Skip to main content

Vraag het de hoofdconducteur!





Heb dit idee al een tijdje in mijn hoofd, ben benieuwd of er op gereageerd wordt, of misschien zonder reacties weer gelijk verdwijnt:).



Hier kun je al je vragen stellen aan de hoofdconducteur!



Dus:

Heb je een vraag aan ons, kun je in een ander topic je vraag niet kwijt, wil je onze mening, ben je benieuwd hoe iets in elkaar zit, wil je graag iets zien, wil je met ons de discussie aangaan of iets compleet anders??

Ik hoor het graag en ik ga mijn best doen, samen met de collega's op dit forum, om je verder te helpen!



De reden dat ik dit topic open, is omdat je op dit forum natuurlijk al vragen kunt stellen aan iedereen, daar reageer ik of een van mijn collega's dan ook wel eens in. Ik houd natuurlijk niet alles bij, dus vandaar dat ik dit topic geopend. Overzichtelijk en iedereen mag hier iets direct delen/vragen, zonder een ander topic daarvoor te hoeven gebruiken!

Een linkje naar een ander topic waar een vraag wordt gesteld aan ons mag je dan natuurlijk ook altijd hier delen!


Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.




Ik zie dit in de praktijk ook wel twee kanten op werken inderdaad.



Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit



Controleer je ook wel eens op of bij de nachttrein? Ik heb er al een tijd niet in gezeten, maar wat ik me kan herinneren is dat er zelden controle van conducteurs was op de trein maar wel controle van V&S bij het instappen in Utrecht en Rotterdam. Onderweg was het dan een beetje een zooi (hoort misschien wel bij een nachttrein).
Met V&S heb je wat meer bevoegdheden en werkzaamheden die beter bij mij passen. Nu kan ik wat meer doorpakken t.o.v. een HC. Salarisschaal is hetzelfde.



We lopen altijd in koppels en soms met meer. Maar minimaal met 2 mensen dus 🙂
Wat was je motivatie om V&S te gaan doen i.p.v. HC? En is dat dezelfde salaris-schaal?



En ben je altijd met meerdere tegelijk als V&S medewerker?
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.

Klopt helemaal 🙂 Ik ben ongeveer 2 jaar HC geweest en nu 2 jaar V&S



Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?

Inderdaad omdat we vaak erbij worden geroepen door collega's. Als hun dus af en toe zo eens wat meemaken en daar assistentie voor vragen - komt dat bij ons terecht. Waar de HC's niet verder kunnen in een situatie, pakken wij het op.



Ook constateren wij zelf een boel op het station. Er wordt helaas steeds minder gecontroleerd op de trein voor mijn gevoel, dus wij pikken ze op het station eruit.



Of we anders benaderd worden, soms wel. Het verschil in uniform en middelen (handboeien etc) kan soms de-escalerend werken, maar in sommige situaties ook precies het tegenovergestelde.
Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks).



Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Agressie heb je in verschillende vormen. Uitschelden komt helaas geregeld voor, bedreiging en intimidatie een stuk minder, lichamelijk ook weinig. In 7 jaar tijd 2x lichamelijk, 0x bespuugd, bedreiging en intimidatie zeker wel een keer per maand en dat weet ik meestal te de-escaleren. Lastig daar een aantal aan te geven.
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Als conducteur weinig. Een keer per kwartaal misschien. Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks). Ben ook wel benieuwd naar @Loes
Hoe vaak hebben jullie met agressieve en/of intimideren de reizigers te maken?
Hoi Jeroen,



Dat is fijn om te horen hoe jij daar tegenaan kijkt en hoe je het ervaart. Het is voor mij een beetje moeilijk voor te stellen hoe dat zal zijn aangezien in altijd een 8 tot 5 heb gehad.



En Loes, bedankt voor je tip. Ik.zal dit forum afstruinen naar voorbereidingstips. En over hoe het vak in elkaar steekt heb goed over na gedacht en ik ben er van overtuigd dat dat bij mij past 😊
@Mainwairing , over die roosters moet je je niet te druk maken, elk rooster heeft nml. zijn voor en nadelen als je kinderen hebt. Maar doordat je rouleert door de vroeg, dag, laat, nacht en ook nog eens vrije dagen door de weeks hebt, zie je je kinderen meestal vaker dan als je van 8 tot 5 werkte.



Helaas zul je wel in de weekenden actief zijn en dat kan 2 weekeinden op en 1 af zijn of om en om een weekend maar ook daar wen je vrij snel aan, alleen zoals Edwin al aangaf is het met feestjes wel eens wat lastiger en zul je daar niet altijd van de partij zijn.



Maar ik zou niet meer terug willen naar het werken van maandag tot vrijdag, de afwisseling in vrije dagen en in sommige gevallen kan ik in overleg met de dienstindeler wel iets schuiven op de doordeweekse dagen met mijn vrije dag, ideaal.
Op dit forum staat al veel geschreven over oa de voorbereiding op het vak hoofdconducteur. Het belangrijkste is het face to face contact met reizigers, dat ze zich gehoord en gezien voelen en dat je situaties snel weet te beoordelen. Over de grens gaan is niet ok en ook daar moet je een duidelijke visie over hebben.

