Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Als er bij het bestellen van NS Flex een stad/streek abonnement gedetecteerd wordt zou het BTM gedeelte van Flex niet geladen moeten worden.
Dat is prima (want dat wil je!) maar ze verwijderen alsnog steeds wel het saldo van je kaart én Automatisch opladen wordt uitgezet. Je saldo krijg je (na een maaand) terug.
Dat kan beter dus! Laat bij een BTM abonnement het saldo en automatisch opladen gerust met rust.
Ik wil graag een nieuw abonnement toevoegen aan mijn OV-chipkaart maar ik krijg deze melding?
Op deze OV-chipkaart staat al een NS-abonnement. Stap je over, dan zetten we je huidige abonnement automatisch stop. Teveel betaald abonnementsgeld storten we terug. Wil je NS Flex bestellen naast je huidige abonnement? Ga dan terug en kies voor NS Flex op een nieuwe OV-chipkaart.
Ik wil graag mijn huidige abbonementen op mijn kaart laten staan hoe moet ik dit aanpakken? (Dal voordeel, Ov Bus abbonement).
Ik hoor het graag, dankjewel.
Ik wil graag mijn huidige abbonementen op mijn kaart laten staan hoe moet ik dit aanpakken? (Dal voordeel, Ov Bus abbonement).
Het is helaas niet mogelijk om je huidige Dal Voordeel abonnement te combineren met een NS Flex abonnement. Je zou het dan wel kunnen omzetten naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Je kan hiervoor het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Met NS Flex reis je namelijk standaard op rekening met de bus, tram en metro. Omdat je ook een busabonnement hebt, kunnen ze het reizen op rekening voor de bus, tram en metro voor je uitzetten zodat je gebruik kan blijven maken van het busabonnement.
De overstap naar NSFlex kan beter, mara bovenal: meldt dan ook even dat je automatisch opwaarderen apart aan moet gaan zetten voor andere OV-middelen. Ik kon altijd met het OV reizen zonder problemen en stond nu opeens zonder saldo in de bus (wat me een absurd duur kaartje van ruim 6 euro kostte voor twee haltes, omdat ik ter plekke een kaartje moest kopen).
Verder is het heel raar dat ik niet zie voor hoeveel geld ik gereisd heb als ik uitcheck, nog of ik op mijn abonnement reis wanneer ik incheck. Ik ben niet geïnteresseerd in “reizen op rekening”. Dat is een nietszeggende boodschap. De vraag is of mijn abonnement geldt als ik incheck. En wanneer ik een product heb afgenomen, wil ik kunnen zien wat het heeft gekost (niet alleen door in te loggen, maar gewoon op de uitcheckpaal).
Tot slot: tot nu toe kon ik een declaratieoverzicht laten maken op de Ov-Chipkaartsite met alle kosten voor een bepaalde reis. Nu moet ik er daar een maken en een via ns.nl wanneer ik trein en een ander ov-middel heb gebruikt. Dat is erg omslachtig (ik declareer regelmatig, maar de reizen zijn niet structureel, en ik heb dus geen ns zakelijk account oid). Bovendien kan ik als ik het goed zie pas aan het einde van de maand declareren, terwijl ik declaraties graag ook soms direct indien (ook om ze niet te vergeten).
Ik zie dus vooral allerlei nadelen aan mijn gedwongen overstap naar NS flex. Als bovenstaande anders kan op een manier die ik niet heb gezien, dan hoor ik het graag.
tav het laatste punt: ik zie dat je wel de kosten van een reis eerder in een overzicht kunt downloaden; die kritiek vervalt dus (die van het ontbreken van samengevoegde kosten van verschillende vervoermiddelen in een overzicht niet!)
De overstap naar NSFlex kan beter, mara bovenal: meldt dan ook even dat je automatisch opwaarderen apart aan moet gaan zetten voor andere OV-middelen. Ik kon altijd met het OV reizen zonder problemen en stond nu opeens zonder saldo in de bus (wat me een absurd duur kaartje van ruim 6 euro kostte voor twee haltes, omdat ik ter plekke een kaartje moest kopen).
