beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 84 reacties
  • 20344 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

Ik reis 5 dagen per week tussen Hilversum en Schiphol.

Ik word stapel gek van dat roken op de perrons en helemaal in het afgesloten glazen hok op de perrons.

Ik heb daar bijna dagelijks een confrontatie met dat soort K ..... zakken die er gewoon lak aan hebben.

En het zijn niet alleen sigaretten en sigaren maar vooral die nietsnutten met hun wiet.

Ik heb het niet eens over hoe het eruit ziet in de ruimtes.

Ik geef de schoonmaker niet de schuld maar wel de mensen die het gewoon op de grond gooien.

Er komt een dag dat het een keer uit de hand loopt, en ik hoop dat dan goed afloopt.

Maar jullie van NS moeten hier wat mee doen voordat het wel verkeerd afloopt.

Besteed eens net zoveel aandacht aan het roken als wat jullie met die muilkorven doen.

Want dan kunnen jullie wel ineens optreden.

Doe hier AUB iets mee.

 

 

Dank Rene74 voor je reactie en dank EVJ en Mark NS voor jullie uitleg over het stationsplein. Ik zal met een boog om de rokers heen (blijven) lopen ;-) .

Ik zal ook op zoek gaan naar de huisregels, maar ik hoop dat er meer duidelijkheid in borden of stickers komt, zoals loklok8 aangeeft.

 

@MarcB 

Roken op bepaalde plaatsen rond en op het station zijn al wat vaker aan bod gekomen hier op deze community. 

Een enkele keer (na invoering van het rookverbod) zag je in Amsterdam CS weleens dat er op (ik neem aan perron 1) zelfs voor het politiebureau gerookt werd. Best grappig om te zien, maar wat doe je er tegen? Moet je daar als burger wat van zeggen? 

Reputatie 7
Badge +3

Het grootste probleem is dat in Nederland de stations geregeerd worden door aan de ene kant de commercie en aan de andere kant de gebouwenpolitie van Bureau Spoorbouwmeester. Die laatsten houden niet van “ontsierende” bordjes. Tegelijkertijd hebben ze nooit veel laten horen tegen de rookpalen en rookputten.

Mijn opmerking over sommige rokers die een geheugensteuntje nodig hebben was  ironisch en ook een beetje cynisch bedoeld.

Badge +3

Het is al vaak geopperd om overal op de stations stickers “verboden te roken” op te hangen, aangezien in de praktijk er nog altijd behoorlijk gerookt wordt daar. Zeker ook op de kleinere stations. Waarom gebeurt dat gewoon niet? Het is niet dat dat zo duur is lijkt me. NS leest hier mee maar geen enkele reactie of zichtbaar resultaat.

Dat men nergens mag roken weten de meesten wel (vergelijk 1e klas zitten en ‘geluidsoverlast veroorzaken’ in een stiltecoupé).

Stickers e.d. worden dus genegeerd want ‘er is toch geen controle/handhaving’ (en dat weten de meesten ook).

Ik vergelijk het maar met de aanwijzing ‘winkelwagen of mandje verplicht’ bij de supermarkt als je een brood en pak melk wil kopen (oke, bij een Jumbo supermarkt hier moet een rugtas verplicht in een kluisje en staat er een beveiliger bij, en met een helm op mag je niet tanken bij de benzinepomp).

Dat men (de NS) communiceert dat er wel degelijk gehandhaafd wordt op dat alles is dweilen met de kraan open of grote onzin (en eigen personeel dat rookt waar het niet mag is helemaal geen uitzondering).

Bij zogenaamd rookvrije schoolpleinen (basisscholen en zo, mijn waarneming) hetzelfde. Afgezien van de ouders die daar ‘gezellig’ staan te kletsen/roken zijn er veel mbo leerlingen (zonder ouderlijk toezicht) die daar roken zelfs nog niet eens 18…

Tijd voor een rookpolitie, dus gewoon mee naar het bureau i.p.v. je tabak/andere rookwaar inleveren en met een waarschuwing verder… 🤣

Een volgende ‘station’ (laten we het Betutteling Centraal noemen) is dan een verbod op barbecues en houtkachels of een open haard, want dat stinkt ook enorm.

En pas maar op met oliebollen bakken in je schuurtje of op je balkon, ze komen je pakken hoor (als de buren er lucht van krijgen of last van hebben) 😴

Reputatie 7
Badge +1

Hoi MarcB, welkom op de NS Community.

Op stations hangen borden met de huisregels waar het rookverbod in is opgenomen. Verder zijn alle rookfaciliteiten zoals rookpalen en putten en de verlichte rookzone borden verdwenen. Ik kan me echter voorstellen dat het nog niet altijd duidelijk is voor iedereen. Nieuwe regels hebben ook tijd nodig om bij iedereen bekend te worden. 

