Skip to main content
Update 19 juni 2019.

Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.



Update 23 augustus 2019.

Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.



Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?



Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!



Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.



NS Flex zonder abonnement

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.



Is NS Flex te combineren met abonnementen?

NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.



NS Flex en (ex)studenten

NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.



Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?

Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.



Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.



Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.



Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.



Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.



Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?

Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.



Overstaphulp

In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.



Overstappen is handig als:

- je reisgedrag iedere maand anders is

- je niet van saldo laden houdt

- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse



Let bij de volgende abonnementen op:

- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.

- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.

- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.

- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.

- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.

- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.



Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.



Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.



Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.



Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

Och ja voor mij is het geen probleem want heb nog reservekaarten, maar iemand liep er tegenaan (die had Flex zonder abonnement voor €111 per maand staan) dus ik dacht ik test het eventjes…

Als het al langer op Basis staat kan je gewoon wijzigen, ook al staan er ‘spookbedragen’ vermeld. Een schoonheidsprijs verdient het zeker niet...

Edit 09-03-2021: Het is opgelost.


dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was


dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was

Je factuur zal wel kloppen maar het gaat dus om de melding die je krijgt bij wijzigen binnen een maand van Flex Basis (zonder abonnement). Dat lukt dus niet (foutcode OA1410) maar ik heb even gebeld en dan is het geen enkel probleem.

Wachttijd aan de telefoon (na doorlopen keuzemenu 1-1-4) was trouwens maar een seconde of 3 tot contact met een persoon, en dat met de verwachte sneeuw calls!

De zeer behulpzame medewerkster die ik sprak (Didi) wist me te vertellen dat dit ‘gewoon een foutje in de webshop’ is. De rare bedragen bij Producten in Mijn NS voor Flex Basis kwamen haar niet bekend voor en kon ze ook niet zien, maar dat zou niet gerelateerd zijn aan het niet kunnen wijzigen.

Dat zou dus inderdaad wel iets cosmetisch zijn, en geen 'blokkerende reden’ om niet te kunnen wijzigen. I stand corrected dus als ik eerder zei dat dat een foutief bedrag voor Flex Basis er iets mee te maken had, voor wijzigen via Mijn NS.

Voor wat betreft de bevestiging, die kreeg ik 12 minuten na de mail in het screenshot. En voor wat betreft de eerstvolgende factuur, dat zal een tussentijdse zijn die ik binnen enkele dagen ontvang.

Voor deze kaart is de maandelijkse factuurdatum de 10e, dus ben wel benieuwd of die paar centen nog apart gefactureerd gaan worden. :thinking:


Ls ik heb een ns flex abonnement terwijl ik ivm corona al een jaar niet reis. In de mijn ns app staat dat de maandelijkse kosten van mij 0 zijn maar er wordt tot nu toe toch elke maand 2 euro afgeschreven. Hoe kan dit?


Goedemorgen floordegoede.

Als je maandelijks € 2,00 betaalt is de kans groot dat je een actief Weekend Voordeel abonnement hebt. 

Er staan 2e kopjes in de kostenteller. Abonnementskosten en Reis- en overige kosten. Staat bij beide € 0,00?

 


Ja bij beiden staat 0


Er is tegenwoordig een handige pagina met vragen over NS Flex

Maar op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-stopzetten.html staat het volgende:

Een NS Flex-abonnement kun je naast maandelijks wijzigen ook tijdelijk pauzeren naar NS Flex Zonder Abonnement. Handig als je bijvoorbeeld op vakantie gaat, of verwacht minstens een maand niet te reizen.

Verderop die pagina staat het wel goed:

  • NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement.

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/uitcheck-vergeten.html staat:

Vergeten uitcheck bij een andere vervoerder

Ben je met jouw Flex-abonnement vergeten uit te checken bij een andere vervoerder dan NS? Dan kun je jouw uitcheck corrigeren via uitcheckgemist.nl. De correctie komt dan op de factuur. De andere vervoerder heeft niet altijd izicht in de berekende kosten. Check daarom in Mijn NS welke ritprijs en correctietarief (ten onrechte) in rekening is gebracht. Als je meer dan 3 keer per half jaar een uitcheck bij een andere vervoerder hebt gemist, informeer dan bij betreffende vervoerder zelf.

Oke, maar als je wegens systeemfouten (of een evacuatie van een station) niet kon uitchecken en dat online corrigeert weegt dat dus op tegen die 3 keer per kalenderhalfjaar?

