Afgelopen zaterdag stond ik op station Helmond te wachten op de trein. Het was behoorlijk winderig, bijna stormachtig. Er stonden aardig wat mensen op het smalle stuk perron waar de treinen tegenwoordig stoppen. Opeens kwam, zonder enige waarschuwing of aankondiging, een goederentrein voorbijrazen, echt voorbijRAZEN, met dik meer dan 100 km per uur, vlak langs het smalle perron. Het was al stormachtig winderig, maar die voorbijrazende goederentrein, met pakweg 110/120 km per uur, veroorzaakte nĆ³g eens een zuiging en wervelwind die echt niet normaal was, en een paar oudere mensen grepen zich vast aan het hek omdat ze moeite hadden zich staande te houden onder dit geweld. Zoals ik zei, het perron is smal, dus die trein kwam echt voorbijdenderen op 2 Ć 3 meter hooguit van de wachtende mensen.
Is dat normaal? Ik kan me herinneren dat er vroeger dan wel eens een bericht werd omgeroepen, dat er een doorgaande trein langskwam en dat mensen moesten oppassen en niet te dicht aan de rand van het perron moesten staan. Maar nu niks, geen waarschuwing, helemaal niks, opeens was die razende trein er.
En ik kan me ook nog herinneren dat die goederentreinen dan vaak wat afremden, zodat ze niet als een dolle stier door het station raasden. Maar niks.
Is dat normaal?
Bladzijde 3 / 4
Heb mijn bericht wat uitgebreid, hopelijk zo duidelijker dat een melding voor mensen op het perron welkom zou zijn.
Dan moet 110/120 km behoorlijk overdreven zijn geweest. Goede informatie. Is dat ook op de Betuwelijn?
A
En een volle intercity Loes?
(Mijn verloren boterham heb ik destijds overleefd.)
(Mijn verloren boterham heb ik destijds overleefd.)
A
Als er een trein langs dendert hou ik me vast aan de perronwand. Op station Nieuw Vennep is dat goed te zien met gele markeringen. Maar waarom zetten ze zo'n markeringen niet op meerdere stations waar nodig is? Er kan een Intercity passeren zeker in Nieuw Vennep.
https://www.prorail.nl/overheden/vragen?page=2
Technisch is het vaak niet zo'n probleem met modern materieel + beveiligingssysteem, al duurt het even voordat je op snelheid bent met fors gewicht. Heb zelf binnen Nederland nooit echt iets met goederen gezien of gedaan, dus praktische kennis is er niet, en over de grens werkt het weer totaal anders.
De toegestane maximumsnelheid hangt af van de samenstelling van een trein (gewicht, type locomotief en type wagons, stand van de remmen, etc.).
Over het algemeen geldt:
Treinen die 500 ton of meer wegen, mogen 85 km per uur rijden en inhalen met 90 km per uur.
Treinen van meer dan duizend ton mogen 95 km per uur rijden en inhalen met 100 km per uur.
Treinen van vijfduizend ton of meer mogen 80 km per uur rijden en inhalen met 85 km per uur.
Technisch is het vaak niet zo'n probleem met modern materieel + beveiligingssysteem, al duurt het even voordat je op snelheid bent met fors gewicht. Heb zelf binnen Nederland nooit echt iets met goederen gezien of gedaan, dus praktische kennis is er niet, en over de grens werkt het weer totaal anders.
A
Volgens Prorail (naar aanleiding van eerder bericht in dit topic) : Dat heeft waarschijnlijk met het type perron te maken. Bij een smal 'middenperron' met twee sporen er langs moeten reizigers goed opletten. Bij andere stations natuurlijk ook, maar vanwege de krappe ruimte hier iets extra
A
Misschien op https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken. Maar de laatste keer dat er op station Helmond een ongeval plaats had gevonden was in februari 2004 (niet relevant dus!) . Een man kwam daarbij toen om het leven.
Ik ben het helemaal met je eens pejeka. Ik vind dit zelf ook echt levensgevaarlijk. Er zal maar iemand van het perron afvallen van de schrik...vreselijk.
Ik vind dan ook dat alle intercity treinen en goederentreinen die doorrijden moeten toeteren ver voordat ze het station naderen en/of ze moeten hun snelheid vertragen naar 80 km per uur. Zodat alle mensen op het perron minder snel schrikken als die trein er aan komt.
Reputatie 5
Snelheid vertraging absoluut niet, dan moet een intercity elke 3 minuten gaan afremmen naar 80 km/u, dat is grote onzin. Als iedereen achter de witte stippellijn blijft, is het voldoende. Wel ben ik voorstander van een notificatie.
Dit kan of een vorm hebben van toeteren (maar ik zie dat dat zeer vaak vergeten zal worden) of een vorm hebben van een automatisch bericht.
Heel simpel gedacht: op basis van de gps van de trein kan je de afstand (en dus de tijd) bepalen wanneer een Intercity een station nadert. Kan er op x seconden dan geen seintje worden afgedragen van: Pas op, voorbijrazende trein op spoor 1.
Dit kan of een vorm hebben van toeteren (maar ik zie dat dat zeer vaak vergeten zal worden) of een vorm hebben van een automatisch bericht.
