beantwoord

in de steek gelaten door V&S Breda

  • 9 July 2023
  • 30 reacties
  • 1128 Bekeken

Reputatie 1

Hallo community!

Ik ben in dienst via een derde partij voor NS als reisassistent.

Gister middag (8-7-2023) had ik een aantal assistenties op station Breda. Toen ik vanuit Rotterdam aankwam in Breda bleek dat er een wisselstoring tussen Breda en Noorderkempen was.

Hierdoor zijn alle ICD Brussel sinds ongeveer 12 uur die middag geannuleerd en reden dus niet.

 

Veel boze en teleurgestelde reizigers natuurlijk.

Gezien ik mijn 2e assistentie op een ander perron had moest ik door de stationshal lopen.

Hier stond het helemaal vol met reiziger die stuk voor stuk allemaal vragen hadden. Gezien zij wel gewoon naar antwerpen of zelfs brussel wilden.

 

V&S Breda stond een deel van deze reizigers te woord, zoals het hoort.

Gezien ik in mijn fluoriserende NS hesje door de hal liep spraken reizigers mij ook aan met vragen.

Geen probleem, is mn werk.

Maar toen ik 1 reiziger had geholpen, bleek V&S gewoon gevlucht te zijn naar het personeelsverblijf.

 

Toen kwamen dus alle reizigers (ong. 200+) naar mij toe met vragen, wat ik niet in mn eentje kan doen.

Tickets & Service was ook al dicht op dit moment, dus reizigers konden daar ook niet terecht.

 

Daarbij komt ook, en ik spreek uit ervaring, dat V&S Breda er vaak niet is. Terwijl zij daar wel aanwezig zijn.

Het enige moment wanneer zij zichtbaar zijn is als het tijd voor de rookpauze is.

Heel irritant is het in soortgelijke gevallen als die hierboven beschreven.

icon

Beste antwoord door Laura NS 31 July 2023, 12:10

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi treinfreak02,

Dit lijkt me meer iets om met je leidinggevende te bespreken i.p.v. hier op een openbaar forum.

Reputatie 1

Hoi treinfreak02,

Dit lijkt me meer iets om met je leidinggevende te bespreken i.p.v. hier op een openbaar forum.

Mijn leidinggevende kan hierin helaas niet veel betekenen. Op twitter kreeg ik geen reactie vanuit NS.

Dus dan maar via deze weg proberen.

Leidinggevende weet ervan maar gaf aan niet veel te kunnen doen.

Reputatie 7
Badge

Hier gaat u ook niks bereiken. 

Reputatie 7

Toch een interessante getuigenis. Zo weten de conducteurs alvast wat ze te wachten staat nu ze de BOA-bevoegdheid kwijt zijn. V&S is alvast niet het antwoord.

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Reputatie 1

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Ja maarja tis wel lullig als ik als reisassistent (niet vertrek-/treinassistent) in mn eentje al deze mensen te woord moet staan, terwijl dit ook niet bij mijn functie hoort. Ik ben namelijk geen tickets & service personeel😅

Reputatie 1

Hier gaat u ook niks bereiken. 

Nouja, hopen dat een intern dit leest en hier melding over kan maken bij V&S.

Mijn eigen leidinggevende kan er niks mee...

Reputatie 7
Badge +3

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Die S in V&S staat voor Service. Die service verleen je niet vanuit het personeelsverblijf.

Op de site van WerkenbijNS.nl staat bij de vactures voor medewerker V&S onder “Dit ga je doen als medewerker Veiligheid & Service” een filmpje waarin een V&S medewerker o.a. dit zegt:

 

Wel een leuk inzicht hoe dat werkt op stations.

Ik vermoed overigens dat V&S vind dat informatie geven niet tot hun takenpakket hoort en het daarom aan TS heeft overgelaten.

Die S in V&S staat voor Service. Die service verleen je niet vanuit het personeelsverblijf.

Op de site van WerkenbijNS.nl staat bij de vactures voor medewerker V&S onder “Dit ga je doen als medewerker Veiligheid & Service” een filmpje waarin een V&S medewerker o.a. dit zegt:

 

Ik vrees iets met theorie en praktijk.

Hier gaat u ook niks bereiken. 

Nouja, hopen dat een intern dit leest en hier melding over kan maken bij V&S.

Mijn eigen leidinggevende kan er niks mee...



Ik hoop het dan ook dat iemand dit leest. Het is een grote gok of er signalen die op dit forum worden geplaatst ook daadwerkelijk ergens interne lagen van de organisatie zouden bereiken (als dat wel het geval zou zijn, zouden hele SWAT-teams bij elk station de eerste klas controleren en grijsrijders op station Schubbekutteveen uit de trein werpen...).

