Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

@anton123 De NS Flex abonnementen zijn 'gestapeld’ opgebouwd en niet in delen verkrijgbaar.

Wie 40% korting wil in het weekend betaalt €2 per maand. Wie ook in de doordeweekse daluren 40% korting wil betaalt daarvoor €3 extra (samen maakt dat Dal Voordeel voor €5).

Weekend Vrij kost €31, en daar kan je ook voor €3 de doordeweekse dalurenkorting bij kopen.

Dal Vrij kost €106, waarvan €31 voor in het weekend en €75 voor doordeweeks, maar zonder het Weekend Vrij deel is Dal Vrij doordeweeks voor €75 niet los verkrijgbaar, dus weekend vrij krijg je er altijd bij.

Daar zijn al vaker vragen over geweest, waarbij werkgevers het deel voor het weekend soms niet wilden vergoeden terwijl dat bij het klassieke Dal Vrij nooit een probleem was (omdat het geheel toen als één bedrag gefactureerd werd).

Trek je dit door naar Altijd Vrij (€245 voor reizen in de spits), dan krijg je er Dal Vrij (€106) bij, ook al heb je dat niet nodig omdat je nooit in de daluren of in het weekend reist.

Zie het maar als een brood of boterham waarvan je de korstjes eigenlijk niet wilt. Die krijg je er toch bij want het ene deel maakt onderdeel uit van het geheel. Aldus de NS (en logisch, vind ik) :sweat_smile:

Badge +3

Voor mensen met Traject Vrij zouden er -getriggerd door de coronacrisis- ooit nog wel ‘maatwerk’ oplossingen komen (2 dagen i.p.v 5 dagen per week reizen of zoiets), maar dat zie ik er ook niet van komen.

Wat dat betreft dus eens met een week-only Dal Vrij voor 75 euro of Altijd Vrij voor 245 euro, voor wie toch nooit in het weekend of feestdagen reist!

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).


Ik vind persoonlijk de term NS Flex basis beter. Je hebt immers een contract met NS afgesloten om op rekening te reizen. Zonder abonnement suggereert dat je geen verbintenis met NS hebt.

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Nog steeds.. Met 'Basis’ of zonder abonnement mag je niet 3 mensen met Samenreiskorting mee laten reizen en zo. :sleeping:

Met Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting doordeweeks wel, ook al krijg je dan zelf geen korting.

Maar goed, NS Flex Basis is dus een abonnement (staat op je kaart en je krjjgt er elke maand een factuur voor) maar toch geen abonnement dus? Knap :rolling_eyes:

Just received the message that I (L.C. Conteh with card **** **** **** 9170)  have been charged  € 50.00 due to invalid travel right. How is that possible, please do help me to understand.

Good morning, L. Conteh, welcome to the NS Community. 

 

I'm afraid you were not checked in when travelling. Please contact our costumer service, so they can check if a correction is possible.  

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Badge +3

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Bij GVB Flex is de optie voor ‘trein’ er wel, maar daar kan je geen NS abonnement aan koppelen.

Je reist dan dus zoals bij NS Flex Basis/Zonder abonnement, alleen de factuur gaat via GVB. Handig als je veel binnen de GVB regio reist en maar af en toe met de trein (zonder saldo).

Reputatie 3

Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.

Voor een langere reis zonder abonnement tegen vol tarief 1e klas met check-in in de spits, verdien je natuurlijk snel een veelvoud van de maandelijkse abonnementskosten terug. 

Badge +3

Bij GVB Flex reis je inderdaad altijd vol tarief 2e klas, maar (in ieder geval in 2020 nog) mag je dan wel weer zonder toeslag in de 1e klas reizen.

Dat lijkt me een flinke bug, maar klinkt aannemelijk!

Men ziet bij controle alleen ‘reizen op rekening’ en weet niet of je recht hebt op 1e klas, dus registreert men een afwijking waar je vervolgens nooit meer wat van hoort?

Ik neem aan dat het inmiddels zo aangepast is dat GVB Flex (conducteur ziet dat want staat als product op je kaart) nooit geldig kan zijn in de 1e klas.

Hello,

The invoice you get for NS Flex, is that for 30 days or 15 days?

I received an invoice of 26th July wherein I bought flex on 26th June but I see travel details and billing only till 8th July?

 

Thanks!

Hi bagril.nupur@gmail.com, welcome to our NS Community.

You get an invoice per month. It could be that some trips weren't processed yet and will appear on your next invoice, but it shouldn't be that big of a gap. Have you traveled after the 8th?

Hi Laura,

Thanks a ton for your answer!!

Yes, I travelled beyond 8th as well on the weekdays but I don’t see any travel details beyond 8th July in the invoice. It should have covered travel logs till 26th July ideally but its shows nothing beyond 8th July.

 

Kind regards,

Nupur

I'm afraid I don't have an explanation as to why those trips aren't processed on the NS Flex invoice then. There can be a bit of a cut-off a couple days before the billing date, which in your case would be a couple days before the 26th, but more than two weeks before the billing date shouldn’t happen. Can you send me a [url=https://community.ns.nl/inbox/conversation?with=41015]private message[/url] with your initials, surname, zip code, house number and date of birth? I'd like to have a look.

Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten. 

 

Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd. 
 

Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...

Reputatie 7
Badge +3

Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten. 

 

Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd. 
 

Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...