En daarna (bij vaker) moet je maar bij de betreffende vervoerder zelf informeren? Ik weet het antwoord al.. “Sorry, je hebt NS Flex en wij kunnen daar echt he-le-maal niets mee”.

‘De andere vervoerder heeft niet altijd iNzicht in de berekende kosten’ is dus onjuist, want het is altijd aan NS om zoiets te corrigeren. Niet altijd moet dus geen zijn.


Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

 


Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?

Als het om een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement gaat is dat zelden een probleem.

Bij mij werkte een Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven ook prima samen met NS Flex. Voor 9:00 had ik dan wel saldo nodig natuurlijk. Of het in jouw regio werkt is een kwestie van proberen.


Goedenavond, ik zou graag een ns-flex abbonnement online willen afsluiten, zodat ik daar morgen gebruik van kan maken. Helaas krijg ik de melding dat er een storing is. Ligt dit aan mij of is er ook daadwerkelijk een storing bij het bestellen?


Vaak duren dit soort storingen niet erg lang. Ik zou het vanavond weer proberen. Ik heb vanmiddag nog een abonnement gekocht en dat ging probleemloos. Via Klantenservice kunt u ook bestellen 0307515155.


Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding 😞 Kun je dit ook op het station regelen?


Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding 😞 Kun je dit ook op het station regelen?


Je kunt het op het station regelen, maar dan kun je het niet direct gebruiken.

Heb je al contact gehad met de klantenservice zodat zij met jou mee kunnen kijken?


Soms helpt het als u het probeert met een andere browser. Zelf ben ik wel een fan van Safari maar NS is dat niet altijd. Als niets lukt, is Klantenservice de enige optie.


Er is op dit moment een verstoring in het ophalen van wijzigingen en bestellingen bij de kaartautomaat. Er is geen verstoring bekend omtrent het aanschaffen van producten. Zou je de tip van Thom willen proberen?


Heeft er hier iemand ervaring met het gebruik van NS Flex in combinatie met Syntus Flex in de provincie Utrecht? Voor de duidelijkheid, Syntus Flex is niet een vorm van reizen op rekening, maar OV binnen de gemeente waarbij je zelf een rit kan reserveren van een halte naar een halte naar keuze in plaats van een reguliere buslijn die is opgeheven. Dit kost 1,50 per rit en is te betalen met je OV-chipkaart, maar van tevoren via iDEAL of ter plekke via pinbetaling kan ook.

 

Afgelopen week heb ik voor het eerst met mijn NS Flex abonnement gereisd bij Syntus Flex, maar NS Flex lijkt niet te worden aangesproken, maar gewoon het saldo. Ik sta nu dus 1,50 in de min. Via klantenservice kreeg ik het voorstel om BTM product te laten beëindigen, maar denk niet dat dit iets gaat helpen want NS Flex wordt juist niet gebruikt in plaats van wel.

- Weten jullie of zulk OV met vaste ritprijs mogelijk zou moeten zijn met NS Flex? Of kan ik beter voorkomen dat ik een OV Chipkaart met NS Flex erop gebruik om dit soort problemen te voorkomen?

- Hoe krijg ik mijn saldo weer op 0? Dacht dat opladen bij een NS Kaartautomaat niet meer kon, maar weet ook niet zeker of ik nu nog kan reizen via NS Flex met een negatief saldo.


Voor die Flexbusjes heb je inderdaad saldo nodig als je met een ov-chipkaart wilt betalen.

Opladen kan bij supermarkten e.d. of online bestellen via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-met-saldo/bestel-saldo.htm Die bestelling kan je dan ook ophalen bij een NS automaat.

Verder kan het ook bij een servicebalie van een vervoerder (op 0 zetten). Je kaart mag tot € 4,00 in de min staan, maar bij sommige (streek)vervoerders geeft een negatief saldo inderdaad problemen.

Het BTM deel van NS Flex verwijderen heeft alleen zin als je een (kortings)abonnement hebt voor bus/tram/metro, en dit wegens NS Flex niet werkt.


