Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156742 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

Och ja voor mij is het geen probleem want heb nog reservekaarten, maar iemand liep er tegenaan (die had Flex zonder abonnement voor €111 per maand staan) dus ik dacht ik test het eventjes…

Als het al langer op Basis staat kan je gewoon wijzigen, ook al staan er ‘spookbedragen’ vermeld. Een schoonheidsprijs verdient het zeker niet...

Edit 09-03-2021: Het is opgelost.

Reputatie 4

dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was

Badge +3

dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was

Je factuur zal wel kloppen maar het gaat dus om de melding die je krijgt bij wijzigen binnen een maand van Flex Basis (zonder abonnement). Dat lukt dus niet (foutcode OA1410) maar ik heb even gebeld en dan is het geen enkel probleem.

Wachttijd aan de telefoon (na doorlopen keuzemenu 1-1-4) was trouwens maar een seconde of 3 tot contact met een persoon, en dat met de verwachte sneeuw calls!

De zeer behulpzame medewerkster die ik sprak (Didi) wist me te vertellen dat dit ‘gewoon een foutje in de webshop’ is. De rare bedragen bij Producten in Mijn NS voor Flex Basis kwamen haar niet bekend voor en kon ze ook niet zien, maar dat zou niet gerelateerd zijn aan het niet kunnen wijzigen.

Dat zou dus inderdaad wel iets cosmetisch zijn, en geen 'blokkerende reden’ om niet te kunnen wijzigen. I stand corrected dus als ik eerder zei dat dat een foutief bedrag voor Flex Basis er iets mee te maken had, voor wijzigen via Mijn NS.

Voor wat betreft de bevestiging, die kreeg ik 12 minuten na de mail in het screenshot. En voor wat betreft de eerstvolgende factuur, dat zal een tussentijdse zijn die ik binnen enkele dagen ontvang.

Voor deze kaart is de maandelijkse factuurdatum de 10e, dus ben wel benieuwd of die paar centen nog apart gefactureerd gaan worden. :thinking:

Ls ik heb een ns flex abonnement terwijl ik ivm corona al een jaar niet reis. In de mijn ns app staat dat de maandelijkse kosten van mij 0 zijn maar er wordt tot nu toe toch elke maand 2 euro afgeschreven. Hoe kan dit?

Goedemorgen floordegoede.

Als je maandelijks € 2,00 betaalt is de kans groot dat je een actief Weekend Voordeel abonnement hebt. 

Er staan 2e kopjes in de kostenteller. Abonnementskosten en Reis- en overige kosten. Staat bij beide € 0,00?

 

Ja bij beiden staat 0

Badge +3

Er is tegenwoordig een handige pagina met vragen over NS Flex

Maar op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-stopzetten.html staat het volgende:

Een NS Flex-abonnement kun je naast maandelijks wijzigen ook tijdelijk pauzeren naar NS Flex Zonder Abonnement. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of verwacht minstens een maand niet te reizen.

Verderop die pagina staat het wel goed:

  • NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement.
Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/uitcheck-vergeten.html staat:

Vergeten uitcheck bij een andere vervoerder

Ben je met jouw Flex-abonnement vergeten uit te checken bij een andere vervoerder dan NS? Dan kun je jouw uitcheck corrigeren via uitcheckgemist.nl. De correctie komt dan op de factuur. De andere vervoerder heeft niet altijd izicht in de berekende kosten. Check daarom in Mijn NS welke ritprijs en correctietarief (ten onrechte) in rekening is gebracht. Als je meer dan 3 keer per half jaar een uitcheck bij een andere vervoerder hebt gemist, informeer dan bij betreffende vervoerder zelf.

Oke, maar als je wegens systeemfouten (of een evacuatie van een station) niet kon uitchecken en dat online corrigeert weegt dat dus op tegen die 3 keer per kalenderhalfjaar?

