beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 84 reacties
  • 20335 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 6

Een zeer terechte klacht. Het totale rookverbod moet veel duidelijker uitgedragen worden.

In 2019 heb ik het volgende bordje gefotografeerd in Engeland. De bordjes hangen daar overal op de perrons.

Ik stel voor dat ProRail en NS een Nederlandse versie van het bordje op zoveel mogelijk plaatsen ophangen. Sommige rokers hebben nu eenmaal een geheugensteuntje nodig.

 

Dat verbod op E-sigaretten heb ik nooit gesnapt, want daar komt alleen waterdamp uit. Wie kan daar nou in hemelsnaam last van hebben?

@Henkpeetersen

Het is volgens de huisregels verboden en verder ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik denk niet dat NS gezien het tekort aan zowel personeel als geld hier veel moeite voor gaat doen.

Niet roken was enkele jaren geleden een maatschappelijk hype maar die is inmiddels weggeëbd. Nu zijn stikstof en milieu weer een hype tot ook die weer over is. Zo werkt dat met door de politiek en de media opgeklopte hypes.

Reputatie 7
Badge

Een anti-rookcampagne? Nou ik ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Het is volgens de huisregels verboden en verder ieders persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik denk niet dat NS gezien het tekort aan zowel personeel als geld hier veel moeite voor gaat doen.

Niet roken was enkele jaren geleden een maatschappelijk hype maar die is inmiddels weggeëbd. Nu zijn stikstof en milieu weer een hype tot ook die weer over is. Zo werkt dat met door de politiek en de media opgeklopte hypes.

 

Maar geef dan gewoon toe dat je gefaald hebt en zet die rookpalen gewoon weer terug. De situatie nu is gewoon veel slechter dan een paar jaar terug. Dat NS het woord handhaven zo'n beetje geschrapt heeft in haar woordenboek is wel bekend.

Reputatie 6

Dat verbod op E-sigaretten heb ik nooit gesnapt, want daar komt alleen waterdamp uit. Wie kan daar nou in hemelsnaam last van hebben?

Die dingen geven de indruk van ‘roken’ dus is blijkbaar ongewenst gedrag.

Waterdamp is het zeker niet, want dan zou je in feite stoom moeten uitblazen en heb je (jij) een veel groter probleem :sweat_smile: Zal dus wel iets zoals (propyleen)glycol zijn, zoals in rookmachines gebruikt wordt en op zich niet schadelijk is, voor omstanders.

Maar goed, wie gaat er controleren/handhaven of je tabak rookt of een of ander substituut (met voornamelijk nicotine natuurlijk) aan het ‘roken/vapen’ bent, ergens op een station/perron?

Er zijn zelfs topics over het draaien van een joint in de trein tot pure wiet roken (valt niet onder de tabakswet). Dus dan maar alles wat ‘rook uit je mond’ produceert verbieden, toch? Ondertussen (pre/post covid-19) was eten van een friet/patat speciaal ook gewoon toegestaan met alle ergernissen van dien. Of iemand die een broodje ei met ui of haring of pindakaas verorbert, of zelfs mensen die zich ergeren aan het pellen van een mandarijntje in jouw buurt.

Vorig jaar ook nog een discussie met Arriva en Blauwnet, tijdens een hittegolf. Mensen snakten naar verfrissing maar eten en drinken in hun voertuigen is verboden. Na wat heen en weer discussiëren was water wel ‘toegelaten’ maar thee/koffie (zelfs met een dekseltje er op To Go) of een raket ijsje nog altijd niet…

Ergens de lijn trekken dus. In dit geval is dat dus ‘rook produceren’ of iets dat lijkt op ‘lucht vervuilen’… wel zo logisch.

Vind er niks logisch aan. Het rookverbod is gericht op tabaksproducten. Dus alles wat géén tabaksproduct is, is gewoon toegestaan.

.Het is een kwestie van de lange adem en er zal steeds aandacht voor moeten blijven. Totdat de laatste roker is overleden.

Er komen ook weer nieuwe rokers bij.

Reputatie 6

Heb ik niet gemist. Maar ik snap de logica niet. Het rookverbod geldt voor tabaksproducten, dus hoezo vallen niet-tabaksproducten daar nu opeens ook onder? Dat is net zo idioot als wanneer je een verbod uitvaardigt op het drinken van bier of andere alcoholica op het station, en dat dan opeens een blikje Fanta daar ook onder valt.

Tsja wetgeving verandert. Het is geen rookverbod op tabaksproducten maar een rookverbod op alle rookwaar :)

Reputatie 7
Badge +1

Wat wel het meest lugubere station in NL wordt genoemd: Rijswijk (tussen den Haag en Delluf), een van de eerste ondergrondse en dus vanaf het begin met in principe een totaal rookverbod, zijn de wachthokken-als die soms open zijn, bezaaid met peuken. Dito voor doorloophal en trappen, perrons.

