Buitengewoon Opsporings Ambtenaren, de BOA informatief



Toon eerste bericht

161 reacties

Erg fijn dat je deze informatie met ons deelt, Loes 🙂
Badge +3

Daar gaan ze (NS) inderdaad wel de mist in, ze vertrouwen de opvrager (Lorenzo, direct betrokkene) dus niet, omdat men bang is dat de beelden (die dus geblurd zijn?) openbaar gemaakt worden?

Geen idee in hoeverre je dan die persoon de beelden alleen maar mag laten bekijken zonder ze te overhandigen… wat men blijkbaar ook niet nodig vond omdat de persoon er zelf bij was en de ‘beelden’ (plus gezichten) kent?

Daar gaan ze (NS) inderdaad wel de mist in, ze vertrouwen de opvrager (Lorenzo, direct betrokkene) dus niet, omdat men bang is dat de beelden (die dus geblurd zijn?) openbaar gemaakt worden?

Geen idee in hoeverre je dan die persoon de beelden alleen maar mag laten bekijken zonder ze te overhandigen… wat men blijkbaar ook niet nodig vond omdat de persoon er zelf bij was en de ‘beelden’ (plus gezichten) kent?

 

Wat wel en niet gezien of geplaatst mag worden zal altijd een discussie opleveren. De NS zit in zwaar weer en zal zich daar als zelfstandig bedrijf de komende jaren op moeten richten. Aanpassingen om het herstel van het betalende reizigersbestand te bevorderen zijn dan noodzakelijk. Een reiziger wil van A naar B. Geen gedoe, geen vertragingen geen gezeur, geen….  Laat staan gezeur om je data op te vragen. De reizigersaantallen lopen wederom terug en om die terugloop op te vangen zijn er veranderingen nodig. Misschien voor de NS draconisch, maar de NS is geen heilig huisje. RDM en Fokker konden zo overboord. Ook al heeft en behoudt (na 2025) de NS het monopoly, dan moet je als organisatie altijd anticiperen op de veranderingen waar we mee moeten omgaan. Rekeninghoudend met de reiziger die niet in staat is om energie te steken en/of de tijd om zaken aan de orde te stellen. Schelden doet geen pijn, maar een knietje in de nek wel. Dat de NS vooraf al een bepalende rol inneemt en aangeeft dat men bang is dat de beelden op internet verschijnen is te begrijpen en dus ook de keuze om ze niet te willen overhandigen? Of dat wenselijk is valt te betwijfelen. Elke actie roept een reactie op. “Trump dreigt te verliezen en gaat direct naar de rechter.” Aan de andere kant kun je je afvragen wat dit allemaal heeft gekost. Iemand vraagt de beelden op bij de NS en uiteindelijk kost het???????    

 

Even een vraag aan de medewerkers van Webhelp. Tot welke persoonsgegevens hebben jullie allemaal toegang als het reizigers en forumleden betreft? (En dan wel wereldwijd gezien.) :nerd:

Goeie vraag; de * betekent dat ik geen Aankondiging van Strafbeschikking geef (herken je aan de S op het proces verbaal) maar een Kennisgeving van bekeuring (herken je aan de K op het proces verbaal.

Hierbij bepaalt de Officier van Justitie de hoogte van het bedrag.
...combibon...
Waarom heet de combibon zo? Wat wordt er gecombineerd?
Bedankt voor de informatie!
Ik dacht, ik plaats een reactie even in het voor mij juiste topic.
bron: https://forum.ns.nl/op-het-station-17/wanneer-gaat-de-ns-handhaven-op-het-rookbeleid-40875?postid=269676
...
...Als toezichthouder/BOA heb ik al andere bevoegdheden waar ik de zaak mee kan af doen.
* Niets doen (discretionaire bevoegdheid)
* Waarschuwen
* Aanwijzing geven
* Bekeuren.

Dan is het niet proportioneel om...
Mag een Buitengewoon OpsporingAmbtenaar OpenbaarVervoer meteen bekeuren zonder eerst te waarschuwen of een aanwijzing te geven? Wat is het verschil tussen een aanwijzing en een waarschuwing? En doorgaans, zijn er regels intern wanneer je waarschuwt en wanneer je meteen een boete geeft? Of is dat helemaal afhankelijk van welke BOA je voor je hebt en verschilt dit erg per medewerker?

