beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Badge +3

Dit ligt niet aan de paaltjes in Geldermalsen of Dordrecht, maar aan Qbuzz/R-net, die het niet wensen op te lossen. Zie de berichten in het topic van bijna 4 jaar geleden: 

Het gebeurt overigens alleen bij NS Flex, bij een abonnement op saldo is er niets aan de hand.

 

Zojuist gebeld met NSFlex. Meneer zou tot aan het hoogste niveau zijn best doen om het op te lossen! Ben benieuwd ;-)

Reputatie 7
Badge +1

@Jwdeleeuw : zie dit topic en dan vooral de bijdrages van @Toefor Onijn . In Geldermalsen staat al jarenlang een paaltje verkeerd ingesteld. Qbuzz en NS weigeren tot op heden dit op te lossen.

 

 

Als ik overstap op R-net in de spits, krijg ik voltarief gefactureerd. De rest van de reis is gratis (dal-vrij abonnement).

Volgens mij geldt voor de hele reis hetzelfde tarief. Wat kan ik hier het best mee doen?

Reputatie 7
Badge +1

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

@Tamzin Zie bovenstaande reactie van Philned (van 3 jaar geleden!!!). Het mag natuurlijk helemaal niets uitmaken wat de reiziger in dat half uur doet.

Reputatie 7
Badge +3

Daar is niets dubieus aan. Zo werkt het al sinds de invoering van de OV-chipkaart.

Ik denk niet dat dit "probleem" veel prioriteit heeft. Daarnaast blijft dubieus of je wel kunt spreken van een overstap als er een treinreis tussen zit.

Badge +3

Heeft de afdeling NS Flex al iets ondernomen om dit structurele probleem op te lossen?

Sinds juli 2022 ‘meld je maar bij de andere vervoerder voor vergoeding’. Dat werkt op zich wel (je krijgt je gelijk, na soms wat welles/nietes geneuzel).

Maar wie ben jij in hemelsnaam? (zegt die andere vervoerder). Iemand met NS Flex blijkbaar.

Welk abonnement je op het moment van die reis had weten wij helemaal niet (wegens AVG en zo) is géén oplossing!

Een mail conversatie van Connexxion (zal die niet delen, staat al ergens) was er duidelijk over.

Ik kreeg uiteindelijk de maar liefst € 1,01 (dubbel basistarief bus) terug en moest maar klagen bij NS Flex.

Wie factureert je?
NS!
Op basis van wat?
Transacties!
Waar?
Bus, Eindhoven
En wie heeft dat berekend?
NS Flex! 😥

Maak daar gerust iets zinnigers van voor de reiziger(s), beste NS 🤣

Badge +3

Maar gelukkig heeft de NS wel tijd om pilot met gps inchecken te lanceren terwijl dit soort fouten, al jaren bekend, maar niet opgelost kunnen worden.

Afgezien van die pilots (heb ik ook nog wel wat bedenkingen bij maar zal niet snel nadelig zijn voor de reiziger) is het gewoon een keiharde fout en tegen alle regels van het ov-chipkaart systeem in als men je niet wil compenseren wanneer een (bus/tram/metro) reis met Flex ineens € 0,99 duurder is dan bij reizen op saldo, wegens een overstap RET/HTM of zo.

Structureel en reproduceerbaar ook nog, dus zeker geen gevalletje “zeldzame afwijking, laat maar weten en we corrigeren het wel voor je”. Zucht… :sweat:

Maar gelukkig heeft de NS wel tijd om pilot met gps inchecken te lanceren terwijl dit soort fouten, al jaren bekend, maar niet opgelost kunnen worden.

Badge +3

Twee weken geleden ben ik overgestapt op NS Flex. En afgelopen donderdag ging het al mis met een reis binnen Delft (HTM), per trein naar Rotterdam en daar met de metro (RET) verder. Het basistarief werd, zowel op de heen- als terugreis, twee keer, bij zowel HTM als RET in rekening gebracht. Ondanks dat de apparatuur aangaf dat ik overstapte.

 

Ik heb vanmorgen gechat met de klantenservice. Hun antwoord: zij mogen dit niet corrigeren. Toen ik opmerkte dat NS Flex dus duurder is dan reizen op saldo, heeft ze met iemand gebeld. Antwoord: zij kunnen het niet corrigeren, ik moet daarvoor bij de RET (en de HTM) zijn. Ik geloof niets van dit antwoord, aangezien bij reizen op rekening NS de prijs bepaalt.

Dank voor de info, en je laatste zin klopt helemaal want bij Flex moet de NS het voor je corrigeren want zij berekenen de prijs en factureren jou. Als het bij reizen op saldo mis zou gaan (en dat gaat het zelden of nooit of hooguit in één richting zoals GVB - Connexxion) dan moet je inderdaad bij de stads/streekvervoerder zijn.

