beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

167 reacties

Reputatie 6

Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn, als NS klanten pro-actief informeert maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd. Treurig. Het weerhoudt mij ervan over te stappen naar Flex ook omdat andere issues, die allemaal in het nadeel van de klant uitpakken, maar niet opgelost worden...

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Snel is even vaag als ruim begrip. Laten we afspreken dat er binnen een week een update komt, ook als er van de afdeling die dit probleem moet oplossen, geen reactie wordt ontvangen. Dan weten we meteen, hoeveel prioriteit dit heeft. 

Na zeven maanden is een beetje druk op de ketel niet al te veel gevraagd.

 

We kunnen in ieder geval constateren dat dit echt te veel gevraagd was voor de NS. Als NS-personeel elke keer dat ze boodschappen doen in de supermarkt € 1,00 extra dienen te betalen omdat ze NS-personeel zijn. Vinden ze dat net als het uitblijven van een antwoord op dit topic ook normaal???

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Deze naam is verwijderd. Bedankt voor het signaleren! 

Update: Inmiddels heb ik een reactie gekregen over de status van het oplossen. De afgelopen weken / maand heeft de prioriteit hiervan laag gelegen, gezien de vele storingen die onze systemen hebben platgelegd. In hoeverre er sindsdien wel verder gewerkt kon worden aan een oplossing durf ik niet te zeggen, ik heb bij deze om een nieuwe update gevraagd.

Update: Helaas heb ik deze week nog geen verder nieuws. Ik heb de situatie via een andere route geëscaleerd, ik hoop dat ik via dit wel iets te horen krijg.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Fijn om te horen dat er nu (eindelijk) iets aan gedaan gaat worden.

 

Blijft natuurlijk wel de vraag staan: hoe de reizigers die dit betreffen, gecompenseerd gaan worden voor een jaar teveel betalen. Dit is per reiziger ongeveer € 400,00. Ik neem toch niet aan dat de desbetreffende vervoerder dit zomaar in eigen portemonnee mag steken.

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

Nu NS massaal over gaat op FLEX zou ik graag toch willen dat NS deze dagelijkse oplichting van de reizigers staakt. Zouden jullie een update kunnen geven en tevens aan kunnen geven waarom jullie vinden dat ondanks dit soort praktijken FLEX wel kan worden doorgevoerd.

 

Ik vind NS een beetje terug in de tijd van meneer Timo Huges eerlijk gezegd.

 

 

Reputatie 6

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

De conclusie is dus dat Flex toch niet zo gemakkelijk is dan wat NS altijd beweerde: om te voorkomende dat er ongemerkt teveel wordt geïncasseerd, moet de klant dus het werk van NS doen. Je kunt er als klant niet op vertrouwen dat de facturen correct zijn en mag dus maandelijks de factuur doorspitten en bij de klantenservice het teveel betaalde terug vragen.

Wat een gemak! Vooral ook, zoals ook uit meerdere topics op dit forum blijkt, er geen mogelijkheid is, de facturen in te zien en NS weigert die op te sturen…

Is dit een voorbeeld van hoe NS de klant op plaats 1, 2 en 3 zet?

Je kan niet iets gaan invoeren wat aantoonbaar ervoor zorgt dat een deel van de klanten extra gaat betalen. Als je dat nl doet dan ben je met voorbedachte rade aan oplichting bezig lijkt mij.

 

Maar ik laat mij graag overtuigen als NS dat anders ziet.

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Dat antwoord van Maxime lijkt mij onjuist zoals RobertB al aangaf. Ik snap niet waarom je daar dan naar verwijst. Ik neem aan dat je ook dit gelezen hebt.

 

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

 

Dat jullie hier natuurlijk ook weer niet op reageren zegt heel veel over jullie organisatie. 

 

Een toepasselijke song voor NS>

 

 

Dit is de terugkoppeling die we van NS Flex ontvangen hebben. Vandaar dat ik daar naar verwijs. Ik heb er op dit moment niks aan toe te voegen. 

Dart is dan bijzonder triest. Fijne werkgever die dit zo stelt. Zijn dus gewoon pure leugens omdat men het blijkbaar niet kan oplossen. 

Badge +3

Teruglezende ben ik erg benieuwd of het 9 maanden geleden gemarkeerde antwoord over aanpassingen in de software van TLS (dus de CiCo apparaten in bussen e.d.) het probleem bij NS Flex oplost.

Bij reizen op saldo zal dit ongetwijfeld het geval zijn, maar bij Flex doen die apparaten niets anders dan plaats en tijd van in/uitchecks registreren, TLS deze doorgeven aan NS, die vervolgens de berekening maakt voor de prijs.

Als NS dus niet zelf ook iets gewijzigd heeft aan het Flex systeem dat de prijs berekent, dan is er waarschijnlijk nog helemaal niets veranderd. :rolling_eyes:

Zal het zelf eens testen, wordt vervolgd.

Reageer