Skip to main content
Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening


Bericht en topic bewerkt en geüpdatet op 3 september 2018. Neem ook een kijkje in ons nieuwe topic.



Na een testperiode met klanten heeft NS het nieuwe NS Flex landelijk geïntroduceerd. Hiermee kun je zorgeloos in- en uitchecken, zonder dat je saldo nodig hebt. Aan het eind van de maand sturen we je één overzichtelijke rekening. NS Flex is verkrijgbaar met of zonder abonnement. Je bepaalt per maand of je met korting reist. Daarnaast kun je maandelijks korting aanpassen of tijdelijk stopzetten. Zonder kosten! Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen en vragen over dit nieuwe abonnement.



NS Flex in het kort


  • Zorgeloos reizen: in en uitchecken zonder dat je saldo nodig hebt
  • Flexibel in het hele OV, ook met de trein, bus, metro, tram en OV-fiets
  • Inzicht in je reiskosten. Altijd en overal. Via Mijn NS kun je je kosten volgen.
  • Zonder gedoe reizen met klasse: je switcht makkelijk van klasse tot 15 minuten na inchecken
  • Je zit nergens aan vast. NS Flex is te krijgen met of zonder abonnement en is maandelijks aanpasbaar.



Is NS Flex te combineren met NS abonnementen?

NS Flex zal beschikbaar worden gesteld, voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Niet voor het Voordeeluren abonnement en het Traject Vrij abonnement (deze laatste wordt wellicht in de toekomst nog meegenomen). Bij NS Flex worden geen zogenaamde Bijabonnementen of Keuzedagen aangeboden.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kan je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij reizen van je NS Flex abonnement geldt. (bijvoorbeeld: Voor een Weekend Vrij abonnement kan een klant de 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas). Buiten deze periode reis je standaard 2e klas, maar kan je met een klassewissel kiezen om per direct tot aan het einde van de dag (4.00 uur ’s nachts) 1e klasse te reizen. U betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel abonnementen en NS Flex Basis kan je een dergelijke klassewissel doen.



Hoe stel ik een klassewissel in?

Via Mijn NS op jouw persoonlijke startpagina. In de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App.

Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Voor deze diensten hoef je geen abonnementskosten te betalen. Je betaalt uitsluitend per rit. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.-b]



Hoe kan ik de kosten inzien, die ik met NS Flex maak?

Kosten kun je inzien via MijnNS en in de nabije toekomst kan dit ook via de Reisplanner Xtra App. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in MijnNS.



Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Je ontvangt elke maand per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. In deze mail wordt tevens de automatische incasso aangekondigd inclusief vermelding van het totaalbedrag, verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan het bedrag afgeschreven wordt.

De eerste factuur ontvang je nadat je bent overgestapt van jouw abonnement naar een NS Flex abonnement. Deze 1e factuur die je ontvangt, is een factuur met de abonnementskosten over de 1e maand. Na afloop van de 1e maand ontvang je een factuur met de gebruikskosten over de 1e maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Alle facturen worden geïncasseerd via automatische incasso.



Toegevoegd: een gemiste check-uit kan nog niet worden gecorrigeerd via uitcheckgemist.nl. We zijn bezig om dit wel mogelijk te maken, maar zijn daarin ook afhankelijk van Translink.

The same answer as I gave a week ago to Amir applies, contact NS customer service.


Goedemiddag! 

 Ik stapte in de trein op het centraal station van de stad Enschede, ging door de tourniquets en stapte uit op het centraal station van Utrecht. Aangezien beide stations zijn uitgerust met tourniquets die werkten om te openen, kon ik er niet doorheen zonder kaartje, er was duidelijk een storing in uw systeem. Gelieve deze situatie te verduidelijken, aangezien het mijn ontevredenheid over de NS-diensten veroorzaakt. station Enschede Centraal is voorzien van videobewaking, zodat u alle informatie in de database heeft opgeslagen. Laat het me weten over uw beslissing. 

 

Met vriendelijke groet, 

Nikolay Tryfonov


Wij versturen geen bevestiging als er een betaling is gedaan. Als dat niet je vraag is dan kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice.


Goedemiddag! 

 Ik stapte in de trein op het centraal station van de stad Enschede, ging door de tourniquets en stapte uit op het centraal station van Utrecht. Aangezien beide stations zijn uitgerust met tourniquets die werkten om te openen, kon ik er niet doorheen zonder kaartje, er was duidelijk een storing in uw systeem.