Dank voor de info, helder. Ik laat het gewoon voorlopig maar zo en voortaan maar niet meer met de NS Flex ov-chipkaart afrekenen, maar via iDEAL of pin. Een keer opladen tot nul ga ik nog wel doen, want denk dat dit alleen op Utrecht CS kan. Op een NS Kaartautomaat lukt het niet en een ander oplaadpunt kan je enkel 5 euro doen. Die 3,50 in de plus krijg ik dan nooit meer op :)


@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Op die pagina staat nu ook nog bij

Overstappen naar NS Flex in Mijn NS

… Houd er dan rekening mee dat NS abonnementen op saldo sinds december 2020 niet meer verkoopt. Hetzelfde geldt voor de Bijabonnementen, het OV Voordeel abonnement en IC Direct Altijd Toeslagvrij.

Uitgezonderd Dal Voordeel op saldo natuurlijk, maar volgens mij kan je IC direct tegenwoordig gewoon krijgen bij Flex, toch? In dat geval graag aanpassen.


Klopt, IC Direct Altijd Toeslagvrij is bij NS Flex verkrijgbaar.


Ik heb NS Flex Altijd Vrij genomen en heb alleen Onbeperkt reizen in de spits nodig. Waarom moet ik onbeperkt reizen in het weekend en buiten de spits bij dit abonnement nemen? Ik reis niet in het weekend of buiten de spits. Dit kost mij 106 euro per maand extra voor iets dat ik niet ga gebruiken. Bvd.

 


Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar, maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik.

 

De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang traject die in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten. Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.


Elk abonnement heeft eigen voorwaarden. U kiest een abonnement dat het beste bij u past. Met Flex zijn wel individuele mogelijkheden los verkrijgbaar. maar u kunt geen onderdelen van de basisvoorwaarden wegstrepen. 

Er is geen abonnement dat aan uw wensen voldoet. De prijs van Dalvrij kunt u er niet van aftrekken. Overigens is AltijdVrij geen slechte deal met uw reisgedrag. Onbeperkt in de spits is al  heel snel kostenbesparend. Voor 240 (346-106) euro in de maand onbeperkt in de spits reizen willen wel meer mensen denk ik. De meeste AltijdVrij-gebruikers zullen haast wel forenzen zijn  op een lang trajectdie in het weekend ook niet al te veel reizen. Voor hen is het een leuk extraatje maar mogelijk vinden ze ook vaak dat ze al genoeg in de trein zitten.Dit is echter een inschatting. Ik zeg dit als oud OV-jaarkaartgebruiker.

Bedankt voor je berichtje Thom. Ik snap alleen niet waarom het wel mogelijk is om dal vrij te nemen zonder iets extra’s erbij maar met altijd vrij moet ik perse dal vrij nemen. Het zijn “flex” abonnementen maar zo flexibel vindt ik dit niet. Kortom, ik will alleen ”Onbeperkt reizen in de spits” en niet daarbuiten.


Dat begrijp ik, maar u neemt niet Dalvrij ‘erbij’ omdat dat toevallig geldt voor de uren dat u niet reist. Het hele prijsgebouw van NS zou door uw gedachte ook scheefgetrokken worden. Dat u graag minder wilt betalen begrijpen we allemaal wel, maar niet op grond van het aftrekken van een ander abonnement. Voor echte veelreizigers, zeker op een lang traject in de spits, is AltijdVrij zelfs riant. 

 

NS haalt de inkomsten vooral bij de forenzen in de spits, en verder proberen de spoorwegen met allerlei abonnementen het reizen buiten de spits aantrekkelijk te maken. Die abonnementen zijn gunstig in prijs, maar leveren wel flinke vaste bedragen op en zorgen in de daluren toch voor een redelijk gevulde trein met mensen die anders wellicht niet zouden reizen tegen de hoge brutotarieven.

 

Dalvrij heeft dus een ander doel. Dit is typisch een abonnement voor mensen die buiten de spits willen en kunnen inchecken, maar  toch regelmatig reizen. Iemand die Dalvrij koopt en niet in het weekend reist, kan de kosten voor Weekendvrij ook niet aftrekken van de kosten die Dalvrij geeft. Ze worden verder niet op persoonlijke wensen afgestemd. In sommige gevallen kunt u opties bijkopen, maar u kunt geen opties weglaten.

 

U zult de voorwaarden die bij het gekochte abonnement horen, gewoon moeten accepteren met alle voor- en nadelen, vrees ik. Er zijn veel mogelijkheden voor het best passende abonnement. Uw gewenste aanpassingen zijn er niet en komen er ook niet, vrees ik.


Reageer