Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5088 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Afgelopen zaterdag stond ik op station Helmond te wachten op de trein. Het was behoorlijk winderig, bijna stormachtig. Er stonden aardig wat mensen op het smalle stuk perron waar de treinen tegenwoordig stoppen. Opeens kwam, zonder enige waarschuwing of aankondiging, een goederentrein voorbijrazen, echt voorbijRAZEN, met dik meer dan 100 km per uur, vlak langs het smalle perron. Het was al stormachtig winderig, maar die voorbijrazende goederentrein, met pakweg 110/120 km per uur, veroorzaakte nóg eens een zuiging en wervelwind die echt niet normaal was, en een paar oudere mensen grepen zich vast aan het hek omdat ze moeite hadden zich staande te houden onder dit geweld. Zoals ik zei, het perron is smal, dus die trein kwam echt voorbijdenderen op 2 à 3 meter hooguit van de wachtende mensen.

Is dat normaal? Ik kan me herinneren dat er vroeger dan wel eens een bericht werd omgeroepen, dat er een doorgaande trein langskwam en dat mensen moesten oppassen en niet te dicht aan de rand van het perron moesten staan. Maar nu niks, geen waarschuwing, helemaal niks, opeens was die razende trein er.

En ik kan me ook nog herinneren dat die goederentreinen dan vaak wat afremden, zodat ze niet als een dolle stier door het station raasden. Maar niks.

Is dat normaal?

97 reacties

Reputatie 7
Badge
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Om over dat spoor te kunnen rijden, moet ie bij Deurne al linkerspoor gaan rijden (komende vanuit Venlo), om bij Helmond naar het meest linkerspoor te gaan. Al die tijd kun je dus geen trein van Helmond richting Deurne laten rijden. Bedenk dat een goederentrein met 40 km/u niet bepaald snel door de wissels gaat (en wel een tikkie langer is dan een SLT) en je kunt wel beredeneren dat dat geen strak plan is.
Dames en Heren, pas op, u staat op een station, er kan een trein langskomen?

Normaal gezien moet er geen gevaar zijn als iedereen zich aan de markeringen op het perron.. Daar is immers alles voor ingericht.
Qua organisatie lijkt me de makkelijkste oplossing dat reizigers gewoon goed blijven opletten 🙂 We willen toch niet van de wieg tot het graf gepamperd worden en ons denkwerk compleet uitbesteden aan de NS en andere instanties?

Ik vind de treinkaartjes eigenlijk al wel duur genoeg. Laat reizigers zelf maar een app maken die waarschuwt zodra ze een station betreden 😉 Als je de witte lijnen op het perron negeert waarom zou je dan wel andere waarschuwingssignalen van de NS oppikken?



Weet je hoe vaak mensen een omroepbericht gewoon niet horen omdat er te vaak wordt omgeroepen?
Dat is waar Julian op doelt. Als je op het perron naast de normale omroepen over werkzaamheden/vertragingen ook nog eens de omroep hebt dat er een trein langs komt rijden, valt die omroep mogelijk nog niet eens op.


Tuurlijk wel. Iedereen luister gewoon naar de omroepen hoor, want er kan ook belangrijke informatie tussen zitten over het traject wat je wil reizen en waar mogelijk iets mee aan de hand is.
Maar nogmaals. Ik pleit voor meer veiligheid snap je?...en een extra omroep om te waarschuwen dat er een trein op volle snelheid aankomt rijden zou daar best bij kunnen helpen. Zo kunnen mensen die bang zijn een stapje terug doen van het perron. En ouders die met hun kinderen op het perron staan te wachten kunnen even extra goed op hun kinderen letten.

