Sticky

Vraag het de hoofdconducteur!

  • 15 November 2016
  • 244 reacties
  • 21537 Bekeken


Toon eerste bericht

244 reacties

Nog vreemder. Ik belande ineens op pagina 8 van 7. Dat kan natuurlijk niet. En mijn tweede vraag kwam verlaat aan want ik zie hem nu wel.

Sorry voor de dubbel posts. Het werkt nog niet echt soepel hier merk ik. Wat is dit? Wordpress/php systeem? (ik kijk van de week wel even waar dit forum op draait en of het normaal is dat berichten behoorlijk laat pas verschijnen).

Groetjes en slaap lekker,

iCQ
Hoi hoi,

Als (hoofd)conducteur moet je wisselende diensten draaien. Hoe bevalt dat? Is dat te combineren met een (jong) gezin en privé leven?

En is elke conducteur een BOA of alleen dehoofdconducteur?

Gr. M.

Andere vraag, wat is V&S? Veiligheid en service? Wie is daarin de werkgever dan?

Dus de topic starter is geen conducteur maar een verkapte BOA?
Ja V&S staat voor Veiligheid en Service en deze zijn net als de Hc's bij de NS ook BOA. De TS was eerst Hc bij de NS en is later medewerker V&S geworden. Ook V&S hebben als werkgever NS.


Dank voor de duidelijke reactie en uuh ik hoop niet dat TS de ex-HC maar nu BOA annex V&S het vervelend vind dat ik hem (of haar? of het? enzo) 'verkaptt' heb genoemd.

Nog drie extra afkortingen hier en ik heb een bingo?
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.

Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?

Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?
Reputatie 7
Badge
Dat klinkt goed die voorkeursroosters, voor mij zou dat een uitkomst kunnen zijn voor m'n jonge gezin.

Er staat bijvoorbeeld nu een vacature voor conducteur met standplaats Utrecht, is dat dan eigenlijk hoofdconducteur?

Is het handig om van te voren een BOA cursus/opleiding te doen?

Pas op: voorkeursroosters zijn leuk, maar er staat ook heel vaak (en in Utrecht 100% zeker) een wachtlijst voor.

Als je een vacature voor conducteur ziet, is dat altijd voor Hoofdconducteur en het is niet aan te raden om een BOA opleiding van te voren te doen, aangezien je die bij ons dan toch (een deel) overnieuw moet doen. Dat is geld weggooien voor niets 🙂
Reputatie 7
Badge
Het ligt er een beetje aan welk rooster je voorkeur heeft, maar ja het kan een behoorlijke tijd duren voor je aan de beurt bent.

Wat de voorbereiding betreft kan @Loes je denk ik beter van dienst zijn, ik heb meer kaas gegeten van mijn eigen vak 😎
Bij V&S heb je net even wat meer bevoegdheden als een conducteur. Maar je bent allebei BOA. Voor V&S komt daar dan een geweldsbevoegdheid bij, 2 feiten uit de weg en verkeerswet en een aantal vrijstellingen in die wet. Ook mogen we fouilleren.
, 2 feiten uit de weg en verkeerswet

Welke twee feiten zijn dit?
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?

Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).

Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...
Heb je met die eerste veel te maken op of rond stations?

Ik heb wel eens van die controles van Prorail gezien. Daar bekeurden ze fietsers die de overweg overstaken voordat het rode licht gedoofd was. Ik had daar eigenlijk ook nooit bij stil gestaan dat dit niet mocht (nu wel).

Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...

Valt reuze mee. Je moet dan echt aan stations denken die een overweg hebben om er op/af te komen of tussen de perrons. (Of een station waar de perrons schuin liggen aan beide zijden van de overweg. Overwegcontrole's buiten stations doen we niet (dat doet prorail).
Reputatie 7
Badge
Ik vind het dan trouwens logischer om de slagbomen pas te openen na doven van het licht, dat is voor iedereen duidelijker. Maar dat geheel terzijde...

Dat lijkt mij erg gevaarlijk @masd
Dan zijn de bomen in het donker dicht zonder waarschuwingslichten. Dat moet wel fout gaan !
Gewoon de slagbomen zelf verlichten, zoals bij de meeste bruggen.

