Vandaag een brief ontvangen van NS: Te vroeg incheckt met Dal Vrij abonnement.
Voorbeeld: 10 september Check in Eindhoven 06.19 uur, check uit Utrecht Centraal 08.30 uur.
NS trekt hieruit de conclusie dat ik de reis niet binnen 30 minuten ben begonnen na het inchecken en dus niet voldoe aan de voorwaarden van het abonnement.
Echter heb ik op die dag de trein van 06.27 uur genomen en kwam in Utrecht aan om ongeveer 07.20 uur. Daarmee val ik binnen de voorwaarden. De check uit van 08.30 uur is te verklaren omdat ik tussen 07.20 uur en 08.30 uur heb gepauzeerd op Utrecht Centraal, dus niet heb gereisd. NS verwacht kennelijk dat ik na de reis het station meteen verlaat, dus geen tijd neem voor het drinken van een kop koffie, eventueel toiletbezoek, en het bezoeken van winkels binnen de poortjes. In de brief wordt op een onaangename toon gedreigd met boetes en eventueel intrekking van het abonnement. Bij mijn weten is het niet verboden om met het Dal Vrij abonnement tijdens de spits na de reis te pauzeren binnen de poortjes (stationsgebied) en pas na de pauze het station te verlaten. Na de check uit om 08.30 uur heb ik de reis naar mijn eindbestemming per tram van U-OV vervolgd, omdat ik pas om 09.00 uur op mijn afspraak moest zijn!
Vandaag een reis gemaakt 06.27 uit Eindhoven. 07.20 op Utrecht Centraal gepauzeerd, pas na 09.00 uur de reis vervolgd naar Utrecht Vaartsche Rijn, daar om 09.18 uur uitgecheckt! Dus na het afmaken van de reis tijdens de spits naar Utrecht Centraal heb ik niet verder gereisd tot na de spits!