News

PILOT: Treinreizen met GPS

PILOT: Treinreizen met GPS

Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 2

 

Ah oke deze is op mijn telefoon onvindbaar…. Heb jij een direct link? De Playstore van Google laat deze dus niet zien.

Ik zie alleen deze

https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ns.innovatieapp&hl=nl&gl=US

Badge +3

@VIRMIs het jou gelukt het reizen met GPS te activeren binnen de lab app? Mij lukt dat totaal niet krijg geen optie na het toevoegen van account en kaart….

Je moet de NS Lab Beta app hebben.

Reputatie 2

@VIRM Is het jou gelukt het reizen met GPS te activeren binnen de lab app? Mij lukt dat totaal niet krijg geen optie na het toevoegen van account en kaart….

Dat wordt vandaag gewoon reizen met de chipkaart. De update van de NS Lab app blijft maar crashen. Goed begin van de proef zo!
h

Reputatie 7
Badge +3

Andere media vinden er ook wat van: https://www.nu.nl/tech/6183528/treinreizen-op-basis-van-gps-ze-kunnen-ook-zien-hoelang-je-op-de-wc-zit.html

Reputatie 6

Verder heb ik om verduidelijking gevraagd rondom Sloterdijk en de kosten van deze rit Robert B. Hier komen we nog op terug.


Om hier nog even op terug te komen:

Als de route in de reisplanner is aangegeven, dan zal er na de koppeling met de reisplanner niets veranderen voor deze route en zal de kortste afstand in rekening worden gebracht. Je gaat dus niet te veel betalen als je deze rit via Sloterdijk maakt.

Tijdens de proef wordt er nog gekeken naar hoe lang deze onderbrekingen mogen duren.

Dat was dus mijn vraag. Of ja, niet enkel onderbreking, maar vooral ook incorrecte bepalingen.

Reputatie 6
Badge +2

Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.

OK, dus als je trein om 18:28 vertrekt kan je beter geen gps gebruiken, maar om 18:25 gewoon inchecken.

En als je rond het eind van de daluren op het station aankomt en nog met dalurenkorting wil gaan reizen, moet je ook vaak voor gewoon inchecken kiezen.

 

Anderzijds is het handig bij gps dat als je om 18:00 aankomt en de trein gaat om 18:30 en je wil met korting reizen, je binnen het station kan wachten en winkelen zonder nog om 18:25 te moeten uit- en inchecken.

Reputatie 6
Badge +2

Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.

OK, dus als je trein om 18:28 vertrekt kan je beter geen gps gebruiken, maar om 18:25 gewoon inchecken.

Reputatie 6

Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Je hebt het hier over de marge bij het inchecken met de Daluren? Dit is niet van toepassing bij Treinreizen met GPS.

Reputatie 6
Badge +2

Is de 5-minutenmarge van toepassing?

Reputatie 6
Badge +2

Wat bedoel je precies met de cooldown, Henk_NL? Er is een goede werking van de gps locaties nodig, maar het werkt ook nog goed met tijdelijke onderbreking van de gps-signalen. Tijdens de proef wordt er nog gekeken naar hoe lang deze onderbrekingen mogen duren.

Hoe lang is de cooldown? Lang genoeg om een paar slechte GPS metingen te negeren?

Reputatie 6
Badge +2

Misschien wel een beetje moeilijk om te beantwoorden maar als ik lees “De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.” roept dat bij mij enige vragen op. Je kan je dus op openbaar terrein bevinden terwijl je volgens de app in/op het station bent. Dan heb ik het over stations zonder poortjes, met poortjes kan je het zien. Een vaste “lijn” als grens tussen openbaar en “NS terrein” is daar tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen. Hoe zit dat met stations zonder poortjes? Wat is daar de grens? Is dat de geofence grens die de app aangeeft of de “echte” grens. Heeft zo een geofence grens enige juridische status of wordt het gebied tussen de echte en de geofence grens een soort niemandsland?

De geofence moet zo groot zijn dat je altijd op de app kunt inswipen, voordat je door een gesloten gate moet bij een gesloten station. Bij een open station moet de geofence groot genoeg zijn dat je op alle perrons en in de wachtruimten binnen de geofence bevindt, zodat je altijd kunt inswipen voordat je een trein binnen stapt en zodat je binnen een geofence blijft zolang je op je volgende trein blijft wachten. De geofence wordt bepaald door de app. Zolang de stationsnaam in je app getoond wordt, bevind je je binnen de geofence van dat station.

De geofence heeft in zoverre een juridische status, dat deze van belang is bij het bepalen van je recht op Lange Afstandskorting (LAK) bij een overstap.