Heel simpel gedacht: op basis van de gps van de trein kan je de afstand (en dus de tijd) bepalen wanneer een Intercity een station nadert. Kan er op x seconden dan geen seintje worden afgedragen van: Pas op, voorbijrazende trein op spoor 1.
Dit kan of een vorm hebben van toeteren (maar ik zie dat dat zeer vaak vergeten zal worden) of een vorm hebben van een automatisch bericht.
Ja dat is wel zo. Maar toch is 80 km per uur ook weer niet heel traag ofzo. Je zal er in ieder geval geen vertraging door lopen denk ik. Maar aan de andere kant moet je wel weer veel afremmen inderdaad om van 130/140 weer naar 80 km te gaan.
Ik vind dat toeteren in iedere geval wel zou moeten kunnen gebeuren hoor. Dat is een kleine moeite voor de machinist en de mensen op het perron kunnen tenminste wel van te voren horen dat er een trein aan komt op hoge snelheid. Dan kunnen de mensen op het perron zich alvast voorbereiden zodat ze niet al te erg zullen schrikken van een snelle trein.
Het voelt voor mijn gevoel in ieder geval dan toch wat veiliger aan.
Een omroep lijkt me meer op zijn plek.
Een omroep is ook prima. Maar in iedere geval iets. Want ik moet zelf heel eerlijk toegeven dat ik er ook erg van schrik iedere keer. Het is zo plotseling opeens....je verwacht het gewoon niet.
Ik ben in iedere geval wel van mening dat er (juist) niet bespaard moet worden op de veiligheid. Ik vind veiligheid altijd erg belangrijk.
Nee, maar je moet er ook niet in doordraaien. Zoals ik al eerder in dit topic zei: "Pas op , je komt op een station, dan kunnen er treinen voorbij komen". Het lijkt me logisch dat zodra je een station betreed, je in gedachten houdt dat daar gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Volg daarom de belijning op het station en er zou niets moeten kunnen gebeuren.
Zolang je niet over de witte strepen stapt is er weinig aan de hand. Die zijn er niet voor niets.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.
Als je zelfs dat te dichtbij vindt, dan kan je altijd een paar stappen naar achteren doen. Dat is een stukje eigen verantwoordelijkheid en lijkt mij niet te veel gevraagd.
Als iemand echt dicht langs de rand staat en er een gevaarlijke situatie ontstaat, zal er zeker op de tyfoon getrapt worden.
Op alle perrons zijn die strepen aanwezig, juist om het gevaar te voorkomen. Ook op Helmond.
De breedte doet er niet toe.
De breedte doet er niet toe.
Als je een foto hebt, wil ik ze best aanwijzen. Geen enkel probleem.
Alle perrons moeten aan een aantal eisen voldoen, waaronder dus die belijning. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij in plaats van strepen rondjes zijn gebruikt (Amsterdam Centraal bijvoorbeeld), maar de functie is precies hetzelfde.
Alle perrons moeten aan een aantal eisen voldoen, waaronder dus die belijning. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij in plaats van strepen rondjes zijn gebruikt (Amsterdam Centraal bijvoorbeeld), maar de functie is precies hetzelfde.
A
De strepen die geplaatst worden zijn afhankelijk van de snelheid van de treinen die langs het perron rijden. In Helmond liggen de strepen, als ik het goed zie, 2 tegels van de rand af. Dat is de gebruikelijke plek voor die strepen bij stations waar treinen op hogere snelheid (100 - 140 km/u) langs kunnen rijden. Bij lagere snelheden liggen de strepen vaak dichter bij de rand, bijvoorbeeld bij anderhalve tegel.
Als je dat te dichtbij vindt, dan staat het je uiteraard vrij om bijvoorbeeld achter de blindengeleidestrook te gaan staan.
Als mensen de op hoge snelheid aankomende trein niet kunnen zien (zoals in Helmond, vanwege de bocht in het station) vind ik sprake van direct gevaar, of in elk geval potentieel direct gevaar, en lijkt mij een signaal gepast. Te meer daar Helmond een station is waar normaal gesproken iedere trein stopt die langs komt. Dus als er dan een op hoge snelheid langsrazende trein voorbijkomt, lijkt mij, nogmaals, een waarschuwing of signaal gepast.
Een heel vervelend antwoord ongetwijfeld en daar kan je het mee eens zijn of niet, maar die discussie heeft verder weinig zin. Bij Helmond is er geen sprake van direct gevaar als iedereen keurig achter de veiligheidslijn staat. Daar zijn die dingen juist voor gemaakt: er wordt een veilige zone gecreƫerd waar iedere reiziger veilig kan staan en bewegen en daar zijn allerlei voorschriften voor de plaatsing voor bedacht.
Staat er iemand voorbij de lijn, dan kan er uiteraard wel sprake zijn van direct gevaar en kan inderdaad een toeter op z'n plaats zijn.
Staat er iemand voorbij de lijn, dan kan er uiteraard wel sprake zijn van direct gevaar en kan inderdaad een toeter op z'n plaats zijn.
Bladzijde 3 / 4
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.