Kort voortsel dat dan de gebouwenbewaakcerberussen niet kan mishagen;

nu al enkele maanden al die lichtbakken toch geen echte commerciele reclame hebben, kan daar toch mooi iets al hierboven worden vertoond? Inclusief hier en daar war reminders voor die coronaregels-zoals ook de mondkapdraagplicht geldt overal waar dat rookverbod geldt.

OOk dat hebben ze hier en daar in DE al zo kunnen doen-althans afgelopen herfst toen reizen daar nog een beetje mocht.

Offe-nu NS blijkbaar in geldnood zit: daar valt dus snel met wat boetes flink wat geld binnen te halen.

Reputatie 7
Badge +3

NS krijgt geen cent van de boetes die hun BOA’s uitschrijven. Met uitzondering van zwartrijden.

Reputatie 6

Tsja wetgeving verandert. Het is geen rookverbod op tabaksproducten maar een rookverbod op alle rookwaar :)

Waar staat dat in de wet? Volgens mij gaat de wetgeving echt over tabaksrook. Met andere rook kun je namelijk anderen geen schade toebrengen, dus hoezo zou dat verboden moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar heb je tekst op de pagina waar iMark een link naar gaf niet gelezen. Dat begint met:

Op alle plekken waar een rookverbod geldt – zoals cafés, restaurants, werkplekken en openbare gebouwen – mogen vanaf 1 juli 2020 ook geen e-sigaretten of tabaksverhittingsapparaten meer worden gebruikt. Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) heeft het rookverbod uitgebreid, omdat deze producten zelf gezondheidsschade veroorzaken en een opstapje kunnen zijn voor jongeren om gewone sigaretten te gaan roken.

 

Reputatie 7
Badge +1

Met andere rook kun je namelijk anderen geen schade toebrengen, dus hoezo zou dat verboden moeten zijn?

Weet je dat heel zeker? Dit zegt het RIVM over e-sigaretten.

Ongezond

De damp van een e-sigaret bevat – net als tabaksrook – schadelijke stoffen, zoals nicotine, propyleenglycol, glycerol en aldehyden. Het inademen van deze stoffen kan de luchtwegen irriteren of beschadigen. Ook kunnen hartkloppingen ontstaan en heeft de gebruiker een verhoogde kans op kanker. De damp die een roker van een e-sigaret uitademt kan effecten hebben op  omstanders. Bij hen kunnen keel, neus en/of ogen licht geïrriteerd raken.

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik met deze topic begon en het lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Dat lees ik (dank voor de reacties) en ondervind ik als frequent reiziger. Zijn er meer mensen gaan roken?

Ik wil een dringend beroep doen op ProRail en NS Stations om duidelijke stickers/posters op te hangen/te plakken dat er niet gerookt/gevapet mag worden op de perrons (ook niet op het gedeelte wat open is). Daar moeten ze ook hangen/geplakt worden: op de infozuilen, als poster in de abri's (want daar hangen al een tijd dezelfde posters) etc. etc.

Een deel van de rokers zal dan daar niet meer roken (hoop ik :-)), andere rokers kan ik er dan makkelijker op wijzen.

Alvast dank.

 

Reputatie 5

Op perrons loop ik, zonder wat te zeggen of maar te kijken, met een wijde boog om de benauwende rokersstank heen, zeker sinds ik door V&S op een perron vastgehouden ben. Dat was nadat ik heftig door een mij achtervolgende roker werd uitgescholden, ik vergeefs probeerde 0613181318 te appen en ik het uiteindelijk waagde om terug te schreeuwen.

Reputatie 7
Badge +3

Het valt mij ook op dat er meer gerookt wordt op perrons en stations. Afgelopen week zat ik in een defecte trein die langs een perron stond. Er werd omgeroepen dat de deuren open gingen en mensen buiten in de frisse lucht konden wachten op wat er verder ging gebeuren. Wat nou frisse lucht, rooklucht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie tijdens het woon-werkverkeer dagelijks mensen roken op de perrons in Hilversum en Utrecht Overvecht. Ik heb het opgegeven om er iets van te zeggen. Nergens een verbodsbord of -sticker op de perrons te vinden.

Het is te belachelijk voor woorden.

De anti-rook campagnes zijn overal een stille dood gestorven. Dat is niet alleen op de stations zo maar ook bij bedrijven, ziekenhuizen, etc. Waarschijnlijk was er ooit een eenmalig budget voor die campagnes en is dat inmiddels opgebruikt. 

