NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Badge +3

@anton123 De NS Flex abonnementen zijn 'gestapeld’ opgebouwd en niet in delen verkrijgbaar.

Wie 40% korting wil in het weekend betaalt €2 per maand. Wie ook in de doordeweekse daluren 40% korting wil betaalt daarvoor €3 extra (samen maakt dat Dal Voordeel voor €5).

Weekend Vrij kost €31, en daar kan je ook voor €3 de doordeweekse dalurenkorting bij kopen.

Dal Vrij kost €106, waarvan €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks, maar zonder het Weekend Vrij deel is Dal Vrij doordeweeks voor €75 niet los verkrijgbaar, dus weekend vrij krijg je er altijd bij.

Daar zijn al vaker vragen over geweest, waarbij werkgevers het deel voor het weekend soms niet wilden vergoeden terwijl dat bij het klassieke Dal Vrij nooit een probleem was (omdat het geheel toen als één bedrag gefactureerd werd).

Trek je dit door naar Altijd Vrij (€245 voor reizen in de spits), dan krijg je er Dal Vrij (€106) bij, ook al heb je dat niet nodig omdat je nooit in de daluren of in het weekend reist.

Zie het maar als een brood of boterham waarvan je de korstjes eigenlijk niet wilt. Die krijg je er toch bij want het ene deel maakt onderdeel uit van het geheel. Aldus de NS (en logisch, vind ik) :sweat_smile:

Badge +3

Voor mensen met Traject Vrij zouden er -getriggerd door de coronacrisis- ooit nog wel ‘maatwerk’ oplossingen komen (2 dagen i.p.v 5 dagen per week reizen of zoiets), maar dat zie ik er ook niet van komen.

Wat dat betreft dus eens met een week-only Dal Vrij voor 75 euro of Altijd Vrij voor 245 euro, voor wie toch nooit in het weekend of feestdagen reist!

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).


Ik vind persoonlijk de term NS Flex basis beter. Je hebt immers een contract met NS afgesloten om op rekening te reizen. Zonder abonnement suggereert dat je geen verbintenis met NS hebt.

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Nog steeds.. Met 'Basis’ of zonder abonnement mag je niet 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen en zo. :sleeping:

Met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting doordeweeks wel, ook al krijg je dan zelf geen korting.

Maar goed, NS Flex Basis is dus een abonnement (staat op je kaart en je krjjgt er elke maand een factuur voor) maar toch geen abonnement dus? Knap :rolling_eyes:

Just received the message that I (L.C. Conteh with card **** **** **** 9170)  have been charged  € 50.00 due to invalid travel right. How is that possible, please do help me to understand.

Good morning, L. Conteh, welcome to the NS Community. 

 

I'm afraid you were not checked in when travelling. Please contact our costumer service, so they can check if a correction is possible.  

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Badge +3

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Bij GVB Flex is de optie voor ‘trein’ er wel, maar daar kan je geen NS abonnement aan koppelen.

Je reist dan dus zoals bij NS Flex Basis/Zonder abonnement, alleen de factuur gaat via GVB. Handig als je veel binnen de GVB regio reist en maar af en toe met de trein (zonder saldo).

Reputatie 3

Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.

Voor een langere reis zonder abonnement tegen vol tarief 1e klas met check-in in de spits, verdien je natuurlijk snel een veelvoud van de maandelijkse abonnementskosten terug. 

Badge +3

Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.

Dat lijkt me een flinke bug, maar klinkt aannemelijk!

Men ziet bij controle alleen ‘reizen op rekening’ en weet niet of je recht hebt op 1e klas, dus registreert men een afwijking waar je vervolgens nooit meer wat van hoort?

Ik neem aan dat het inmiddels zo aangepast is dat GVB Flex (conducteur ziet dat want staat als product op je kaart) nooit geldig kan zijn in de 1e klas.

Hello,

The invoice you get for NS Flex, is that for 30 days or 15 days?

I received an invoice of 26th July wherein I bought flex on 26th June but I see travel details and billing only till 8th July?

 

Thanks!

Hi bagril.nupur@gmail.com, welcome to our NS Community.

You get an invoice per month. It could be that some trips weren't processed yet and will appear on your next invoice, but it shouldn't be that big of a gap. Have you traveled after the 8th?

Hi Laura,

Thanks a ton for your answer!!

Yes, I travelled beyond 8th as well on the weekdays but I don’t see any travel details beyond 8th July in the invoice. It should have covered travel logs till 26th July ideally but its shows nothing beyond 8th July.

 

Kind regards,

Nupur

I'm afraid I don't have an explanation as to why those trips aren't processed on the NS Flex invoice then. There can be a bit of a cut-off a couple days before the billing date, which in your case would be a couple days before the 26th, but more than two weeks before the billing date shouldn’t happen. Can you send me a [url=https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=41015]private message[/url] with your initials, surname, zip code, house number and date of birth? I'd like to have a look.

Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten. 

 

Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd. 
 

Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...

Reputatie 7
Badge +3

Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten. 

 

Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd. 
 

Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...


