News

PILOT: Treinreizen met GPS

PILOT: Treinreizen met GPS

Toon eerste bericht

119 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

Ik heb inmiddels in https://www.ns.nl/binaries/_ht_1642582943385/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-treinreizen-met-gps-tmgps.pdf gevonden dat de 35-minutenregel ook hierbij geldt. Zo’n geofence lijkt me wel minder exact dan poortjes met bijbehorende scheidingswanden. Er mag geen onduidelijkheid kunnen ontstaan of je volgens het gps-systeem al dan niet korter dan 35 minuten het station verlaten hebt. Op ieder moment zou je moeten kunnen zien of je volgens het systeem binnen of buiten het station bent, voor het geval je je ergens in het grensgebied ophoudt.

Reputatie 6
Badge +2

Als je ooit zelf een reis hebt gemaakt waarbij kosten zijn gemaakt en deze zijn gewoon bij NS Flex verwerkt zijn, dan kan je gewoon mee doen technisch gezien. 

Nope. Wel eens iets achteraf, dus na de reis, gereserveerd.

Maar heb je wel eens een reis met kosten gemaakt zonder deze te reserveren?

Jazeker. Je hoeft immers niet je reizen te reserveren als je afgekocht reisrecht hebt. ;)
 

Heb je ooit wel eens zelf ingecheckt zonder de reis aan te melden?

Geen idee of dat zo zou gaan. Het kan ook zijn dat hij niks doet omdat OV Chip Plus boven' de proef met GPS wordt gesteld. Het is soms een beetje een Bermudadriehoekabonnement he. ;)’

Uiteraard wil ik dat voor je doen, maar naast OV plus heb je NS Flex. Als jij in dit specifieke geval mee wilt doen dan vervalt OV plus aangezien je niet meer van te voren hoeft op te geven welke reis je wilt gaan maken. Als het goed is kan je nu ook gewoon in- en uitchecken met jouw OV-chipkaart en worden deze reizen bij de factuur opgeteld of heb ik het nu mis?

Zou je dat kunnen navragen? 🙂 Bij OV Chip Plus is er in het verleden natuurlijk wel eens vaker een verschil tussen theorie en praktijk geweest. :D

In theorie lijkt mij dat geen probleem, VIRM

Reputatie 6
Badge +2

Normaal bepaalt de 35-minutenregel of je een reis voortzet ("overstap") of een nieuwe reis begint. Geldt deze regel ook bij Treinreizen met GPS? Zo ja, welke twee momenten zijn dan van toepassing om te bepalen of de tijdsduur daartussen minder dan 35 minuten is?

 

Kun je ook aan de proef meedoen als je een combinatie van NS Flex en OV Chip Plus hebt?
 

Reputatie 4

Laten ze het eerst maar eens degelijk intern testen voor ze die proef met 50 reizigers gaan houden.

De ICT bij NS is al jarenlang niet van een bijster hoog niveau, en zoals marv87 terecht opmerkt, los eerst maar eens de standaard issues op die bij elk ander bedrijf gewoon vlekkeloos werken.

- waarom moet je bij foutieve reisbepaling zelf contact opnemen met translink en voor de prijs met de NS? Waarom niet 1 loket die het probleem voor de klant oplost?

De prijs wordt bepaald via NS Flex, dus ook het corrigeren daarvan werkt zoals een correctie bij NS Flex als er gereisd wordt met de OV-chipkaart. Dit kan al gewoon gedaan worden via de bestaande Klantenservice, dus is het niet nodig om daar een ander kanaal voor in te richten.

Voor het onderzoeken van de transacties zelf is er echter wel een specialistisch team nodig, gezien dit (gok ik zo) ook te maken heeft met hoe de GPS data en de geofences samenwerken en leiden tot een traject en rit. Mij is aangegeven dat het Translink team waar die berichten terecht komen ook mensen bevatten vanuit de NS die betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze proef.

In het kort: Het ene is een probleem wat door de reguliere Klantenservice opgepakt kan worden als onderdeel van NS Flex correcties, het andere is een probleem specifiek gerelateerd aan deze proef en hoe het GPS reizen werkt.

hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer.

Goeie vraag, moeten we navragen. Hier hebben we nog geen details over gekregen.

hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? (Huidige app kost al veel batterij).

Hier zal geen eenzijdig antwoord op gegeven kunnen worden, dit is ontzettend afhankelijk van de telefoon die gebruikt wordt. Ik zal wel kijken of het gebruik hiervan wellicht vergeleken kan worden met gebruik van andere apps of services om een indicatie te geven.

Hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd?

