beantwoord

Trein parkeren nooit bij trappenhuis

  • 28 December 2020
  • 39 reacties
  • 1300 Bekeken

Komende vanuit Leiden naar Voorschoten stoppen alle treinen achteraan het perron. Nooit bij de uitgang/trappenhuis. Ik vind dit zeer klantonvriendelijk ten aanzien van mijzelf, en andere slecht ter been zijnde mensen. Klacht door gegeven aan controleur, komt met een wazig verhaal over borden. Alsof je borden niet kunt verplaatsen. Verschrikkelijk slechte service.

icon

Beste antwoord door Edwin 29 December 2020, 08:51

Bekijk origineel

39 reacties

Het is het verschil tussen comfort en veiligheid. Het langer moeten lopen is vervelend, maar niet onveilig. Als een trein niet volledig langs het perron staat kunnen onoplettende of slechtziende mensen een ongeluk krijgen als ze uitstappen op een plek waar geen perron is.

Reputatie 7
Badge

Dat laatste lijkt me een slechte reden om geen verbeteringen door te voeren. Omdat sporadisch ander materieel wordt ingezet gaan we de borden niet aanpassen? Dat is de omgekeerde wereld. Nu gaat het in bijna alle gevallen fout. Met een aanpassing gaat het in bijna alle gevallen goed.


En het is juist dát verschil (bijna alles fout tegenover bijna alles goed) waarom die borden niet worden verzet naar kortere lengtes.

Nu moeten mensen verder lopen, dat is vervelend maar niet onoverkomelijk.

Net in die ene uitzondering dat er een ICM of VIRM als vervanger rijdt in de stopdienst, komt die trein niet in zijn geheel langs het perron als de machinist zich aan de borden houdt, met als gevolg dat mensen een uitstap van anderhalve meter hoog hebben (want geen perron). Dán roept iedereen dat die borden verder weg hadden moeten staan.

 

Oncomfortabel of mogelijk gevaarlijk is geen subtiel verschil, maar een wereld van verschil.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb niet het idee dat @Julian  begrijpt wat ik bedoel. Niemand suggereert dat een trein buiten het perron stil moet komen te staan.

Wel wordt de suggestie gedaan om de treinlengteborden in de richting Den Haag in Voorschoten zo te plaatsen dat een trein altijd zo dicht mogelijk bij de trap halteert. En dat op een manier die de veiligheid uiteraard niet in gevaar brengt.

@Edwin Ik heb het idee dat jullie spijkers op laag water zoeken om niet over een oplossing na te hoeven denken.

Misschien moet er eens nagedacht worden over treinlengteborden in het algemeen waarbij er wel meerdere uitvoeringen komen voor verschillende types materieel.

Toen Thalys ging rijden in Nederland klopten de letteraanduidingen langs de perrons ook niet en werden er voor vertrek van iedere trein vlaggen met rijtuignummers op het perron klaargezet. Later zijn die vervangen door perrontegels. 

Reputatie 7
Badge

Waarom zou ik in vredesnaam spijkers op laag water gaan zoeken?
Ik hoef de boel niet aan te passen en ik ben net zo goed begaan met mijn reizigers als welke andere collega dan ook. Ik hoop toch niet dat je bedoelt dat wij onze reizigers graag zoveel mogelijk laten lopen?

 

Wel ben ik van mening dat ik liever iemand wat verder naar de trap laat lopen, dan dat het risico bestaat dat iemand in het spoor dondert omdat een trein niet geheel langs het perron staat.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dus als ik het goed begrijp willen machinisten geen wijzigingen in de treinlengteborden omdat ze bang zijn dat er door machinisten vergissingen worden gemaakt wanneer de baklengtes in het systeem korter worden. Stel dat er dan een keer een trein met langere bakken wordt ingezet dan zou het laatste stuk buiten het perron komen te staan.

Hoog tijd om te gaan nadenken over maatwerk voor de verschillende materieelsoorten met verschillende baklengtes. 

Reputatie 7
Badge

Weet je? Ik ben er klaar mee. Je krijgt het voor elkaar om al onze woorden te verdraaien zodat wij overal de schuldige van zijn, je zoekt het maar uit.

 

Ik heb niet het idee dat @Julian  begrijpt wat ik bedoel. Niemand suggereert dat een trein buiten het perron stil moet komen te staan.

Dat is dus precies wat jij wel suggereert, want dát is namelijk het gevolg van jouw suggestie. En dat gaat dus niet gebeuren omdat het onveilige situaties tot gevolg heeft.

Wel wordt de suggestie gedaan om de treinlengteborden in de richting Den Haag in Voorschoten zo te plaatsen dat een trein altijd zo dicht mogelijk bij de trap halteert. En dat op een manier die de veiligheid uiteraard niet in gevaar brengt.

Het lijkt erop dat je niet bekend bent met de situatie op Voorschoten. Meerdere malen is inmiddels al gezegd staan de borden op de juiste afstand om op een veilige manier langs het perron te stoppen.
Dus nogmaals: Als de borden aangepast worden voor kortere baklengte, dan staan treinen van de normale lengte buiten het perron, dus wordt er daardoor een onveilige situatie gecreëerd. 

Reputatie 6
Badge

Sommige forumleden hebben de onhebbelijkheid om alles in het negatieve te draaien of in ieder geval komt het zo over. Dat @Edwin en @Julian hun trein zo goed mogelijk willen neerzetten binnen de geldende regels, lijkt me evident. Afwijken van de richtlijnen met het risico dat iemand in de ballast eindigt, is niet wenselijk.