Heb jij het abonnement zelf gewijzigd naar weekend vrij 1e klas of heb je in MijnNS 1e klas aangezet? Welke prijs staat bij het abonnement? Als de prijs hetzelfde is gebleven heb je alleen klassenwissel aangezet en niet het abonnement zelf gewijzigd.

Reputatie 7

Klant zal ongetwijfeld alleen een klassenwissel hebben aangezet. Anders had hij deze factuur niet gehad.

Waar het hier om draait is dat de klantenservice niet in staat is geweest om de klant duidelijk te maken, wat hij had moeten doen. Terwijl de vraagstelling van de klant: “ Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.” mijns inziens overduidelijk is.
 

Even voor mensen die toevallig nog ouden abbonement hebben. Het word niet automatisch overgezet naar flex. Officiëel is flex al een jaar maar ik heb gelukkig nog steeds me oude weekend vrij

Reputatie 4

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Badge +3

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Aan een oud VDU zal weinig meer veranderen, net als Dal Voordeel op saldo dat nog gewoon verkrijgbaar is (en zal blijven).

Voor Weekend Vrij is het verschil met Flex vrij klein. Klassewissel voor een dag is meestal duurder (i.p.v. €5 per dag bij een automaat), maar voor €6 heb je tot wel vijf hele weekenden 1e klas.

De Flex versie met seniorenkorting (65+) is er inmiddels ook al, voor Weekend/Dal Vrij e.d.

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.

Badge +3

In de webshop wordt tegenwoordig weer gesproken over NS Flex Basis (i.p.v. zonder abonnement).

Dat is prima, maar Mijn NS denkt daar anders over… :sweat_smile:

 

En NS Extra doet het ook niet meer? Oh nee wacht, dat staat nog wel aan voor een kaart waar ik helemaal geen contracthouder van ben. Even uit zetten dan maar (omdat het kan… zónder ingelogd te zijn)

No questions asked. Dus iemand (mijn vriendin of buurvrouw of van wie die kaart ook is) heeft bij deze géén NS Extra meer, en krijgt daar ook geen e-mail over! (het was ikzelf met een andere account voor die kaart) :sweat:

Reputatie 4

ja dat klopt inderdaad staat basis ook aangeven

Reputatie 3

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.

15 oktober target

Zelf ben ik niet blij met dit 15 oktober “target”. Mijn Non-Flex jaartrajectkaart eindigt op 30 oktober. Waarom niet gewoon een harmonieuze overgang bij de overgang van de het laatste Jaarabonnement? NS kan een dergelijk proces goed voorspellen en modereren. De lopende Jaarabonnementen zijn immers bekend, het afwikkelen ervan is beheersbaar. Dit had in een managementoverleg goed te verdedigen zijn geweest. Moest het nu zo nodig weer een datum target worden, voor de simplificatie van de statement? 

Als NS een overgangsfase zou accepteren hoeft ze niet haar klanten tot vroegtijdige acties te dwingen. Dit begrijp ik echt helemaal niet. NS gaat er toch prat op service verlenend te willen zijn? Mogelijk een simplificatie voor de NS, van haar klanten, en hun werkgevers, wordt met deze harde overgang flexibiliteit verwacht. Draaien we de boel niet om op deze manier?

“Verflexing” systematisch reisgedrag  

In het liggende scenario krijg ik het resterende bedrag van mijn abonnement van NS teruggestort. Met mijn werkgever heb ik echter een jaarlijkse deal die eind oktober plaatsvindt. Dit blijft zo, en mijn werkgever is niet de enige die dit zo doet. Die van mijn vrouw, in een hele andere sector, doet het precies zo. Er is een constant reispatroon, zij het periodiek gereduceerd door de corona crisis, constant blijft het.

De systematische trein-forenzen worden nu verflext. Ik heb moeite te begrijpen wat de Flex use case is bij die systematisch reizende reizigers. Welk probleem lost flex voor deze doelgroep op? De klassieke jaarabonnementen rekenden al automatisch af bij reisgedrag dat buiten het standaard abonnement viel. Dat voordeel was er dus al. Bovendien lag bij die betalingen het accent op de afwijking van het standaard gedrag. Bij de nieuwe flex abonnementen moeten we zelf ons best doen om uit betalingen en online overzichten de afwijking van het standaard gedrag te gaan destilleren. Hier bovenop komt een maandelijkse betaling die in uitvoering iets duurder is in vergelijking tot een jaarlijkse. Mijn optie om jaarlijks te betalen ben ik straks kwijt.

Er vanuit gaande dat veel treinreizigers juist zo’n systematisch reisgedrag hebben, en dus langdurige abonnementen gebruiken lijkt mij het maandelijks kunnen afschakelen van een abonnement, wat Flex kenmerkt, een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.

Ik maak deel uit van het NS panel en heb de nodige vragenlijsten ingevuld met de reisverdeling over de dagen van de week. Dit is een issue wat door de corona crisis al 2 jaar aandacht vraagt. Het aanpakken van dit probleem zie ik met Flex nog niet geadresseerd worden.    

Reageer