==================================================================
bron: https://forum.ns.nl/off-topic-32/buitengewoon-opsporings-ambtenaren-de-boa-informatief-28690?postid=188056
...
Een van de artikelen waarop wij mogen handhaven is artikel 72 Wet Personenvervoer 2000:
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

In het Besluit Personenvervoer 2000 staat verder uitgelegd hoe je dan de orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang kunt overtreden:
a. ...


Is de lijst in het Besluit uitputtend?

Misschien dat een leuk, theoretisch voorbeeld het duidelijk maakt wat mijn vraag is. Ik ben aan het breien terwijl ik in de trein zit. Een BOA-OV ziet dit en deze vindt dat breien de goede rust kan gaan verstoren. Kan deze dan gaan verbaliseren, nu dit dus niet onder een bepaalde feitcode valt?
Dit is een vergezocht voorbeeld, maar ik haal dit aan omdat ik niet zo 1,2,3 een voorbeeld kan verzinnen wat niet gedekt is door de lijst van het Besluit van dingen die niet mogen.
Het lijkt mij dat er wel situaties kunnen voorkomen waarbij de lijst de lading niet dekt, vandaar mijn vraag. En mijn vraag aangezien ik de wet nogal ruim opgesteld vind: kan worden verstoord. Hier kan dus bijna alles onder vallen, afhankelijk van de mening van de BOA.

==================================================================
bron: https://forum.ns.nl/off-topic-32/buitengewoon-opsporings-ambtenaren-de-boa-informatief-28690?postid=188064
Goeie vraag; de * betekent dat ik geen Aankondiging van Strafbeschikking geef (herken je aan de S op het proces verbaal) maar een Kennisgeving van bekeuring (herken je aan de K op het proces verbaal.

Hierbij bepaalt de Officier van Justitie de hoogte van het bedrag.


Dus bij een kennisgeving van bekeuring kun je de verdachte altijd meteen het boetebedrag doorgeven en bij een aankondiging van strafbeschikking kan dit nooit? En bij een aankondiging van strafbeschikking, legt het Openbaar Ministerie dan altijd een geldbedrag op wat je moet betalen? Of volgt op een aankondiging van strafbeschikking altijd een zaak voor de rechter?
Leuk een reactie en nog snel ook! :D

Klopt het wat in mijn geheugen zit dat er voor sommige zaken pas geverbaliseerd dient te worden als er eerst een aanwijzing is gegeven?
Bedankt Loes en Slidestops
Reputatie 7


[...]
Wanneer vragen wij een geldig identiteitsbewijs. In ieder geval bij een e-ticket, dit op naam gestelde vervoersbewijs is persoonlijk en om na te gaan of de gegevens op dit vervoersbewijs daadwerkelijk de identiteitsgegevens zijn van de betreffende reiziger, mogen wij daar een identiteitsbewijs vorderen.
De meest gangbare identiteitsbewijzen zijn:

1. Paspoort
2. Nederlandse Identiteitskaart
3. Nederlands rijbewijs
4. Verblijfsdocumenten I t/m IV

Een persoonlijke OV-chipkaart is geen geldig identiteitsbewijs, want het is niet door het rijk uitgegeven en is niet gestaafd op het GBA register.


Loes schrijft hier Nederlands rijbewijs. Moet dat per se een Nederlands rijbewijs zijn ?
Een buitenlands rijbewijs ' is niet door het rijk uitgegeven en is niet gestaafd op het GBA register', maar dat geldt natuurlijk voor alle buitenlandse documenten.
Een rijbewijs geldt alleen binnen Nederland als geldig identiteitsbewijs. Zo kun je je over de grens ook niet identificeren met alleen je rijbewijs, maar zal je daarvoor ook een identiteitsbewijs of paspoort nodig hebben.

Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs.

