Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5096 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Zolang je niet over de witte strepen stapt is er weinig aan de hand. Die zijn er niet voor niets.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.


Hier op het perron staan geen witte strepen (of strepen van welke kleur dan ook). Is gewoon een smal perron van hooguit 3 meter breed op het breedste punt, pas aangelegd samen met het nieuwe station. Op het bestaande véél bredere perron, waar vroeger altijd de treinen stopten, stopt nu geen enkele trein meer. Die stoppen nu allemaal op het nieuw aangelegde, smalle, verlengde gedeelte.
Op alle perrons zijn die strepen aanwezig, juist om het gevaar te voorkomen. Ook op Helmond.
De breedte doet er niet toe.


Nou, kom die strepen eens aanwijzen, zou ik zeggen, ik nodig je uit.
Als je een foto hebt, wil ik ze best aanwijzen. Geen enkel probleem.

Alle perrons moeten aan een aantal eisen voldoen, waaronder dus die belijning. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij in plaats van strepen rondjes zijn gebruikt (Amsterdam Centraal bijvoorbeeld), maar de functie is precies hetzelfde.


Als je de witte streep aan de rand van het perron bedoelt (vlak langs het spoor dus) die zal er misschien best zijn, maar daar heb je weinig aan als er op 2 meter bij je vandaan een goederentrein met ca. 100 km uur voorbijraast. Zoals gezegd, ik ben geen watje en stevig op de benen, maar zelfs ik moest berging zoeken... hoe is dat dan met oude mensen of kleine kinderen? Is het dan zó veel moeite voor het inrijden van het station even een flink toetersignaal te geven, zodat mensen in elk geval even alert zijn?
Toeteren mag enkel ter afwending van direct gevaar. Zolang de mensen op het perron keurig achter de onderbroken streep staan is er geen sprake van direct gevaar en worden mensen geacht om zelf op te letten en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.
Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar dat is de wetgeving waar wij op dit moment mee te maken hebben. Er zijn dan ook ongetwijfeld hele risicoanalyses op losgelaten voor het hoe en wat en er zijn daarom ook voorschriften voor de exacte plaatsing van de strepen.
Zo is de locatie van de strepen bijvoorbeeld afhankelijk van de snelheid van de treinen die langs het perron rijden.
In Helmond liggen de strepen, als ik het goed zie, 2 volle tegels van de (eveneens witte) rand af. Dat is de gebruikelijke plek voor die strepen bij stations waar treinen op hogere snelheid (100 - 140 km/u) langs kunnen rijden. Bij lagere snelheden liggen de strepen vaak dichter bij de rand omdat het risico daar kleiner is, bijvoorbeeld bij anderhalve tegel.
Als je dat te dichtbij vindt, dan staat het je uiteraard vrij om bijvoorbeeld achter de blindengeleidestrook te gaan staan.
Reputatie 7
Badge
Zolang je niet over de witte strepen stapt is er weinig aan de hand. Die zijn er niet voor niets.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.


Maar mag ik even wat vragen? Stel nou dat je achter de strepen staat maar per ongeluk struikel je....val je dan van het perron af of is er nog genoeg ruime voor dat je van het perron af valt?
Als je om wat voor reden dan ook ten val komt en van het perron valt, dan is er uiteraard sprake van direct gevaar voor het verlies van een mensenleven, dus een ongeval. Dat is echter een losstaande situatie en kan ten alle tijden gebeuren. Ook daar zijn uiteraard oplossingen voor te verzinnen, maar dat is een heel ander verhaal.

