beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 7209 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 6

Van tailgaten maken mensen alleen een probleem maken als er poortjes staan. Ik vraag me af hoeveel % van de reizigers tailgaten….. en dat eens vergelijken met het aantal mensen dat bij poortloze stations niet in of uit checken. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen in de buurt van stations met poortjes “boefjes” wonen. 
 

Reputatie 7
Badge +1

@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.  

Ik zie overigens dagelijks mensen tailgaten en soms staat daar ook gewoon NS personeel bij. Slechts één keer op Den Haag Centraal gezien dat de persoon daar daadwerkelijk op werd aangesproken. 

Reputatie 2

Tsja, ik heb het teveel betaalde dan maar terug gevraagd aan de NS klantenservice. Daar werd ik geholpen door een vriendelijke mevrouw die het in orde kon maken. Dank! Maar zo is het voor iedereen wel veel werk! Het zou veel handiger zijn als dit direct goed berekend wordt. Zo moeilijk dan dat toch niet zijn?

Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren, en dus mijn netto reis. In feite kost het laatste stukje dan een negatief bedrag.

Klinkt misschien als gezeur allemaal, maar op dit moment is het extra urgent doordat er door het personeelstekort minder rechtstreekse stoptreinen rijden tussen Utrecht en Amsterdam. Daardoor is omreizen vaker de snelste optie. Vervelend, maar het wordt vooral raar als de reizigers extra moeten betalen voor de reismogelijkheden die er nog wel zijn.

Waarschijnlijk is er niemand die het merkt als ik op Bijlmer niet uit- of incheck. Ik was erover begonnen omdat ik hoop dat de NS nu de berekening aan gaat passen. En niet iedereen die ‘tailgate’ is dus een zwartrijder.

Badge +3

Via Bijlmer ArenA terugsteken (met een IC Schiphol vanuit Driebergen-Zeist) naar Abcoude is prima, maar je moet op Bijlmer helaas wel door poortjes, dus betaal je voor de daadwerkelijk gereisde afstand.

Db (Driebergen-Zeist) - Abc (Abcoude) is 36 TE en kost met 40% korting € 4,98

Db - Asb (Bijlmer ArenA) is 41 TE en kost bij daar uitchecken simpelweg € 5,52.

Een poortje kan namelijk niet weten dat je nog verder (of terug) wilt reizen en ziet Bijlmer als je bestemming, dus dat betaal je altijd (van je saldo).

Voor terug naar Abcoude (overstap en een rit van 5 TE) komt er dus nog het verschil tussen 46 en 41 TE bij, en dat is € 6,12 - € 5,52 dus € 0,60.

Tarieven op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf (pag 6).

Via Amstel (IC Den Helder vanuit Driebergen-Zeist, die niet op Bijlmer stopt) zou het zonder extra kosten nog wel lukken met een overstap zonder poortjes.

Of dat sneller is dan met een sprinter-overstap in Utrecht (of Breukelen) is maar de vraag, maar ja als de Reisplanner het zegt…

Bij NS Flex zou er wellicht nog iets gecorrigeerd kunnen worden (wegens stukje terugsteken binnen 35 minuten).

Bij reizen op saldo kán het helaas niet anders bij een overstap op Bijlmer ArenA (tailgaten slaan we maar even over).

Alhoewel, de aanhouder wint maar dan is het pure coulance en je moet maar net iemand treffen die het met je eens is dat Db - Asb - Abc inderdaad de prijs uit de Reisplanner zou moeten kosten.

Reputatie 7
Badge +3

“Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist.”

Dat is pertinent niet waar. Ik ben zojuist van Driebergen-Zeist naar Abcoude gereisd, op advies van de reisplanner via Bijlmer Arena. De app geeft als prijs met korting €4,98.

Ik heb nu op Bijlmer Arena uit- en ingechecked. Volgens mijn reishistorie heb ik betaald: €5,52 + €0,60 = €6,12. Dat is €1,14 méér dan in de app vermeld, oftewel 22,8%!! Dat vind ik erg veel en treinreizen is al duur genoeg. Ik hoop dat ik dat bij de klantenservice terug kan krijgen, maar om deze manier houden we elkaar wel onnodig bezig.

