Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT? | NS Community

Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?

  • 26 December 2017
  • 280 reacties
  • 10509 Bekeken

Reputatie 7
Badge
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".

Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.

Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".

Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?

Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.

Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?

280 reacties

Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.

Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.
Badge +3

In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen. Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn maakt een boel lawaai" Kan er maar eentje zijn toch?

Ik kan het topic zo snel niet vinden, maar een mede-Moderator heeft eerder aangegeven dat hun centrale geen kaart heeft met de locaties van de borden gekoppeld aan de serienummers. En een reset gaat via het serienummer. Er zal hier ongetwijfeld een reden voor zijn.
Reputatie 7
Badge
Goedemiddag klant_Jac. Ik heb hierover contact opgenomen met ProRail en zal het laten weten wanneer ik een reactie krijg. Ik durf echter niet te zeggen of ik ook werkelijk inhoudelijke informatie kan geven, het is goed mogelijk dat dit cijfers zijn die niet openbaar gemaakt worden.

Ik wil in ieder geval wel aangeven dat, ook al lijkt het zo, het stationspersoneel zeker niet niets doet, zoals ook al vaker aangegeven op het forum. Datzelfde geldt voor de informatie die wij nodig hebben om een storing door te geven. Dat zijn puur de criteria die nodig zijn om een reset te doen van een informatiebord, dat hebben we nu eenmaal nodig.

@StijnNS
Ik ben overtuigd van je goede bedoelingen. Alleen maakt de storingsdienst zich er met de huidige procedure wel erg gemakkelijk vanaf. Zoals Henk aangeeft, is er een ProRail overzicht van RIS panelen, http://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?url=http%3A%2F%2Fmapservices.prorail.nl%2Farcgis%2Frest%2Fservices%2FPGT_wfs_001%2FFeatureServer%2F6&source=sd en kan NS met de meldingen in 9 van de 10 gevallen prima bepalen welke paneel/bord defect is. Mocht er twijfel zijn, dan geeft men maar een remote-restart aan 2 panelen. Ook geen ramp, want na een minuut zijn ze weer in werking (als ze niet hardwarematig kapot zijn). Altijd beter dan uren-dagen-maanden defect zijn, omdat de storingsdienst niet aan de slag wil als het juiste nummertje niet wordt verstrekt.

Er blijkt trouwens ook geen live follow-up te zijn om na de remote reset te (laten) controleren of het paneel weer 100% werkt. NS storingsdienst blijkt te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand ter plekke gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.

In principe staan die nummers aan de onderkant, in ieder geval die van beeldschermen.Wellicht een goed voornemen voor ProRail om die nummers zelf te weten? Bijvoorbeeld "De TB7 rechts van ingang station station Baarn"
@Robert B
Zet een werkstudent een paar dagen aan het maken van een conversielijst, en je bent voor eeuwig voorzien van een handige meldtool.
Ik kan helaas niets zeggen over hoe ProRail te werk gaat hierbij, maar wanneer wij iets melden krijgen we te horen dat ze niets kunnen zonder een serienummer. Ik ben het er mee eens dat het vrij onhandig is dat die niet gevonden kan worden aan de hand van een kaart (toffe site dat trouwens, ga ik onthouden), maar dat is voor zover wij weten hoe het werkt. Iets beters kan ik er niet van maken.
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed.

De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.
Reputatie 7
Badge
Die kaart is oud en uit de tijd dat ProRail nog het beheer over reisinformatie had! NS (Stations) doet hierin geen (openbare) mapservices bieden zoals ProRail dat deed. De tabelletjes welke ClusterID's ("serienummers") waar hangen zijn er overigens gewoon, anders zijn ze helemaal niet van informatie te voorzien. Ik gebruik zelf overigens vaak de app om deze defecten te melden, en bij onbekend nummer (soms is het nummers zelfs verdwenen) gewoon melden als overige of met nummer 12345. Werkt prima.

@Stijn NS
kan het zijn dat NS KCC de door reizigers gesignaleerde storingen gewoontegetrouw per email bij Prorail meldt, terwijl zo te lezen beheer en onderhoud al een tijdje bij NS zit? En dat de meldingen simpelweg naar een NS-emailadres moeten worden "doorgezet" om tot actie te leiden?

En zou het vervolgens ook niet handiger zijn dat de storingsdienst een follow-up na de remote reset doet door binnen 24 uur na reset ter plekke een NS'er te laten controleren of het paneel weer 100% werkt?. Nu blijkt de NS storingsdienst te wachten tot er weer klachten met hetzelfde nummertje komen, voor er iemand op locatie gaat kijken. Ook dat is niet erg oplossingsgericht.
Volgens mij bedoeld Henk_NL enkel dat de reisinformatie niet meer bij ProRail ligt. Het beheer en onderhoud van de borden en klokken zelf hebben ze, voor zover ik weet, nog zeker wel. Enkel de informatie die daar op getoond wordt niet meer. Een reset van zo'n bord zal dan alsnog door ProRail uitgevoerd moeten worden. Enkel als er inhoudelijk iets aan de reisinformatie niet klopt is het voor ons 🙂
Of het nou NS, of Pro-Rail, of weer een andere partij is aan wie het onderhoud is uitbesteed, zal de reiziger toch worst zijn? Het bord doet het niet, dat is vervelend, de reiziger meld netjes dat bord X op lokatie Y niet werkt, en dan verwacht men dat die reiziger ook nog serienummers en bordnummers gaat doorgeven? Wat is er mis mee om gewoon iemand ter plaatse te sturen om het probleem op te lossen? En ja, óók zonder serienummers en bordnummers ziet die dan snel genoeg welk bord niet werkt. Of is de bedoeling dat men alles vanaf kantoorlokatie, zonder van zijn plaats te komen, kan verhelpen, door op een knopje te drukken dat reset heet en dan maar hopen dat het werkt?