RET en HTM geven alleen maar (via TLS) de in/uitchecktransacties door, die kunnen echt niets voor je betekeken. Bij heen en terug kost dat je dus elke keer (onterecht) € 1,98

Het balletje wil blijkbaar maar niet gaan rollen, of wordt door de NS steeds weer terug gegooid over de schutting. En nu werkt blijkbaar de Klantenservice ook al niet meer mee! :tired_face:

Zonder NS Flex (je kunt ook alleen de BTM component uit laten zetten, dan kan je gewoon je treinabonnement houden) en dan automatisch opladen voor bus/tram/metro kom je een heel eind.

Twee weken geleden ben ik overgestapt op NS Flex. En afgelopen donderdag ging het al mis met een reis binnen Delft (HTM), per trein naar Rotterdam en daar met de metro (RET) verder. Het basistarief werd, zowel op de heen- als terugreis, twee keer, bij zowel HTM als RET in rekening gebracht. Ondanks dat de apparatuur aangaf dat ik overstapte.

 

Ik heb vanmorgen gechat met de klantenservice. Hun antwoord: zij mogen dit niet corrigeren. Toen ik opmerkte dat NS Flex dus duurder is dan reizen op saldo, heeft ze met iemand gebeld. Antwoord: zij kunnen het niet corrigeren, ik moet daarvoor bij de RET (en de HTM) zijn. Ik geloof niets van dit antwoord, aangezien bij reizen op rekening NS de prijs bepaalt.

 

Ik zie dat dit probleem al bijna drie jaar speelt en niet wordt opgelost. Naar mijn mening is hier sprake van misleiding (door op de website niet over dit probleem te communiceren) en nalatigheid (door het niet binnen een redelijke termijn op te lossen).

 

Ik ga z.s.m. NS Flex stopzetten, ik voel me belazerd door NS.

Reputatie 7

Uit ervaring (en dus uit eigen waarneming), weet ik zeker dat bij het reizen op saldo de overstappen, binnen de daarvoor gestelde 35 minuten van HTM (of EBS) naar RET (en andersom), ook al werd daartussen met NS gereisd, nooit en te nimmer het instaptarief dubbel in rekening werd gebracht.

Deze reizen maak ik zowel voor het werk als privé en bij het maken van declaraties voor de werkgever, heb ik nooit meegemaakt dat het instaptarief dubbel werd berekend, als binnen 35 minuten werd overgestapt.

Hoewel volgens NS in een ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch geval’ het voorkomt, dat er teveel wordt berekend: feit is dan deze problematiek dus niet is opgelost. En, in mijn waarneming is dit niet ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’, maar structureel, tenzij NS het zo probeert te verdraaien dat het alleen misgaat bij overstappen van HTM naar RET en het daarom maar ‘hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval’ is. Ofwel: recht praten wat krom is.

Ik begrijp nu waarom NS graag ziet, dat iedereen op rekening gaat rijden. En ook dat de ambitie dit op te lossen verdwenen is omdat NS nu te druk is, haar ‘service’ in te zetten, door haar klanten, zonder enig bewijs, te beschuldigen van fraude en misbruik.

Zou de ambtenaar die bij de Belastingdienst (Dienst Toeslagen) het veld moest ruimen, bij NS een nieuwe kans hebben gekregen?

Badge +3

Als dit bij reizen op saldo (geen NS Flex) ook gebeurt is het een groot probleem, want volledig tegen de voorwaarden van de OV-chipkaart in.

Voor geld terug moet je dan bij HTM/EBS/RET zijn, soms kent men het ‘probleem’ zelfs!

Als dit bij NS Flex gebeurt (en dat is dus structureel!) dan moet het factureringssysteem van NS Flex maar aangepast worden, hoef je niemand proactief te informeren en hoef jij als klant ook niet te bellen :sweat_smile:

Voor geld terug bij Flex moet je in ieder geval bij NS zijn, en ook daar is het probleem dus bekend maar vindt men dat het om ‘sporadische’ afwijkingen gaat… (neem maar contact op als er iets niet klopt).

Reputatie 7

 @Robert B ,

Ik reis nu zo weinig mogelijk en voel er weinig voor, ‘testritjes’ te maken om te testen of de overstap korting nu wel of niet goed berekend wordt. Ik ben van mening, dat dit gewoon goed berekend moet worden. Als NS weet, dat dit niet goed berekend wordt en ook al komt het hoogstwaarschijnlijk sporadisch voor, dan is het eigenlijk aan NS om de klanten daarover proactief  te informeren door dit bijvoorbeeld op de factuur te vermelden.

