te vroeg inchecken met NS abonnement (Dal Vrij) | NS Community

te vroeg inchecken met NS abonnement (Dal Vrij)

  • 10 November 2021
  • 98 reacties
  • 7033 Bekeken


Toon eerste bericht

98 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Het advies van MoDe is in dit geval wat ik ook zou adviseren. Check na de gemaakte reis direct uit en als je dan nog op het station wilt verblijven check daarvoor opnieuw in.

Als iemand geen behoefte heeft vaker herinnerd te worden aan "U bent verplicht om na het inchecken binnen 30 minuten te gaan reizen.” zou die dit kunnen doen, maar zolang dit niet in de voorwaarden staat is dit niet verplicht en mag NS nog steeds niet komen met beschuldigingen.

Reputatie 6

Dat iemand die een afspraak heeft een trein eerder neemt en dan op het aankomst station een tijdje wacht alvorens een bus of tram te pakken is toch niet raar. Er komen met enige regelmaat storingen voor waardoor er treinen uitvallen ….. Wachten op inzet van bussen (stond er niet ergens dat het binnen 60 of 75 minuten geregeld moet zijn) is vaak geen optie want dan ben je toch nog te laat en schadevergoeding is ook uitgesloten.

Wat als er 4 of 5 tussenstops zijn….ik mag op elk station mijn reis toch onderbreken als ik maar binnen 35 minuten mijn reis voortzet en zou dan zomaar meer dan 2,5 uur kunnen doen over een ritje van 30 minuten. Is moeilijk te bewijzen dat iemand iets gedaan heeft wat niet mag. Gaat de NS aangifte doen tegen hun klant? Gaat de politie de beelden van in de trein en op de stations allemaal bekijken. Helemaal nu met de verplichte gezichtsbedekking zal dat een probleem zijn…..En de de privacywet waarmee de NS altijd schermt? Het lijkt mij sterk dat de politie serieus naar zo iets gaat kijken, het overtreden van een bedrijfsregel…
De computer iemand laten waarschuwen/beschuldigen en boetes laten uitdelen?…. (administratieve correctie?)
Wat voor verbloemende taal bedenkt men voor een door de computer stopgezet abonnement?
Wat als iemand zich uiteindelijk bewijsbaar aan de regels heeft gehouden…. Wordt dat niet een heel kostbare zaak voor de NS

 

Badge +3

De hele inhoud van die brief/e-mail slaat nergens op, het gaat om aannames. Alleen een controle in een trein van Eindhoven naar Utrecht (eigenlijk maar tot aan Den Bosch) kan uitsluitsel geven over het tijdstip waarop je bent gaan reizen met een incheck om 6:19.

Maar kijk hier eens… ik wil helemaal geen intercity maar (toegankelijke) sprinters!

Dan vertrek je uit Eindhoven om 6:36 en ben je in Utrecht om… juistem, 8:18! Nog even naar het toilet en koffie halen en het is 8:30 voordat je door de poortjes gaat.

Case closed, niets aan de hand :sweat_smile:

Reputatie 6
Badge +2

Wat als er 4 of 5 tussenstops zijn….ik mag op elk station mijn reis toch onderbreken als ik maar binnen 35 minuten mijn reis voortzet en zou dan zomaar meer dan 2,5 uur kunnen doen over een ritje van 30 minuten.

Sterker nog, er is alleen maar een 35-minutenregel voor uit- en inchecken, niet voor verblijf op een station zonder uit- en inchecken. Het is door een paar mensen beweerd, maar die kunnen dat niet motiveren want het staat nergens in de voorwaarden. Zelfs medewerker Veiligheid en Service NS @Slidestops beweert dat, misschien heeft hij verkeerde instructies gekregen.

Badge +3

:rofl: welkom bij de NS Community @Jonniebever, goede binnenkomer.

Reputatie 6
Badge +2

:rofl: welkom bij de NS Community @Jonniebever, goede binnenkomer.

Zijn bijdrage is verwijderd, zo te zien?

Badge +3

:rofl: welkom bij de NS Community @Jonniebever, goede binnenkomer.

Zijn bijdrage is verwijderd, zo te zien?

Correct, was nogal bruut met de deur in huis vallen ook al vond ik hem niet echt aanstootgevend.