En daarna (bij vaker) moet je maar bij de betreffende vervoerder zelf informeren? Ik weet het antwoord al.. “Sorry, je hebt NS Flex en wij kunnen daar echt he-le-maal niets mee”.

‘De andere vervoerder heeft niet altijd iNzicht in de berekende kosten’ is dus onjuist, want het is altijd aan NS om zoiets te corrigeren. Niet altijd moet dus geen zijn.

Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

 

Badge +3

Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

Als het om een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement gaat is dat zelden een probleem.

Bij mij werkte een Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven ook prima samen met NS Flex. Voor 9:00 had ik dan wel saldo nodig natuurlijk. Of het in jouw regio werkt is een kwestie van proberen.

Goedenavond, ik zou graag een ns-flex abbonnement online willen afsluiten, zodat ik daar morgen gebruik van kan maken. Helaas krijg ik de melding dat er een storing is. Ligt dit aan mij of is er ook daadwerkelijk een storing bij het bestellen?

Reputatie 7
Badge +4

Vaak duren dit soort storingen niet erg lang. Ik zou het vanavond weer proberen. Ik heb vanmiddag nog een abonnement gekocht en dat ging probleemloos. Via Klantenservice kunt u ook bestellen 0307515155.

Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding :( Kun je dit ook op het station regelen?

Reputatie 7
Badge +3

Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding :( Kun je dit ook op het station regelen?


Je kunt het op het station regelen, maar dan kun je het niet direct gebruiken.

Heb je al contact gehad met de klantenservice zodat zij met jou mee kunnen kijken?

Reputatie 7
Badge +4

Soms helpt het als u het probeert met een andere browser. Zelf ben ik wel een fan van Safari maar NS is dat niet altijd. Als niets lukt, is Klantenservice de enige optie.

Er is op dit moment een verstoring in het ophalen van wijzigingen en bestellingen bij de kaartautomaat. Er is geen verstoring bekend omtrent het aanschaffen van producten. Zou je de tip van Thom willen proberen?

Reputatie 2

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van NS Flex in combinatie met Syntus Flex in de provincie Utrecht? Voor de duidelijkheid, Syntus Flex is niet een vorm van reizen op rekening, maar OV binnen de gemeente waarbij je zelf een rit kan reserveren van een halte naar een halte naar keuze in plaats van een reguliere buslijn die is opgeheven. Dit kost 1,50 per rit en is te betalen met je OV-chipkaart, maar van tevoren via iDEAL of ter plekke via pinbetaling kan ook.

 

Afgelopen week heb ik voor het eerst met mijn NS Flex abonnement gereisd bij Syntus Flex, maar NS Flex lijkt niet te worden aangesproken, maar gewoon het saldo. Ik sta nu dus 1,50 in de min. Via klantenservice kreeg ik het voorstel om BTM product te laten beëindigen, maar denk niet dat dit iets gaat helpen want NS Flex wordt juist niet gebruikt in plaats van wel.

- Weten jullie of zulk OV met vaste ritprijs mogelijk zou moeten zijn met NS Flex? Of kan ik beter voorkomen dat ik een OV Chipkaart met NS Flex erop gebruik om dit soort problemen te voorkomen?

- Hoe krijg ik mijn saldo weer op 0? Dacht dat opladen bij een NS Kaartautomaat niet meer kon, maar weet ook niet zeker of ik nu nog kan reizen via NS Flex met een negatief saldo.

Badge +3

Voor die Flexbusjes heb je inderdaad saldo nodig als je met een ov-chipkaart wilt betalen.

Opladen kan bij supermarkten e.d. of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Die bestelling kan je dan ook ophalen bij een NS automaat.

Verder kan het ook bij een servicebalie van een vervoerder (op 0 zetten). Je kaart mag tot € 4,00 in de min staan, maar bij sommige (streek)vervoerders geeft een negatief saldo inderdaad problemen.