De praktijkervaring leert anders. Ik zou graag zien dat iedereen naar de omroep luistert, maar dat is helaas niet het geval.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met attentiewaarde, zoals Edwin al zei. Hoe meer omroepberichten er komen, des te minder de mensen er naar luisteren.
Naast de attentiewaarde van de omroep zit je, zeker 's avonds of 's ochtends vroeg, ook nog eens met geluidsplafonds waaraan de omroep moet voldoen om de overlast van het station voor omwonenden te beperken.
Kortom: naast technische uitdagingen die Henk_NL al omschreef, zitten er meer haken en ogen aan zo'n omroep dan je in eerste instantie zou denken.
Goederentreinen hebben gewoon een maximale snelheid van 100 kmh en van extra afremmen bij stations is nooit sprake geweest.
Goederentreinen hebben gewoon een maximale snelheid van 100 kmh en van extra afremmen bij stations is nooit sprake geweest.

Nou, sorry hoor, of het nou 100 km was, of net iets meer, de manier waarop die trein vlak langs mensen kwam razen die niet meer dan 2, hooguit 3 meter terug konden deinzen, was onverantwoord. Zoals ik zei, het perron ter plaatse is net iets meer dan 2 meter breed, het waaide al behoorlijk, en dan komt er zo'n trein langs die oudere mensen zowat doen tollen op hun benen, dankzij de snelheid en de zuiging en de windwerveling die dat nog eens extra oplevert.

En ja, vroeger werd daar echt wel voor gewaarschuwd, dan werd er omgeroepen dat er een doorgaande trein langskwam, en werd mensen aangeraden zo ver mogelijk van de perronrand te gaan staan.

Nu echt niet, opeens was die voortrazende trein daar, en ik ben echt nog geen bejaarde, maar zelfs ik moest me afwenden en schrap zetten tegen de zuiging en wervelingen die die trein veroorzaakte, en een paar oude mensen hadden echt moeite op de been te blijven. Is dat normaal?
Badge +3
Die omroep zou standaard moeten zijn, of anders zouden ze (afhankelijk van het tijdstip) wel even kort kunnen toeteren bij nadering van een station, zeker als normaal elke andere trein daar stopt.

Helmond heeft geen doorgaande sporen (die niet aan een perron liggen) en ligt ook nog een beetje in een bocht dus zowel de mensen op het station als de machinist zien dat niet echt, en om dan pas te gaan toeteren (da's best hard) zou mij op het perron nog extra laten schrikken.

Automatisch omroepen dus daar.
Automatisch omroepen, tsja. Technische beperkingen zou ik niet willen zeggen. Laat ik ze organisatorisch noemen.
Automatisch omroepen, tsja. Technische beperkingen zou ik niet willen zeggen. Laat ik ze organisatorisch noemen.

Nee, maar dan kan men in elk geval via een omroep de mensen even waarschuwen, als er een trein vlak langs het (smalle) perron komt razen op volle vaart.
Reputatie 4
In onze buurlanden volgt een waarschuwing van een doorrijdende trein...
Stond toevallig gister op een station met veel breder perron met een goederentrein die veel trager reed, machinist gaf gewoon eventjes een kort geluidssignaal om de aandacht te trekken van de wachtende reizigers. Werkt ook prima.
Tip, hou je lunch goed vast. Zag ooit mijn bovenste boterham en mijn beleg verdwijnen toen een intercity voorbij kwam. :S
Als omroepen te veel moeite is, zou een oplossing kunnen zijn dat de goederentrein een geluidssignaal geeft alvorens het station binnen te denderen. Maar zelfs dat gebeurde niet. En zoals ik zei, het perron hier is nét iets breder dan 2 meter, het waaide al flink, en dan komt daar zo'n op volle vaart razende goederentrein voorbijgestormd, op 2 meter afstand van je, met een zuiging en wervelwind die niet meer normaal is. Oudere mensen moesten zich echt vastgrijpen, er waren gelukkig geen kleine kinderen op het perron, want als die op 1 meter van die voorbijrazende trein hadden gestaan... Echt, ik vind het niet normaal dat daar niet voor gewaarschuwd wordt, of dat in elk geval de trein zelf geen signaal geeft bij het binnendenderen van het station.
Heb even wat navraag gedaan, maar voor zover bekend mogen goederentreinen niet harder rijden dan 80 km/u. Is nog steeds hard, maar een lege reizigerstrein mag vaak 130 km/u.
Ligt aan de baanvaksnelheid en die mogen ook 130 dan. Als we echt overvol zijn, besluit het treinpersoneel in overleg om langzamer te gaan rijden. Ik ben ooit op een drafje van 60 km/u van Amsterdam Rai naar Utrecht Centraal gegaan. Was iets met een huishoudbeurs.... 😉
Automatisch omroepen van goederentreinen en andere passages zoals in het buitenland... Tsja, lang gekoesterde wens van velen, dat zeker :8