Reputatie 3

Reactie van NS ontvangen: Binnen 35 minuten na de rit waarvan het einde valt in de spits moet je verplicht zijn uitgecheckt. Dus toch uitchecken en daarna weer in- en uitchecken als je nog op het station wilt pauzeren.

Reputatie 6
Badge +2

Reactie van NS ontvangen: Binnen 35 minuten na de rit waarvan het einde valt in de spits moet je verplicht zijn uitgecheckt. Dus toch uitchecken en daarna weer in- en uitchecken als je nog op het station wilt pauzeren.

Welke functionaris van NS stelde dit? Is het iets officieels of zomaar een mening van een of andere medewerker? Als het niet in de voorwaarden staat is het volgens mij geen echte regel.

Als het wel een echte regel is dan roept dat vragen op zoals @Philned die stelt over op meerdere tussenstations steeds minder dan 35 minuten verblijven. Als NS niet weet welke treinen je neemt gaan ze dan misschien ook mensen onterecht beschuldigen van overtreding van deze regel.

Reputatie 7

Ik had het niet over het zomaar corrigeren maar over een mail sturen. Bij die verkeerd geprogrammeerde mobiele CiCo zullen ook reizigers zijn geweest die bij als klant bij NS bekend zijn omdat ze een abonnement of een MijnNS account hebben. Op basis van de in en uitchecktijden en locaties is dan vast te stellen dat die reis niet naar of van Ermelo kan zijn geweest, in de tijd dat iemand reist van Geldermalsen naar Culemborg is het niet mogelijk om van Ermelo naar Culemborg te reizen. Dan gaat het ook om bekende klanten die een reis hebben gemaakt binnen tijden waarin het systeem een afwijking ziet. Die klanten kun je dan een mail sturen. 

 

Zo jammer weer dat hier dan weer geen reactie vanuit NS-zijde op volgt. Graag alsnog.

De mobiele incheckzuil kan niet zomaar gecorrigeerd worden omdat er tegen die tijd ook reizigers zijn geweest die over Ermelo hebben gereisd.

We hebben reeds ontdekt dat dit geen probleem is, onderliggend heeft alles een unieke identifier.

Badge +3

Reactie van NS ontvangen: Binnen 35 minuten na de rit waarvan het einde valt in de spits moet je verplicht zijn uitgecheckt. Dus toch uitchecken en daarna weer in- en uitchecken als je nog op het station wilt pauzeren.

Hmm, en waarom alleen bij een reis die eindigt in de spits? En waarom is het binnen 30 minuten na een incheck gaan reizen maar tot 35 minuten na je reis uitchecken?

En wat maakt het verschil tussen een verblijf op een station zonder uitcheck en opnieuw inchecken en (minder dan een uur later) weer uitchecken?

Oh, omdat je daarmee aantoont dat je om 7:20 in Utrecht was en ze dus die suffe (geautomatiseerde) brief met aannames/leugens niet hoeven sturen.

 

Of omdat bij de 2e uitcheck de 2e incheck vervalt (wordt gezien als een passage en geen reis), en een 3e incheck dan mogelijk nog in de spits is? Wel ver gezocht hoor, want je reis eindigde immers in Utrecht.

 

Reputatie 3

Dan kan NS achteraf vaststellen dat je geen te late trein in de spits hebt genomen!

 

Badge +3

Dan kan NS achteraf vaststellen dat je geen te late trein in de spits hebt genomen!

Nou ja het zal allemaal wel, maar voor jouw situatie (naar Utrecht en dan de tram) moeten ze dan eerst maar eens aan kunnen tonen dat je veel te laat uit Eindhoven vertrokken bent met een incheck om 6:19 (reizen vóór 6:49 tenzij er geen trein komt voor die tijd).

En dat kunnen ze niet, tenzij je in de trein naar Den Bosch gecontroleerd bent.

Reputatie 3

Als je om 07.20 uur uitcheckt op Utrecht CS en dan weer incheckt om te pauzeren moet je voor 08.19 uur weer uitchecken. Als je direct na 08.55 uur wilt inchecken om voor een volgende reis met Dalvrij te reizen moet je niet later uitchecken dan 08.19 uur. Dus om geen 10 euro te moeten betalen voor de pauze en om direct na 09.00 uur de reis met Dalvrij te vervolgen, moet je de pauze vanaf 08.19 uur buiten het station doorbrengen! Vanwege de 35 minuten regel.