De meeste inspanningen zijn hier op de community geleverd. Al ging de prijs wel naar de NS en Prorail. (Rookvrije Generatie Award voor NS en ProRail | ProRail) ;) In het verleden had de NS er geen probleem mee om overtreders aan de schandpaal te nagelen. Een treinp####r kon een levenslang stadionverbod verwachten. (NS doet aangifte tegen treinplasser » Goedkoop-treinkaartje.nl) Ze zeggen “Hoge bomen vangen veel wind.” Blijkbaar geldt dat niet voor iedereen. Het zou de NS sieren om hier werk van te maken. … 😎 

Reputatie 7

Vandaag was ik in Enschede en zag bij de achter-in/uitgang van het station honderden peuken liggen. Niet ín het station, maar nét buiten spoor 4 richting fietsenstalling. Dit zal dan dus wel mogen om daar te roken, ik zag ook personeel bij het hekje staan roken, maar kom zeg, dit is toch te gek voor woorden? Er staat geen rookpaal of anderszins een asbak (waarom niet, als men toch weet dat daar flink gerookt wordt) en iedereen gooit het maar op de grond en in het gras. Triest.  

 

Ik ben inderdaad bang dat wij daar niet veel aan kunnen doen. Dit valt onder beheer van de gemeente.

Reputatie 7
Badge +1

De meeste inspanningen zijn hier op de community geleverd. Al ging de prijs wel naar de NS en Prorail. (Rookvrije Generatie Award voor NS en ProRail | ProRail) ;) In het verleden had de NS er geen probleem mee om overtreders aan de schandpaal te nagelen. Een treinp####r kon een levenslang stadionverbod verwachten. (NS doet aangifte tegen treinplasser » Goedkoop-treinkaartje.nl) Ze zeggen “Hoge bomen vangen veel wind.” Blijkbaar geldt dat niet voor iedereen. Het zou de NS sieren om hier werk van te maken. … 😎 

 

Ik vind een vergelijking tussen iemand die een afvalbak volplast en iemand die op een open plein een sigaret opsteekt een non-vergelijking. 

NS gedoogt roken op de perrons (het eigen personeel rookt ook regelmatig op de perrons) dus zo'n poster is wat te rigoureus.

De achtergrond is dat men geen al te strikt verbod wil instellen dat in de praktijk niet te handhaven valt.

Reputatie 6

Met andere rook kun je namelijk anderen geen schade toebrengen, dus hoezo zou dat verboden moeten zijn?

Weet je dat heel zeker? Dit zegt het RIVM over e-sigaretten.

Ongezond

De damp van een e-sigaret bevat – net als tabaksrook – schadelijke stoffen, zoals nicotine, propyleenglycol, glycerol en aldehyden. Het inademen van deze stoffen kan de luchtwegen irriteren of beschadigen. Ook kunnen hartkloppingen ontstaan en heeft de gebruiker een verhoogde kans op kanker. De damp die een roker van een e-sigaret uitademt kan effecten hebben op  omstanders. Bij hen kunnen keel, neus en/of ogen licht geïrriteerd raken.

Treinen verspreiden ook schadelijke stoffen. Minuscule metaaldeeltjes die door metaal op metaal (metalen wielen op metalen rails) loskomen, en zeker bij rembewegingen, zoals op een station. De bovenleiding idem dito, het schuren van de pantografen langs de stroomdraden geven ook bepaalde stoffen af. En die komen allemaal als fijnstof bij de wachtende reizigers terecht. Ook de treinen dan maar afschaffen?

De meeste E-sigaretten blazen niks anders uit dan waterdamp. Wat is het probleem?

Het is alweer 2 jaar geleden dat ik met deze topic begon en het lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Dat lees ik (dank voor de reacties) en ondervind ik als frequent reiziger. Zijn er meer mensen gaan roken?

Ik wil een dringend beroep doen op ProRail en NS Stations om duidelijke stickers/posters op te hangen/te plakken dat er niet gerookt/gevapet mag worden op de perrons (ook niet op het gedeelte wat open is). Daar moeten ze ook hangen/geplakt worden: op de infozuilen, als poster in de abri's (want daar hangen al een tijd dezelfde posters) etc. etc.

Een deel van de rokers zal dan daar niet meer roken (hoop ik :-)), andere rokers kan ik er dan makkelijker op wijzen.

Alvast dank.

 

Het valt mij ook op dat er weer veelvuldig gerookt wordt op perrons. Vooral bij de afgedekte plekken waar de bankjes en wachthokjes staan. Nergens is te vinden naast de huisregels over dit verbod, waardoor het nog steeds gebeurd. Ik wil er zelf niks tegen zeggen tegen deze mensen want voordat je het weet wordt je neergeslagen, getrapt of het spoor op geduwd door jongeren. Dat hoort de taak te zijn van de V&S medewerkers, die ik helaas niet veel zie rondlopen op stations zoals Den haag HS, Leiden en vele kleine/overstap stations. 

Reageer