Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.

Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.

NS Flex in het kort
  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.

Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?
NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.

Hoe stel ik een klassewissel in?
Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.
Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.[b]

Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?
Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?
Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.
De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.

Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

127 reacties

Reputatie 6
@Herbie68
In jouw bericht geef je aan dat je graag de kosten van jouw NS Flex abonnement wilt inzien binnen jouw OV-chipkaart account. NS Flex is een product van NS, waarbij alle gemaakte reizen inclusief reishistorie, binnen jouw MijnNS omgeving duidelijk staan aangegeven. Begrijp ik uit jouw bericht dat jij binnen jouw MijnNS omgeving geen prijzen achter de reizen ziet staan? (let op: voor sommige reizen kan het 24 tot 48 uur duren voor deze verwerkt zijn)

@Anna1123

Vooralsnog staat een wijzigingsmoment voor de incassodatum niet op de planning. Dit is niet gebruikelijk bij de NS producten tot nu toe, maar dat sluit niet uit dat bij grote vraag hiernaar de optie niet alsnog beschikbaar kan worden gesteld. We kijken n.a.v. deze testfase en de feedback die wij ontvangen, of er veel animo is voor het kiezen van een incassodatum. Voor nu blijft de incasseringsdatum gebonden aan de ingangsdatum van het abonnement.

@Tochjo
De klassewissel werkt ook bij andere vervoerders. Jouw andere vragen zijn in mijn uitvraag nog niet behandeld. Reminder is verstuurd, excuses!
Reputatie 6
@Tochjo Ik heb hier de antwoorden op jouw vragen:

• 1e klas reizen in de spitsuren als in de daluren is ingecheckt? Ja, dat mag. Het incheckmoment is bepalend.
• 1e klas reizen in de daluren als in de spitsuren is ingecheckt? Nee, dat mag niet. Om dezelfde reden: het incheckmoment bepalend. Als je toch eerste klas wil reizen, kan je wel gebruik maken van de tijdelijke klassewissel in MijnNS. Er wordt dan eersteklastarief (zonder korting) berekend.
• 1e klas reizen als in de daluren is ingecheckt, daarna in de spitsuren is uitgecheckt en binnen 35 minuten opnieuw is ingecheckt in de spitsuren (overstap op station met gesloten poortjes tussen perrons)? Ja, dit mag. Het van-rit-naar-reis-principe is ook op NS Flex van toepassing. Dit voorbeeld wordt dus gezien als overstap, waarbij het eerste incheckmoment bepalend is.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is hoe de verrekening in de backend plaatsvindt als de hoofdconducteur doorgeeft dat ik in de 1e klas reis met Dal Vrij, en in hoeverre dit verschilt van het reguliere Dal Vrij-abonnement. Op dit punt is er dus geen verschil met de ROS abonnementen. Wat wel een verschil is, is de financiële afhandeling. Als je terecht in de 1e klas zit, dan is er (in beide gevallen) niets aan de hand, zit je met NS Flex onterecht in de 1e klas, dan volgt een correctietarief op de factuur (en geen Uitstel van Betaling in de trein).
Reputatie 6
Streekvervoer abonnementen worden niet opgenomen (vooralsnog) in de NS Flex abonnementen. Oplossing is om streekvervoer abonnementen op een andere OV-chipkaart te hebben dan het NS Flex abonnement.
Badge +3
NS Flex is niet op één kaart te combineren met een kortingsproduct voor bus, tram en metro. Reizen met twee kaarten dus, of nog niet overstappen op NS Flex.
Technisch hoeft het geen beperking te zijn, maar etickets zal wel hetzelfde feestje blijven. NS Flex is een totaal ander verhaal 🙂

Ja klopt idd Tochjo, ik ken de exacte roadmap niet (niet mijn domein immers) en wilde niet té optimistisch zijn haha.
Ik zou heel blij zijn om op het perron of in de trein te kunnen upgraden.
Als ik in de trein zie dat het heel druk is ga ik graag naar de eerste klas en upgrade daar mijn kaartje gelijk.
Ik snap niet goed waarom dit nooit zou moeten kunnen.
Badge +3
In een ander topic wordt gezegd dat abonnementen in combinatie met NS Flex duurder zullen zijn dan het reguliere abonnement. Klopt dat? Zo ja, hoe groot zal het prijsverschil worden?
Die klassewissel in de trein eruit slopen en dan is het zeker geen slecht product. Want ik sta al in de startblokken.....