Verder is het heel raar dat ik niet zie voor hoeveel geld ik gereisd heb als ik uitcheck, nog of ik op mijn abonnement reis wanneer ik incheck. Ik ben niet geïnteresseerd in “reizen op rekening”. Dat is een nietszeggende boodschap. De vraag is of mijn abonnement geldt als ik incheck. En wanneer ik een product heb afgenomen, wil ik kunnen zien wat het heeft gekost (niet alleen door in te loggen, maar gewoon op de uitcheckpaal).
Goedemorgen Roald1985 en welkom bij de NS Community!
Je punt over automatisch saldo opladen snap ik en ik zal dit doorzetten als suggestie.
Betreft het ‘reizen op rekening’, dat is het overkoepelende reisproduct waar alle NS Flex abonnementen mee werken. De prijs van je reis wordt niet meer bepaald tijdens de uitcheck, maar achteraf via het NS Flex systeem. Dat is ook waarom je de ritprijs niet direct kan inzien bij de uitcheck, deze zal later inzichtelijk worden via je Mijn NS account. In je Mijn NS account kun je dan ook zien wat jij momenteel als actieve kortingsproduct hebt wat geldt voor je reizen.
Doordat alle NS Flex abonnementen met hetzelfde reisproduct op de kaart werken heb je als voordeel ook dat een wijziging binnen NS Flex niet meer bevestigd hoeft te worden bij een kaartautomaat. Voorheen was dat wel nodig.
I travel 3 times per week ( 3 week days - peak hours ) from Amsterdam RAI train station to Almere Buiten train station.
Right now I have NS Flex on my OV Chipkaart but I am not happy at the cost I am paying.
I did the test choice for subscriptions on NS website and the Valley Advantage ( Dal Voordeel ) subscription was presented, but I noticed that this deal offers discount ONLY in off-peak hours, weekends, holidays, so nothing for my case.
Is this the best deal for me or Traject Vrij ?
Could you please help me ?
I travel 3 times per week ( 3 week days - peak hours ) from Amsterdam RAI train station to Almere Buiten train station.
Is this the best deal for me or Traject Vrij ?
See my reaction in your own topic
Ter info: dit (gearchiveerde, oktober 2018) topic speelt nog steeds.
Bij inchecken bij Arriva wordt nog altijd 2e klas getoond. Keolis/Blauwnet hetzelfde.
N.a.v. https://twitter.com/MichaelSmit90/status/1522902770117976065
Uit het archief-topic een reactie van
"NS apparaten zijn inmiddels zo geconfigureerd dat ze in zo’n geval helemaal geen klasse tonen. Bij andere vervoerders wil dat, zoals we zien, nog wel eens afwijken. Het zou geen gevolgen mogen hebben, maar is wel verwarrend natuurlijk."
Waar blijft het traject abonnement waarin je aangeeft hoeveel dagen in de week je ermee wilt reizen?
Met al die mensen die flexibel de helft thuis blijven werken zou het toch wel fijn zijn als de NS ook echt flexibeler wordt qua type abonnementen en niet alleen qua regelmatig wisselen van abonnementsvorm. De kosten hoeven echt niet linear verlaagd te worden, maar een klein beetje optie tot downscaling zou leuk zijn.
Nu reis ik zonder abonnements kosten en betaal ik de hoofdprijs qua treinvervoer. Een altijd voordeel abonnement scheelt me echter maar 3 euro per maand gebaseerd op 2 dagen in de week naar kantoor...
Heb al een tijd een NS Flex basis abonnement. Wil het vandaag omzetten naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Dat zou moeten kunnen vanuit je NS account maar…. dat lukt dus niet, niet via de app, niet via tablet of PC. Steeds krijg ik de mededeling dat ik dat niet zelf kan doen en maar contact moet opnemen met NS klantenservice. De jongedame heeft het voor mij omgezet maar weet ook niet waarom het niet via de account niet lukt. Slecht dus!!!!
