Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen? | NS Community
beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 6949 Bekeken

Reputatie 2

Het gebeurt steeds vaker dat mensen achter mij aan door de poortjes lopen. Vaak heb ik dit pas door als het geluidssignaal van de poortjes klinkt. De stations waar ik gewoonlijk tussen reis zijn klein en er loopt geen personeel rond.

Afgelopen donderdag kwam ik bij de poortjes en er stond een vrouw die zei: "ik moet even achter jou aanlopen". Ik wees naar de oplaadpaal binnen de poortjes en zei dat ze hem daar kon opladen. Ze zei letterlijk: "Nee, ik wil niet opladen, ik wil door de poortjes." Ehm... wil niet opladen?!? Zo werkt het niet helemaal. Ik zei dat ze beter kon opladen vanwege het instaptarief en dat het haar meer geld zou kosten om niet uit te checken. Vervolgens checkte ik zelf uit. Ik had een koffer bij me en probeerde haar daarmee te blokkeren tot het poortje sloot, maar ze stapte er gewoon langs. Ik voelde me gewoon bestolen.

Ik ben het een beetje zat om voor zwartrijders te betalen dus wat kan ik hieraan doen? In de afgelopen 4 maanden is het 5 keer voorgekomen. Meestal bij het uitchecken op een station zonder personeel, dus conducteur aanspreken kan niet. 

icon

Beste antwoord door MoDe 1 August 2021, 22:08

Bekijk origineel

62 reacties

@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.  

Dat maakt het berekenen van het juiste bedrag echter wel een stuk eenvoudiger, het hoeft niet vlug-vlug door een simpele kaartlezer, maar het kan op het gemakt in de backoffice die over alle benodigde informatie beschikt. Als er dan toch een te hoog bedrag in rekening wordt gebracht is het een kwestie van niet willen in plaats van niet kunnen.

Reputatie 2

Dank voor alle reacties!

En wat gek dat de verbinding niet bij iedereen uit de planner komt. Buiten de spits gaan bij mij de helft van de voorgestelde verbindingen via Bijlmer-Arena. Daar is een overstap van 6 minuten.

De verbinding via Bijlmer-Arena doet er 5 minuten korter over en je komt 10 minuten eerder aan. En je hoeft dan niet 12 minuten in dat nare hok in Breukelen te zitten.

Grijs gebied,

Met een ov-chipkaart ‘moet’ je natuurlijk verplicht ‘in- en uitchecken per vervoerder’ (staat ook ter discussie bij vrij reizen maar da’s een ander onderwerp).

Maar als je met een geldig e-ticket ‘tailgatet’ (achter iemand anders door een poortje loopt) kunnen ze je natuurlijk weinig maken.

De regel is volgens mij dat je op een station (in ieder geval binnen poortjes) in bezit moet zijn van een ‘geldig vervoerbewijs’.

Nou nee, want een passagepas (of een passage uit de automaat) is géén vervoerbewijs…

Dus als ik daarmee (hypothetisch) iemand anders naar binnen laat en er zelf achteraan loop… heb ik geen probleem, want de kaart is (aantoonbaar) gebruikt om poortje X mee te openen.

Maar goed, het zal in de meeste gevallen wel jouw woord tegen dat van de handhaver zijn (veelal in jouw nadeel), net zoals door rood fietsen… Nee hoor, het was nog ‘warm oranje/geel’ of ‘taxi groen’ 🤣

Hoe dan ook, als een poortje piept bij ‘tailgaten’ heeft er iemand iets fout gedaan, en daar zou zomaar op gehandhaafd kunnen/mogen worden.

 

Vraagje heb je misschien ook een foto van de achterkan ik heb een oude uit 2016 en wil even kijken wat er veranderd is

Badge +3

Vraagje heb je misschien ook een foto van de achterkan ik heb een oude uit 2016 en wil even kijken wat er veranderd is

@Monteurtje bij deze:

 

Reputatie 7
Badge +1

Vanmiddag op Haarlem, 2 man van allochtone afkomst met een karatetrap door de brede poortjes. Veel lawaai maar ja geen personeel in de buurt natuurlijk. Kans dat ze in de trein gevat worden ook zeer klein. 

Wauw

Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...

Reputatie 7
Badge +3

Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...

Een van de taken van een conducteur is veiligheid te waarborgen. Maar blijkbaar gaat het hierbij niet om de veiligheid van passagiers, maar om eigen veiligheid, waardoor er niet opgetreden wordt. Bewust zwartreizigers willen nog weleens boos worden als ze gecontroleerd worden.

Reputatie 5

Ja... Van een conducteur worden weinig zwartrijders bang... Conducteurs moeten weer een hogere rang krijgen! Zodat ze er wat gevaarlijker uitzien en zwartrijders meer na gaan denken over wel of niet gaan... En ze moeten natuurlijk vaker controleren. Ik ben altijd blij als een conducteur controleert. Helaas doen sommige. Conducteur hun werk niet zo goed: ze bekijken e-tickets niet eens. Alleen maar en QR code gezien en verder. Dat is makkelijk zwartrijden.

Badge +3

Het bekijken van een (uitgeprint) e-ticket is feitelijk niet nodig, het scannen van de QR code is voldoende en daar valt bjzonder weinig aan te frauderen. Bij twijfel vraag je dan om een identiteitsbewijs (legitimatiebewijs zoals een rijbewijs mag ook, zolang je foto en naam er op staan, en eventueel je geboortedatum voor de Jongeren Dagkaarten e.d.)

Voor de rest staan er op een geprint e-ticket de nodige echtheidskenmerken (mocht de QR code niet leesbaar zijn), zoals een foto met watermerk waarin je naam, reisdatum, traject etc. te lezen zijn.

Reputatie 5

Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.

Badge +3

Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.

Dat is inderdaad wel suf, want door niet te scannen loopt de NS de nodige waardevolle infomatie over reizigersbewegingen mis. Onder andere al voor de (kuch) druktemeter.

Reageer