beantwoord

Trein parkeren nooit bij trappenhuis

  • 28 December 2020
  • 39 reacties
  • 1300 Bekeken


Toon eerste bericht

39 reacties

Ik ben zeker een fan van meterborden, maar helaas lijkt dat nog altijd niet in de planning te zitten. De meest recente poging om dat erdoor te krijgen kreeg jammer genoeg ook weer een ferm ‘nee’ te horen. Dus tot dat veranderd wordt, zitten we helaas aan het huidige systeem vast en kunnen we het alleen maar zo goed mogelijk proberen te doen binnen de huidige normen en regels.

Reputatie 7
Badge +3

Binnen de huidige normen en regels zal het probleem als aangekaart door @Mike Dobbewijk niet opgelost worden. Het is niet anders.

Het is mij overigens onduidelijk waarom  @Edwin zo geïrriteerd raakt wanneer er geprobeerd wordt om oplossingen voor actuele problemen te vinden. Het begon al met mij te betichten van een sneer. Daarmee was de toon wel gezet en is alles wat ik geschreven heb in een kwaad daglicht komen te staan. 

Het introduceren van treinen met afwijkende baklengtes heeft onbedoelde effecten gehad bij het halteren van de treinen. Op station Voorschoten is dat blijkbaar extremer dan op andere stations, juist omdat iedereen zo veilig mogelijk wil werken. Ik begrijp heel goed dat een machinist te allen tijde wil voorkomen dat een gedeelte van de trein buiten het perron staat. 

De bijdrage van @Sneltram waardeer ik zeer. Dank daarvoor. In feite komt het neer op hetzelfde als wat ik voorstelde: maatwerk per type trein. 

Wat ik me niet goed heb gerealiseerd is dat geen goed idee is om afwijkende treinlengteborden per station te gaan gebruiken. Er kunnen dan inderdaad onveilige situaties ontstaan wanneer een keer met materieel met langere bakken wordt gereden. 

 

Reputatie 7

Waarom lijken problemen toch altijd bij de infrabeheerder te liggen? Het enige wat nog wel kan bij prorail is tracés buiten dienst stellen lijkt het. Tijd voor wat marktwerking aan de infra-kant?

Dat laatste lijkt me een slechte reden om geen verbeteringen door te voeren. Omdat sporadisch ander materieel wordt ingezet gaan we de borden niet aanpassen? Dat is de omgekeerde wereld. Nu gaat het in bijna alle gevallen fout. Met een aanpassing gaat het in bijna alle gevallen goed.

Op veel stations werkt dat sowieso niet omdat daar langs dezelfde sporen verschillende typen treinen stoppen. Verder lijkt het me principieel een verkeerde oplossing om overal de infrastructuur aan te passen aan het ene, bepaalde type trein dat daar op dit moment rijdt. 

En als je de borden dan toch wil vervangen plaats dan borden op basis van meters en niet op basis van baklengte. Dan ben je onafhankelijk van welk type trein dan ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste lijkt me een enorme verbetering. Dan maakt het niet meer uit welk materieel wordt ingezet.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een aantal stations is dat inderdaad heel slecht geregeld. Het lijkt me een relatief kleine moeite om de treinlengteborden voor de machinisten bij alle stations zo te plaatsen dat het achterste deel van de trein altijd bij de trap stopt op stations waar maar één trap is. En die aan het einde van het perron gesitueerd is, zoals in Voorschoten.

Er zijn genoeg voorbeelden van stations waar dit wel goed gaat. Heel merkwaardig dat het landelijk niet consistent geregeld is. Voor de treinlengteborden gewoon met meten beginnen vanaf het trappenhuis. Lijkt me geen raketwetenschap.

Goedenavond Mike Dobbewijk, welkom bij de NS Community.

Ik neem aan dat de plaatsing van de lengteborden waar iMark het over heeft met voorbedachte reden is gedaan. Misschien weet @Julian en/of @Jeroen hier meer over? Indien ik het mis heb dien ik graag een verbeterverzoek namens je in.

Reputatie 7
Badge

Voor wat ik zo uit mijn hoofd kan zeggen is dat de treinlengteborden op Voorschoten redelijk correct geplaatst zijn, echter dient daarvoor wel de treinlengte omgerekend te worden omdat de rijtuigen van de sprinters korter zijn dan de reguliere lengte.

Zet de machinist dus met 10 rijtuigen van de sprinters de trein bij het bordje 10 neer, dan is het dus helaas een eind lopen.

Volgens de richtlijnen zou de machinist rekening moeten houden met de kortere lengte van de rijtuigen, maar zoals in de praktijk te merken is gebeurt dat helaas niet altijd.


Mwah….