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Hier gaat u ook niks bereiken. 

 

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Deze leidinggevende heeft niets te vertellen over V&S dus zo vreemd is dat niet.

Welkom op onze NS Community, treinfreak02. Ik lees dit! Het is inderdaad wat krom zoals ik het nu lees. Ik zal dit eerst eens even bij de stationsmanager neerleggen, kijken wat diegene ervan vindt en mee kan.

Hier gaat u ook niks bereiken. 

 

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Deze leidinggevende heeft niets te vertellen over V&S dus zo vreemd is dat niet.




Die leidinggevende zou wel de mogelijkheden moeten hebben de problemen binnen de organisatie aan te kaarten. Anders krijgt die leidinggevende bijvoorbeeld op zijn/haar donder als er een rolstoelgebruiker te laat uit een trein wordt gehaald, met bijbehorende vertraging voor die trein.
 

Reputatie 7
Badge

Misschien is het aangekaart maar doet de leidinggevende van de betrokken V en S-ers er niks mee.

dit geeft aan dat er geen manager is die op dit soort momenten de leiding neemt op een station en de medewerkers uit de kantine wegstuurt.  juist op dit soort momenten verwacht je dat er leiding gegeven wordt maar helaas ontbreekt het aan echte managers bij de ns en zitten er alleen mensen die het als functie hebben maar niet capabel zijn om die functie goed te vervullen.

en de reisassistentie welke extern ingehuurd wordt kan zich natuurlijk niet bezig houden met het verschaffen van informatie want die krijgt hij/zij ook niet aangezien er voor een andere firma gewerkt wordt.  mijn advies zou zijn om dan het lichtgevende vestje maar niet te dragen in die situaties behalve op het moment dat er in de nabijheid van de trein gewerkt wordt.

Als iemand die heel incidenteel gebruik maakt van reisassistentie weet ik dat het niet alleen werknemers zijn van externe (taxi)bedrijven die reisassistentie verzorgen. Met name op grote stations wordt het wel verzorgd door NS-personeel, al hangt dat voor zover ik weet ook wel eens van het tijdstip af.

dit geeft aan dat er geen manager is die op dit soort momenten de leiding neemt op een station en de medewerkers uit de kantine wegstuurt.  juist op dit soort momenten verwacht je dat er leiding gegeven wordt maar helaas ontbreekt het aan echte managers bij de ns en zitten er alleen mensen die het als functie hebben maar niet capabel zijn om die functie goed te vervullen.

Organisaties als V&S worden vertikaal aangestuurd en beoordeeld binnen hun eigen organisatie, niet door een of andere stationsbeheerder. Immers zij zijn geen werknemers met puur stations gebonden taken maar staan opgesteld voor een regio. Dat geldt natuurlijk helemaal voor rijdend personeel.

Reputatie 1

Welkom op onze NS Community, treinfreak02. Ik lees dit! Het is inderdaad wat krom zoals ik het nu lees. Ik zal dit eerst eens even bij de stationsmanager neerleggen, kijken wat diegene ervan vindt en mee kan.

Hey laura,

Dankjewel voor jouw bericht.

Ik hoop dat er iets uit komt. In ieder geval iets van een excuus vanuit NS zou ik al op prijs stellen.

Zoals deze dag verliep kon namelijk echt niet...

Reputatie 1

Als iemand die heel incidenteel gebruik maakt van reisassistentie weet ik dat het niet alleen werknemers zijn van externe (taxi)bedrijven die reisassistentie verzorgen. Met name op grote stations wordt het wel verzorgd door NS-personeel, al hangt dat voor zover ik weet ook wel eens van het tijdstip af.

Klopt, een deel van de externe assistentieverleners komen vanuit taxibedrijven.

Ook is er nog een andere partij die wordt ingehuurd door NS.

Ik werk voor dat bedrijf en word ook regelmatig ingezet als aanvulling op het servicepersoneel (dan alleen het stukje AVG) op de grote stations.

Reputatie 1

dit geeft aan dat er geen manager is die op dit soort momenten de leiding neemt op een station en de medewerkers uit de kantine wegstuurt.  juist op dit soort momenten verwacht je dat er leiding gegeven wordt maar helaas ontbreekt het aan echte managers bij de ns en zitten er alleen mensen die het als functie hebben maar niet capabel zijn om die functie goed te vervullen.

en de reisassistentie welke extern ingehuurd wordt kan zich natuurlijk niet bezig houden met het verschaffen van informatie want die krijgt hij/zij ook niet aangezien er voor een andere firma gewerkt wordt.  mijn advies zou zijn om dan het lichtgevende vestje maar niet te dragen in die situaties behalve op het moment dat er in de nabijheid van de trein gewerkt wordt.