Of je dooft het licht zodra de bomen helemaal open zijn. Ik zie zelf de toegevoegde waarde van het door laten knipperen van de lichten na helemaal open zijn van de bomen niet. Wacht dan een paar seconden langer met openen van de bomen, waardoor dit beter op elkaar aansluit.
@Mainwairing , over die roosters moet je je niet te druk maken, elk rooster heeft nml. zijn voor en nadelen als je kinderen hebt. Maar doordat je rouleert door de vroeg, dag, laat, nacht en ook nog eens vrije dagen door de weeks hebt, zie je je kinderen meestal vaker dan als je van 8 tot 5 werkte.

Helaas zul je wel in de weekenden actief zijn en dat kan 2 weekeinden op en 1 af zijn of om en om een weekend maar ook daar wen je vrij snel aan, alleen zoals Edwin al aangaf is het met feestjes wel eens wat lastiger en zul je daar niet altijd van de partij zijn.

Maar ik zou niet meer terug willen naar het werken van maandag tot vrijdag, de afwisseling in vrije dagen en in sommige gevallen kan ik in overleg met de dienstindeler wel iets schuiven op de doordeweekse dagen met mijn vrije dag, ideaal.
Reputatie 7
Badge
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
Het is, zoals alle veiligheidssystemen rond het spoor, niet voor niets zo bedacht.
Waarom de bomen gaan verlichten als juist de rode knipperende lichten zeer goed opvallen en juridisch gezien aangeven dat er gewacht moet worden.
Er is geen enkele reden te bedenken waarom de rode waarschuwingslichten eerder zouden moeten uitgaan voordat de overweg weer geheel open is, zie ook de tekst op het bord bij elke overweg.
.


Ik weet niet waar je vandaan haalt dat dit bij elke overweg staat aangegeven, maar dit is in ieder geval niet zo. Misschien zou dit zo moeten zijn, maar bij bijvoorbeeld deze overweg is geen bord te bekennen (bezuiniging?) en van zulke overwegen zijn er genoeg.


Dat hoeft ook helemaal niet aangegeven te worden, het staat gewoon in de wet. Art 71 RVV als ik mij niet vergis

Je hebt gelijk, ik heb het gevonden. Blijkbaar hoeft het dan inderdaad niet te worden aangegeven. :)

[h4]Artikel 71[/h4]
  • 10
Bij overweglichten betekent:
  • a.
  • wit knipperlicht: er nadert geen trein;
  • b.
  • rood knipperlicht: stop.
@Julian

"Dat bord staat namelijk alleen bij dubbelsporige (of meer) overwegen"

...

Luxe, zeg. Grote kans dat die gewoon op voorraad was of dat het inmiddels maar in één smaak te krijgen is voor de uniformiteit.

Edit: jeetje, en alweer in één minuut drie reacties verder. Uiteraard was deze reactie op die van masd.
Hoi,

is het startsalaris van een beginnende HC altijd onderaan de schaal of wordt dit bepaald aan de hand van je leeftijd en werkervaringen? Ik ben namelijk begin 40 en heb interesse om mij om te laten scholen tot HC of V&S.

Gr. M.
HC en V&S is helemaal gelijk tegenwoordig. Trede waar je instroomt is leeftijdsafhankelijk, schaal niet, die is idd 54.
En vergeet niet dat de toeslagen ook aardig aan kunnen tikken bij het salaris.
Ok duidelijk, hartelijk dank wederom 😊
Reputatie 6
Badge
Vraag: als je in een IC Direct stapt die een half uur vertraging heeft, hoef je dan aangezien je bij een half uur vertraging de volledige toeslag na aanvraag terug krijgt, niet een toeslag op je kaart te laden? Of moet dit toch voor de administratie?
Hoe vaak hebben jullie met agressieve en/of intimideren de reizigers te maken?
Vraag: als je in een IC Direct stapt die een half uur vertraging heeft, hoef je dan aangezien je bij een half uur vertraging de volledige toeslag na aanvraag terug krijgt, niet een toeslag op je kaart te laden? Of moet dit toch voor de administratie?
Ja die moet je laden, omdat een conducteur niet weet of je al 30 min vertraging hebt of die trein wou nemen. Iemand die een halfuur later de trein had willen nemen, zit in dezelfde trein als dat jij zit, moet namelijk wel gewoon de toeslag betalen en krijgt hem niet terug 😉 Voor het aanvang van de reis moet je over een geldig vervoersbewijs beschikken, dat je achteraf geld terug kan krijgen staat daar los van 🙂

Reageer