Moi 'Sorry meneer de conducteur. ? als het druk is dan ga ik altijd in de eerste klas zitten en dan waardeer ik op via WiFi. Helaas lukt het niet om met netwerk verbinding te krijgen. Ik ben al een half uur bezig! En ook via mijn eigen databundel lukt het niet.'
Hc 'Oooh dat is vervelend, maar wist u dat er in deze trein geen WiFi aanwezig is?'
Moi 'Geen WiFi in de ICD? We leven toch in 2017?'
Hc 'ja, dat upgraden in de trein was een vergissing van de NS, dus blijft u maar lekker zitten.'
Moi 'En gaat de NS de voorwaarden aanpassen?'
Hc 'Ik mag het hopen. De bedenker ervan hebben ze al overgeplaatst naar een andere afdeling en is nu service manager papieren post openen en dat gaat wel goed. Die achterstand zullen we dankzij hem de komende drie jaar wegwerken.'
Moi 'Helemaal top! Maar even een andere vraag. Waarom bent u eigenlijk uit de stiltecabine gekomen:?....'
Ik sta nogal te kijken van de extra kosten die eraan verbonden zijn, terwijl een vergelijkbare dienst zakelijk gewoon gratis is :?
Reputatie 4
@Nooduitgang: het leuke van NS Flex (en van de Business Card) is nu juist dat dit soort discussies met de conducteur daarmee verleden zijn. De conducteur registreert gewoon wat hij ziet en zijn gegevens worden later in de backend vergeleken met de opgaaf van de klant. Als blijkt dat de klant eerste klas heeft gereisd maar niet binnen 15 minuten na inchecken een klassewissel heeft doorgevoerd, dan betaalt hij alsnog de ritprijs eerste klas plus een correctietarief/boete. Nooit meer smoesjes in de trein! Heerlijk!
Het (fictieve) probleem van Nooduitgang los je daarmee niet op, je verplaatst de discussie alleen van controle in de trein naar een klantenservicemedewerker aan de telefoon. Nooduitgang zal immers nog steeds ontevreden zijn en het niet eens zijn met het opgelegde correctietarief. Gefrustreerde reizigers achteraf zijn net zo gevaarlijk.

"De klant en de klantwens" zie ik overal in de toren hangen. Laten we het daar eens over hebben bij dit product 🙂
Reputatie 4
Dat is mijn punt ook. Als je vindt dat zo'n correctietarief/boete onterecht is kun je de klantenservice daarmee vervelen. Die hebben daar de tijd en de middelen voor. De conducteur heeft betere dingen te doen.
Laten we van een situatie uitgaan waarin de reiziger inderdaad gelijk heeft, maar zijn gelijk niet krijgt. Die komt in de molen van klantenservice terecht. De reiziger kent de normen en waarden en gaat netjes het gesprek aan. Krijgt zijn gelijk niet. Belt nogmaals, krijgt weer zijn gelijk niet. Schrijft een mail, stuurt een brief, krijg geen antwoord (want extreme achterstand). Intussen is het geld wel afgeschreven en moet je maar hopen dat je het ooit terugkrijgt. Die reiziger raakt gefrustreerd. Belt nog een keer, ditmaal gefrustreerd. Wordt boos aan de telefoon, klantenservicemedewerker krijgt (weer) een scheldceremonie te horen, reiziger krijgt weer geen gelijk. Het is een vaste reiziger, dus die gaat verhaal halen bij smw's op het station. "Sorry meneer, moet u met klantenservice regelen". En ga zo maar door...

Realistischer scenario dan het lijkt, weet ik inmiddels uit ervaring.

Hobby zelf het een en ander in online communities. Het zal je verbazen hoeveel verhalen ik hoor van beheerders die boze gebruikers aan de deur hebben gehad omdat ze verbannen zijn. Laat staan hoe vaak ikzelf inmiddels uitgescholden en bedreigd ben.
Reputatie 2
Henk_NL schreef:

Danny NS schreef:

De hoofdconducteur kan het tijdstip waarop de klassewissel is doorgevoerd inzien.