Ook in de OV-Chipkaart wereld verloopt je recht op LAK als je langer dan 35 minuten bent uitgecheckt. Datzelfde geldt ook voor Treinreizen met gps.

Als je je ingeswiped buiten de geofence van een station begeeft, of uit swiped dan start de teller voor de 35 minuten die je je buiten een station mag begeven tijdens een overstap. Als je je dan na meer dan 35 minuten nog steeds (of weer) buiten het geofence begeeft of bent uitgeswiped en je daarna verder reist, dan start je een nieuwe reis (en begint je LAK weer op 0). Uitswipen telt als je buiten het geofence van een station begeven.

Reputatie 6
Badge +2

Je leest volgens mij niet goed.

 

Voor Sloterdijk is het dus nog afwachten, maar worden er tijdens de proef geen extra kosten gerekend omdat de koppeling met de Reisplanner er nog niet is. Ik hoop dat er voor via Sloterdijk een uitzondering komt omdat het:

  1. Een veel voorkomend reisadvies is
  2. Je nu ook al extra kosten kunt voorkomen door over te stappen op Zaandam (cross-platform)
  3. En anders de omlooproute via spoor 11/12 op Sloterdijk kunt volgen (zonder poortjes)

Uit de geciteerde voorwaarden blijkt dat je bij een reis die in de Reisplanner staat sowieso niet extra betaalt, en de eerste tijd bij geen enkele omweg.

Reputatie 6
Badge +2

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Wat bedoel je bij ‘reizen met gps’ met ‘ingecheckt zijn’?

Ik pak dan even een stukje uit onze Q&A. “Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). ”  Ik heb het nu inchecken genoemd omdat het een soortgelijke functie heeft, maar ik refereerde naar het “ In swipen” binnen de app. 

Bij de 35-minutenregel (dus op een tussenstation) correspondeert met ‘ingecheckt zijn’ iets anders, namelijk je binnen de grenzen van het station bevinden. Dat had je dus ook kunnen bedoelen.

 

Ik heb de indruk dat je met ‘in swipen’ een nieuwe reis begint, dat is dus vaak juist niet de bedoeling bij het gebruikmaken van de 35-minutenregel. ‘Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt.’ lijkt te betekenen dat je pas na het beëindigen van een reis kan zien of je je buiten de grenzen van het station bevindt.

Badge +3

Je leest volgens mij niet goed.

Oh ja, er staat ‘met de betreffende vervoerder’ dus dat is tussen Roermond en Nijmegen (rechtstreeks) met Arriva en via Eindhoven - Den Bosch met NS. Dat pikken ze er natuurlijk wel uit.

Voor Sloterdijk is het dus nog afwachten, maar worden er tijdens de proef geen extra kosten gerekend omdat de koppeling met de Reisplanner er nog niet is. Ik hoop dat er voor via Sloterdijk een uitzondering komt omdat het:

  1. Een veel voorkomend reisadvies is
  2. Je nu ook al extra kosten kunt voorkomen door over te stappen op Zaandam (cross-platform)
  3. En anders de omlooproute via spoor 11/12 op Sloterdijk kunt volgen (zonder poortjes)
Reputatie 6

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Wat bedoel je bij ‘reizen met gps’ met ‘ingecheckt zijn’?

Ik pak dan even een stukje uit onze Q&A. “Om te kunnen reizen hoef je niet in- en uit te checken. Wel moet je in de app je reis starten (door in te swipen). ”  Ik heb het nu inchecken genoemd omdat het een soortgelijke functie heeft, maar ik refereerde naar het “ In swipen” binnen de app. 

Reputatie 6
Badge +2

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Wat bedoel je bij ‘reizen met gps’ met ‘ingecheckt zijn’? Het enige wat daarover staat is dat het niet van toepassing is.

Reputatie 6
Badge +2

als via Sloterdijk een reisadvies is dan worden in ieder geval tijdens de proef geen extra kosten gerekend, maar dat kan later dus veranderen (hopelijk niet).

Je leest volgens mij niet goed.

Badge +3

De reactie/quote van Dennis uit de voorwaarden is eigenlijk al voldoende, als via Sloterdijk een reisadvies is dan worden in ieder geval tijdens de proef geen extra kosten gerekend, maar dat kan later dus veranderen (hopelijk niet).

Dus als je van Roermond naar Nijmegen reist (kortste route is met Arriva) dan mag je ook met NS via Eindhoven, maar dat zal dus later veranderen (omdat via Eindhoven eigenlijk nooit een reisadvies is).

Reputatie 6

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Dat klopt. Als je bent ingecheckt en je verlaat het station dan blijft het laatste station alsnog staan tot je uitcheckt. Als je niet bent ingecheckt en je verlaat het station dan zal de app niet meer het station aangeven. Op deze manier zou je de grens kunnen vinden.