Ehh, er is een storing in welk systeem omdat je zonder kaartje niet door de poortjes kon? 😂

Of bedoel je dat je in Enschede bij Blauwnet ingecheckt hebt en in Utrecht uitgecheckt bij NS? Daarvoor moet je bij de Klantenservice zijn (in geval van Flex bij NS en bij reizen op saldo ook die van Blauwnet, of via uitcheckgemist.nl)


Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50



Wat is nu slim om te doen?
Is het mogelijk om maximaal drie reizigers mee te nemen met Samenreiskorting op mijn NS Flex Dal Vrij? Bij controle ziet men immers slechts ‘reizen op rekening’ en kan men niet controleren of ik een abonnement heb en dus mensen mee kan nemen met Samenreiskorting.

Ik ben de eerste die zich aanmeld al het zover is! Dit is waar ik op heb zitten wachten.....echter heb ik nog geen OV chipkaart. Is het handig als ik die al aanvraag zodat dit straks gekoppeld kan worden? Ik lees nl ook dat dit straks gecombineerd kan worden: dus aanmelden voor flex incl een chipkaart. Alleen dan kost het 10,- ipv als ik nu alvast een chipkaart bestel 7,50

Wat is nu slim om te doen?


Alleen bij Flex Basis en Weekend Voordeel betaal je € 10,- aanmeldkosten. Bij andere abonnementen zijn die kosten er niet en krijg je de ov-chipkaart er gratis bij.

Als je al een ov-chipkaart hebt (zonder abonnementen er op) gaat Flex direct bij het bestellen in (zodra je het op je kaart zet als bestelling bij een automaat of supermarkt).

Bij een nieuwe kaart is dat na een week (of zelf te bepalen ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst). Die week is wegens de levertijd van de (gratis) kaart.


Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact. 


Een vraag aan NS flex gebruikers.




  1. Zijn de reizen en kosten die bij andere trein vervoerders worden gemaakt zichtbaar in de reishistorie van mijn NS?
  2. Kloppen de kosten van treinreizen altijd die eerst bij vervoerder A zijn gemaakt en daarna verder bij NS?

Voorbeeld om uit te leggen wat ik bij vraag 2 bedoel:



Deel 1 vervoerder A, losse reis is 1,93 EUR

Deel 2 NS, losse reis is 13,10 EUR

De totale reis van deel 1 en deel 2 samen, inclusief lange afstand korting op deel 2 is 13,73 EUR



Op een traject vrij factuur wordt vermeld (als deze correct is):

Deel 1 vervoerder A: 1,93 EUR

Deel 2 NS: 11,80 (13,73 - 1,93) EUR



Nu blijkt de laatste tijd dat dit niet altijd goed gaat bij traject vrij. Soms wordt er 1,93 + 13,10 in rekening gebracht, soms het correcte bedrag. In het laatste half jaar is dit 4x bij mij niet goed gegaan. Als het goed is, krijg ik het verschil binnenkort terug, maar het is wel omslachtig.



Dus ik ben benieuwd naar ervaringen met NS flex op dit gebied.

Hello. I have been checked on my train trip by controller man and my ticket was ok. When i get out of train i have received an email that i will get a fine for my trip. I have found the guy which checked my ticket and went to ns informations on the station and anyone didnt know what happened and said a should contact customer service but i can find any mail or phone contact. 

NS have no public email anymore.

You can call them, use Facebook or X or chat:

https://www.ns.nl/en/customer-service/contact


Ik vroeg mij af hoe NS Flex werkt in combinatie met een studentenreisproduct.
@daniellew Eigenlijk (nog) niet. Aangezien het NS Flex abonnement werkt via Reizen op Rekening en het studentenreisproduct met Reizen op Saldo, zal dit ongetwijfeld conflicten op leveren wanneer je incheckt. In hoeverre het later mogelijk gemaakt wordt om beide abonnementen te combineren op dezelfde kaart (zoals je nu bijvoorbeeld een studenten weekabonnement kan combineren met een NS Weekend Vrij abonnement) durf ik niet te zeggen, maar voor nu is dat af te raden. Mocht je toch graag het NS Flex abonnement willen proberen, dan kun je deze het beste bestellen op een nieuwe OV-chipkaart.
Hmmm, dat schept natuurlijk enige verwarring. De prijs en ingangsdatum kloppen wel, dus dit moet goed gegaan zijn. Dunkt mij.

Reageer