Heb jij het abonnement zelf gewijzigd naar weekend vrij 1e klas of heb je in MijnNS 1e klas aangezet? Welke prijs staat bij het abonnement? Als de prijs hetzelfde is gebleven heb je alleen klassenwissel aangezet en niet het abonnement zelf gewijzigd.

Reputatie 7

Klant zal ongetwijfeld alleen een klassenwissel hebben aangezet. Anders had hij deze factuur niet gehad.

Waar het hier om draait is dat de klantenservice niet in staat is geweest om de klant duidelijk te maken, wat hij had moeten doen. Terwijl de vraagstelling van de klant: “ Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.” mijns inziens overduidelijk is.
 

Even voor mensen die toevallig nog ouden abbonement hebben. Het word niet automatisch overgezet naar flex. Officiëel is flex al een jaar maar ik heb gelukkig nog steeds me oude weekend vrij

Reputatie 4

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Badge +3

ja maar eind van jaar ben je wel verplicht om overstappen naar ns flex dan zet hun het wel automatisch om

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Aan een oud VDU zal weinig meer veranderen, net als Dal Voordeel op saldo dat nog gewoon verkrijgbaar is (en zal blijven).

Voor Weekend Vrij is het verschil met Flex vrij klein. Klassewissel voor een dag is meestal duurder (i.p.v. €5 per dag bij een automaat), maar voor €6 heb je tot wel vijf hele weekenden 1e klas.

De Flex versie met seniorenkorting (65+) is er inmiddels ook al, voor Weekend/Dal Vrij e.d.

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.

Badge +3

In de webshop wordt tegenwoordig weer gesproken over NS Flex Basis (i.p.v. zonder abonnement).

Dat is prima, maar Mijn NS denkt daar anders over… :sweat_smile:

 

En NS Extra doet het ook niet meer? Oh nee wacht, dat staat nog wel aan voor een kaart waar ik helemaal geen contracthouder van ben. Even uit zetten dan maar (omdat het kan… zónder ingelogd te zijn)

No questions asked. Dus iemand (mijn vriendin of buurvrouw of van wie die kaart ook is) heeft bij deze géén NS Extra meer, en krijgt daar ook geen e-mail over! (het was ikzelf met een andere account voor die kaart) :sweat:

Reputatie 4

ja dat klopt inderdaad staat basis ook aangeven

Reputatie 3

Trajectabonnementen worden op dit moment al ‘verflext’, en andere klassieke ‘vrij reizen’ abonnementen zullen binnenkort wel volgen.

Per 15 oktober worden deze abonnementen inderdaad door oNS stopgezet. Klanten zijn 13 juli geïnformeerd dat ze zelf de overstap naar NS Flex dienen te doen, dit gaat niet automatisch.

15 oktober target

Zelf ben ik niet blij met dit 15 oktober “target”. Mijn Non-Flex jaartrajectkaart eindigt op 30 oktober. Waarom niet gewoon een harmonieuze overgang bij de overgang van de het laatste Jaarabonnement? NS kan een dergelijk proces goed voorspellen en modereren. De lopende Jaarabonnementen zijn immers bekend, het afwikkelen ervan is beheersbaar. Dit had in een managementoverleg goed te verdedigen zijn geweest. Moest het nu zo nodig weer een datum target worden, voor de simplificatie van de statement? 

Als NS een overgangsfase zou accepteren hoeft ze niet haar klanten tot vroegtijdige acties te dwingen. Dit begrijp ik echt helemaal niet. NS gaat er toch prat op service verlenend te willen zijn? Mogelijk een simplificatie voor de NS, van haar klanten, en hun werkgevers, wordt met deze harde overgang flexibiliteit verwacht. Draaien we de boel niet om op deze manier?

“Verflexing” systematisch reisgedrag  

In het liggende scenario krijg ik het resterende bedrag van mijn abonnement van NS teruggestort. Met mijn werkgever heb ik echter een jaarlijkse deal die eind oktober plaatsvindt. Dit blijft zo, en mijn werkgever is niet de enige die dit zo doet. Die van mijn vrouw, in een hele andere sector, doet het precies zo. Er is een constant reispatroon, zij het periodiek gereduceerd door de corona crisis, constant blijft het.

De systematische trein-forenzen worden nu verflext. Ik heb moeite te begrijpen wat de Flex use case is bij die systematisch reizende reizigers. Welk probleem lost flex voor deze doelgroep op? De klassieke jaarabonnementen rekenden al automatisch af bij reisgedrag dat buiten het standaard abonnement viel. Dat voordeel was er dus al. Bovendien lag bij die betalingen het accent op de afwijking van het standaard gedrag. Bij de nieuwe flex abonnementen moeten we zelf ons best doen om uit betalingen en online overzichten de afwijking van het standaard gedrag te gaan destilleren. Hier bovenop komt een maandelijkse betaling die in uitvoering iets duurder is in vergelijking tot een jaarlijkse. Mijn optie om jaarlijks te betalen ben ik straks kwijt.

Er vanuit gaande dat veel treinreizigers juist zo’n systematisch reisgedrag hebben, en dus langdurige abonnementen gebruiken lijkt mij het maandelijks kunnen afschakelen van een abonnement, wat Flex kenmerkt, een oplossing voor een probleem wat niet bestaat.

Ik maak deel uit van het NS panel en heb de nodige vragenlijsten ingevuld met de reisverdeling over de dagen van de week. Dit is een issue wat door de corona crisis al 2 jaar aandacht vraagt. Het aanpakken van dit probleem zie ik met Flex nog niet geadresseerd worden.    

Reageer