Badge +3

Je kunt om 8:19 gewoon weer inchecken om langer binnen het station te verblijven, want een uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten annuleert de vorige incheck in zijn geheel en telt dus niet mee als (deel van) je reis.

Voor wat betreft je (onderbroken) reis blijft dan de uitcheck van 7:20 staan. Je kunt dus met wat uit- en inchecken (elke keer binnen 60 minuten) prima op Utrecht Centraal verblijven en dan (vanaf 8:55) uitchecken en vervolgens inchecken op daltarief om verder te reizen.

In het kort, elke incheck na 7:20 + 35 minuten betekent een nieuwe reis (of passage die je binnen 60 minuten kunt annuleren). Alleen als je vóór 7:55 opnieuw incheckt om verder te reizen behoud je je dalkorting (en langeafstandskorting, want dan is het één reis met een geldige ‘overstap’).

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt om 8:19 gewoon weer inchecken om langer binnen het station te verblijven, want een uitcheck op hetzelfde station binnen 60 minuten annuleert de vorige incheck in zijn geheel en telt dus niet mee als (deel van) je reis.

Voor wat betreft je (onderbroken) reis blijft dan de uitcheck van 7:20 staan. Je kunt dus met wat uit- en inchecken (elke keer binnen 60 minuten) prima op Utrecht Centraal verblijven en dan (vanaf 8:55) uitchecken en vervolgens inchecken op daltarief om verder te reizen.

In het kort, elke incheck na 7:20 + 35 minuten betekent een nieuwe reis (of passage die je binnen 60 minuten kunt annuleren). Alleen als je vóór 7:55 opnieuw incheckt om verder te reizen behoud je je dalkorting (en langeafstandskorting, want dan is het één reis met een geldige ‘overstap’).

Bij het klassieke Dal Vrij gold er bij het eind van de rit na uit- en inchecken geen 60-minutenregel (dat was alleen bij het beginstation van een reis), dus mogelijk ook niet bij Flex.

Badge +3

Bij het klassieke Dal Vrij gold er bij het eind van de rit na uit- en inchecken geen 60-minutenregel (dat was alleen bij het beginstation van een reis), dus mogelijk ook niet bij Flex.

Volgens mij is er geen verschil tussen een klassiek en Flex abonnement (althans, dat verschill zou er niet mogen zijn)

Een poortje/paaltje zal bij terug inchecken (binnen 35 minuten) weliswaar een nieuwe incheck registeren (met melding Overstap OK), maar als je binnen 60 minuten dan weer uitcheckt (melding Incheck geannuleerd) dan telt die niet meer mee, en is het een passage geworden.

Zo kan je ook prima om 8:50 (spits) even inchecken om koffie te halen, en daarna weer uitchecken om vervolgens na 8:55 op daltarief te gaan reizen met een gloedje nieuwe incheck.

Of als je op vrijdagavond per ongeluk om 18:24 incheckt met Weekend Vrij. Dan maar even uitchecken (incheck annuleren) want anders kan het een dure grap worden.

Dat is dan wel op je beginstation natuurlijk, maar voor langer verblijf op Utrecht kan het ook gewoon (meerdere passages gebruiken).

Op die manier is het ook wel zo eerlijk, want anders zou je met een eerste incheck in de daluren zomaar anderhalf uur op Utrecht Centraal kunnen rondhangen en alsnog diep in de spits verder kunnen reizen op daltarief (of vrij reizen). Dan gaat het systeem dus mekkeren en stuurt je boze brieven… ook al reis je helemaal niet verder dan Utrecht. :sweat:

Dus voor behoud van korting passages gebruiken gaat je dus niet helpen.

Reputatie 6
Badge +2

Als iemand heeft ervaren of "Bij Dal Vrij Flex geldt er bij het eind van de rit na uit- en inchecken geen 60-minutenregel” wel of niet waar is hoor ik het graag.

 

Het klagen van NS kwam voor bij juist niet snel uitchecken bij aankomst, dus een heel andere gang van zaken.

