beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex



Toon eerste bericht

187 reacties

Ik wacht nog steeds op een reactie van de collega's. Ik ga het escaleren en hopen op een snelle oplossing.
Reputatie 5
Bedankt voor de moeite!
Inmiddels zijn deze meerdere onterechte overstapkosten wel van mijn rekening afgeschreven. Ik weet dat het niet de bedoeling is dat ik ga storneren met een product als NS Flex, en zal dat ook niet doen. Maar toch voelt het een beetje oneerlijk. Deze factuur zal namelijk geen stand houden bij de rechter.
Het blijft helaas stil aan de andere kant van de lijn. Ik heb wat collega's aangehaakt in de hoop toch snel een reactie te krijgen.
Reputatie 6
Badge +2
201904 4 19:35
Ik denk dat NS beide tijden in hele minuten rekent. Als apparaten van andere vervoerders in seconden rekenen is dat inderdaad verwarrend.
Reputatie 5
Ik heb wéér een overstap te pakken waarop NS mij onterecht geen overstapkorting geeft.

21:39
21:44
...
...
HTM

€ 1,26

21:00
21:04
...
...
Veolia

€ 1,18

Er zat tussen mijn overstappen van 21:04 en 21:39 toch echt net iets minder dan 35 minuten en de overstap werd bevestigd bij HTM. Maar NS denkt er wéér anders over en rekent gewoon 2 keer het instaptarief. Het is weer zo'n randgeval (tijdsverschil is 35 minuten, maar de tijd viel er net binnen, zoals ook bevestigd door het in/uitcheckapparaat).

Ik heb op de huidige factuur 2 maal teveel betaalde instapkosten, zou deze graag terug krijgen. Maar vooral wil ik dat NS dit soort randgevallen gewoon correct gaat berekenen. Anders kost het mij tientallen euro's per jaar. Volgens mij zijn deze kostenberekeningen ook wettelijk vastgelegd, en mag NS deze praktijk helemaal niet zo in het nadeel van de reiziger uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +1
In principe wel, maar hier is NS geheel afhankelijk van hoe de concullega"s het in hun systeem verwerken. En dat ging/ of gaat nog/ bij dat Q-Buzz (nu van trenItalia, destijds opgezet als kwaliteitsOV-bedrijf van NS zelf) in veel gevallen mis. Misschien hebben/hadden ze geen programmeur die op de hoogte was van de treintariefsystematiek voor dat ene lijntje-tot dan hadden ze enkel bus.
Wat NL dus in wezen nodig heeft is een op de klant gericht en ONafhankelijke tarief-incasseerder met een uniform systeem. In Zwitserland en Denemarken kunnen ze dat wel en vechten die bedrijven elkaar niet de tent uit om het laatste dubbeltje.
Reputatie 7
Badge +3
Weer het volgende voorbeeld waarbij die extra kosten al die tijd gewoon worden doorberekend. En moeten reizigers de factuur zelf minutieus doorspitten om er achter te komen. Gezien de weinige meldingen op het forum, doen maar weinig mensen dat denk ik. Je mag van een bedrijf als NS toch verwachten dat een factuur gewoon klopt?
Helaas nog geen inhoudelijke reactie, ik wacht het af.
Badge +3
Een soortgelijk probleem speelde (kort) bij Arriva/Syntus/Keolis (Blauwnet) maar dat was heel snel opgelost dus bus-trein-bus-trein is daar gewoon één reis tegenwoordig, dus je kunt daar (Overijssel) nu ook gewoon met NS verder zonder instaptarief.

Ook bij NS - Connexxion - NS (kippenlijntje Ede-Wageningen - Amersfoort) gaat het nog mis soms. Volgens CXX ligt dat aan het ontbreken van Reizen op Saldo NS als product op je kaart (wat niet meer nodig is, en dus ook niet meer op nieuwe kaarten gezet wordt). Er was een proef met single-checkin, maar de CXX paaltjes zijn gewoon weer terug geplaatst!

En wat er bij Qbuzz (Dordrecht - Geldermalsen, gereden door R-Net) allemaal mis gaat is mij nog steeds een raadsel.

Bij R-Net op Gouda - Alphen a/d Rijn (gereden door NS) maakt het allemaal niets meer uit en zó hoort het! De reisplanner geeft dat nu ook gewoon aan in het rood (overstap naar andere vervoerder doen niet nodig), bijv. als je van of naar Boskoop of Waddinxveen wilt... 🤤
Ik heb de vraag nu uitgezet nu ik een redelijk voorbeeld heb, Tochjo, maar vandaag verwacht ik daar geen inhoudelijke reactie meer op. Ik hoop in de loop van komende week meer te weten.
Badge +3
Jouke: bij reizen op saldo wordt het basistarief niet opnieuw berekend voor de tweede BTM-reis, maar bij NS Flex wel. Dat zou niet moeten; reizen op rekening en reizen op saldo zouden in deze situatie hetzelfde moeten werken.

Deze situatie is eerder gemeld, maar kon toen helaas niet worden uitgezocht omdat de betreffende gebruiker geen voorbeelden meer heeft aangeleverd. Hopelijk kan er nu wel gericht onderzoek plaatsvinden.
Volgens mij betaal je deze kosten omdat je niet overstapt van trein naar trein maar van tram naar trein en vervolgens naar Metro. Ik weet dit echter niet 100% zeker en ga het voor je uitzoeken, s1mon9!

Reageer