Ben benieuwd naar reactie van NS medewerker ( dit bericht komt dus in plaats van een ingevulde enquete)
Hoe lang duurt het (i.v.m. Kredietcheck) voordat ik een flex abonnement op mijn ov kaart kan laden?
ik heb een email met bevestiging van de aanvraag ontvangen waarin staat dat er email volgt zodra het abonnement opgehaald kan worden. Die tweede mail heb ik nog niet ontvangen.
De check zelf duurt niet langer dan een seconde. Je krijgt gelijk te zien of je erdoor heen bent gekomen of niet.
Hoe lang duurt het (i.v.m. Kredietcheck) voordat ik een flex abonnement op mijn ov kaart kan laden?
ik heb een email met bevestiging van de aanvraag ontvangen waarin staat dat er email volgt zodra het abonnement opgehaald kan worden. Die tweede mail heb ik nog niet ontvangen.
Heb je een andere ingangsdatum dan vandaag gekozen? Dan krijg je die mail op die dag.
Hi, ik heb een boete die ik moet betalen. Heb de brief binnen maar is het ook mogelijk dat ik het bedrag dat ik moet betalen ook van mijn bankieren app kan betalen?, met het rekening nummer dat op de brief staat?.
Hey Karos,
Je kan het bedrag overmaken naar de IBAN die op de accept giro staat (NL61ABNA0603290671 t.n.v. bureau nabetalingen). Je dient daarbij ook het kenmerk van de boete in de omschrijving te vermelden.
Met een beetje geluk kan je via je bankieren app de acceptgiro gewoon scannen, en anders inderdaad met de hand naar het IBAN dat op de acceptgiro staat (plus 16 cijfers betalingskenmerk of als omschrijving het boetekenmerk M×××××× (6 cijfers).
Hallo, goedemorgen, ik ben Suhaib Bamrhoul. Ik bestel mijn Ns-kaart. Ik heb de kaart aangevraagd vanaf de datum van 5 maand 9 tot nu, en het is niet aangekomen. Ik ben het wachten moe, wat is het probleem?
Hallo, goedemorgen, ik ben Suhaib Bamrhoul. Ik bestel mijn Ns-kaart. Ik heb de kaart aangevraagd vanaf de datum van 5 maand 9 tot nu, en het is niet aangekomen. Ik ben het wachten moe, wat is het probleem?
Waarom je de kaart niet hebt ontvangen kunnen wij niet zeggen, wijnkunnen hier niet bij klantgegevens. Neem telefonisch of via chat, Facebook, Twitter contact op met NS klantenservice.
Dear community, I see overwhelming response for all the queries posted here. I am new to Netherlands and have subscribed for ns flex account on 22nd of October, 2022. I had the balance in ov-chipkart and was deducted. I was asked to wait for 15 working days to get the refund but I have yet not received it. It has been a month already. Where do I ask for the refund or when will I receive the same?
Other thing I faced was, due to lack of balance in the bank account, my auto debit transaction didn't succeed and I paid the invoice amount to the IBAN provided by NS. I am still getting emails that they haven't received my money.
Please help me with these 2 issues. Thank you in advance!
Dear community, I see overwhelming response for all the queries posted here. I am new to Netherlands and have subscribed for ns flex account on 22nd of October, 2022. I had the balance in ov-chipkart and was deducted. I was asked to wait for 15 working days to get the refund but I have yet not received it. It has been a month already. Where do I ask for the refund or when will I receive the same?
The remaining balance should be subtracted on the 2nd invoice. Have you checked your latest invoice, from around 22 November? You can find it on Mijn NS (website, not in the app).
Other thing I faced was, due to lack of balance in the bank account, my auto debit transaction didn't succeed and I paid the invoice amount to the IBAN provided by NS. I am still getting emails that they haven't received my money.
Was the money transferred before the date NS gave you? In any case, you should check with customer service what the status is. We can't see that in this community.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.