Verder heb ik om verduidelijking gevraagd rondom Sloterdijk en de kosten van deze rit Robert B. Hier komen we nog op terug.

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad mooi dat je door poortjes kan gaan en toch niet voor de toegestane omweg hoeft te betalen:

8.1 Als u reist door middel van Tmgps van NS dan wordt uw Ritprijs per
vervoerder bepaald op basis van uw Reisroute. Uw Reisroute wordt
vergeleken met de NS Reisplanner. Als u volgens een door de NS
Reisplanner geadviseerde route heeft gereisd, dan wordt de kortst
mogelijke reisafstand in tariefeenheden tussen uw vertrek- en
aankomststation met de betreffende vervoerder in rekening gebracht.
Als u niet via een door de NS Reisplanner geadviseerde route heeft gereisd,
dan wordt de daadwerkelijk door u afgelegde reisafstand in tariefeenheden
in rekening gebracht. Als u tijdens uw reis met meerdere treinvervoerders
reist, dan wordt per treinvervoerder een Ritprijs berekend.
Bij de start van de MVP wordt uw Reisroute nog niet vergeleken met de
NS Reisplanner. De Ritprijs die tijdens de start dan wel beginfase van de
MVP in rekening wordt gebracht, zal daarom steeds gebaseerd zijn op de
kortst mogelijke reisafstand in tariefeenheden tussen uw vertrek- en
aankomststation (met de betreffende treinvervoerder). Bij aanvang van de
MVP zal dus nog niet de daadwerkelijk door u afgelegde reisafstand in tariefeenheden
in rekening worden gebracht als u niet volgens een door de NS
Reisplanner geadviseerde route bent gereisd. In de loop van de MVP zal wel
rekening worden gehouden met de door de NS Reisplanner geadviseerde
routes bij de bepaling van de Ritprijs. Het kan dus zijn dat u in de loop van de
MVP een andere Ritprijs in rekening gebracht krijgt voor dezelfde treinreis
dan bij aanvang van de MVP.

Badge +3

Het is dan denk ik wel gunstig voor degenen die overstappen op een station als Sloterdijk. Heel het station zal dan binnen de geofence zijn en maakt het niet meer uit of je via de poortjes overstapt of niet.

Dat is het zeker, want de qr code opent poortjes en die transacties worden (voor zover ik lees) niet geregistreerd. So far so good..

Zou wel wat zijn als je op Sloterdijk ‘gezien’ wordt (wegens gps info onderweg) Op Sloterdijk zelf heeft je telefoon immers geen enkel idee waar je bent, maar je was er wel!

,,, en extra kosten gaat rekenen als je niet eens door poortjes gaat (de omlooproute via spoor 11/12 en bij teveel betalen met een ov-chipkaart bel maar even...)

Had je maar via Beverwijk moeten reizen, ook al was via Sloterdijk (of Zaandam, cross platform zelfs) veel sneller volgens de Reisplanner.

Poortjes ontwijken (dus trappen lopen op Sloterdijk, hoe suf ook) zal wel bekend zijn bij veel/sommige reizigers, maar hoe gaat Tmgps daar eigenlijk mee om?

Volgens de ‘regels’ dus kortse route tussen Castricum en Haarlem mag je helemaal niet via Sloterdijk, maar ga je gang (Reisplanner zegt het) en ontwijk de poortjes want anders betaal je te veel!

Met gps is het duidelijk dat je omgereisd hebt (15 TE extra dus)… Betalen maar, of via Sloterdijk vergeten we maar even, want dat mag/moest volgens de Reisplanner. :sweat_smile:

Reputatie 6
Badge +2

Reagerend op het systeem dat nu getest gaat worden hoor ik graag van NS hoe nauwkeurig gps bepaalt of je binnen of buiten de poortjes (of een andere grens) bent, en of je op je telefoon kan zien of horen dat je de grens passeert, en/of aan welke kant van de grens je volgens het systeem bent.

De geofence grens ligt altijd buiten de poortjes van het station. Als de stationsnaam in het swipe-in scherm van je app wordt getoond, bevind je je binnen het geofence van dat betreffende station.

Betekent dit dat je deze ‘meting’ alleen kan doen als ‘reizen met gps’ uit staat? Het is sowieso nuttig dat je zo kan onderzoeken waar de grens ligt, maar voor het aan de hand van de 35-minutenregel bepalen welke verplaatsingen wel en welke niet kunnen als je wilt voorkomen dat je een nieuwe reis begint kan je het dan niet direct gebruiken.

Reageer