beantwoord

Harderwijk Intercity


  • Anonymous
  • 0 reacties
Geachte meneer/mevrouw,

Zou Harderwijk alstublieft een Intercity station mogen worden?
Ik heb hieronder 9 argumenten verzameld waarom Harderwijk een Intercity status verdient.

1) In Harderwijk ligt het Dolfinarium.
2) Harderwijk is de verbinding naar Walibi World te Biddinghuizen te Flevoland.
3) Harderwijk heeft een Technasium.
Als u naar https://www.technasium.nl/ gaat, dan ziet u op die pagina een kaart. Als u op die kaart klikt, dan ziet u dat er slechts weinig plaatsen zijn die een Technasium hebben. Op de Centraal Spoorweg zijn dat Utrecht, Amersfoort, Harderwijk en Zwolle.
Dit toont aan dat Harderwijk best uniek is.

4) Van Zwolle naar Amersfoort zonder een tussenstop te maken is overdreven lang, het zou logisch zijn als de IC in Harderwijk een tussenstop maakt.

5) Harderwijk is "de hoofdstad" van Noord-West Veluwe. Vergeleken met Putten, Ermelo en Nunspeet is Harderwijk de grootste.

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.

De NS heeft in het verleden beargumenteerd dat 10000 reizigers uit Noord-Nederland benadeeld worden door Harderwijk een IC status te geven versus 4000 reizigers uit Harderwijk reistijd ingekort. Echter is het ook belangrijk om naar de tijdsduur te kijken. De reizigers uit Noord-Nederland worden hooguit 2 tot 3 minuten benadeeld, terwijl reizigers uit Harderwijk 15 minuten voordeel hebben.

Is het wellicht zo dat Harderwijk geen IC status heeft, omdat station Harderwijk slechts 2 perrons / sporen / rails heeft?
icon

Beste antwoord door Nick8 18 December 2016, 22:54

Bekijk origineel

107 reacties

Reputatie 5
Het is een stad van 46000 inwoners met 2x per uur een sprinter in beide richtingen die volgens mij bij lange na niet vol zitten. Waarom wil je een IC?
4x per uur een trein voor een stad waar de reizigersaantallen waarschijnlijk heel erg meevallen is een beetje overdreven. Wat schiet je er mee op? 5 min minder reistijd van/naar Zwolle/Amersfoort?
Reputatie 7
Ik snap de argumenten, maar dienstregelingtechnisch zal het niet passen. Maar het blijft wel wat raar als je het afzet tegen andere plaatsen; bijv. Dieren is 4x zo klein als Harderwijk en heeft wel 4x per uur een trein, waarvan 2x per uur een IC. Eigenlijk als je het goed beschouwt ook niet nodig, toch? Maar fijn voor de inwoners.
Reputatie 5
Over Dieren heb je gelijk ja.
Maar waarom zou het niet passen, vertrek 1 min eerder uit Amersfoort en klaar... De stop in Harderwijk maakt de totale reistijd max 2 min langer.

Maar opnieuw, Harderwijk is niet interessant voor een IC station
Reputatie 6
Badge
En Pernis is 12x zo klein maar toch stoppen er 6 Metros per uur. Maakt dat iets uit? De reizigers zijn er immers.
De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.

En dat terwijl de oplossing in principe eenvoudig is!
Laat de intercities op hetTraject Zwolle/Amersfoor/Zwolle iets sneller rijden en zie daar we hebben voldoende tijd voor een extra stop in Harderwijk.
Badge
#daargaanweweer...

De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.

En dat terwijl de oplossing in principe eenvoudig is!
Laat de intercities op hetTraject Zwolle/Amersfoor/Zwolle iets sneller rijden en zie daar we hebben voldoende tijd voor een extra stop in Harderwijk.