Er geldt een rookverbod op het station en op de perrons, maar dus niet in het gehele stationsgebied waar bijvoorbeeld een stationsplein onder valt. Zodra je het station betreed, is er een rookverbod, maar de luifel voor het station of het stationsplein, valt daar dus niet onder. Personeel mag daar dus ook roken en dat valt ook niet te verbieden. 

 

De nieuwe regels zijn er al 2 jaar en de situatie voor de niet-rokers is dramatisch verslechterd. In het verleden stonden de rokers gegroepeerd bij de rookpalen en kon je ze dus ontwijken. De rookpalen zijn weggehaald en dit is tot op heden het enige wat NS en Prorail hebben gedaan. Het gevolg laat zich raden iedereen rookt gewoon vrolijk door maar nu ligt hele perron bezaaid met peuken en erger nog ze zitten nu gewoon weer naast je op de bankjes te roken. 

 

Ik roep NS en Prorail nu eindelijk eens actie hier op te gaan nemen en mensen daadwerkelijk te beboeten. Op de Twitterpagina wordt hier bijna dagelijks over geklaagd en het enige wat er dan wordt gezegd dat is dat het volgens de huisregels verboden is. 

 

DAT IS VOLSTREKT ONVOLDOENDE. 

Reputatie 7
Badge +1

Verbodsborden en stickers gaan ook niet helpen. De enige manier is gewoon gedurende een langere periode boetes uit te delen. Geldt overigens ook voor het probleem scheefzitters in de treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heeft @PeterJKH iets gemist: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/30/rookverbod-geldt-ook-voor-e-sigaretten-per-1-juli-2020

Reputatie 7
Badge +3

Het is al vele keren aangegeven. NS en ProRail doen helemaal niets aan dit probleem.

Reputatie 7
Badge +1

Misschien kan deze tweet gaan voor de meest hypocriete tweet van het jaar……

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Goed voorbeeld doet goed volgen 🤣

https://www.nu.nl/binnenland/6293530/ns-directeur-koolmees-biedt-excuses-aan-voor-roken-in-rookvrije-zone-bij-station.html

Een jaar nadat dit bericht geplaatst is wordt er nog steeds gerookt op stations. Het wacht hokje op station Alkmaar Noord wordt als rookhok gezien. Ook als er op gewezen wordt. Huisregels? Wie leest die? Weet niet eens waar deze hangen. Op meerdere plekken duidelijke stickers aanbrengen lijkt me iets meer effect hebben. Of in elk geval kunnen ze dan niet meer komen met “ik wist het niet”.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat NS en ProRail wel de rookgedoogzones hebben ontmanteld maar verzuimd hebben om overal op de stations, dus ook op de perrons buiten de overkapping, duidelijke stickers en/of bordjes op te hangen dat op het station echt helemaal nergens gerookt mag worden.

Badge

Vandaag werd er flink op los gerookt op het perron te Amersfoort Centraal (zoals op de meeste perrons op de grotere stations tegenwoordig). Komen er twee V&S'ers op de rokers aflopen, dus ik denk: ah, eindelijk handhaving! Nee hoor, gezellig kletspraatje, er wordt goed gelachen, en de V&S'ers lopen door.

Zo leren die rokers ook dat ze met alles kunnen wegkomen als ze maar vriendelijk lachen naar het personeel...

Reputatie 7
Badge +3

In Amersfoort is er een hele campagne geweest om de stationspleinen bij de drie Amersfoortse stations rookvrij te maken. Dat heeft alleen wat lokale publiciteit gekregen.
https://amersfoort.nieuws.nl/gemeente/56279/de-stationspleinen-rookvrij/
https://www.rookvrijegeneratie.nl/artikelen/amersfoortse-stationspleinen-vanaf-nu-rookvrij
Mooiste detail is natuurlijk de naam van de Amersfoortse wethouder: Paffen.

Dankzij Koolmees weet heel Nederland dat het stationsplein van Amersfoort Centraal rookvrij is verklaard. 

Reputatie 7
Badge +3

“Een rookvrije plek is een niet in de wet gedefinieerd begrip en dus niet publiekrechtelijk gereguleerd via verboden. Met een rookvrij bord kan wel kenbaar gemaakt worden dat sprake is van een rookvrije plek. De rookvrij-borden kunnen overigens ook worden geplaatst op plaatsen waar een rookverbod geldt.”

“De gemeente kan ook op een informele manier een rookvrije ruimte instellen. In dat geval vindt handhaving op een informele manier plaats. Iemand die toch een sigaret rookt kan op zijn gedrag worden aangesproken, maar er mag bijvoorbeeld geen boete worden gegeven. Mogelijk ontstaat zo wel een nieuwe sociale norm. Ook andere eigenaren kunnen op deze informele manier een rookvrije zone instellen, zo heeft GVB in Amsterdam de pont over het IJ rookvrij gemaakt. De rookvrije zones worden aangegeven met bebording en tegels.”