Ik heb er toen ook aan gedacht om het hesje uit te doen, zeg ik je eerlijk😅.

Dat terwijl ik het NS logo met alle trots draag.

Maar op het moment dat ik mijn hesje uit zou doen weten mensen al dat ik personeel ben.

Reputatie 1

Hier gaat u ook niks bereiken. 

 

Wel raar dat je leidinggevende hier ook niks mee kan. Dan gaat er binnen de organisatie iets niet goed.

Deze leidinggevende heeft niets te vertellen over V&S dus zo vreemd is dat niet.




Die leidinggevende zou wel de mogelijkheden moeten hebben de problemen binnen de organisatie aan te kaarten. Anders krijgt die leidinggevende bijvoorbeeld op zijn/haar donder als er een rolstoelgebruiker te laat uit een trein wordt gehaald, met bijbehorende vertraging voor die trein.
 

Zoals in mijn eerste bericht beschreven werk ik voor een ingehuurde firma, niet voor NS zelf.

De leidinggevenden van het bedrijf waar ik voor werk kunnen dit soort dingen gewoonweg niet melden bij NS.

 

Reputatie 7
Badge

Dan houdt het op. Ik zou dit achter me laten en weer verder gaan.

Ik ben wel benieuwd hoe u zo zeker bent dat ze naar het verblijf gevlucht zijn en geen assistentie oproep hebben gehad of een andere opdracht vanuit de meldkamer. 

In Eindhoven ook een keer meegemaakt, massa's gestrande reizigers en waar was dat team van VenS? Die waren bezig met een hulpverlening elders op het station waar zelfs een ambulance voor moest komen. 

Ik weet niet wat er exact gebeurd is, vraag is waar VenS was, een terechte vraag en denk dat daar een goed antwoord op komt.

Welkom op onze NS Community, treinfreak02. Ik lees dit! Het is inderdaad wat krom zoals ik het nu lees. Ik zal dit eerst eens even bij de stationsmanager neerleggen, kijken wat diegene ervan vindt en mee kan.

Hey laura,

Dankjewel voor jouw bericht.

Ik hoop dat er iets uit komt. In ieder geval iets van een excuus vanuit NS zou ik al op prijs stellen.

Zoals deze dag verliep kon namelijk echt niet...

Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen, dus ik heb een reminder gestuurd. Ik houd jullie op de hoogte.

Hi Angelo! 
 

Graag wil ik hier nog even op inhaken, via ons V&S Twitter account had ik ook al geantwoord en enige nuance aangebracht. 
 

Ik zal de reactie van Twitter nog even delen; 

Graag zou ik hier even op willen reageren. Op de eerste plaats hartstikke goed en fijn dat je zo goed als het kon reizigers hebt geïnformeerd tijdens de verstoring richting België gisteren. 

Echter zijn er een aantal punten waar enige nuance op zijn plaats is. /1

Gisteren hebben meerdere collega’s van V&S zo veel reizigers als mogelijk van informatie, service en/of vervangend vervoer gezorgd om laatste aansluitingen of vluchten te kunnen halen. 

Daarnaast krijgen wij ook andere (veiligheids-)meldingen waarop we worden aangestuurd. /2

Meldingen die wij ontvangen i.r.t. veiligheid/agressie etc. hebben vanwege deze aard daarom ook voorrang op andere werkzaamheden.
Ten tijden van de verstoring zijn er namelijk diverse meldingen geweest waarop collega’s gereageerd hebben.
/3
Ook jullie doen voor oNS en onze reizigers ontzettend belangrijk werk! Reizigers die zien echter enkel iemand met een geel ‘NS’ hesje waardoor het enigszins logisch is dat bij een verstoring reizigers om informatie komen vragen. 
/4

Onze servicemedewerkers zijn ook buiten de openingstijden van het ‘loket’ aanwezig op het station en hebben gisteren de hele dag dat ze dienst hadden ook super hard gewerkt om zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk van informatie te voorzien. 
/5

Met dergelijke verstoringen is het vrijwel altijd zo dat we handjes/collega’s tekort komen om iedereen te kunnen helpen tijdens een hectische verstoring. 
Aan de inzet van alle collega’s te Breda heeft het in ieder geval niet gelegen. ;)
/6
 

Tijdens deze dienst, hebben we voor enkele tientallen reizigers welke aansluitende (internationale) treinen of vluchten vanaf Brussel zelfs nog taxi’s geregeld. 

Ik vind het jammer dat je het beeld schetst dat wij ‘naar ons verblijf vluchten’ op het moment dat jij op het station aan kwam, dit is slechts een momentopname.
Je hebt waarschijnlijk niet gezien hoeveel en hoe lang we tussen de meldingen door service en reisinformatie aan reizigers hebben gegeven. 
 

Reageer