Ik kan geen adviezen in in de NS planner vinden via Bijlmer-Arena, wel via Amsterdam-Amstel (sprinter-ic) of Breukelen (sprinter-sprinter)

Reputatie 2

“Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist.”

Dat is pertinent niet waar. Ik ben zojuist van Driebergen-Zeist naar Abcoude gereisd, op advies van de reisplanner via Bijlmer Arena. De app geeft als prijs met korting €4,98.

Ik heb nu op Bijlmer Arena uit- en ingechecked. Volgens mijn reishistorie heb ik betaald: €5,52 + €0,60 = €6,12. Dat is €1,14 méér dan in de app vermeld, oftewel 22,8%!! Dat vind ik erg veel en treinreizen is al duur genoeg. Ik hoop dat ik dat bij de klantenservice terug kan krijgen, maar om deze manier houden we elkaar wel onnodig bezig.

Oh, ik maak het incidenteel mee bij de brede poortjes. Die blijven zo lang open, dat een hele stoet aan zwartrijders in theorie mee zou kunnen glippen.

Reputatie 4

Ik snap de zin van de poortjes niet meer helemaal als tailgaten zo makkelijk gaat. Vanmiddag had ik er ook weer eentje achter me: hij hoefde zich niet eens te haasten. Erg fijn ook als je vervolgens als betalende klant uitgelachen wordt. Dan heb ik eigenlijk zoiets van "haal die poortjes maar weg”. Ze helpen niet en veroorzaken alleen maar irritatie.

…..

Wat voor vervoerbewijs je hebt (al was het Altijd Vrij of een Keuzedag) kan men natuurlijk niet zien als je achter iemand aan loopt. Blijk je bij controle/staandehouding dat te hebben dan zal er niet snel een boete volgen, maar een preek om toch gewoon uit te checken.

Dan vanwege een stukje coulance maar tailgaten is nog steeds iets waar een boete op staat.

Badge +3

Als je door poortjes achter iemand aan naar buiten loopt (en dat geen probleem vindt, want geldig vervoerbewijs en ik moet nog verder, dus daarna ook weer naar binnen) is dat evengoed strafbaar.

Stel je komt uit Maastricht met een 1e klas incheck en Dal Voordeel op saldo, en gaat in Amsterdam door poortjes naar buiten zonder uit te checken.

Die reis kost je dan 10 euro (het instaptarief met abonnement) van je saldo, terwijl je eigenlijk in Amsterdam €29,99 zou moeten aftikken.

Wat voor vervoerbewijs je hebt (al was het Altijd Vrij of een Keuzedag) kan men natuurlijk niet zien als je achter iemand aan loopt.

Blijk je bij controle/staandehouding dat te hebben dan zal er niet snel een boete volgen, maar een preek om toch gewoon uit te checken.

Reputatie 6
Badge +1

Tailgaten valt onder "misbruik maken van voorzieningen" (je gebruikt het poortje op een andere manier dan waarvoor het bedoeld is). Hier staat een boete van € 100 op (artikel 72 van de Wet personenvervoer 2000). 

Dank voor de reacties! Maar waar kan ik precies een boete voor krijgen? De poortjes staan er om er voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoersbewijs reist. En als naar buiten loop zonder uit te checken heb ik nog steeds een geldig vervoersbewijs, toch? Het is fijn als ik het te veel betaalde terug kan krijgen via de klantenservice. Maar die heeft daar dan weer werk aan, dat wilde ik voorkomen. Ik hoopte dat mijn bericht er toe zou leiden dat de reiskosten op een betere manier berekend worden. 

Simpelweg omdat tailgaten een overtreding is aangezien u niet in- en of uitcheckt en daar staat een boete op.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, u bent bij het aangaan van uw contract er mee akkoord gegaan dat u zult in- en uitchecken. U mag dat om allerlei redenen onzin vinden, maar uw interpretatie staat niet boven de wet. Het is heel simpel: Als u incheckt heeft u een geldig vervoersbewijs en als u uitcheckt rekent u het juiste bedrag af. Als  u dat nalaat heeft u geen geldig vervoersbewijs. Bovendien kunt u een beroep doen op vergeten uit te checken wat een paar keer een financieel voordeel kan zijn.

Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist. De poortjes staan er voor dat er correct wordt in- en uitgecheckt, en dus correct wordt betaald, zonder dat mensen dit vergeten of ‘vergeten’. Ze belemmeren verder profiteurs zonder kaartje enigszins.

Reputatie 2

Dank voor de reacties! Maar waar kan ik precies een boete voor krijgen? De poortjes staan er om er voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoersbewijs reist. En als naar buiten loop zonder uit te checken heb ik nog steeds een geldig vervoersbewijs, toch? Het is fijn als ik het te veel betaalde terug kan krijgen via de klantenservice. Maar die heeft daar dan weer werk aan, dat wilde ik voorkomen. Ik hoopte dat mijn bericht er toe zou leiden dat de reiskosten op een betere manier berekend worden. 

@BartAbc   Hou er rekening mee dat als er controle is bij de poortjes dat je ondanks dat je een geldig ticket hebt wel een boete kan krijgen voor tailgaten. En die boete is niet mals.

Badge +3

Als via Bijlmer op enig moment een geldig (terugsteek) reisadvies was kan je de extra kosten wegens de poortjes op Bijlmer terug claimen via de Klantenservice. Zelfde als bij reizen via Sloterdijk en door poortjes gaan (of moeten, van/naar spoor 9/10)

Reputatie 7
Badge +3

@BartAbc Je hebt gelijk wat betreft de prijs, maar er staat in de planner dat tussentijds uit/inchecken noodzakelijk is. In feite kun je een boete krijgen voor het achter iemand aan door de poortjes lopen. 

Reputatie 2

Ik heb gisteren ook twee keer 'getailgate’ op station Bijlmer Arena, natuurlijk wel met een geldig vervoersbewijs. Probleem is dat je niet van het ene en andere perron kunt zonder uit- en in te checken, en wanneer je dat wel doet berekent de NS een te hoog tarief. Vooral nu er veel stoptreinen uitgevallen zijn loont het op het traject Utrecht- Abcoude vaak om om te reizen via Bijlmer-Arena. Dat is helemaal het geval als je tóch al in de Intercity zit. De NS app biedt deze verbindingen ook gewoon aan, met het zelfde tarief als met een rechtstreekse verbinding. In de praktijk blijkt dat niet zo te zijn. Voor Utrecht-Bijlmer Arena wordt een hoger tarief berekend, want een langere afstand. Dat betekent dat er voor het stukje terug in feite een negatief tarief berekend zou moeten worden. In plaats daarvan wordt er nog eens een extra afstand berekend.

Op sommige stations is het mogelijk om binnen de poortjes over te stappen van het ene naar het andere perron. Ik snap wel dat dat op Bijlmer Arena moeilijker is omdat de metrosporen er tussen zitten. Maar het hoeft toch niet zo moeilijk te zijn om het tarief correct te berekenen.

 

Alternatief voor het ‘tailgaten’ is gewoon netjes uit- en inchecken en vervolgens het teveel betaalde terug te vragen aan de NS klantenservice. Maar dan moet je daarvoor weer actie ondernemen, in een lange wachtrij staan, en de NS medewerker moet ook nog allerlei handelingen verrichten. 

Badge +3

Haha, laten we het niet moeilijker maken (uit de voorwaarden van NS International)…

… indien Reiziger niet in staat is door middel van een onvervalst en onbeschadigd Vervoerbewijs aan te tonen dat hij recht heeft op de dienstverlening waarvan hij gebruikt maakt, zojuist gebruik heeft gemaakt of terstond gebruik lijkt te gaan maken en/of indien het in verband met op dat moment van toepassing zijnde wet- of regelgeving Reiziger niet is toegestaan gebruik te maken van de dienstverlening waarvan hij gebruik maakt of terstond gebruik lijkt te gaan maken.