“Op een rookvrije plek (locaties waar volgens de wet wel gerookt mag worden, maar waar door de eigenaar is bepaald dat er niet gerookt mag worden) kan de eigenaar de zaak in principe vrij gebruiken en bepalen hoe het eigendom gebruikt wordt (artikel 5:1, lid 1, Burgerlijk Wetboek). Vanuit die rechtspositie kan de eigenaar ook een rookvrije zone instellen. Op deze locaties kan de NVWA niet handhavend optreden; de eigenaar moet er zelf voor zorgen dat zijn eigendom rookvrij blijft.”
https://www.rookvrijegeneratie.nl/wp-content/uploads/2023/02/QA-rookvrije-openbare-ruimtes.pdf

Het is maar zeer de vraag in hoeverre Koolmees in in overtreding was. De NVWA zal in ieder geval niet kunnen optreden. Als de gemeente de rookvrije zone niet in de APV heeft opgenomen kan de gemeente niet eens handhaven.

Besteed eens net zoveel aandacht aan het roken als wat jullie met die muilkorven doen.

Nou, dan gebeurt er dus niets net als bij de mondkapjes 

Reputatie 7
Badge

Herkenbaar. Ik kom wel eens in Hilversum. De wachtruimtes zijn inderdaad een verzamelplek voor allerlei gespuis met drugs. NS en politie weten er van.

Reputatie 7
Badge

Op het station daarentegen moeten de huisregels krachtens de WP2000 worden nageleefd.

Badge +3

Personeel rookt ook en heeft geen zin of tijd om naar buiten (of de rookruimte in personeelsverblijf?) te lopen.

Weet je wat, doen we het hier… Wie maakt ons wat?

Praatje maken (met eventueel wat lastige reizigers), kort werkoverleg… en door!

Reputatie 7

Ik kom veel op station Breda en daar wordt ook gewoon nog gerookt op het perron (met name joints). Veel minder dan voorheen maar nog steeds. In de glazen wachthokken tref ik soms peuken onder de banken aan en soms hangt de rooklucht er nog. Er kijkt niemand naar om. In het begin werd het rookverbod omgeroepen maar nu allang niet meer. Er staan vaak ook mensen pal voor de noord-ingang te roken. Volgens mij mag dat want het is niet "in of op het station". 

Ook NS-personeel en politie zijn daar aan het roken onder het luifeltje. Het is echt smerig om daar doorheen te lopen. 

Voor mij is die luifel onderdeel van het station en het plein eromheen ook, dus daar zou ook niet gerookt mogen worden, maar er hangen geen borden. Of is mijn interpretatie niet juist?

Jouw interpretatie is niet juist. Het stationsplein in Amsterdam behoort niet tot het station en is geen eigendom van NS (Stations) en valt niet onder het beheer van NS en/of Prorail. Het is gewoon openbare weg waar niet de huisregels van het station van toepassing zijn, maar de APV van de gemeente Amsterdam.

In dit geval mag er dus in het station niet gerookt worden, maar wel als je het station uitloopt. Het nuttigen van alcohol is op het stationsplein verboden op grond van de APV (in het station zelf niet verboden, want huisregels van toepassing ipv APV), maar hierin staat niets over het roken (van tabak) voor dit gebied. 

NS-personeel en politie mogen hier dus gewoon roken. Hoe onprettig dat ook kan zijn voor sommige mensen.

Hoi MarcB, welkom op de NS Community.

Op stations hangen borden met de huisregels waar het rookverbod in is opgenomen. Verder zijn alle rookfaciliteiten zoals rookpalen en putten en de verlichte rookzone borden verdwenen. Ik kan me echter voorstellen dat het nog niet altijd duidelijk is voor iedereen. Nieuwe regels hebben ook tijd nodig om bij iedereen bekend te worden. 

Er geldt een rookverbod op het station en op de perrons, maar dus niet in het gehele stationsgebied waar bijvoorbeeld een stationsplein onder valt. Zodra je het station betreed, is er een rookverbod, maar de luifel voor het station of het stationsplein, valt daar dus niet onder. Personeel mag daar dus ook roken en dat valt ook niet te verbieden. 

Reputatie 7
Badge +3

In een ouder topic (toen roken nog wel mocht op de daarvoor aangewezen plekken) heeft Slidestops (medewerker V&S) eens een foto geplaatst van een huisregels bord waarboven nog een duidelijk bord of sticker hing waarop alleen de regel rond roken werd aangegeven. Een dergelijk extra bord/poster ben ik zelf nog nooit op een station tegengekomen, alleen stations waar ik een bord/sticker met de huisregels zag met alleen die huisregels, waar ergens tussen een tiental ander regels die over roken staat. 

Het kan (of kon) dus wel, duidelijker de regel wat betreft roken aangeven. Waarom niet zoiets op alle stations? Met dan nu uiteraard de regel dat je nergens in het station of op de perrons mag roken.

@iMark 

Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

De NS en Prorail ook, want jij en ik (waarschijnlijk beide geen rokers) gaan geen bordjes ophangen. Dit probleem speelt al vele jaren en is hier al meermaals besproken. 

Reageer