Ik zou het overigens zeker niet verkeerd vinden als er wellicht iets met een automatische omroep gedaan zou kunnen worden, maar standaard toeteren bij het voorbij rijden van een perron op hoge snelheid is op dit moment gewoon niet toegestaan en ook niet wenselijk voor omwonenden.
Toeteren is op dit moment gewoon niet toegestaan. Zo eenvoudig is het.
Wat ik al eerder ook zei: een omroepbericht zou ik niet eens een slecht idee vinden, maar toeteren mag gewoon niet.
Bij een omroepbericht is het echter de vraag wat de attentiewaarde zou zijn, zeker als er veel voorbijgaande treinen zijn.
Zijn er an sich nog wel wat hobbels te nemen. GPS-posities van o.a. goederentreinen zijn er momenteel niet of heel beperkt. Dan zou je detectie dus eigenlijk moeten doen op basis van procesleiding, waarbij de vraag weer is hoe je goed gaat timen wanneer een trein in de buurt van het station is en deze een omroep de queue in schuift. Je hebt immers geen precieze locatie van de trein. Te vroeg en de reiziger is het alweer vergeten, te laat en, ja, de trein staat er al. Maar dat is best een leuke uitdaging vind ik zo 🆒
Reputatie 7
Badge

Bij een omroepbericht is het echter de vraag wat de attentiewaarde zou zijn, zeker als er veel voorbijgaande treinen zijn.



Nou wat denk je... dat mensen gewaarschuwd worden natuurlijk. Weetje hoe erg ik mij iedere keer rot schrik als zo´n groot gevaarte op volle snelheid langsrijd...

Weet je hoe vaak mensen een omroepbericht gewoon niet horen omdat er te vaak wordt omgeroepen?
Dat is waar Julian op doelt. Als je op het perron naast de normale omroepen over werkzaamheden/vertragingen ook nog eens de omroep hebt dat er een trein langs komt rijden, valt die omroep mogelijk nog niet eens op.
Reputatie 5
Gebruik dan een attentiewoord. Als een omroep begint met Dames en heren, is de aandacht van de reiziger al verdwenen. Gebruik iets als:

"Attentie alstublieft, binnen ieder moment raast er een goederentrein over spoor 1, houd gepaste afstand".
Of doe deze omroep met een andere stem, een mannenstem bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge



Weet je hoe vaak mensen een omroepbericht gewoon niet horen omdat er te vaak wordt omgeroepen?
Dat is waar Julian op doelt. Als je op het perron naast de normale omroepen over werkzaamheden/vertragingen ook nog eens de omroep hebt dat er een trein langs komt rijden, valt die omroep mogelijk nog niet eens op.


Tuurlijk wel. Iedereen luister gewoon naar de omroepen hoor, want er kan ook belangrijke informatie tussen zitten over het traject wat je wil reizen en waar mogelijk iets mee aan de hand is.
Maar nogmaals. Ik pleit voor meer veiligheid snap je?...en een extra omroep om te waarschuwen dat er een trein op volle snelheid aankomt rijden zou daar best bij kunnen helpen. Zo kunnen mensen die bang zijn een stapje terug doen van het perron. En ouders die met hun kinderen op het perron staan te wachten kunnen even extra goed op hun kinderen letten.
Reputatie 4
Zucht. Tot hoever willen mensen gepamperd worden? Als je buiten bent is er enig risico... goederentreinen horen erbij en die kunnen op snelheid stations passeren. Het wordt niet onveilig geacht als je voldoende afstand houdt tot de perronrand. Situatie is wellicht niet ideaal maar zeker niet levensgevaarlijk ...
Een non-discussie. De veiligheidswaanzin in Nederland neemt knettergekke vormen aan.
Badge +3
De weersomstandigheden (stormachtige wind) waren ook al niet ideaal werd er toch gezegd?

Tja, als je dan bij de perronrand tegen de wind in staat te leunen (onverstandig) en er komt vervolgens een goederentrein voorbij denderen (die je door de bocht niet ziet aankomen) dan is dat gevaarlijk.

En in Helmond komen die inderdaad altijd langs een perron (waar alle andere treinen stoppen).
Reputatie 7
Inderdaad, een non-discussie.

Toeteren mag niet en al zou het toegestaan zijn en passerende treinen gaan toeteren dan komen er vast weer klachten van reizigers die schrikken van het getoeter en zo zijn we weer terug bij af. Of moet er dan omgeroepen worden, dat er een toeterende trein in aantocht is?