Ook moet je snel van situatie kunnen schakelen, dat kan heel hectisch zijn, maar als hoofdconducteur word er van je verwacht dat je dat kan en prioriteiten kunt aangeven. Ook het samenwerken met collega's en je machinist is van belang, want je doet het samen. Bedenk ook waarom je dit vak zo mooi vindt om te gaan beoefenen.
Het ligt er een beetje aan welk rooster je voorkeur heeft, maar ja het kan een behoorlijke tijd duren voor je aan de beurt bent.



Wat de voorbereiding betreft kan @Loes je denk ik beter van dienst zijn, ik heb meer kaas gegeten van mijn eigen vak 😎
Ok heel goed om te weten van de BOA opleiding.



Ook over de wachtrijen van de voorkeursroosters. Moet je dan jaren wachten tot dat je aan de beurt bent?



Nog andere tips om mij goed voor te bereiden op deze functie?



In ieder geval hartelijk dank allemaal voor de waardevolle info! Heel blij mee.
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.



Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?



Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?


Pas op: voorkeursroosters zijn leuk, maar er staat ook heel vaak (en in Utrecht 100% zeker) een wachtlijst voor.



Als je een vacature voor conducteur ziet, is dat altijd voor Hoofdconducteur en het is niet aan te raden om een BOA opleiding van te voren te doen, aangezien je die bij ons dan toch (een deel) overnieuw moet doen. Dat is geld weggooien voor niets 🙂
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.



Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?



Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?
Als machinist draai ook ik wisselende diensten.

Op zich is dit wel te doen, maar je zult moeten accepteren dat je een aantal dingen moet missen.

Zo kun je bijvoorbeeld op zondagochtend moeten werken, waardoor je de voetbaltraining of -wedstrijd van je kind niet kunt bijwonen.



Je kind 's morgens vroeg naar school brengen kan een uitdaging zijn als je een dienst hebt gehad die om 2 uur 's nachts klaar was, of een nachtdienst tot 6 uur 's morgens.



Feestjes kunnen wel, maar je moet er rekening mee houden dat je goed uitgerust op je werk aankomt en 12 uur voor aanvang dienst mag je géén alcohol of andere middelen gebruiken.



Je moet je aanpassen, maar het is wel werkbaar te maken hoor.



Wat de BOA betreft: Elke conducteur bij NS is Hoofdconducteur en als zodanig BOA.



>edit]Ah, @Loes was me voor 🙂
Wisselende diensten draaien moet je liggen. Wat de een super vindt, vindt de ander vreselijk. Zelf draai ik alles om zowel alle voor- als nadelen te hebben. Met een jong gezin kan het een flinke uitdaging zijn, het moet van beide kanten komen, maar op de grotere standplaatsen zijn vaak voorkeursroosters, waardoor je bv alleen maar vroeg of alleen maar laat draait.



Conducteurs hebben we niet meer, iedereen is hoofdconducteur en dus tevens BOA bevoegd.
Hoi hoi,



Als (hoofd)conducteur moet je wisselende diensten draaien. Hoe bevalt dat? Is dat te combineren met een (jong) gezin en privé leven?



En is elke conducteur een BOA of alleen dehoofdconducteur?



Gr. M.
Hatsekidee, zo doen ze dat in Azië. Viel te proberen want die gasten steken zelf ook nog even over.



https://www.dumpert.nl/mediabase/7733335/3c28e729
Controle van ProRail zal ook zijn op mensen die nog even snel voordat de bomen dicht gaan of compleet dicht zijn over de overweg gaan. Dat zie ik eerlijk gezegd vaker gebeuren en dan maakt het niets uit of er wel of geen bord staat.

Daarnaast heb je nog sommige fietsers of voetgangers die zelfs nog even om of onder de gesloten bomen heen gaan.
Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.

Alleen zeker niet, maar we zijn wel een kleinere groep. Ik ben zelf ontzettend allergisch voor het handhaven van regels alleen maar "omdat dat nou eenmaal de regels zijn meneertje", we "geen uitzonderingen kunnen maken meneertje", of uberhaupt bonnen schrijven alleen maar om het bonnen schrijven. Toppunt daarvan zijn de televisieprogramma's waarin politie, handhaving e.d. wordt gevolgd. Bij Leo de Haas werd vroeger nog ingegaan op de vraag waarom iets niet was toegestaan. Dat zie ik tegenwoordig helaas bijna niet meer terug.
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.



Ja, ik zie dit ook vaker en ik vind dit sowieso een goed idee!



Ik vind het gewoon een beetje flauw van Prorail om juist bij een overgang te gaan controleren waar geen bord staat en dan te wachten tot de bomen helemaal omhoog zijn, daarna een paar seconden te wachten tot mensen wegfietsen en ze dan van hun fiets te trekken. (Ik niet gelukkig.)



Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.



Ik vroeg me af hoe dit op/rond stations werkt, maar Slidestops gaf al aan rond stations hier vrij weinig mee te maken te hebben dus controles zoals ProRail zullen er dan zeer zelden zijn op stations (heb ze zelf ook nooit gezien).
Luxe, zeg. Grote kans dat die gewoon op voorraad was of dat het inmiddels maar in één smaak te krijgen is voor de uniformiteit.



Edit: jeetje, en alweer in één minuut drie reacties verder. Uiteraard was deze reactie op die van masd.
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.

Reageer