Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 november 2016
  • 240 reacties
  • 12021 Bekeken


Toon eerste bericht

240 reacties

Reputatie 5
Badge
Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks).

Is dat omdat je er bij ontstane agressie vaak bij wordt geroepen door collega's of heb je er zelf ook al vaker mee te maken door andere taken? Of word je anders benaderd dan als HC?
Agressie heb je in verschillende vormen. Uitschelden komt helaas geregeld voor, bedreiging en intimidatie een stuk minder, lichamelijk ook weinig. In 7 jaar tijd 2x lichamelijk, 0x bespuugd, bedreiging en intimidatie zeker wel een keer per maand en dat weet ik meestal te de-escaleren. Lastig daar een aantal aan te geven.
Ik zie dat jij nu medewerker V&S bent, was je voorheen een HC? Ik zat gisteren in de trein waar ik een medewerker V&S ook kaartjes aan het controleren zag samen met een HC.
Reputatie 7
Als conducteur weinig. Een keer per kwartaal misschien. Nu in mij huidige functie veel vaker (wekelijks). Ben ook wel benieuwd naar @Loes
Hoe vaak hebben jullie met agressieve en/of intimideren de reizigers te maken?
Hoi Jeroen,

Dat is fijn om te horen hoe jij daar tegenaan kijkt en hoe je het ervaart. Het is voor mij een beetje moeilijk voor te stellen hoe dat zal zijn aangezien in altijd een 8 tot 5 heb gehad.

En Loes, bedankt voor je tip. Ik.zal dit forum afstruinen naar voorbereidingstips. En over hoe het vak in elkaar steekt heb goed over na gedacht en ik ben er van overtuigd dat dat bij mij past 😊
Badge
@Mainwairing , over die roosters moet je je niet te druk maken, elk rooster heeft nml. zijn voor en nadelen als je kinderen hebt. Maar doordat je rouleert door de vroeg, dag, laat, nacht en ook nog eens vrije dagen door de weeks hebt, zie je je kinderen meestal vaker dan als je van 8 tot 5 werkte.

Helaas zul je wel in de weekenden actief zijn en dat kan 2 weekeinden op en 1 af zijn of om en om een weekend maar ook daar wen je vrij snel aan, alleen zoals Edwin al aangaf is het met feestjes wel eens wat lastiger en zul je daar niet altijd van de partij zijn.

Maar ik zou niet meer terug willen naar het werken van maandag tot vrijdag, de afwisseling in vrije dagen en in sommige gevallen kan ik in overleg met de dienstindeler wel iets schuiven op de doordeweekse dagen met mijn vrije dag, ideaal.
Op dit forum staat al veel geschreven over oa de voorbereiding op het vak hoofdconducteur. Het belangrijkste is het face to face contact met reizigers, dat ze zich gehoord en gezien voelen en dat je situaties snel weet te beoordelen. Over de grens gaan is niet ok en ook daar moet je een duidelijke visie over hebben.
Ook moet je snel van situatie kunnen schakelen, dat kan heel hectisch zijn, maar als hoofdconducteur word er van je verwacht dat je dat kan en prioriteiten kunt aangeven. Ook het samenwerken met collega's en je machinist is van belang, want je doet het samen. Bedenk ook waarom je dit vak zo mooi vindt om te gaan beoefenen.
Reputatie 7
Badge
Het ligt er een beetje aan welk rooster je voorkeur heeft, maar ja het kan een behoorlijke tijd duren voor je aan de beurt bent.

Wat de voorbereiding betreft kan @Loes je denk ik beter van dienst zijn, ik heb meer kaas gegeten van mijn eigen vak 😎
Ok heel goed om te weten van de BOA opleiding.

Ook over de wachtrijen van de voorkeursroosters. Moet je dan jaren wachten tot dat je aan de beurt bent?

Nog andere tips om mij goed voor te bereiden op deze functie?

In ieder geval hartelijk dank allemaal voor de waardevolle info! Heel blij mee.
Reputatie 7
Badge
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.

Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?

Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?

Pas op: voorkeursroosters zijn leuk, maar er staat ook heel vaak (en in Utrecht 100% zeker) een wachtlijst voor.

Als je een vacature voor conducteur ziet, is dat altijd voor Hoofdconducteur en het is niet aan te raden om een BOA opleiding van te voren te doen, aangezien je die bij ons dan toch (een deel) overnieuw moet doen. Dat is geld weggooien voor niets 🙂
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.

Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?

Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?
Reputatie 7
Badge
Als machinist draai ook ik wisselende diensten.
Op zich is dit wel te doen, maar je zult moeten accepteren dat je een aantal dingen moet missen.
Zo kun je bijvoorbeeld op zondagochtend moeten werken, waardoor je de voetbaltraining of -wedstrijd van je kind niet kunt bijwonen.

Je kind 's morgens vroeg naar school brengen kan een uitdaging zijn als je een dienst hebt gehad die om 2 uur 's nachts klaar was, of een nachtdienst tot 6 uur 's morgens.

Feestjes kunnen wel, maar je moet er rekening mee houden dat je goed uitgerust op je werk aankomt en 12 uur voor aanvang dienst mag je géén alcohol of andere middelen gebruiken.

Je moet je aanpassen, maar het is wel werkbaar te maken hoor.

Wat de BOA betreft: Elke conducteur bij NS is Hoofdconducteur en als zodanig BOA.

[edit]Ah, @Loes was me voor 🙂
Wisselende diensten draaien moet je liggen. Wat de een super vindt, vindt de ander vreselijk. Zelf draai ik alles om zowel alle voor- als nadelen te hebben. Met een jong gezin kan het een flinke uitdaging zijn, het moet van beide kanten komen, maar op de grotere standplaatsen zijn vaak voorkeursroosters, waardoor je bv alleen maar vroeg of alleen maar laat draait.

Conducteurs hebben we niet meer, iedereen is hoofdconducteur en dus tevens BOA bevoegd.
Hoi hoi,

Als (hoofd)conducteur moet je wisselende diensten draaien. Hoe bevalt dat? Is dat te combineren met een (jong) gezin en privé leven?

En is elke conducteur een BOA of alleen dehoofdconducteur?

Gr. M.
Badge +3
Hatsekidee, zo doen ze dat in Azië. Viel te proberen want die gasten steken zelf ook nog even over.

https://www.dumpert.nl/mediabase/7733335/3c28e729
Reputatie 7
Badge +3
Controle van ProRail zal ook zijn op mensen die nog even snel voordat de bomen dicht gaan of compleet dicht zijn over de overweg gaan. Dat zie ik eerlijk gezegd vaker gebeuren en dan maakt het niets uit of er wel of geen bord staat.
Daarnaast heb je nog sommige fietsers of voetgangers die zelfs nog even om of onder de gesloten bomen heen gaan.
Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.
Alleen zeker niet, maar we zijn wel een kleinere groep. Ik ben zelf ontzettend allergisch voor het handhaven van regels alleen maar "omdat dat nou eenmaal de regels zijn meneertje", we "geen uitzonderingen kunnen maken meneertje", of uberhaupt bonnen schrijven alleen maar om het bonnen schrijven. Toppunt daarvan zijn de televisieprogramma's waarin politie, handhaving e.d. wordt gevolgd. Bij Leo de Haas werd vroeger nog ingegaan op de vraag waarom iets niet was toegestaan. Dat zie ik tegenwoordig helaas bijna niet meer terug.
Reputatie 5
Badge
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.

Ja, ik zie dit ook vaker en ik vind dit sowieso een goed idee!

Ik vind het gewoon een beetje flauw van Prorail om juist bij een overgang te gaan controleren waar geen bord staat en dan te wachten tot de bomen helemaal omhoog zijn, daarna een paar seconden te wachten tot mensen wegfietsen en ze dan van hun fiets te trekken. (Ik niet gelukkig.)

Naar mijn idee kan dit beter, maar blijkbaar sta ik hier vrij alleen in.

Ik vroeg me af hoe dit op/rond stations werkt, maar Slidestops gaf al aan rond stations hier vrij weinig mee te maken te hebben dus controles zoals ProRail zullen er dan zeer zelden zijn op stations (heb ze zelf ook nooit gezien).
Luxe, zeg. Grote kans dat die gewoon op voorraad was of dat het inmiddels maar in één smaak te krijgen is voor de uniformiteit.

Edit: jeetje, en alweer in één minuut drie reacties verder. Uiteraard was deze reactie op die van masd.
En als ik mij niet vergis, zitten er tegenwoordig in veel slagbomen ook de rode lampen. Iig wel op de overweg van de foto.
Reputatie 4
De regels zijn duidelijk in de wet vastgelegd, alleen men houdt zich daar niet altijd aan.

