Snelheid goederentreinen

  • 30 October 2017
  • 97 reacties
  • 5096 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7
Badge
Voor de rest ben ik het volledig eens met Pejeka trouwens.
@Pejeka: Alleen op het grote station van Helmond is er een grote bocht waarop je de treinen niet op tijd kunt zien. Nou is mijn vraag: is er geen mogelijkheid voor je om op station Helmond 't Hout, Brouwhuis of Brandevoort te nemen? Misschien zie je een van die stations wel op tijd een trein voorbij razen of stoppen? Zou dat een optie kunnen zijn?
Reputatie 7
Badge


Ik zou het overigens zeker niet verkeerd vinden als er wellicht iets met een automatische omroep gedaan zou kunnen worden, maar standaard toeteren bij het voorbij rijden van een perron op hoge snelheid is op dit moment gewoon niet toegestaan en ook niet wenselijk voor omwonenden.


Omroepen vind ik ook prima. Als er maar iets gebeur weetje....want anders komt het als zo´n verrassing.
Een heel vervelend antwoord ongetwijfeld en daar kan je het mee eens zijn of niet, maar die discussie heeft verder weinig zin. Bij Helmond is er geen sprake van direct gevaar als iedereen keurig achter de veiligheidslijn staat. Daar zijn die dingen juist voor gemaakt: er wordt een veilige zone gecreëerd waar iedere reiziger veilig kan staan en bewegen en daar zijn allerlei voorschriften voor de plaatsing voor bedacht.
Staat er iemand voorbij de lijn, dan kan er uiteraard wel sprake zijn van direct gevaar en kan inderdaad een toeter op z'n plaats zijn.


Ik kan je vertellen, bij het incident dat ik in mijn openingspost beschreef, bevond ik mij ruim binnen de veiligheidszone, maar toen nog moest ik me bergen vanwege de wervelwinden en de zuiging van de langsdenderende goederentrein. Ik sta nog redelijk stevig op de benen, maar er kunnen ook kleuters staan, of oudere mensen, die niet zo stevig op de benen staan, of die schrikken van de ineens om de bocht komende op volle snelheid doorrazende trein. Omwonenden van een station weten so-wie-so wel dat er soms geluid is, al was het alleen maar vanwege het busstation en het treinverkeer an sich. Wat is er dan zó erg op tegen de mensen op het perron even te waarschuwen?
Reputatie 7
Badge

Bij een omroepbericht is het echter de vraag wat de attentiewaarde zou zijn, zeker als er veel voorbijgaande treinen zijn.



Nou wat denk je... dat mensen gewaarschuwd worden natuurlijk. Weetje hoe erg ik mij iedere keer rot schrik als zo´n groot gevaarte op volle snelheid langsrijd...
Reputatie 7
Badge


"Attentie alstublieft, binnen ieder moment raast er een goederentrein over spoor 1, houd gepaste afstand".
Of doe deze omroep met een andere stem, een mannenstem bijvoorbeeld.


Kijk, 🙂 dit is dus alweer een super goed idee. Hier word ik blij van.
Reputatie 7
Badge

De praktijkervaring leert anders. Ik zou graag zien dat iedereen naar de omroep luistert, maar dat is helaas niet het geval.
Dat was inderdaad wat ik bedoelde met attentiewaarde, zoals Edwin al zei. Hoe meer omroepberichten er komen, des te minder de mensen er naar luisteren.
Naast de attentiewaarde van de omroep zit je, zeker 's avonds of 's ochtends vroeg, ook nog eens met geluidsplafonds waaraan de omroep moet voldoen om de overlast van het station voor omwonenden te beperken.


Dat een extra omroep overlast veroorzaakt voor omwonende is onzin want de trein die op volle snelheid langsdenderd maakt meer lawaai dan zo´n omroep.
Overigens kun je treinen in Helmond best op tijd zien aankomen.
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Reputatie 7
Badge
Een non-discussie. De veiligheidswaanzin in Nederland neemt knettergekke vormen aan.