Impliceert dat dat er (semi-)live contact is met de backend vanuit de MCL? Want fysiek een wijziging naar de kaart schrijven doe je niet natuurlijk.


Dat klopt inderdaad. Als de HC geen verbinding heeft of geen 1e klasse constateert wordt er geregistreerd dat de reiziger in de 1e klasse is aangetroffen. Achteraf vindt er in de 'backend' dan een verrekening plaats.
Reputatie 6
Als extra informatie voor reizigers die het product niet goed op de kaart kunnen laden:
Wanneer je het NS Flex product bij de kaartautomaat op dient te laden, kan het zijn dat jouw RoS (Reizen op Saldo) wel wordt verwijderd maar het NS Flex product niet wordt opgehaald. Dit is te voorkomen door de OV-chipkaart lang genoeg voor de scanner te houden, zodat beide transacties worden gedaan. Merk je dat jouw RoS nu opeens niet meer op de kaart staat, maar het NS Flex product ook niet? Ga dan langs de kaartautomaat, kies voor 'ophalen bestellingen' en laad daar alsnog het NS Flex product op jouw kaart. Mochten hier nog vragen uit voortvloeien, lees ik dat graag!
Ik ben vorige week toen ik een email kreeg over dit Flex Abo, meteen overgestapt. Was zo enthousiast! En ben ik nog steeds over het concept. Voor mij is dit echt een uitkomst aangezien in ongeregeld met de trein reis en elke maand kan aanpassen of opzeggen.
Nadat ik de overstap online had aangevraag en nog wel moest activeren bij een kaartautomaat, kwam ik erachter dat het saldo wat ik op mijn OV kaart (Daluren abo) had staan, wat bijna € 60,- was, NIET in mindering wordt gebracht op de maandelijkse verbruikskosten die je maakt buiten je afgesloten Flex Abo.
Ik heb hierover contact gehad met de Klantenservice van NS en zij vertelden mij dat je pas weer beschikking krijgt over het bedrag wat op je OV kaart staat, als je je Abo totaal opzegt.
Het lijkt mij een logische oplossing om het tegoed wat iemand heeft op zijn OV kaart of terug te storten, of te verrekenen met de kosten die buiten het afgesloten Abo worden gemaakt.
Ik begrijp dat dit een test fase is, dus vandaar mijn punt om dit zo snel mogelijk aan te passen. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier tegen aanloopt.
Het zou tevens handig zijn om dit aan te geven aan klanten die een overstap maken indien bovengenoemde opties niet mogelijk zijn op korte termijn. Zo kunnen zij dus zelf beslissen of zij eerst hun het credit op hun OV kaart willen opmaken of met een credit op een kaart willen zitten waar je pas bij kan als je je Abo ooit opzegt.
Ook zou het handig zijn om aan te geven dat indien een klant een ovestap maakt naar het Flex Abo, dat dat per direct ingaat, en dat de kosten daarvoor binnen een week gefactureerd worden. Het abo gaat dus niet in na activatie bij de NS Kaartautomaat, wat mij ook logischer had geleleken. Nu zit ik dus ook met een incasso datum, die mij niet uitkomt.
Reputatie 6
@Esperanza Heel terechte vraag. Wij werken aan een oplossing die er inderdaad voor moet zorgen dat het saldo dat nog op je OV-chipkaart staat “automatisch” wordt teruggegeven. Ons idee is om het saldo van de kaart te verwijderen op het moment dat een klant toch naar de automaat gaat om de NS Flex-bestelling op te halen. Het saldo wordt dan op de volgende factuur verrekend. Helaas is deze oplossing nu nog niet beschikbaar.

Een tijdelijke oplossing is de volgende: bij een servicebalie kan het saldo op de kaart worden teruggevraagd. Op dit moment kost dat nog €1 administratiekosten; vanaf 1 januari 2018 is dat gratis. Je hoeft dus gelukkig niet eerst je abonnement op te zeggen.
Ik gebruik NS-Flex nu een maand, en het enig probleem wat ik tot nu toe heb is de inzage in de lopende kosten.

