beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 februari 2020, 10:11

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Bekijk origineel

159 reacties

Reputatie 6

Het zou natuurlijk wel zo netjes zijn, als NS klanten pro-actief informeert maar zelfs dat lijkt teveel gevraagd. Treurig. Het weerhoudt mij ervan over te stappen naar Flex ook omdat andere issues, die allemaal in het nadeel van de klant uitpakken, maar niet opgelost worden...

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Snel is even vaag als ruim begrip. Laten we afspreken dat er binnen een week een update komt, ook als er van de afdeling die dit probleem moet oplossen, geen reactie wordt ontvangen. Dan weten we meteen, hoeveel prioriteit dit heeft. 

Na zeven maanden is een beetje druk op de ketel niet al te veel gevraagd.

 

We kunnen in ieder geval constateren dat dit echt te veel gevraagd was voor de NS. Als NS-personeel elke keer dat ze boodschappen doen in de supermarkt € 1,00 extra dienen te betalen omdat ze NS-personeel zijn. Vinden ze dat net als het uitblijven van een antwoord op dit topic ook normaal???

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Zou één van de moderators op pagina 6 van dit topic de naam van de medewerker van de OV Ombudsman willen verwijderen. Ik kreeg hier zoeven een verzoek voor. 

 

Bij voorbaat dank.

Deze naam is verwijderd. Bedankt voor het signaleren! 

Update: Inmiddels heb ik een reactie gekregen over de status van het oplossen. De afgelopen weken / maand heeft de prioriteit hiervan laag gelegen, gezien de vele storingen die onze systemen hebben platgelegd. In hoeverre er sindsdien wel verder gewerkt kon worden aan een oplossing durf ik niet te zeggen, ik heb bij deze om een nieuwe update gevraagd.

Update: Helaas heb ik deze week nog geen verder nieuws. Ik heb de situatie via een andere route geëscaleerd, ik hoop dat ik via dit wel iets te horen krijg.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Stijn is helaas nog niet aan het werk dus ik geef een update:

NS heeft een vergelijkbare klacht doorgezet naar de betreffende busvervoerder. Immers, de softwarebepaling moet bij elke vervoerder goed ingeregeld zijn. Deze situatie bleek bekend te zijn bij de betreffende vervoerder: er ging in de berekening van de prijs inderdaad iets mis waardoor in sommige gevallen het dubbele overstaptarief bij een overstap wel berekend werd. De betreffende vervoerder en TLS (Translink) hebben gewerkt aan een oplossing. Zij hebben NS gemeld dat in maart een update zal worden doorgevoerd in de TLS-software waardoor de prijsberekening bus-trein-bus correct zal worden uitgevoerd bij busvervoerders en het probleem hiermee hopelijk zich niet meer voordoet.

Fijn om te horen dat er nu (eindelijk) iets aan gedaan gaat worden.

 

Blijft natuurlijk wel de vraag staan: hoe de reizigers die dit betreffen, gecompenseerd gaan worden voor een jaar teveel betalen. Dit is per reiziger ongeveer € 400,00. Ik neem toch niet aan dat de desbetreffende vervoerder dit zomaar in eigen portemonnee mag steken.

Er veranderd niets aan hoe we hier tot dusver mee zijn omgegaan. Reizigers die hierdoor extra kosten hebben opgelopen kunnen contact op nemen met de onze Klantenservice, wij zullen die extra kosten dan compenseren.

Reageer