Alsof sneller rijden zo eenvoudig is :P
Gekheid, als ze dat überhaupt gaan proberen gaat het aantal vertragingen door het dak. En dat moet je juist niet hebben op twee stampvolle knooppunten aan beide kanten (Utrecht en Zwolle). Om nog maar niet te spreken van het harde optrekken en remmen dat daarvoor nodig is. Niet energiezuinig, en dan gaan mensen al gauw weer klagen over een gebrek aan comfort.
Als treinen sneller kónden (met inachtneming van de buffer voor vertragingen - ik meen 5% - en uiteraard het voorkomen van conflicten met andere treinen) zouden ze dat zeker doen. Met uitzondering van de Hanzelijn, dat daar niet gewoon wat haast wordt gemaakt met ERTMS en 160 wordt gereden vind ik toch wel een beetje beschamend worden.
Het is een stad van 46000 inwoners met 2x per uur een sprinter in beide richtingen die volgens mij bij lange na niet vol zitten. Waarom wil je een IC?

Toch al een paar keer meegemaalt dat na de stop in Harderwijk de trein zo vol is dat er geen zitplaatsen meer zijn
#daargaanweweer...

De argumenten die eerder zijn gemeld in de discussie gelden nog steeds. De IC-dienstregeling van NS is al decennia gebaseerd op de aansluitingen in Zwolle en Amersfoort. Een stop in Harderwijk past daar simpelweg niet in. Als het wel zou passen dan was de stop allang gerealiseerd want de argumenten waarom Harderwijk een belangrijk OV-knooppunt is (of kan worden) zijn geen onzin.

En dat terwijl de oplossing in principe eenvoudig is!
Laat de intercities op hetTraject Zwolle/Amersfoort/Zwolle iets sneller rijden en zie daar we hebben voldoende tijd voor een extra stop in Harderwijk.


Alsof sneller rijden zo eenvoudig is :P
Gekheid, als ze dat überhaupt gaan proberen gaat het aantal vertragingen door het dak. En dat moet je juist niet hebben op twee stampvolle knooppunten aan beide kanten (Utrecht en Zwolle). Om nog maar niet te spreken van het harde optrekken en remmen dat daarvoor nodig is. Niet energiezuinig, en dan gaan mensen al gauw weer klagen over een gebrek aan comfort.
Als treinen sneller kónden (met inachtneming van de buffer voor vertragingen - ik meen 5% - en uiteraard het voorkomen van conflicten met andere treinen) zouden ze dat zeker doen. Met uitzondering van de Hanzelijn, dat daar niet gewoon wat haast wordt gemaakt met ERTMS en 160 wordt gereden vind ik toch wel een beetje beschamend worden.


Ik schreef niet voor niets 'in principe' :)
btw Ik heb even wat zitten rekenen, de 'gemiddelde' snelheid op het traject Zwolle/Amersfoor is nu 120km/h, als ze de 'gemiddelde' snelheid zouden verhogen naar 140km/s dan win je daar 5 minuten mee!
Dat is 14% van de huidige reistijd,maw ruim voldoende voor een extra stop met buffer.

Niet energiezuinig? Intercities maken gebruik regeneratief remmen, maw op het energie gebruik is de invloed marginaal.
Maar als energiezuinigheid de maat is dan moet je overdag ook maar de helft van de intercities tussen Zwolle en Amserfoort laten lopen want die zitten 's middags ook niet vol als ze station Harderijk voorbij stuiven!
Reputatie 7
Badge +3
Ik schreef niet voor niets 'in principe' :)
btw Ik heb even wat zitten rekenen, de 'gemiddelde' snelheid op het traject Zwolle/Amersfoor is nu 120km/h, als ze de 'gemiddelde' snelheid zouden verhogen naar 140km/s dan win je daar 5 minuten mee!
Dat is 14% van de huidige reistijd,maw ruim voldoende voor een extra stop met buffer.


De rekensom klopt in theorie maar eenvoudig is het beslist niet te realiseren. De huidige dienstregeling is gebaseerd op de baanvaksnelheid van 140 km/u. Dat is de maximumsnelheid waarbij in ogenschouw genomen moet worden dat er bij Harderwijk moet worden afgeremd naar 80 km/u en dat er na vertrek en voor aankomst natuurlijk geen 140 km/u gereden kan worden. Dat betekent dat de baanvaksnelheid verhoogd zal moeten worden naar minimaal 160 km/u. Dat betekent dat de infrastructuur van het baanvak moet worden aangepast. Alle overwegen moeten verdwijnen, de beveiliging moet worden gewijzigd etc. Daar komt voorlopig helemaal niets van.
Ik heb wat moeite met onderstaande 'argumenten'"

6) Harderwijk heeft onlangs een nieuw station gekregen.