Ik moest mijn declaratie invullen van een zakelijke reis. Maar ik krijg nu keurig een overzit van alle in- en uit-check punten, maar geen bedragen. Mijn baas zal er blij mee zijn, maar ik minder, dus ik heb de NS-Tarievenkaart en de tarieven er maar eens bij gepakt en heb ouderwets trajectpunten bij elkaar opgeteld en daar het tarief bij gezocht, maar ik kan dus geen overzicht overhandigen bij mijn declaratie.

Kan een lopend kostenoverzicht niet worden toegevoegd aan de OV-chipkaart app, of een andere plek als het maar inzichtelijk is.
Ik kreeg eergisteren een mail waarin stond dat mijn NS Flex factuur klaarstaat op de website. Dit is fijn en overzichtelijk. Het is nu echter wel zo dat mijn NS Flex wordt afgeschreven één dag voordat mijn salaris wordt bijgeschreven. Dit zou betekenen dat ik óf elke maand vlak voor de afschrijving extra geld op mijn betaalrekening moet zetten, óf de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat), óf, als ik het vergeet, dat de automatische incasso mislukt (wat me voor de NS ook niet wenselijk lijkt). Is het mogelijk of wordt het mogelijk gemaakt in de toekomst om de incassodatum op te schuiven naar het eind van de maand? Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen praktischer is qua salarisbetaling, en dat het ook voor de NS makkelijker is aangezien dan de kans groter is dat de incasso gewoon lukt.

Ik vind het idee van achteraf betalen en een automatische incasso een hele verbetering ten opzichte van automatisch opladen en dus heel veel losse afschrijvingen. Echter als ik er nu elke maand op moet gaan letten doet dat wel af aan het gemak van betalen waar ik juist zo positief over ben. Ik hoop dat hier een oplossing voor is!
Dat wisselen van klasse stuit mij tegen de borst. Ik reis nu eerste klas en ben blij met de ruimte die ik over het algemeen heb. Als dit wordt ingevoerd ben ik bang dat ik minder gemakkelijk een plaats zal kunnen vinden.

Leuk dat er gesproken wordt over controle in een drukke trein, maar dat is echt niet juist. Ik zie echt nooit een HC als het druk is in de trein.
Reputatie 6
Badge +2
Anna1123 schreef:

betaalrekening (..) de hele maand meer geld daarop moet laten staan (wat mij niet wenselijk lijkt, gezien dit om een paar honderd euro gaat)


Als het om het renteverlies gaat, dat is tegenwoordig niet veel. bijdragevandennis
Badge +2
Ik ben zeker geïnteresseerd in het reizen op rekening. Maar mijn Voordeelabonnement oude stijl wordt niet ondersteund. Naar mijn inschatting zijn er nog tienduizenden houders van een Voordeelurenabonnement. Waarom mogen die niet meedoen met de proef?
Badge +3
NS heeft inmiddels een reactie gegeven op het advies van de consumentenorganisaties. In veel gevallen besluit NS ondanks de opmerkingen van het LOCOV toch zoals in de adviesaanvraag werd voorgesteld.

Mocht NS trouwens nog behoefte hebben aan iemand die NS Flex Dal Vrij met afgekocht eerste klas reisrecht in de daluren wil testen, dan houd ik me aanbevolen 🙂
Badge +2
Ik ben benieuwd met welk aanbod NS gaat komen om mij te "verleiden" om van mijn huidige Voordeelurenabonnement over te stappen naar iets anders. Wanneer het inhoudt dat ik dan geen korting meer krijg in de middagspits dan is dat een kansloze exercitie. Ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het merendeel van de 900.000 mensen die nog een VDU oude stijl hebben.
Welkom op het NS Serviceforum F1RPM. Het opzeggen van een NS abonnement moet altijd via de klantenservice en we zullen per geval bekijken wat kan en wat de beste oplossing is. Het is niet zo dat je per definitie je abonnement niet kan opzeggen. Als NS Flex in jouw situatie een stap vooruit is zullen we zeker meedenken.

Reageer