beantwoord

Roken op perron en stations

  • 12 March 2021
  • 84 reacties
  • 20333 Bekeken


Toon eerste bericht

84 reacties

Reputatie 7

Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. Omgerekend nu bijna 30 euro voor een pakje sigaretten. Resultaat: nog maar zo’n 10% van de bevolking daar rookt, bij ons bijna 20%.

Op stations horen gewoon rookverbod stickers. Zo veel geld hoeft dat toch niet te kosten. Maak het niet moeilijker dan het is.

Ik zie iedere dag op stations volop gerook en zeg er bewust niks meer van (ik wil geen discussie, gedoe of agressie - kijk die eindeloze zaken bij Opsporing Verzocht). In het begin heb ik wel mensen aangesproken; sommigen reageerden netjes maar meestal was de reactie van “waar bemoei je je mee, ik bepaal dat zelf wel”. Sommigen waren ook op zoek geweest naar een rookpaal; maar bij afwezigheid daarvan gingen ze maar gewoon zittend op een bankje roken. 

In Drenthe zag ik vorige week posters hangen. “In heel Drenthe zijn de bushokjes rookvrij”. Nou, er lagen volop peuken op de grond op het busstation in Emmen. Bijna niemand slaat er acht op. Als je als enige in zo’n hokje staat langs de weg, steken rokers er helemaal al snel eentje op. Geen draagvlak. Net zoals op onoverdekte perrons. In de Drentse bushokjes ook nergens “verboden te roken” stickers te bekennen. 

In de trein zie ik soms mensen die bijna gaan uitstappen alvast hun sigaretten pakken, sommigen hebben hun joint al achter hun oor zitten, bedoeld om zodra ze uitgestapt zijn deze gelijk aan te steken. Die weten gewoon niets van de regel van een rookvrij station.

 

 

 

Reis dagelijks en kom op diverse stations, wat opvalt is dat er niet meer handhavend wordt opgetreden tegen roken en vapen. In jullie reactie verwijzen jullie naar de huisregels, maar dat werkt dus niet preventief. Gezien de overlast die de rokers geven zou omroepen en duidelijke verbodsborden plaatsen beter helpen. NS geeft dan tenminste aan dat ze de reizigers serieus neemt. Nu schieten jullie daar in ernstig tekort 

Reputatie 7
Badge +3

Reis dagelijks en kom op diverse stations, wat opvalt is dat er niet meer handhavend wordt opgetreden tegen roken en vapen. In jullie reactie verwijzen jullie naar de huisregels, maar dat werkt dus niet preventief. Gezien de overlast die de rokers geven zou omroepen en duidelijke verbodsborden plaatsen beter helpen. NS geeft dan tenminste aan dat ze de reizigers serieus neemt. Nu schieten jullie daar in ernstig tekort 

Niet meer handhavend? Ik heb nog nooit gezien dat er werd gehandhaafd op rookverbod.

Tegels en/of borden zeker op kleinere stations zouden wat kunnen helpen.

Tabak gewoon flink in prijs omhoog gooien. Doen ze in Australië en Nieuw-Zeeland ook. 

Ze willen in Nederland sigaretten eigenlijk veel sneller duurder maken dan nu het geval is, dat is alleen niet zo effectief omdat de verschillen met omringende landen dan zo groot worden dat de verwachting is dan mensen dan massaal sigaretten uit landen als België en Duitsland zullen gaan halen. Voor eilandnaties als Nieuw-Zeeland en Australië zijn dat soort dingen een stuk makkelijker.

In andere Europese landen zoals Duitsland, België en Zwitserland wordt roken gewoon meer dan in Nederland gezien als een vrije keuze die een individu moet hebben. Daar kun je wat van vinden, maar daar zitten ze dus niet op onbetaalbare sigaretten te wachten.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in het nieuws dat Portugal veel strenger wil gaan optreden tegen het roken. Hier een citaat uit het artikel in het AD:

“Als de wet wordt aangenomen, mogen tabaksproducten vanaf 2025 alleen nog worden verkocht door winkels met een speciale vergunning en op vliegvelden. Dat betekent dat onder meer benzinestations en de horeca op termijn geen sigaretten meer mogen verkopen. Ook sigarettenautomaten zullen verdwijnen.

De maatregelen worden bekritiseerd door belangenverenigingen voor restaurants en benzinestations, die zich zorgen maken over inkomstenverliezen. Sommige critici vinden dat de regering de prijs voor tabaksproducten moet verhogen, maar volgens Pizarro is dat geen prioriteit omdat prijsverhogingen kunnen leiden tot tabakssmokkel. Een pakje sigaretten kost in Portugal ongeveer 5 euro, wat goedkoper is dan in veel andere West-Europese landen.”
Bron: Vergaand rookverbod: Portugal wil sigaret voorgoed doven | Buitenland | AD.nl

Interessant is dat de Portugese regering onderkent dat prijsverhogingen alleen maar leiden tot smokkel. En dat de sigaretten in Portugal juist goedkoper zijn dan in andere West-Europese landen.

Reputatie 7

Ach dat rookverbod. Iedere dag zie ik wel iemand met een sigaret op een bankje op het perron zitten. Het is wel vele malen minder dan vóór het rookverbod, maar verbod = verbod lijkt mij. De meesten weten het maar er is ook een groep die zich er willens en wetens niet aan stoort.

ik tref ook vaak uitgetrapte peuken op de grond in de wachtruimte op het perron aan. Smerig.

NS handhaaft totaal niet meer op het rookverbod, zelfs eigen NS-personeel rookt gewoon weer op de perrons. Huisregels, camera's en rondlopend V&S personeel (op grotere stations) heeft totaal geen nut op die manier als zelfs eigen personeel (conducteurs, machinisten etc) ook gewoon roken op het station/perron. Laatste keren dat ik dit nog zag gebeuren ware Den Haag HollandsSpoor en AmsterdamCentraal. 

Misschien figureerde Koolmees voor een nieuw NS-spotje over het rookverbod 

Slechte publiciteit is beter dan geen publiciteit. Doordat Koolmees een sigaret heeft opgestoken in de rookvrije zone op het stationsplein in Amersfoort weet iedereen nu dat er een rookvrije zone is.

Ik denk niet dat onwetendheid het probleem is 

Bij het ziekenhuis bij mij in de buurt is het voorplein ook rookvrij, staat overal massaal aangegeven met borden en stickers. Maar dat voorplein staat juist vol met rokend personeel en patiënten omdat er binnen niet gerookt mag worden.

Reageer