Badge +3

Je kunt het natuurlijk zelf eenvoudig testen, uitchecken en weer inchecken (Overstap OK) en dan weer uitchecken (Incheck geannuleerd), en vervolgens weer inchecken om verder te reizen.

Dat alles binnen 35 minuten natuurlijk. In je reishistorie zullen de 2e in/uitcheck dan als een losse passage staan (denk ik).

Voor het 2e deel van je treinreis zal je dan gewoon langeafstandskorting (moeten) krijgen.

Reputatie 6
Badge +2

Je kunt het natuurlijk zelf eenvoudig testen, uitchecken en weer inchecken (Overstap OK) en dan weer uitchecken (Incheck geannuleerd), en vervolgens weer inchecken om verder te reizen.

Dat alles binnen 35 minuten natuurlijk. In je reishistorie zullen de 2e in/uitcheck dan als een losse passage staan (denk ik).

Voor het 2e deel van je treinreis zal je dan gewoon langeafstandskorting (moeten) krijgen.

Met "Dat alles binnen 35 minuten” is er sowieso geen 60-minutenregel aan de orde.

In de reishistorie op Mijn NS staan gewoon de check-ins gekoppeld aan de check-outs, zonder speciale aanduidingen over passage / overstap / nieuwe reis.

 

Badge +3

Oke laat ik het dan als volgt verwoorden:

Je checkt ergens in (ongeacht wat je daarvoor gedaan hebt) en binnen 60 minuten weer uit op hetzelfde station. Je incheck wordt dan geannuleerd en is daarmee een passage geworden. Dat telt dan niet mee als (onderdeel van) een reis.

Dus (voorbeeld 1):

  • Je checkt om 6:19 in met Dal Vrij (Eindhoven) en reist naar Utrecht, uitcheck 7:20
  • Op dat moment gaat de 35-minuten regel in
  • Dus met een nieuwe incheck vóór 7:55 kan je de reis vervolgen op daltarief
  • Maar nu check je om 7:21 weer in (voor naar de Starbucks binnen de poortjes of zo, jouw goed recht)
  • Vanaf dat moment geldt de 60-minuten regel (verblijf binnen poortjes)
  • Met het recht om verder te gaan reizen met een trein tot 7:51 (binnen 30 minuten na een incheck/overstap gaan reizen)
  • Of uit te checken uiterlijk 8:20 Bij uitchecken vóór 8:21 (Utrecht) wordt de incheck van 7:21 geannuleerd (is een passage geworden, vervalt in zijn geheel)
  • Als laatste uitcheck blijft dan die van 7:20 staan, en daarop wordt je volgende incheck gebaseerd

Voorbeeld 2 (test case met passagerecht):

  • Incheck Eindhoven (of waar ook) om 6:19
  • Uitcheck Utrecht om 7:20
  • Incheck Utrecht 7:21 (je mag verder reizen, wel voor 7:51 graag)
  • Uitcheck Utrecht om 7:40 (minder dan 60 minuten dus passage)
  • Incheck Utrecht om 7:41
  • Je incheck (minus de passage) was korter dan 35 minuten na de vorige uitcheck (7:20) dus je reist met dalkorting verder

Voorbeeld 3 (ook met een passage): 

  • Incheck Ergens om 6:19
  • Uitcheck Utrecht om 7:20
  • Incheck Utrecht om 7:21
  • Uitcheck Utrecht om 8:15 (keurig binnen 60 minuten, incheck geannuleerd)
  • Incheck Utrecht om 8:16
  • Je incheck (minus de passage) was langer dan 35 minuten na de vorige uitcheck (7:20) dus je reist op spitstarief verder

Zo werkt het (of zou het moeten werken).

Reputatie 7
Badge +3

De Belastingdienst had ooit de slogan "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker". Dat gaat niet op voor NS, daar wordt het alleen maar ingewikkelder om te weten wat je nog wel of niet kan of mag doen.

Badge +3

Belastingdienst (bewijs maar dat je niets fout gedaan hebt!) ook ooit een voorbeeld over gepost hier.

Dat moest die persoon dan maar bewijzen, met een inspecteur erbij!

Zoek maar op belastingdienst + shoarma of zo… (off topic, maar waar gebeurd).