Die ‘dienstverlening’ kan dus ook alleen maar een poortje zijn 😅

NS International is gerechtigd Reiziger de toegang tot het Vervoermiddel of station te weigeren, hem instructies te geven dan wel – in laatste instantie - hem te noodzaken het Vervoermiddel of station te verlaten.

Ik zie daar geen aanleiding voor een boete eigenlijk, hup naar buiten en volgende keer braaf zijn in plaats van te ‘tailgaten’ (ondanks geldig vervoerbewijs) 😂

Of ze kunnen het gooien op verstoring van wat er ook ‘normaal’ is, want een poortje piept meestal met een reden.

Badge +3

Grijs gebied,

Met een ov-chipkaart ‘moet’ je natuurlijk verplicht ‘in- en uitchecken per vervoerder’ (staat ook ter discussie bij vrij reizen maar da’s een ander onderwerp).

Maar als je met een geldig e-ticket ‘tailgatet’ (achter iemand anders door een poortje loopt) kunnen ze je natuurlijk weinig maken.

De regel is volgens mij dat je op een station (in ieder geval binnen poortjes) in bezit moet zijn van een ‘geldig vervoerbewijs’.

Nou nee, want een passagepas (of een passage uit de automaat) is géén vervoerbewijs…

Dus als ik daarmee (hypothetisch) iemand anders naar binnen laat en er zelf achteraan loop… heb ik geen probleem, want de kaart is (aantoonbaar) gebruikt om poortje X mee te openen.

Maar goed, het zal in de meeste gevallen wel jouw woord tegen dat van de handhaver zijn (veelal in jouw nadeel), net zoals door rood fietsen… Nee hoor, het was nog ‘warm oranje/geel’ of ‘taxi groen’ 🤣

Hoe dan ook, als een poortje piept bij ‘tailgaten’ heeft er iemand iets fout gedaan, en daar zou zomaar op gehandhaafd kunnen/mogen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Is puur het achter iemand aan lopen eigenlijk ook al strafbaar? Heb regelmatig tv-programma's gekeken waarbij handhavers gevolgd werden. Als iemand dit deed, maar wel een geldig vervoerbewijs bleek te hebben, werd er verder niet opgetreden.

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo staat er een flinke boete op om achter iemand aan door de poortjes te lopen, als V&S daar op handhaven kun je zomaar pech hebben en dan was een kaartje toch echt goedkoper.

Dat zeg je goed: als….

De kans dat je gepakt wordt zonder geldig vervoerbewijs is tegenwoordig minimaal zowel op station als in de trein.

Zo en zo staat er een flinke boete op om achter iemand aan door de poortjes te lopen, als V&S daar op handhaven kun je zomaar pech hebben en dan was een kaartje toch echt goedkoper.

Reputatie 7
Badge +3

In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.

Voor dit soort gevallen is er de infozuil waarmee je contact op kan nemen met een NS medewerker die een poortje op afstand kan openen voor je. 

Behalve voor de situatie dat een in de app gekocht kaartje te laat arriveert, of dat je het kaartje niet kunt downloaden op een station zonder wifi, zonder kaartje mag je het station en de trein niet in. Dus wachten tot je het kaartje wel hebt, of eerder het kaartje bestellen zodat je het op tijd ontvangt. En zelf zorgen voor mobiele data. Er is geen geldige reden om achter iemand aan een poortje door te lopen.

 

Mensen die jullie 'gebruiken' voor zwartrijden is misschien irritant, maar denk ook eens na om andere redenen waarom mensen het nodig hebben. Ik heb al zovaak gehad dat de poortjes niet open gaan omdat ze maar half opengaan en daarna de melding geven ‘je hebt al uitgecheked’. Of als je met krukken loopt of meerdere tassen in je handen hebt. Of een kaartje hebt gekocht met de ns app, die dan of veel ste laat arriveert, of je niet kunt downloaden op een station zonder wifi. In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.

Bovendien zijn de kaartjes erg duur voor wat je ervoor krijgt. Ik denk oprecht als treinkaartjes de helft goedkoper worden gemaakt dat er dan een stuk minder zwartrijders komen.

Reageer