Het punt dat NS en ProRail hier zouden moeten meenemen is: hoe kunnen we er voor zorgen dat we machinisten een zo goed mogelijk hulpmiddel geven om hun trein veilig op de juiste plek neer te zetten? Voorheen waren bakbordjes prima. Alle treinen hadden een vergelijkbare baklengte. Maar nu er steeds meer materieel komt met afwijkende lengtes (SNG, SLT, ICNG, Flirt) is het zaak om eens kritisch naar die bakbordjes te kijken. Moeten we wellicht meterbordjes neerzetten om de tien meter? Of moeten er bakbordjes bij? Vaak staat er nu slecht 4, 6 en 10, soms 8 en heel soms 3. Maar eigenlijk kun je met het plaatsen van 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 op alle stations al veel hinder wegnemen, omdat je dan niet altijd hoeft door te rijden naar bordje 4.

Stel dat je overstapt naar meterbordjes, dan kun je prima starten met een bordje 60 (voor een SGM-2 of SNG-3) en dan telkens 10 meter meer. Die bordjes conflicteren ook niet met de oude bordjes, want het hoogste getal daar is 14 of 16 bij reguliere perrons en in Leiden gaat het zelfs tot in de 20. Maar dat is nog lang geen 60. Afijn, er zijn denk ik opties waar NS en ProRail eens naar moeten kijken om ook bij de toekomstige vloot een zo prettig mogelijk product te bieden. En voor nu, @Edwin en @Julian, graag gewoon doorrijden tot het juiste bordje, want ik stap niet graag in het luchtledige vanuit de achterste deur. =D

Ik ben zeker een fan van meterborden, maar helaas lijkt dat nog altijd niet in de planning te zitten. De meest recente poging om dat erdoor te krijgen kreeg jammer genoeg ook weer een ferm ‘nee’ te horen. Dus tot dat veranderd wordt, zitten we helaas aan het huidige systeem vast en kunnen we het alleen maar zo goed mogelijk proberen te doen binnen de huidige normen en regels.

Reputatie 7
Badge +3

Binnen de huidige normen en regels zal het probleem als aangekaart door @Mike Dobbewijk niet opgelost worden. Het is niet anders.

Het is mij overigens onduidelijk waarom  @Edwin zo geïrriteerd raakt wanneer er geprobeerd wordt om oplossingen voor actuele problemen te vinden. Het begon al met mij te betichten van een sneer. Daarmee was de toon wel gezet en is alles wat ik geschreven heb in een kwaad daglicht komen te staan. 

Het introduceren van treinen met afwijkende baklengtes heeft onbedoelde effecten gehad bij het halteren van de treinen. Op station Voorschoten is dat blijkbaar extremer dan op andere stations, juist omdat iedereen zo veilig mogelijk wil werken. Ik begrijp heel goed dat een machinist te allen tijde wil voorkomen dat een gedeelte van de trein buiten het perron staat. 

De bijdrage van @Sneltram waardeer ik zeer. Dank daarvoor. In feite komt het neer op hetzelfde als wat ik voorstelde: maatwerk per type trein. 

Wat ik me niet goed heb gerealiseerd is dat geen goed idee is om afwijkende treinlengteborden per station te gaan gebruiken. Er kunnen dan inderdaad onveilige situaties ontstaan wanneer een keer met materieel met langere bakken wordt gereden. 

 

Reputatie 7
Badge

Ik had inderdaad beter anders of niet kunnen reageren, waarvoor excuus.

 

Wat mij irriteerde, was dat Julian en ik meerdere keren hebben gezegd dat het aanpassen van de bordafstand daar (of waar dan ook) behoorlijke gevolgen kan hebben zoals het niet langs het perron komen van alle reizigersdeuren bij inzet van afwijkend materieel.

Jij bleef daarop maar vasthouden aan de opmerking dat wij (machinisten) geen verandering wilden om de reizigers tegemoet te komen ‘omdat iemand wel eens een fout zou kunnen maken’. Die schoot me compleet verkeerd, want als je de borden op 20 meter afstand gaat zetten van elkaar en ik kom met ICM aan om die trein bij bord 6 neer te zetten (2x ICM3), staat er zo’n 15 meter buiten het perron.

Toch heb ik dan geen fout gemaakt bij het neerzetten van mijn trein, want 6 bakken bij het treinlengtebord 6.

 

Al onze regelgeving is er op gericht om zo veilig mogelijk te werken. Dat betekent dat we het ergste scenario bedenken en daar de regelgeving op maken en ja, dat kan wel ten koste gaan van het gebruikersgemak.

 

 

Reputatie 6

Waarom lijken problemen toch altijd bij de infrabeheerder te liggen? Het enige wat nog wel kan bij prorail is tracés buiten dienst stellen lijkt het. Tijd voor wat marktwerking aan de infra-kant?

Dat laatste lijkt me een slechte reden om geen verbeteringen door te voeren. Omdat sporadisch ander materieel wordt ingezet gaan we de borden niet aanpassen? Dat is de omgekeerde wereld. Nu gaat het in bijna alle gevallen fout. Met een aanpassing gaat het in bijna alle gevallen goed.

Op veel stations werkt dat sowieso niet omdat daar langs dezelfde sporen verschillende typen treinen stoppen. Verder lijkt het me principieel een verkeerde oplossing om overal de infrastructuur aan te passen aan het ene, bepaalde type trein dat daar op dit moment rijdt. 

En als je de borden dan toch wil vervangen plaats dan borden op basis van meters en niet op basis van baklengte. Dan ben je onafhankelijk van welk type trein dan ook. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste lijkt me een enorme verbetering. Dan maakt het niet meer uit welk materieel wordt ingezet.

Reageer