Het BTM deel van NS Flex verwijderen heeft alleen zin als je een (kortings)abonnement hebt voor bus/tram/metro, en dit wegens NS Flex niet werkt.

Reputatie 2

Dank voor de info, helder. Ik laat het gewoon voorlopig maar zo en voortaan maar niet meer met de NS Flex ov-chipkaart afrekenen, maar via iDEAL of pin. Een keer opladen tot nul ga ik nog wel doen, want denk dat dit alleen op Utrecht CS kan. Op een NS Kaartautomaat lukt het niet en een ander oplaadpunt kan je enkel 5 euro doen. Die 3,50 in de plus krijg ik dan nooit meer op :)

Badge +3

@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Op die pagina staat nu ook nog bij

Overstappen naar NS Flex in Mijn NS

… Houd er dan rekening mee dat NS abonnementen op saldo sinds december 2020 niet meer verkoopt. Hetzelfde geldt voor de Bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en IC Direct Altijd Toeslagvrij.

Uitgezonderd Dal Voordeel op saldo natuurlijk, maar volgens mij kan je IC direct tegenwoordig gewoon krijgen bij Flex, toch? In dat geval graag aanpassen.

Klopt, IC Direct Altijd Toeslagvrij is bij NS Flex verkrijgbaar.

Ik heb NS Flex Altijd Vrij genomen en heb alleen Onbeperkt reizen in de spits nodig. Waarom moet ik onbeperkt reizen in het weekend en buiten de spits bij dit abonnement nemen? Ik reis niet in het weekend of buiten de spits. Dit kost mij 106 euro per maand extra voor iets dat ik niet ga gebruiken. Bvd.

 

Reputatie 7
Badge +4

Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar, maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik.

 

De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang traject die in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten. Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar. maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik. De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang trajectdie in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten.Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Bedankt voor je berichtje Thom. Ik snap alleen niet waarom het wel mogelijk is om dal vrij te nemen zonder iets extra’s erbij maar met altijd vrij moet ik perse dal vrij nemen. Het zijn “flex” abonnementen maar zo flexibel vindt ik dit niet. Kortom, ik will alleen ”Onbeperkt reizen in de spits” en niet daarbuiten.

Reputatie 7
Badge +4

Dat begrijp ik, maar u neemt niet Dalvrij ‘erbij’ omdat dat toevallig geldt voor de uren dat u niet reist. Het hele prijsgebouw van NS zou door uw gedachte ook scheefgetrokken worden. Dat u graag minder wilt betalen begrijpen we allemaal wel, maar niet op grond van het aftrekken van een ander abonnement. Voor echte veelreizigers, zeker op een lang traject in de spits, is AltijdVrij zelfs riant. 

 

NS haalt de inkomsten vooral bij de forenzen in de spits, en verder proberen de spoorwegen met allerlei abonnementen het reizen buiten de spits aantrekkelijk te maken. Die abonnementen zijn gunstig in prijs, maar leveren wel flinke vaste bedragen op en zorgen in de daluren toch voor een redelijk gevulde trein met mensen die anders wellicht niet zouden reizen tegen de hoge brutotarieven.

 

Dalvrij heeft dus een ander doel. Dit is typisch een abonnement voor mensen die buiten de spits willen en kunnen inchecken, maar  toch regelmatig reizen. Iemand die Dalvrij koopt en niet in het weekend reist, kan de kosten voor Weekendvrij ook niet aftrekken van de kosten die Dalvrij geeft. Ze worden verder niet op persoonlijke wensen afgestemd. In sommige gevallen kunt u opties bijkopen, maar u kunt geen opties weglaten.

 

U zult de voorwaarden die bij het gekochte abonnement horen, gewoon moeten accepteren met alle voor- en nadelen, vrees ik. Er zijn veel mogelijkheden voor het best passende abonnement. Uw gewenste aanpassingen zijn er niet en komen er ook niet, vrees ik.

Reageer