Bron op site van overheid

Tot zo ver de officiële theorie. In de praktijk accepteert men het meestal wel. We kunnen namelijk wel een proces verbaal o.i.d. opmaken op basis van die gegevens. (als de pas van binnen de EU komt)

Een rijbewijs buiten de EU wordt meestal niet geaccepteerd, omdat daar cruciale informatie mist.
Reputatie 7
Een rijbewijs geldt alleen binnen Nederland als geldig identiteitsbewijs. Zo kun je je over de grens ook niet identificeren met alleen je rijbewijs, maar zal je daarvoor ook een identiteitsbewijs of paspoort nodig hebben.

Het rijbewijs is in het buitenland geen officieel identiteitsbewijs.

Bron op site van overheid

Tot zo ver de officiële theorie. In de praktijk accepteert men het meestal wel. We kunnen namelijk wel een proces verbaal o.i.d. opmaken op basis van die gegevens. (als de pas van binnen de EU komt)

Een rijbewijs buiten de EU wordt meestal niet geaccepteerd, omdat daar cruciale informatie mist.


Merci voor de snelle reactie. Inmiddels heb ik via die site ook een letterlijk antwoord op bovenstaande vraag gevonden alhier.


Rijbewijs

Uw (Europese) rijbewijs is een identiteitsbewijs. Maar u kunt uw rijbewijs niet altijd gebruiken om uzelf te identificeren. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over uw verblijfsstatus en nationaliteit staan.

Bij de volgende organisatie of in de volgende situaties kunt u uw rijbewijs niet als identiteitsbewijs gebruiken:

de Belastingdienst (tenzij de Belastingdienst anders aangeeft);
een uitkeringsaanvraag;
indiensttreding bij een nieuwe werkgever;
binnenlands vreemdelingentoezicht;
inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling.
https://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/onderwerpen/453987-boa-s-willen-pepperspray
Alsjeblieft niet zeg 🤦🏻 Straks krijgen ze ook nog een taser...
Alle BOA's zou ook betekenen alle conducteurs. Daar ben ik sowieso op tegen. Voor V&S zou het nog kunnen, maar in de kern zijn wij een service verlenen bedrijf en past het niet in de visie van NS..

Laten we hopen dat het in de toekomst ook nog niet nodig zal zijn bij ons, kwa agressie ed.
Als HC zit ik niet te wachten op geweldsmiddelen. Ik ben juist van mening dat hoe meer je iemand bewapend, dit tot meer agressie zal leiden.
Er is een nieuwe feitcode voor ons bijgekomen:
E-103: misbruik maken van een vervoersbewijs door gebruik te maken van vervoersbewijs dat aan een ander persoon is verstrekt
Als HC zit ik niet te wachten op geweldsmiddelen. Ik ben juist van mening dat hoe meer je iemand bewapend, dit tot meer agressie zal leiden.
Inzet in andere domeinen kan wel leuk zijn. "Loes de boswachter!" 😍 en "Slidestops van parkeerbeheer." 🤗 ; - )
Even zonder dollen, domein 1 zou voor ons als V&S niet verkeerd zijn 🙂
Kan ik me voorstellen Slidestops, maar of je het echt wil? Denk alleen dat het meer voor private bedrijven intressant is die boa's verhuren. Kan me niet voorstellen dat de NS wil dat jullie in meerdere domeinen actief zijn.
Domein 1 zou erg handig zijn voor handjeugd op en om station. Evenals drugs gebruikers & misbruik maken van voorzieningen op en om het station & foutparkeerders op plekken die gereserveerd zijn voor vervangend bus vervoer etc etc
Maak me meer zorgen om de wenselijkheid in ruime zin.
Reputatie 7
Badge
Zijn politie agenten ook BOAs?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/u-ziet-het-goed-deze-vuilnisman-heeft-beveiliging~be3ef1c8/
Domein 1 zou erg handig zijn voor handjeugd op en om station. Evenals drugs gebruikers & misbruik maken van voorzieningen op en om het station & foutparkeerders op plekken die gereserveerd zijn voor vervangend bus vervoer etc etc
Dat die weg al enige tijd geplaveid wordt is natuurlijk wel iets om bij stil te staan. Is het echt wenselijk om boa's in meerdere domeinen bevoegdheden te geven?

Reageer