@Erryt NS , 

Ik ben nog eens de reishistorie gedoken. Van alle reizen die gemaakt zijn met HTM (of EBS) → NS → RET (en andersom) is de overstapkorting niet juist berekend. Komt dit nu hoogst waarschijnlijk sporadisch (of structureel) alleen voor bij overstappen tussen HTM - NS - RET ?

Ik begrijp dat je alleen de boodschapper in deze bent, maar hoogst waarschijnlijk is het probleem niet opgelost maar wellicht moet van de ‘afdeling flex’ dit als antwoord gecommuniceerd worden, maar wellicht kan dit nog eens onder de aandacht worden gebracht?

 

Badge +3

De spelregels zijn echt niet veranderd, want dat zou tegen de basisregels van het ov-chipkaart systeem zijn.

NS mag dus niet zeggen dat bij Flex een btm-trein-btm reis anders berekend mag worden dan bij reizen op saldo (al dan niet met een abonnement).

De workaround is ook nog hetzelfde… neem maar contact op als het mis gaat (wat je dus zelf wel eerst moet signaleren via je reishistorie/factuur).

Of zoiets sporadisch (af en toe) of structureel is (bij deze specifieke reis oftewel HTM-RET met een NS ritje ertussen) laat ik even in het midden, dat mag @Bertus testen door dezelfde reis nogmaals te maken :rolling_eyes:

Reputatie 7

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

Hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval?

Daar begrijp ik uit dat het dus niet opgelost is want bij het reizen op saldo was dat nooit hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval, dat ging namelijk altijd goed. 

Fantastisch Flexibel dat Fijne Flex dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid altijd de Factuur moet doorspitten omdat hoogst waarschijnlijk sporadisch (of consequent?) teveel in rekening wordt gebracht.

Ik mag hopen voor de moderators (en al het andere dat NS personeel) dat NS wel in staat is, Foutloze salarisstroken te Fabriceren en het juiste salaris over te maken. 🙂

Zoals ik het begrijp moet het zijn opgelost. Indien je te veel kosten maakt dan is dat hoogst waarschijnlijk sporadisch het geval. Je kan je dan richten tot onze klantenservice om dit te laten herstellen.

Reputatie 7

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

 

Volgens mij heeft NS het inmiddels opgelost door de spelregels in haar voordeel te veranderen. Als er een treinreis tussen 2 busreizen inzit wordt er gewoon 2 keer het instaptarief bij busreizen berekend.

Reputatie 7

Is deze kwestie nu opgelost? Het lijkt er niet op.

Sinds twee maanden ben ik aan de Flex. Tijdens het maken van een declaratie, zie ik zojuist in ‘Mijn NS’ → Reishistorie en Transacties dat bij een overstap van HTM (tram 1 in Delft) naar RET (tram 7 in Rotterdam) binnen 35 minuten (met daartussen een treinrit van Delft naar Rotterdam C) de overstap korting niet is berekend.

Ik ben benieuwd of het op de factuur wel correct berekend wordt, want bij het inchecken in Rotterdam, kwam de melding ‘Overstap OK’.

Wordt vervolgd … 

Badge +3

Teruglezende ben ik erg benieuwd of het 9 maanden geleden gemarkeerde antwoord over aanpassingen in de software van TLS (dus de CiCo apparaten in bussen e.d.) het probleem bij NS Flex oplost.

Bij reizen op saldo zal dit ongetwijfeld het geval zijn, maar bij Flex doen die apparaten niets anders dan plaats en tijd van in/uitchecks registreren, TLS deze doorgeven aan NS, die vervolgens de berekening maakt voor de prijs.

Als NS dus niet zelf ook iets gewijzigd heeft aan het Flex systeem dat de prijs berekent, dan is er waarschijnlijk nog helemaal niets veranderd. :rolling_eyes:

Zal het zelf eens testen, wordt vervolgd.

Dart is dan bijzonder triest. Fijne werkgever die dit zo stelt. Zijn dus gewoon pure leugens omdat men het blijkbaar niet kan oplossen. 

Dit is de terugkoppeling die we van NS Flex ontvangen hebben. Vandaar dat ik daar naar verwijs. Ik heb er op dit moment niks aan toe te voegen. 

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Dat antwoord van Maxime lijkt mij onjuist zoals RobertB al aangaf. Ik snap niet waarom je daar dan naar verwijst. Ik neem aan dat je ook dit gelezen hebt.

 

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

 

Dat jullie hier natuurlijk ook weer niet op reageren zegt heel veel over jullie organisatie. 

 

Een toepasselijke song voor NS>

 

 

Hier heeft Maxime NS een antwoord op gegeven in dit topic. Het komt er op neer dat NS Flex momenteel werkt zoals het zou moeten werken.

Reageer