Waarom zie ik hier op het forum meldingen over klokken en tca's en informatieborden die gewoon al maanden en maanden en maanden niet werken, en het enige dat je dan hoort is "we zetten het door"... Ja, dat geloof ik wel, dat het doorgezet wordt, maar waarom gebeurt er dan vervolgens niks?
Het is discutabel wie verantwoordelijk is, maar in by far de meeste gevallen is dat NS/DCRI. Pak de besluiten van de NMa er maar bij.

7.
Op 25 mei 2012 hebben partijen hun voor
nemen gemeld bij de NMa. De gemelde
operatie betreft het voornemen van NS Reiz
igers en ProRail om
het verstrekken van
reisinformatie en alle daarmee samenhangende diensten,
hardware
, presentatiemiddelen (zie
hierna punt 14) en personeel onder
te brengen bij NS Reizigers.


14.
Bij Reisinformatie zijn circa 272 medewerker
s in dienst die overgaan van ProRail naar
NS. De concentratie heeft verder
betrekking op de zogenaamde
hardware
en
‘presentatiemiddelen’ op de stat
ions, dat wil zeggen de CTA-bakken
7
, de Treinbeeldschermen
8
en
de omroepinstallaties op stations.
Ok nu weet ik het ook niet meer. Als wij een melding maken van een defect bord of klok gaat dat naar een @prorail.nl e-mail adres. :?
Niet gewoon 5900? Overigens gaat het mij meer om de verantwoordelijkheid dan de werkelijke uitvoering.
Zou niet weten wie of wat 5900 is helaas :8
Sorry, macht der gewoonte. Servicedesk NS Stations. Dat je ProRail mailt is nog wel te verklaren, wie feitelijk verantwoordelijk is, is even een volgende. Daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Nee, niet voor defecte klokken of informatieborden. Servicedesk NS Stations is wel ons adres voor bijvoorbeeld defecten aan roltrappen en draaideuren en dergelijke, brandjes in prullenbakken, gladde perrons, viezigheden enzovoort. Maar dus niet voor informatieborden of klokken, gek genoeg.
Hmm, om het makkelijk te houden, zullen we maar zeggen 🆒 Het is net NS met CGI. Misschien kunnen we nog een paar extra KPI's toevoegen om de kwaliteit te monitoren.
Eigenlijk ligt de eerste verantwoordelijk bij de reiziger die iets wil melden. Als deze niet de nummers heeft geregistreerd dan ligt daar het probleem en is het lastig voor de achterliggende partijen die dezelfde eigenaar hebben om het probleem te tackelen. Toch:?

Edit https://forum.ns.nl/op-het-station-17/borden-station-lage-zwaluwe-en-breda-42940/index1.html#post287807
Ook reizigers moeten zich aan het werkproces houden natuurlijk, kom nou toch. Eigenwijs gedoe van die vervelende reizigers! 😃 😳 🆒 😉
Reputatie 7
Badge
...daarnaast is de grens tussen hardware en softwarefalen hierin ook erg vaag. Bij een echt defect bord (de doorgebrande printplaten van Pejeka bijvoorbeeld) is het duidelijk, maar bij borden die achterlopen in informatie....... :? De keten InfoPlus inclusief PUB is immers weer NS-aangelegenheid.
Een remote reset (reboot) is ook software!?!? MIjn studenten krijgen het voor elkaar om in een email een software pakketje te verstoppen waarmee de uni-server gaat rebooten, dus dan kan Stijn NS dat ook in zijn Prorail melding versturen 🆒 (t zou me niet verbazen als dat Prorail storingsmeld-emailadres in forward staat naar de NS stationsmanager van Iris NS :S )
Badge +3
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie de student die heel NL lam legt!

F%^*& die borden ik zet er gewoon op wat ik wil! :D

Helemaal fake dus!

Maar denk bij die oranje dingen op het station met een × (kusje) maar aan mij, want dat heb ik gedaan natuurlijk! 😛
Laten we hopen dat die studenten verstandig genoeg zijn om geen 'geintjes' uit te halen via mail.
Reputatie 7
Badge
Haha.. Photoshoppen is ook een kunst zie [url=https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/2221417/250449/ict-stunt-ontregelt-nederland.html de student die heel NL lam legt]
het was deze keer een werkend scriptje om te restarten zonder dat je local admin rights nodig hebt. Systeem beheer heeft het succes bevestigd. Dat kan bij ons zonder gezichtsverlies :-)

Laten we hopen dat die studenten verstandig genoeg zijn om geen 'geintjes' uit te halen via mail.
ik pas wel op om daar iets over te zeggen 😛 Ik heb niet voor niets een telefoon zonder internet, en een laptop zonder netwerkmodules.
Badge +3
Het was volgens mij een soort challenge en alles was nep (Photoshoppen maar) natuurlijk!

Nee Klant_jac zie het einde van dat filmpje. Je foto op dat bord gaat niet lukkken en daarmee is heel het filmpje eigenlijk meteen ontkracht.

Nice try.. goodbye!
Vrije tekstberichten zijn best leuke dingen 🆒 🆒 🆒

Vooral dev-omgevingen 🆒
Reputatie 7
Badge
Het was volgens mij een soort challenge en alles was nepwe communiceren langs lkaar. Jij hebt het over jouw voorbeeld, en ik over het mijne. Die 2 hebben inhoudelijk niets met elkaar van doen.

Reageer