7) Binnenkort gaat in Harderwijk een nieuwe McDonalds open inclusief McCafé.

😎 Harderwijk is de plaats waar de Centraal Spoorweg een hoek van bijna / ongeveer 90 graden maakt.

9) Harderwijk heeft drie afslagen op de snelweg A28, namelijk Harderwijk, Harderwijk-West en Harderwijk-Zuid.
Dit toont aan dat Harderwijk best wel een grote stad is.



Even omdraaien: In Gouda is een van de MacDonalds in de buurt van het station gesloten. Gouda houdt daarmee echt niet op Intercitystation te zijn ;-)

Een Intercitystation heeft als kenmerk dat de treinen er altijd stoppen. Een stop in één richting is wel erg merkwaardig en lijkt wat te zijn ingegeven door persoonlijk belang.

Ik geef eerlijk toe dat mijn persoonlijk belang is dat de trein tussen Zwolle en Amersfoort snel doorrijdt, als ik het vaart minderen bij het scherpste bochtje van Nederland dan maar even niet meereken. Alleen de noodzakelijke stops is in het belang van veel reizigers met de Intercity, ook op dit traject.


Ik wil even reageren op het scherpste bochtje van Nederland want de bocht van Harderwijk is op een na scherpste bocht van Nederland de scherpste is in Winterswijk als je van Winterswijk naar Aalten gaat dan is na de spoorwegovergang de scherpste bocht van Nederland.
De scherpste boog voor reizigetsmaterieel is in de (niet voor reizigers bestemde) lijn van Ypenburg naar Nedtrain Leidschendam.
Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus ;)


Intercity gaat ook dit jaar niet in Zoetermeer stoppen (overigens heeft deze nog nooit in Zoetermeer gestopt, behalve een paar hele vroege ochtend en late avond treinen. De trein die jij bedoeld was een sneltrein, een concept wat de NS in mijn ogen nooit had moeten afschaffen)
Reputatie 3
ik vind dat alle intercities die nu in nijmegen eindigen naar cuijk moeten gaan rijden want daar is een mc donalds en een subway. bovendien heeft station cuijk 3 sporen.
Badge +3

Over twee jaar gaan de IC's overigens weer in Zoetermeer stoppen. Overigens is dit niet vanwege de reizigersaantallen, maar vanwege het feit dat station Bleiswijk-Zoetermeer opent, en de dienstregeling hierdoor te krap is. De IC stopt dan maar een extra keer, en dat wordt dus Zoetermeer. Nog even wachten dus 😉

Je reactie was uit 2017… Het nieuwe station (Bleizo) is er, maar waar blijven die intercity's? :rolling_eyes:

Dit n.a.v. 

 

Badge +3

Aanvankelijk leek inpassing van station Lansingerland-Zoetermeer alleen mogelijk door een reistijdverlenging van de intercity’s van circa 3 minuten, die zou worden ingevuld door een extra stop op station Zoetermeer. Door een andere spooropstelling te kiezen in Gouda en intercity’s korter te laten keren op Utrecht Centraal werd een oplossing gevonden waardoor reistijdverlenging van de intercity’s is voorkomen (en veel Sprinter-reizigers korter onderweg zijn doordat de Sprinters niet langer worden ingehaald op Gouda Goverwelle maar op station Gouda). Hierdoor ging de extra stop van de intercity in Zoetermeer niet door.

Reputatie 3

Vraag: is het mogelijk dat door de komst van de ICNG op de Hanzelijn Lelystad-Zwolle in 2024 de reistijd met drie minuten verkort wordt (vanwege hogere snelheden)?

Als dat zo is, kunnen vanuit Zwolle de vertrektijden van de IC richting Lelystad (nu :17, :47) en de IC richting Amersfoort (nu :20, :50) worden omgedraaid. Omdat de ICNG drie minuten sneller is op de Hanzelijn, kunnen de vertrektijden na Lelystad gelijk blijven. Richting Amersfoort zijn er nu drie minuten vrij, die gebruikt kunnen worden voor een stationnement in Harderwijk. De reistijd noorden-Amersfoort wordt hiermee dan ook niet verlengd, en de overstappen in Zwolle blijven ook behouden.