Wat is er nou knetter gek aan als er een extra omroep komt voor snelrijdende treinen?
Reputatie 7
Badge
Weetje wat. Laat maar zitten. Deze mensen hier in dit topic nemen het toch weer niet serieus. Tis weer eens om te janken. Bah.
Pff, ik ga niet weer vechten hoor 😳
Vraag me trouwens ook af waarom die treinen op Helmond langs het perron moeten razen, daar er ook één of twee sporen liggen die NIET langs het perron voeren, dus die treinen zouden ook op één van die sporen het station kunnen passeren om na het station weer op de hoofdbaan uit te komen.
Om over dat spoor te kunnen rijden, moet ie bij Deurne al linkerspoor gaan rijden (komende vanuit Venlo), om bij Helmond naar het meest linkerspoor te gaan. Al die tijd kun je dus geen trein van Helmond richting Deurne laten rijden. Bedenk dat een goederentrein met 40 km/u niet bepaald snel door de wissels gaat (en wel een tikkie langer is dan een SLT) en je kunt wel beredeneren dat dat geen strak plan is.


Leg vóór station Helmond een wissel in het spoor (zeg maar, tussen de overweg bij de Van Houtlaan en het station) en de goederentreinen kunnen zonder probleem over vrije baan doorrijden zonder vlak langs een druk perron te razen op volle snelheid.
Reputatie 7
Badge
Ik hoor het alweer. Probleem word niet serieus genomen.
Zeker wel, maar uiteindelijk zal iemand de rekening moeten betalen.
Reputatie 7
Badge
Ik hoor het alweer. Probleem word niet serieus genomen.
Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.
Reputatie 7
Badge
Roger van Boxtel mag de rekening gaan betalen.
Waarom mag de CEO van een bedrijf wat niets met goederentreinen of spooraanleg de rekening betalen ?
Reputatie 7
Als er ergens een wissel wordt geplaatst dan is de rekening voor Pier Eringa, de president-directeur van ProRail.

Maar, de kans dat er een wissel geplaatst wordt is verwaarloosbaar. Het beleid van ProRail is er op juist op gericht om wissels te verwijderen.
Reputatie 7
Badge

Waarom mag de CEO van een bedrijf wat niets met goederentreinen of spooraanleg de rekening betalen ?


Ik vergiste me. Ik bedoelde Pier Eringa.
Reputatie 7
Badge

Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.


Nee joh, rustig aan man. Maar ik vind dat Pejeka wel degelijk een punt heeft. En dat gevoel mag ik ook gewoon uiten hier op het forum.
Een goedentrein haalt misschien de 130 niet (al moet ik zeggen dat 100 km ook net zo goed snel is maar oke) Maar een intercity haalt die snelheid wel. En die rijden ook wel eens een station voorbij met die snelheid.
Als ik zelf bijv met mijn auto 80 km rij buiten de bebouwde kom dan vind ik dat ik toch ook best snel rij voor mij gevoel. 130 met een trein rijden dan.....jemig...dat is nog veel sneller. En als je met die snelheid toch even langs het perron gaat dan ben je toch even dicht in de buurt van al die menen die op het perron staan te wachten.
Het idee is gewoon een beetje eng voor mijn gevoel snap je...

Ik heb in Driebergen op het perron gestaan toen ICE met 140 voorbij kwam, heb me geen moment onveilig gevoeld. In Wijchen als de IC langskwam met 130, 1 tegel achter de wit geblokte streep, met kleine kinderen bij me, niets gebeurd. Dat het voor je gevoel hard gaat kan ik helemaal begrijpen, dat het icm wind nog minder prettig is, ook maar van het perron getrokken worden? Nee, daar wil ik echt niet aan. Dan zou ik namelijk geen enkele trein meer op baanvaksnelheid langs perrons kunnen rijden. Als het onveilig is, had ProRail daar al wat aan gedaan.
Iets verder weg gaan staan als het hard waait is ook geen slecht idee toch?
Reputatie 7
Badge
[quote=Edwin]
Sorry dat ik een realistisch antwoord probeer te geven, maar dit is wel hoe de wereld werkt natuurlijk.
De maximum snelheid daar is 130, die snelheid haalt een goederentrein bij lange na niet, een leegmat trein uit Venlo wél. Die zou dan levensgevaarlijk zijn.


Nee joh, rustig aan man.

Ik? Ik zie jou steeds feller reageren op opmerkingen die mij niet zo heel slecht in de oren klinken.
Je beweert dat het probleem niet serieus genomen wordt als ik zeg dat een wissel voor zoiets aanleggen gewoon de kosten niet waard is. Dan heb je iets niet helemaal begrepen geloof ik.
Reputatie 7
Badge

Iets verder weg gaan staan als het hard waait is ook geen slecht idee toch?


Nee, op zich niet nee.

Reageer