Omroepen? Tja, maar als volgende week iemand klaagt over de spoorbomen, moet er dan omgeroepen gaan worden, dat de spoorbomen gesloten gaan worden? Of waarschuwen dat wachtenden op perron .. een geluid kunnen horen en niet moeten echrikken omdat er een wissel wordt bediend?
Overigens kun je treinen in Helmond best op tijd zien aankomen.

Zullen we samen eens gaan kijken in hoeverre het baanvak te overzien is als je op het perron staat?
Als we het niet met elkaar eens zijn, is het meteen om te janken?
Reputatie 7
Badge
Als we het niet met elkaar eens zijn, is het meteen om te janken?

Dat niet perse, maar de toon staat mij niet aan. En om meteen maar de woorden veiligheidswaanzin en/of knettergek te gaan gebruiken vind ik wel een beetje te ver gaan.
Als we het niet met elkaar eens zijn, is het meteen om te janken?

Ja! ?

https://youtu.be/2Ox1Tore9nw
Reputatie 7
Badge
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Om over dat spoor te kunnen rijden, moet ie bij Deurne al linkerspoor gaan rijden (komende vanuit Venlo), om bij Helmond naar het meest linkerspoor te gaan. Al die tijd kun je dus geen trein van Helmond richting Deurne laten rijden. Bedenk dat een goederentrein met 40 km/u niet bepaald snel door de wissels gaat (en wel een tikkie langer is dan een SLT) en je kunt wel beredeneren dat dat geen strak plan is.


Leg vóór station Helmond een wissel in het spoor (zeg maar, tussen de overweg bij de Van Houtlaan en het station) en de goederentreinen kunnen zonder probleem over vrije baan doorrijden zonder vlak langs een druk perron te razen op volle snelheid.

Ik zou zeggen, dien een verzoek in bij ProRail en de gemeente. Begrijp goed dat dit gewoon niet gaat gebeuren. Het kost teveel geld om zo'n wissel erin te leggen en het kost teveel tijd én geld om een goederentrein zover af te gaan remmen en weer op te laten trekken na passage van nog eens 2 wissels.
Reputatie 7
Badge
Roger van Boxtel mag de rekening gaan betalen.
Reputatie 7
Badge

Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.


Nee joh, rustig aan man. Maar ik vind dat Pejeka wel degelijk een punt heeft. En dat gevoel mag ik ook gewoon uiten hier op het forum.
Een goedentrein haalt misschien de 130 niet (al moet ik zeggen dat 100 km ook net zo goed snel is maar oke) Maar een intercity haalt die snelheid wel. En die rijden ook wel eens een station voorbij met die snelheid.
Als ik zelf bijv met mijn auto 80 km rij buiten de bebouwde kom dan vind ik dat ik toch ook best snel rij voor mij gevoel. 130 met een trein rijden dan.....jemig...dat is nog veel sneller. En als je met die snelheid toch even langs het perron gaat dan ben je toch even dicht in de buurt van al die menen die op het perron staan te wachten.
Het idee is gewoon een beetje eng voor mijn gevoel snap je...
Reputatie 7
Badge

Ik? Ik zie jou steeds feller reageren op opmerkingen die mij niet zo heel slecht in de oren klinken.
Je beweert dat het probleem niet serieus genomen wordt als ik zeg dat een wissel voor zoiets aanleggen gewoon de kosten niet waard is. Dan heb je iets niet helemaal begrepen geloof ik.


Ik had het niet alleen over jou. Ik had het ook over een paar andere mensen die dit ook niet al te serieus lijken te nemen en vinden dat dit alleen maar veiligheidswaanzin is en knettergek.
Reputatie 3
Badge
Ik kan me ook nog herinneren dat er wel eens werdt omgeroepen als er een doorgaande trein langs kwam. Overigens was de snelheid denk ik 100 km/u aangezien dit de maximale snelheid van goederentreinen in Nederland is.
@Pejeka
Wat wilt u? Dat iedere intercity en iedere goederentrein op ieder station moet afremmen tot 30 kmh?

Reageer