Als ik als toezichthouder bezig ben, denk aan dat ik iemand moet "corrigeren" met woorden of ben in controle, dan heb ik mijn toezichthouderspet op en behoor mij op verzoek met mijn toezichthouderspas te legitimeren.
Schrijf ik een UVB uit of combibon, moet ik mij op verzoek legitimeren met mijn BOA pas.
Als ik mezelf niet aan onze huisregels houd, dan zou een reiziger daar terecht iets van kunnen vinden. Of ik me dan wettelijk moet legitimeren durf ik niet te zeggen.
Ik mag een reiziger ook niet zonder aanleiding ineens vragen zich te identificeren.
Men geeft liever dienstnummers af, want men zou het "wraak" willen nemen. Ik ben onvindbaar op internet en ben daar dus niet bang voor.


Ach Loes, soms hebben HC’s, net als reizigers ook wel eens een slechte dag en schatten de situatie niet goed in. Ze weten dan niet zo snel een antwoord, controleur of BOA.

Treinkaartjes zijn geld, ze zijn meer waard dan een briefje van 10, 20 of 50. Een e-ticket van een tientje is eigenlijk 70 euro waard als ik het goed snap. (raak je het kaartje kwijt kost het je een boete van 50 + de prijs van de reis + de prijs van het kaartje dat je kwijt bent) Zo een e-ticket berg je dus goed op net als je gewone geld, misschien nog wel beter.
Dus in de portemonee en dan in een jas of broekzak met rits. Of in een apart vakje met rits in je tas. Soms wil een rits niet lekker open, dat had ik een keer en dan begint het probleem….. Hier het verhaal… Liep trouwens wel goed af voor iedereen.

Trein is rustig maar wel flink te laat. Een aardige dame HC komt kaartjes controleren. De rits van mijn tas protesteert. De dame zegt dat ze meer te doen heeft en begint een heel verhaal over boetes voor zwartrijden en nog meer van die dingen. Zolang het vriendelijk blijft ben ik dat ook en probeer met wat humor de tijd te overbruggen, een niet werkende rits komt vaker voor. Mijn reactie: “Mevrouw, mannen zijn niet goed in multitasken, dus wat wilt u, een gesprek met mij voeren of mag ik proberen mijn rits tot de orde te roepen om mijn kaartje te pakken. Bovendien zou ik graag weten met welke pet op u over UVB en boetes praat, als controleur of als BOA.”

Haar reactie was vreemd, alsof iedereen in de coupe haar oneerbare voorstellen had gedaan. Ze liep rood aan, begon te schreeuwen over nog meer boetes, kreeg een hoestbui en ging tijdens het hoesten door over V&S en politie Wat ze precies allemaal zei is aan mij voorbij gegaan, hoesten en praten tegelijk is redelijk onverstaanbaar. Iets was haar kennelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Ondertussen was het gelukt de rits los te krijgen en dus diepte ik mijn kaartje op. Dat was eigenlijk niet meer nodig, we waren toch al op het eindstation.

Hijgend en hoestend stapte ze als eerste uit….omdat de hoestbui voort duurde, we aan het einde van de trein stonden en er geen ander treinpersoneel in de buurt was, heb ik haar maar een slokje water aangeboden. Toen ze iets tot rust was gekomen vertelde ze schoorvoetend dat ze eerder een paar vervelende klanten had gehad en in mij de volgende klootzak zag die haar zou uitschelden of een oor aan wilde naaien. Toen het tot haar doorgedrongen was wat ik gezegd had ging ze al tekeer en kon dus niet meer op mijn vraag antwoorden. Ze wilde eigenlijk alleen maar dreigden om als BOA te gaan optreden.

Ze had zelfs nog tijd om het verhaal over treinkaartjes en geld waarmee ik het verhaal begon aan te horen en snapte ineens waarom mensen die kaartjes zo goed opbergen.
Reputatie 5
Badge
@Julian

"Dat bord staat namelijk alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen"

...


Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.




Dat is logisch bij een enkelsporige overweg. Dat bord staat meestal alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen, omdat er daar altijd nog vanaf de andere kant eveneens een trein aan kan komen. Bij een enkelsporige overweg gaat dat wat lastiger.
Reputatie 5
Badge
Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis

Je hebt gelijk, ik heb het gevonden. Blijkbaar hoeft het dan inderdaad niet te worden aangegeven. :)

[h4]Artikel 71[/h4]
  • 10
Bij overweglichten betekent:
  • a.
  • wit knipperlicht: er nadert geen trein;
  • b.
  • rood knipperlicht: stop.

Reageer