Technisch zie ik nog steeds weinig beperkingen, organisatorisch wel. Ik zou er helaas niet (op korte/middellange termijn) op rekenen.
Heb even wat navraag gedaan, maar voor zover bekend mogen goederentreinen niet harder rijden dan 80 km/u. Is nog steeds hard, maar een lege reizigerstrein mag vaak 130 km/u.

Ik kan snelheid aardig inschatten en de trein waar ik het in mijn openingspost over had, reed echt wel harder dan 80 km per uur, en om dat ik toevallig de kant op keek waar hij vandaan kwam, zag ik hem ook naderen (ik kwam net het stationsgebouw uit en kon dus om de bocht heen kijken), en hij minderde echt geen snelheid bij het naderen van het station, maar bleef op volle snelheid doorrazen, misschien omdat de intercity Venlo-Eindhoven er vlak achter zat? Hoe dan ook, ik vind het onverantwoord dat goederentreinen op zeer hoge snelheid vlak langs wachtende mensen denderen zonder dat die mensen gewaarschuwd worden.
Een voorbijrijdende trein lijkt me vrij normaal op het station. Als je van jezelf weet dat je wat onvast op de benen staat, dan is oplossing eenvoudig: houd zoveel mogelijk afstand. Waar ik me eerder over verbaas is dat wachtende reizigers het niet zo nauw nemen met de waarschuwingen / belijning op de perrons.

Bij een stoppende trein lopen mensen vaak op het randje van het perron. Als je om wat voor reden dan ook van het perron valt, dan is het over en uit. Al rijdt de trein stapvoets.
Een goederentrein mag op normaal spoor niet harder dan 80 km/u. Of een goederentrein harder kan gaan durf ik niet te zeggen, maar meestal hebben goederentreinen lak aan reizigerstreinen. Ik heb niet eerder meegemaakt dat er daarom te hard werd gereden.
Nee, uit de verstoringsinformatie kan je niet duidelijk halen wat de oorzaak is. Voor zover ik weet zijn hier in zijn geheel geen openbare statistieken van, maar eventueel zou je een dergelijke vraag bij ProRail neer kunnen leggen.
Technisch kan je het gewoon uit procesleiding halen, weet je het zeker en is een stuk betrouwbaarder. Wil je dat niet, dan kan je voor in ieder geval reizigersmaterieel inderdaad GPS doen, al is de garantie dat het werkt dan (momenteel) wat minder groot. Maar zoals ik al eerder zei, het probleem zit meer organisatorisch. Die mag je verder zelf een beetje invullen, anders krijg ik weer gedoe 😉
Je zult naast een station wonen en elke dag continu dat getoeter horen...

Een omroep lijkt me meer op zijn plek.
Tsja, hoeveel kan het ontwikkelen van een beetje software kosten..... In principe hoeft het niet zo spannend te zijn, de data is er.
Een hoop, want uiteindelijk zal het om allerlei redenen toch een ZIP, zeer ingewikkeld proces, worden 🙂
In Helmond kunnen de reizigers op het perron die langsrazende trein dus niet zien aankomen, omdat het station in een bocht ligt. Dus opeens is hij er. En dendert op volle kracht langs. Bovendien is het nieuwe perron hier, waar de treinen stoppen, vrij smal dus ook al sta je van de rand af, dan nog komt dat gevaarte op 2 meter afstand van je voorbijrazen. Is het dan teveel gevraagd even een signaal te geven, of het nou de trein is die even toetert of anderszins? Ik ben nog recht van lijf en leden, maar zelfs ik moest me bergen voor de zuiging en wervelwinden van de plotseling langsdenderende goederentrein.

Reageer