Dat was 30 jaar geleden ongeveer, en ging nergens over (lachwekkend achteraf), maar geeft wel aan hoe toeslagen/kredietverstrekkers soms omgaan met de ‘betaalmoraal’ van mensen, en in hoeverre die zullen/kunnen/gaan ‘frauderen’ en zo.

Dit topic bewijst dat, voor @wim.vogel.52 is er niets aan de hand!

Hoewel het zou zomaar kunnen dat *wij* (NS) op grond van aannames… (*dreigende taal*)… mogelijk (in het recht staan om) je abonnement te stoppen.

De hele juridische onderbouwing ontbreekt, want bij een vermoeden mag je gewoon blijven doen wat je doet, totdat er bewijs is (controle in een trein of camerabeelden bijvoorbeeld) dat je iets fout gedaan hebt.

Reputatie 6
Badge +2

Oke laat ik het dan als volgt verwoorden:

Je checkt ergens in (ongeacht wat je daarvoor gedaan hebt) en binnen 60 minuten weer uit op hetzelfde station. Je incheck wordt dan geannuleerd en is daarmee een passage geworden. Dat telt dan niet mee als (onderdeel van) een reis.

Dus (voorbeeld 1):

  • Je checkt om 6:19 in met Dal Vrij (Eindhoven) en reist naar Utrecht, uitcheck 7:20
  • Op dat moment gaat de 35-minuten regel in
  • Dus met een nieuwe incheck vóór 7:55 kan je de reis vervolgen op daltarief
  • Maar nu check je om 7:21 weer in (voor naar de Starbucks binnen de poortjes of zo, jouw goed recht)
  • Vanaf dat moment geldt de 60-minuten regel (verblijf binnen poortjes)
  • Met het recht om verder te gaan reizen met een trein tot 7:51 (binnen 30 minuten na een incheck/overstap gaan reizen)
  • Of uit te checken uiterlijk 8:20 Bij uitchecken vóór 8:21 (Utrecht) wordt de incheck van 7:21 geannuleerd (is een passage geworden, vervalt in zijn geheel)
  • Als laatste uitcheck blijft dan die van 7:20 staan, en daarop wordt je volgende incheck gebaseerd

Voorbeeld 2 (test case met passagerecht):

  • Incheck Eindhoven (of waar ook) om 6:19
  • Uitcheck Utrecht om 7:20
  • Incheck Utrecht 7:21 (je mag verder reizen, wel voor 7:51 graag)
  • Uitcheck Utrecht om 7:40 (minder dan 60 minuten dus passage)
  • Incheck Utrecht om 7:41
  • Je incheck (minus de passage) was korter dan 35 minuten na de vorige uitcheck (7:20) dus je reist met dalkorting verder

Voorbeeld 3 (ook met een passage): 

  • Incheck Ergens om 6:19
  • Uitcheck Utrecht om 7:20
  • Incheck Utrecht om 7:21
  • Uitcheck Utrecht om 8:15 (keurig binnen 60 minuten, incheck geannuleerd)
  • Incheck Utrecht om 8:16
  • Je incheck (minus de passage) was langer dan 35 minuten na de vorige uitcheck (7:20) dus je reist op spitstarief verder

Zo werkt het (of zou het moeten werken).

Bij Dal Vrij op saldo heb ik geconstateerd dat je "incheck geannuleerd” NIET letterlijk moet nemen als "het werkt alsof de incheck en de uitcheck niet hebben plaatsgevonden”. In voorbeeld 3 gingen de 35 minuten weer tellen vanaf 8:15. In voorbeeld 1 was er geen 60-minutenregel. Hoe iets zou moeten werken is vaak niet nauwkeurig geformuleerd. De “regels” zijn nauwkeuriger te definiëren als hoe het daadwerkelijk werkt, plus de regel dat je binnen 30 minuten na inchecken moet gaan reizen. De regels waren proefondervindelijk zonder financieel risico te achterhalen. Als je bij Flex wil testen of de 60-minutenregel geldt in voorbeeld 1 met uitchecken na 8:20 riskeer je €20. Voorbeeld 3 kan je wel testen, ik verwacht dat hij "overstap” geeft, dan reis je nog steeds vrij.

Reageer