Als je met een 3’tje SNG aan komt moet die bij de 3 worden neergezet, maar zo'n stel is korter dan de 3 bakken waar dat bord ooit voor bedoeld is.

Vwb iMark zijn sneer dat dit makkelijk te verplaatsen moet zijn: nee, dat is het niet.

ProRail is daar ontzettend moeilijk in, aangezien voor het verplaatsen van die borden het spoor buitendienst moet. De aannemer moet dan namelijk binnen het zgn profiel van vrije ruimte zijn.

 

Dus als je met een SNG3 rijdt weet je dat neerzetten bij het bord 3 niet klopt. Maar omdat dit nu eenmaal de regel is wordt dit wel altijd zo gedaan.

En dan zeg je tegen iMark dat zijn oplossing niet makkelijk toepasbaar is, maar gelukkig geef je zelf al gelijk een per direct toepasbare oplossing aan die enkel inhoud dat er op de juiste plek gestopt moet worden.

Reputatie 7
Badge

Dus als je met een SNG3 rijdt weet je dat neerzetten bij het bord 3 niet klopt. Maar omdat dit nu eenmaal de regel is wordt dit wel altijd zo gedaan.

En dan zeg je tegen iMark dat zijn oplossing niet makkelijk toepasbaar is, maar gelukkig geef je zelf al gelijk een per direct toepasbare oplossing aan die enkel inhoud dat er op de juiste plek gestopt moet worden.


Wij zijn verplicht om die trein bij het eerstvolgend bord neer te zetten passend bij de lengte, bij een SNG3 is dat het bord 3. Het is niet zo dat we dit graag willen, maar we hebben ons wél aan onze regelgeving te houden, hoe vreemd dat ook moge klinken.

Bij een losse SNG3 maakt het allemaal nog niet zoveel uit, pas als je met gekoppelde stellen gaat rijden gaat het aantikken. Bij SNG 4+3+3 wordt het toch zo'n 50 meter als de machinist niet corrigeert.  

Op de lijnen Dordrecht-Arnhem, Tilburg-Weert en Den Bosch-Deurne rijden vaak treinen met 7 bakken Flirts. Veel machinisten stoppen daarmee bij de bordjes "6" en dan klopt het redelijk. 

Reputatie 7
Badge

Bij een losse SNG3 maakt het allemaal nog niet zoveel uit, pas als je met gekoppelde stellen gaat rijden gaat het aantikken. Bij SNG 4+3+3 wordt het toch zo'n 50 meter als de machinist niet corrigeert.  

Op de lijnen Dordrecht-Arnhem, Tilburg-Weert en Den Bosch-Deurne rijden vaak treinen met 7 bakken Flirts. Veel machinisten stoppen daarmee bij de bordjes "6" en dan klopt het redelijk. 


Juist bij die langere treinen klopt het beter. 10 bak SNG dient volgens ons handboek bij het bord 8 neergezet te worden. Een losse 3 bij de 3.

Reputatie 6
Badge

Waarbij je met een korte trein zelfs in de voorste deur nooit heel ver van de trap af bent. Zit je voorin die SNG 10, dan is het nog altijd zo'n 200 meter lopen, ook al staat die keurig bij bakbordje 8. =D

Reputatie 7
Badge +3

Ieder spoor in Nederland is ‘s nachts regelmatig buiten dienst voor regulier onderhoud of inspectie. Met enige goede wil zouden treinlengteborden best naar logischer plekken verplaatst kunnen worden door ProRail. Dat kost natuurlijk wel tijd, geld en moeite en daar zal het bij ProRail aan ontbreken.

NS heeft hier natuurlijk ook een verantwoordelijkheid in omdat het gaat om het comfort van de reizigers van NS. NS zou best wat harder op de trom kunnen slaan om situaties als in Voorschoten te verbeteren. Het lijkt me een kwestie van een lijst maken met situaties op stations waar dit probleem speelt en met ProRail gaan overleggen hoe en wanneer de aanpassingen gedaan kunnen worden.

Ik kan me herinneren dat het bij nieuwbouw ook niet altijd goed gaat. Bij het nieuwe station in Assen stoppen de treinen richting Zwolle een heel stuk buiten de overkapping. Daar had bij de bouw natuurlijk naar gekeken moeten worden voordat de treinlengteborden werden geplaatst. De vervoerders moeten dergelijke processen goed in de gaten houden.

Het verplaatsen van treinlengteborden is niet van vandaag op morgen geregeld. Maar het is relatief eenvoudig door ProRail te regelen. Maar dan moeten er wel vanuit de vervoerders signalen komen om de aanpassingen te regelen. Zonder dergelijke signalen zal er niets gebeuren.

Reageer