de conducteur kan u niet inchecken. Dat is onmogelijk. Hij hoeft dat ook niet te zeggen. Conducteurs kampen met nogal wat agressie van zwartrijders. Dit is een veilige handelwijze voor mensen die gewoon hun werk doen, waaronder het ‘bekeuren’ van mensen die niet het juiste bedrag betalen voor hun reis. De conducteur controleert of u op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs kunt tonen en achteraf kunt u bezwaar maken bij de medewerkers van Klantenservice, die nog wel wel verbaal maar niet fysiek bedreigd kunnen worden.

Het parasitair reizen veroorzaakt de meeste agressie in de trein en de meeste reizigers vinden het juist aangenaam niet van deze domme discussies ongevraagd getuige te moeten zijn en kennelijk de bedreigingen maar voor lief moeten nemen. Als betalende reiziger wens ik niet ongevraagd geconfronteerd met de ‘discussies’ van reizigers die dat niet doen. Ik heb niet betaald maar het komt door de schuld van iets of iemand anders, dat geloven we nu wel. Ik heet Thomas en daar zal het wel aan liggen.

Er is niks mis mee dat die handelwijze ook toegepast wordt bij die groepen die geen kort lontje hebben.

 

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Het blijkt dus heel anders te zijn dan u aanvankelijk aangaf, maar het valt in u te prijzen dat u later wel de juiste toedracht vertelde.

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs moeten eens stoppen met zeggen dat ze reizigers die vergeten zijn in te checken alsnog inchecken, dan kunnen ze helemaal niet. Wat ze wel kunnen is registeren dat een check-in ontbreekt en dat leidt tot een correctietarief van €50. Die registratie van ontbrekende check-in zal dan ook betekenen dat je niet ook nog een correctietarief van €20 krijgt bij uitchecken bij een poortje zonder eerder ingecheckt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Dag, contact opgenomen met klantenservice. Na mijn uitleg en controle van mijn reishistorie is boete verwijderd. Bedankt voor de reacties. 

Hoort wel gemeld te worden ja

Reputatie 1

Ik had de volgende vraag ik had vanmorgen in gecheck in de Haag en ik was er vanuit gegaan dat het goed was gegaan.kwam de conducteur en zei nee het is niet goed gegaan ..ik heb correct gemaakt.dus ik ga er van uit het is oke.en nu krijg ik gelijk een correctie tarief van €50 dan gad de conducteur dat tegen mij moeten zeggen .vind ik niet correct wat moet ik doen?

Reageer