Er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent 

Werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

Het antwoord op deze drie zal ik moeten navragen, maar ik denk dat de laatste vraag met name iets is was juist met deze proef ook onderzocht gaat worden. Ons is in ieder geval uitgelegd dat de belangrijkse GPS tracking het detecteren van verlaten of betreden van een station is, en niet zo zeer de werkelijke treinreis zelf. Ik verwacht dat daar weinig problemen in zullen zijn.

Deze laatste drie, plus het vervangend vervoer ga ik in ieder geval nog navragen. Wordt vervolgd.

Ik snap niet dat de NS zich met dit soort innovatie bezighoud als basale dingen al het restitueren van teveel betaalde kosten door een verkeerde incheckpaal in 1,5 jaar niet opgelost kunnen worden.

 

Toch wat vragen:

- hoe werkt bij bij trein vervangend vervoer.

- waarom moet je bij foutieve reisbepaling zelf contact opnemen met translink en voor de prijs met de NS? Waarom niet 1 loket die het probleem voor de klant oplost?

- hoeveel batterij zal er nodig zijn om dit gedurende de reis aan te hebben staat? (Huidige app kost al veel batterij). Hoe vaak wordt het gps signaal opgevraagd?

- er staat dat de gps niet aan staat voor je reis, hoe weet de app dan of je in een station bent 

- werkt de app ook goed op plekken waar gps niet goed werkt? Bijv station breda of de tunnels in Amsterdam centraal of schiphol.

Naast deze vragen heb ik niet het idee dat gps traceren nu zo stabiel is in binnenruimte dat dit een goed idee is.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat staat op deze pagina:

Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.

Wordt lastig om in de trein een e-ticket te kopen als de telefoon leeg is...

Badge +3

Klinkt veelbelovend, met de nodige (privacy) issues m.b.t. locatiebepaling maar dat is een keuze, en hetzelfde als voor Google Maps of andere navigatie-apps die alles van je weten "het is zus en zo laat, ga je naar je werk (of adres x)?”

Zoals ik het lees geeft de app een melding als je (in de buurt van) een station komt, waarna je kan starten met reizen op een door jouzelf aangegeven moment.

Dan moet je dus wel buiten een station al de app opstarten, want als je dat binnen een gebouw doet heeft je telefoon geen idee waar je bent, tenzij er gebruik wordt gemaakt van andere informatie zoals (bekende) wifi-netwerken, bluetooth of GSM masten informatie die een redelijke schatting geven waar je je bevindt.

Natuurlijk kan daarbij gebruik gemaakt worden van OBIS (wifi in de trein), want dan weet de app precies in welke trein je zit, alhoewel op bijv. Eindhoven Centraal soms de wifi van een andere trein opgepikt wordt. Zo heeft de IC Eindhoven - Den Haag geen wifi maar goed, zodra je het station uit bent en de GPS locatie bekend is zal dat wel goed komen.

Hou er ook rekening mee dat de app (op de achtergrond) regelmatig zal willen weten waar je bent, en dat kan in sommige gevallen nogal wat batterijcapaciteit kosten. De reguliere NS app is wat dat betreft al een behoorlijke energieslurper, net als alle navigatie-apps overigens, zolang je die niet hebt beperkt tot alleen toegang tot je locatie bij de app op de voorgrond. Maar daar zijn natuurlijk de nodige oplossingen voor. De geschatte locatie op basis van telefoonmasten (een driehoeksmeting) is voldoende.

Ik vind het wel wat, en ben benieuwd of er bij die 50 personen leden van de Community zitten. Dat zullen dan wel personen zijn die (zeer) regelmatig reizen op verschillende trajecten, met daarbij verschillende route/vervoerderskeuzes.

Oh, en natuurlijk handmatig ‘uitchecken’ wanneer je na een reis langere tijd binnen een station verblijft (Schiphol Airport/Plaza e.d.) Edit: dan wordt de reis berekend tot het laatste station, dat zal dan bij gebruik van alleen GPS Amsterdam Zuid zijn, komende vanuit de richting Utrecht/Weesp.

Badge +3

Dat staat op deze pagina:

Mijn batterij is leeg gegaan tijdens de reis. Wat nu?

Als je batterij tijdens de reis leeg gaat, dan wordt de treinreis in rekening gebracht tot en met de stationslocatie die met de app kon worden vastgesteld. Voor de rest van de treinreis heb je dan een ander vervoerbewijs nodig. Als je dat niet hebt, reis je zonder geldig vervoerbewijs en kun je een boete krijgen bij controle.

Reputatie 7
Badge +3

En wat als de telefoon onderweg leeg raakt?

Reageer