Badge +3

Mag dit topic uit het archief?

N.a.v https://twitter.com/MihriSin/status/1591569087741640705

Enigszins verlaat, maar ik heb het topic uit het archief gehaald, @Robert B.

Eens in de zoveel tijd begint dit gezeur weer. Er zijn grotere plaatsen als Zoetermeer, Rijswijk, Wijchen, etc waar ook geen intercity's stoppen.

Wat het nut is van de nog bestaande IC-stop in Dieren ontgaat me. Omdat het kan doordat het in de dienstregeling past vind ik eigenlijk geen legitieme reden. 

Een van de redenen om te blijven stoppen in Dieren is de steeds slechtere sprinterverbinding die inmiddels een flink deel van de week nog maar om het uur gaat. 30 jaar geleden gingen er daar nog 3 sprinters per uur.

Idem dito: vanwege de opheffing van een groot aantal sprinters tussen Oss en De Bosch stoppen sinds vorige week sommige intercity's ook in Oss West. Ook voor Wijchen en Tilburg Uni wordt gelobbyd om er intercity's te laten stoppen als de sprinters vanaf volgende maand deels nog maar om het uur rijden.

De steeds verdere kaalslag in het sprintervervoer zal de roep om extra stops van intercity's overal aanwakkeren.

Reputatie 7
Badge +2

Eens in de zoveel tijd begint dit gezeur weer. Er zijn grotere plaatsen als Zoetermeer, Rijswijk, Wijchen, etc waar ook geen intercity's stoppen.

Die plaatsen zijn weliswaar groter, maar liggen qua reistijd ook veel dichter bij een intercitystation. Harderwijk is een knoop in het regionale OV die relatief ver van een IC-station ligt, waardoor niet alleen de reistijden aardig kunnen oplopen maar ook de Sprinter vrij vol zit met reizigers die niet op de sprinterstations moeten zijn. Niet persé handig nu er in de spits geen spitstrein meer rijdt en je alle capaciteit voor de reizigers die op de sprinterstops moeten zijn nodig hebt.

Eens in de zoveel tijd begint dit gezeur weer. Er zijn grotere plaatsen als Zoetermeer, Rijswijk, Wijchen, etc waar ook geen intercity's stoppen.

Die plaatsen zijn weliswaar groter, maar liggen qua reistijd ook veel dichter bij een intercitystation. Harderwijk is een knoop in het regionale OV die relatief ver van een IC-station ligt, waardoor niet alleen de reistijden aardig kunnen oplopen maar ook de Sprinter vrij vol zit met reizigers die niet op de sprinterstations moeten zijn. Niet persé handig nu er in de spits geen spitstrein meer rijdt en je alle capaciteit voor de reizigers die op de sprinterstops moeten zijn nodig hebt.

Het gaat niet alleen om de afstand tot een intercity station maar vooral om de frequenties. Harderwijk houdt in de nieuwe dienstregeling zijn halfuurdienst ook in de daluren. Elders vallen grotere plaatsen zonder intercity's straks terug op uurdiensten en die hebben mijns inziens daarom meer recht van spreken. Bij Harderwijk gaat het om een luxe probleem.

In het westelijke deel van Tilburg wonen bijv. 120.000 mensen, de beide stations daar vallen volgende maand voor een groot deel terug op uurdiensten.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp ook niet zo goed waarom Sprinterdiensten worden teruggebracht naar uurdiensten i.p.v. IC-diensten. Dan houd je in ieder geval de halfuursbediening van alle stations aan een lijn in stand.

Reputatie 6

omdat NS andere doelen heeft dan het maatschappelijk of reizigers-belang lijkt me? 

Reputatie 7
Badge +2

Maken, daar waar toch al korte treinen ingezet worden, Sprinterdiensten niet meer personeel vrij bij een frequentieverlaging? Immers, het personeel is in zo'n sprinter veel langer onderweg..

Reageer